Environmentalist

Environmentalist


ارگ بم
اقدامات حفاظتي و مديريتي چون تهيه طرح جامع مديريتي بم و منظر فرهنگي آن، تکميل نقشه‌ها و مطالعات باستان شناسي، استحکام بخشي و محافظت از ارگ بم به منظور خارج کردن اين بنا از فهرست ميراث در خطر انجام شد.

 

به گزارش خبرگزاري فارس، مسعود علويان صدر، معاون حفظ، احيا و ثبت آثار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به اقدامات انجام شده از سوي سازمان ميراث فرهنگي به منظور حفاظت و پاسداشت اين اثر مهم جهاني پس از زلزله افزود: به استناد مصوبات تصويب شده در کميته ميراث جهاني در نيوزيلند و قرار گرفتن اين بنا در فهرست ميراث در خطر، مقرر شد کشورمان اقدامات حفاظتي و مديريتي را در اين منطقه اعمال کند.
علويان صدر اضافه کرد: بدين منظور کشور ايران پيش نويس نهايي سند به روز ثبت جهاني بم و منظر فرهنگي آن را تهيه و ارسال کرد.
وي دومين اقدام انجام يافته را تهيه و تصويب طرح جامع مديريتي بم و منظر فرهنگي آن عنوان کرد و گفت: اين طرح به انجام وظايف مشخص و معين تمامي دستگاه‌هاي مديريت شهري در ارتباط با حفاظت از اين اثر جهاني نظارت دارد.
وي در توضيح اين مطلب ادامه داد: اين طرح پس از تصويب شوراي عالي معماري و شهرسازي ايران، به عنوان يک سند به کميته ميراث جهاني ارائه شد.
علويان صدر تکميل نقشه‌هاي باستان شناسي و ژئومورفولوژي(زمين ريخت شناسي)براي تدقيق حدود بيروني مناطق ميراثي در بم را سومين اقدام مطرح کرد و بيان داشت: براي اين منظور نقشه‌هاي يک پانصدم تهيه و در اين نقشه علاوه بر علامت‌ گذاري، محدوده اثر نيز کاملا مشخص شد. وي از ديگر اقدامات انجام يافته به تأمين امنيت کافي براي مناطق ميراثي و اثر جهاني ارگ بم اشاره کرد و افزود: براي اين منظور يگان حفاظت در اين منطقه مستقر و تجهيزات کافي امنيت فراهم شد.
وي با اشاره به استحکام بخشي و محافظت از ارگ بم و ساير آثار مهم ميراث جهاني و متعلقات ارزشمند واقع در محدوده اين اثر به ويژه بخش عامه نشين و حاکم نشين به عنوان اقدامات ديگر بيان داشت: بدين منظور قرار دادهايي با دانشگاه صنعتي درسدن آلمان براي تهيه طرح استحکام بخشي انعقاد شد.
به گفته اين مقام مسئول علاوه بر اين قرارداد، از تمام ظرفيت‌ها و تجارب کشورهاي آلمان، ژاپن، ايتاليا در ارتباط با استحکام بخشي خشت استفاده شد به جرأت مي‌توان گفت کشورمان يک پايلوت مهم و الگويي جهاني در موضوع استحکام بخشي آثار خشتي به شمار مي‌رود و تجربه‌هاي خوبي را در اين مورد کسب کرده است.
وي از ديگر اقدامات انجام يافته از تکميل مطالعات باستان شناسي در حريم ميراث جهاني نام برد و اظهارداشت: هم اکنون مطالعات باستان شناسي دارستان و تل آتشين و همچنين بررسي باستان شناسي و تعين حريم مناطق باستاني بيدارزين و دارزين انجام شده است.
علويان صدر در پايان با بيان اينکه گزارش ادواري در طي سال 2009 به طور کامل تهيه و اسناد آن به يونسکو ارسال شد، افزود: اميد است با طرح در اجلاس کميته ميراث جهاني و مبادله تجربيات و اقداماتي که کشور در اين مورد انجام داده بتوانيم به رهيافت‌هاي جدي در احياي مجدد اين اثر ارشمند جهاني دست يابيم.
http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=3203



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com