Environmentalist

Environmentalist


نخستین حضور گونه نادر لک لک سیاه در منطقه شکار ممنوع بزمای در در رشتخوار مشاهده شد.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی، چندی پیش محیط بانان منطقه شکار ممنوع بزمای نخستین مشاهده از حضور گونه نادر لک لک سیاه را در منطقه اعلام کردند و به فاصله زمانی بیست روز از نخستین مشاهده   لک لک سیاه دراین منطقه گزارش مصوری  دیگر مبنی بر جوجه آوری این گونه واصل شد.

این گزارش می افزاید: این موضوع بیش از آنکه غنای تنوع زیستی را درمنطقه به تصویر میکشد حاکی از شرایط زیستگاهی امن ومستعد برای حضور این گونه نادر و جوجه آوری آن بوده است .

از آنجا که وضعیت مناطق زیستی و محل های تولید مثل این پرنده، اهمیت بسزایی در بقای آن دارد، توجه به منطقه شکار ممنوع بزمای بالاسر نیز به منظور حفظ اکوسیستمهای طبیعی و استمرار پایش اهمیت بیشتری میبابد.

گفتنی است: لک لک سیاه با نام انگلیسی  Black Stork از پرندگان زمستان گذر و تابستان گذر کمیاب از راسته لک لک سانان و خانواده لک لکهاست.
لک لک های سیاه نر و مادۀ همشکل دارند و عمدتا از ماهی و گاهی از حشرات، ملخ ها، سمندرها و نیز از جوندگان و پستانداران کوچک، مارها و مارمولک ها تغذیه می کند.

شایان ذکر است این پرنده در نواحی آب های شور و شیرین، رودخانه ها کم عمق با ساحل شنی، کانال ها، جزایر، اراضی سیلابگیر و نواحی پر درخت کنار دریاچه ها به سر برده و معمولا روی درختان آشیانه می سازد.

این پرنده در ایران، به تعداد کم و مهاجر و در مناطق جنوبی کرمان وفارس و نیز در مناطق شمال غرب، به صورت گروه های کوچک مهاجر دیده می شود .

بدین طریق پس از تأئید حضور این گونه توسط کارشناسان امر ، منطقه شکار ممنوع بزمای دراستان خراسان رضوی نیزبه فهرست پراکنش گونه نادر لک لک سیاه افزوده میگردد.

منطقه شکار ممنوع بزمای در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان تربت حیدریه واقع شده  و نام بزمای از بلندترین قله موجود در ارتفاعات منطقه گرفته شده است.

لازم به ذکر است وسعت منطقه ۴۹ هزار و ۷۶۵ هکتار و دارای موقعیت جغرافیایی  ۵۹/۲۴-۵۹/۳۷ طول شرقی و ۳۵/۰۵-۳۵/۱۶  عرض شمالی می باشدو وضعیت توپوگرافی منطقه کوهستانی – تپه ماهور و دامنه تغییرات ارتفاع بین ۲۰۰-۴۰۰ متر می باشد.- 20/5/1391 - http://arw.ir/?p=32413



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:رشتخوار, لك لك سياه, مشاهده, گونه, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com