Environmentalist

Environmentalist


پستاندار ی غيربومي توازن طبيعي گيلان را تهديد مي‌کند :

کارشناس محيط زيست گيلان هشدار داد: پستاندار غيربومي کوچکي به نام راکون با تهاجم به توازن طبيعي غرب‌گيلان، جايگاه اکولوژيک بسياري از پستانداران ديگر را اشغال کرده است
به گزارش ایرنا، محمود فرج پور روز گفت: گونه غيربومي راکون متاسفانه به اشتباه يا به عمد درسال‌هاي گذشته توسط اشخاصي به استان گيلان وارد شده است و اين پستاندار مهاجم هم اکنون چرخه پيچيده غذايي اکوسيتسم‌هاي بوته زار و جنگلي اين استان را برهم زده است.

وي اظهارداشت: راکون پستانداري بسيار مقاوم و همه چيز خوار است و گياهان، برگ درختان و پستانداران کوچک را مورد تغذيه قرار مي دهد و به دليل تنوع در رژيم غذايي توانسته است جايگاه اکولوژيک بسياري از پستانداران ديگر جنگل‌هاي گيلان را اشغال کرده و نسل آنها را باخطر مواجه سازد.

وي خاطر نشان کرد: اين پستاندار کوچک غيربومي اولين بار در سال 1364 توسط اداره محيط زيست تالش گزارش شد که هم اکنون بوميان منطقه به عنوان يک آفت از اين گونه نام مي‌برند.

وي گفت: اين پستاندار غيربومي در مناطق تالش، رضوانشهر، ماسال و آستارا وارد مرغداني‌ها مي‌شود، تخم‌مرغ و مرغها را مورد تغذيه قرار مي‌دهد.

تصوير

فرج پور افزود: راکون به دليل زاد و ولد زياد و توانايي زندگي در جايگاه‌هاي مختلف مانند تنه درختان، لابلاي علف‌هاي بوته‌اي، کنار آبگيرها به راحتي لانه سازي کرده و از لانه انواع سنجاب‌ها و تشي‌ها استفاده مي‌کند و با تهاجم به اين لانه‌ها ساکنان آنها را مورد تغذيه قرار مي‌دهد.

وي اظهارداشت: جايگاه زندگي راکون قاره آمريکا و بخشي از اروپا است و اين پستاندار به راحتي اهلي شده و رفتارپذير است و به سبب جذاب بودن رفتار، اين جانور مورد توجه قرار مي‌گيرد.

وي از اين گونه غير بومي به عنوان يک معضل در غرب گيلان ياد کرد و افزود: تحقيقات پايه‌اي در اين زمينه انجام نشده ولي مطالعاتي در خصوص نحوه مبارزه با آن در حال انجام است.

اين کارشناس محيط زيست نسبت به نگهداري گونه‌هاي وحشي غيربومي هشدار داد و گفت: علاقه‌مند شدن و نگهداري موجودات جنگلي وحشي در منزل ضمن اينکه از فرهنگ زيست محيطي به دوراست، آثار و تبعات منفي را مي‌تواند به دنبال داشته باشد.

وي تصريح کرد: بسياري از گونه هايي که مورد علاقه مردم هستند ممکن است غيربومي بوده و اين گونه‌ها به هر دليل اگر وارد اکوسيستم شوند مي‌توانند توازن و تعادل اکوسيستم را برهم بزنند که با ورود راکون هم اکنون اين مشکل در استان گيلان اتفاق افتاده است.

وي از عموم مردم خواست از نگهداري گونه‌هاي غيربومي خارج از کشور براي موانست در حريم خانواده خودداري کنند که هم احتمال انتقال بيماري‌هاي ناشناخته و هم احتمال ورود اين گونه‌ها به اکوسيستم گيلان و وارد کردن ضربات مهلک به زنجيره غذايي طبيعت اين استان وجود دارد.

اين کارشناس محيط زيست گفت: اگر کساني گونه‌هاي غيربومي را وارد محيط هاي زندگي خود کرده و در نگهداري آنها با مشکل مواجه شده‌اند مي‌توانند با گزارش به محيط زيست از راهنمايي‌هاي کارشناسان برخوردارشوند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 18 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com