Environmentalist

Environmentalist


مرجان

معاون دفتر زيست بوم هاي دريايي سازمان محيط زيست:
آبسنگ هاي مرجاني خليج فارس و درياي عمان احيا مي شوند
 معاون دفتر زيست بوم هاي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: زيستگاه آبسنگ هاي مرجاني خليج فارس و درياي عمان احيا و بازسازي مي شوند.

داوود ميرشکار گفت: بازسازي اين زيستگاه ها درقالب طرح "احيا و بازسازي زيستگاه هاي مرجاني" انجام مي شود . يکي از روش هاي توليد مثل آبسنگ هاي مرجاني پخش کردن لارو درآب است. لاروها به صورت پلانگتون ها در آب آزاد و معلق مي شوند و کم کم به اندازه اي مي رسند که بايد در جايي ثابت شوند که دراين حالت خودشان را به تخته سنگي مي چسباند و شروع به رشد مي کنند و بعد از مدتي به يک آبسنگ مرجاني تبديل مي شوند.
وي افزود: زماني که لاروها در آب رها مي شوند تعدادشان بسيار زياد است اما به دلايل مختلف مانند امواج و غيره پراکنده مي شوند و نمي توانند خود را به جاي مناسبي بچسبانند از اين رو تعداد زيادي از آنها از بين مي روند.
ميرشکار يادآور شد: در اين طرح بعد از اين که لاروها در آب رها شدند آنها را از آب مي گيرند و در محيط آزمايشگاهي پرورش مي دهند و وقتي به اندازه اي رسيدند که بتوانند خود را به تخته سنگي بچسبانند، آنها مجددا در آب رها مي شوند.
وي خاطر نشان کرد: از آنجا که آزاد سازي لاروها در مرداد و شهريورماه هرسال انجام مي شود بنابراين بايد تا پايان تابستان امسال اين طرح اجرا شود از اين رو در حال بررسي و انتخاب دانشگاهي براي همکاري در اين زمينه هستيم.
وي گفت: همچنين روش ديگري هم براي تکثير آبسنگ هاي مرجاني وجود دارد که روش "قلمه زدن" ناميده مي شود. دراين روش بخش کوچکي از آبسنگ را جدا مي کنيم و به صورت قلمه در جاي مناسب با چسب هاي مخصوص مي چسبانيم و بعد از مدتي قلمه رشد مي کند و به يک آبسنگ بزرگ تبديل مي شود. البته اين روش بستگي به نوع آبسنگ دارد و تاکنون بر روي آبسنگ هاي شاخه گوزني موفقيت آميز بوده است.
ميرشکار افزود: تاکنون بيش از 50 گونه آبسنگ مرجاني در خليج فارس و درياي عمان شناسايي شده اند و عمدتا اطراف جزاير خارکو، خارک، لاوان، هندورابي، شيدرو، فارس، فارور، بين فارور، سيري، تنب بزرگ و تنب کوچک زيستگاه هاي اصلي آبسنگ هاي مرجاني است.
وي تاکيد کرد که در حال حاضر زيستگاه آبسنگ هاي مرجاني در خليج فارس و درياي عمان با خطر مواجه شده است که از جمله اين خطرات مي توان به بالا رفتن درجه حرارت آب، کدورت آب، آلودگي هاي نفتي و پساب هاي صنعتي اشاره کرد. اين عوامل موجب بروز پديده کشند قرمز مي شود و از اين رو زيستگاههاي مرجاني را تحت تاثير قرار مي دهد.
ميرشکارافزود: زيستگاه هاي مرجاني به عنوان يکي از پر توليد ترين مناطق دنيا از اهميت زيادي برخوردار هستند بنابراين حفظ و نگهداري آنها جزو برنامه هاي سازمان حفاظت محيط زيست است .
وي گفت : آبسنگ هاي مرجاني پناهگاه ماهيان، محل تخم ريزي برخي از ماهيان و نوزادگاه بسياري از گونه هاي آبزي است. اين زيستگاه ها مناطق امني را در دريا ايجاد مي کنند. بنابراين از بين رفتن آنها ضربه بزرگي را به حيات آبزيان وارد مي کند. ازاين رو احيا و بازسازي زيستگاه ها در دستور کار سازمان حفاظت محيط زيست قرار گرفته و اعتبارات خوبي براي اين کار اختصاص داده شده است .

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7581
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com