Environmentalist

Environmentalist


این روزها انسان‌ها و حیوانات از دست ذرات ریز و مزاحم درامان نیستند. ما انسانها حداقل سرپناهی داریم که در روزهای گرد و غبار در آن پنهان شویم، اما حیوانات زبان بسته می‌مانند و با این شرایط می‌سازند و می‌سوزند. منابع غذایی و آب مورد مصرفشان آلوده می‌شود، بی آنکه بدانند چه خطری تهدیدشان می‌کند.

 این ذرات کوچک گرد و غبار، آسیب‌های بزرگی در پی دارند که شاید بررسی آثار آن بر جوامع جانوری که از مهمترین مضرات به شمار می‌رود، به ذهن کمتر کسی برسد. آلودگی خاک و آب و غذا زمینه نابودی و انقراض بسیاری از گونه های جانوری را فراهم می کند؛ بعضی از آنها منحصرا بومی منطقه غرب هستند و به صورت مداوم در معرض ریزگردها قرار می‌گیرند.

 یک جانورشناس درباره آثار گرد و غبار بر جانوران، تصریح کرد: گرد وغبار اثرات متعددی بر حیات طبیعی جانوران دارد که کاهش میزان زاد و ولد و به دنبال آن محدودیت جمعیت از جمله این پیامدهاست.

 پرفسور نصراله رستگارپویانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: آلودگی هوای ناشی از ریزگردها شیوه تغذیه بسیاری از گونه‌های جانوری را مختل کرده و به دنبال آن میزان تولید مثل و جمعیت این گونه‌ها کاهش شدیدی نشان می‌دهد.

 وی ادامه داد: دو زیستان، خزندگان، پرندگان، پستانداران و به خصوص مارها و سوسمارها شدیدا در معرض آثار سو ناشی از آلودگی هوا قرار دارند.

 این استاد دانشگاه با اشاره به آلوده شدن آبها با ذرات ریزگرد، یادآور شد: آلودگی آبهای سطحی که زیست بوم بسیاری از آبزیان محسوب می‌شود، مشکلات فراوانی را در پی خواهد داشت.

 رستگار پویانی عنوان کرد: حفاظت جانوران در برابر آلودگی ناشی از گرد وغبار کار مشکلی است، اما باید زیستگاه‌های قرنطینه شده‌ای برای گونه‌هایی که شدیدا در معرض خطر قرار دارند در نظر گرفته شود.

 مدیر گروه زیست شناسی دانشگاه رازی با انتقاد از نبود امکانات لازم برای پیگیری تاثیر آلودگی بر زندگی جوامع جانوری، از مسئولین خواست امکانات لازم را در اختیار بخش‌های مربوطه قرار دهند.

http://arw.ir/?p=31565: منبع



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:جانوران, زاد و ولد, كاهش, گرد و غبار, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com