Environmentalist

Environmentalist


گرگ

مدير کل محيط زيست همدان در پي حمله گرگ به 5 اسد آبادي:
تخريب زيستگاه موجب حمله گرگ ها شده است
ايرن: عصر ديروز گرگ با حمله به پنج اسدآبادي آنها را روانه بيمارستان کرد. محمدپور علت اين امر را تغيير بسيار زياد زيستگاه هاي گرگ به دست انسان بيان کرد.

قربانعلي محمد پور با بيان اينکه از حدود چهار سال پيش تاکنون هر ساله با شروع فصل بهار و آغاز فعاليتهاي کشاورزي، نگراني از وجود گرگ در مزارع کشاورزي و روستاها وجود دارد، گفت: حمله گرگ در اواخر بهار و تابستان در روستاهاي شهرستانهاي رزن و بهار از توابع استان همدان اوج مي گيرد و همدان از استان هايي محسوب مي شود که گونه گرگ در اکثر مناطق آن پراکنش دارد.
تغيير زيستگاه هاي گرگ به دست انسان ها باعث حضور گرگ ها شده است
محمدپور در گفتگو با مهر علت اين امر را اقليم استان همدان عنوان کرد و با بيان اينکه گسترش حرفه کشاورزي در روستاها در افزايش حضور گرگ در اين مناطق موثر است، گفت: متاسفانه تضاد اين گونه با جوامع بومي افزايش يافته است که تغيير بسيار زياد زيستگاه هاي گرگ به دست انسان ها از دلايل آن است.
وي با اشاره به اينکه در سال هاي اخير گزارشاتي از حملات گرگ به دام ها و حتي انسان در استان همدان ارائه شده است، گفت: در برخي شهرستان ها از جمله تويسرکان با وجود بيشتر بودن تعداد گرگ هاي سرشماري شده، آمار حملات کمتر است.
عقايد غلط گله داران باعث افزايش هيبريد گرگاس شده است
مديرکل محيط زيست استان همدان در ادامه به مطرح بودن دو فرضيه در اين خصوص اشاره کرد و با بيان اينکه پديده دو رگه گيري بين گرگ و سگ از جمله اين فرضيه ها است، گفت: متاسفانه طي چندين سال اخير گزارش هاي مستندي در سازمان محيط زيست موجود است که جوامع محلي همچون گله داران و چوپانان با عقايد غلط و غيرکارشناسانه خود اقدام به زنده گيري گرگ هاي نر کرده و به منظور جفتگيري، آنها را در کنار سگ هاي ماده قرار مي دهند که پس از اين امر هيبريدي با نام محلي "گرگاس" يا همان "سگ گرگ" به وجود مي آيد که خلق و خوي گرگ را دارد با اين مزيت براي گرگ که در جوامع انساني است و باز هم خطر حمله گرگ به انسان وجود دارد.
وي گفت: گرگ سگ ها بسيار تهاجمي بوده و به سختي تربيت پذير هستند و به دليل ژن غالب گرگ نر، شباهت ظاهري بسياري به گرگ ها دارند.
وي فرضيه دوم را روند تغييرات زيستگاه اين گونه در سال هاي اخير عنوان کرد و با بيان اينکه در اين مناطق به علت دفن غيراصولي زباله احتمال حضور گرگ ها وجود دارد، گفت: تمامي اين موارد به دليل اقدامات تخريب گرايانه انسان ها بوده که متاسفانه در نهايت نيز اين مسائل گريبانگير انسان ها شده است.
پروژه مطالعاتي «اکولوژيک گونه گرگ» در همدان انجام شد
مديرکل حفاظت محيط زيست استان همدان در ادامه با اشاره به اينکه در سال 89 اعتباري براي اجراي پروژه مطالعاتي «اکولوژيک گونه گرگ» در استان همدان اختصاص يافت.
محمدپور اظهار داشت: در راستاي اجراي پروژه "مديريت جمعيت هاي گرگ در استان همدان با رويکرد کنترل تضاد با منافع انساني" بازديدهاي ميداني از کانون هاي بحران صورت گرفت.
وي با بيان اينکه مطالعات ميداني نشان دهنده اين واقعيت بود که مديريت زباله هاي خانگي در روستاهاي اين مناطق نامناسب است، گفت: اين امر در جذب حيوانات به مناطق مسکوني نقش دارد.
محمدپور با اشاره به اينکه پروژه "مديريت جمعيت هاي گرگ در استان همدان با رويکرد کنترل تضاد با منافع انساني" بررسي گونه هاي گرگ در اين مناطق را عهده دار است و سعي مي کند تا هيبريد بودن يا گرگ بودن اين حيوانات را مشخص کند، گفت: در اجراي اين طرح تعدادي گرگ توسط شکارچيان معتمد اداره کل محيط زيست استان همدان شکار و نمونه گيري ژنتيکي آنها به دانشگاه تهران ارسال شد.
دفن غير بهداشتي پسماندهاي مراکز دام و طيور مشکل آفرين است
وي همچنين به دفن غيربهداشتي پسماندهاي مراکز دام و طيور به ويژه مرکز پرورش طيور در اطراف روستاها اشاره کرد و ادامه داد: احتمال تجمع حيوانات در مراکز دفن غيربهداشتي زباله وجود دارد که مشکلات آن گريبانگير جامعه انساني مي شود.
محمدپور با بيان اينکه مي توان يکي ديگر از دلايل تمرکز يافتن حملات گرگ به انسان در فصل تابستان در اين مناطق را تغييرات فصلي در زيستگاه هاي اين حيوانات دانست، گفت: در حال حاضر در برخي زمين ها و منابع طبيعي که زيستگاه گرگ ها محسوب مي شود فعاليت هاي کشاورزي صورت گرفته است. در فصل تابستان پربار بودن اراضي کشاورزي و تراکم بالاتر زباله هاي انساني در اين فصل، اين مناطق را به زيستگاه مناسبي براي ماده هاي بالغ که نياز به تامين منابع غذايي دارند تبديل مي کند.
محمدپور با تاکيد بر اينکه خو گرفتن اين حيوانات به انسان نوعي سود و منفعت براي حيوان است، گفت: در اين مقوله رقابت درون گونه اي بين اين حيوانات کاهش مي يابد ضمن اينکه اگر گرگ ماده، زيستگاهي در مجاور منطقه مسکوني را انتخاب کند احتمال خو گرفتن توله گرگ به انسان وجود دارد و سبب ريسک حمله حيوان به انسان مي شود.
هيبريد حاصل از گرگ و سگ از انسان هراسي ندارد
وي در توضيح اقدامات لازم براي جلوگيري از حمله گرگ به انسان در روستاهاي استان همدان اظهار داشت: بايد از نگهداري توله گرگ و هيبريد کردن سگ و گرگ پرهيز شود چراکه هيبريد حاصل از اين دو گونه، از انسان هراسي ندارد و به راحتي وارد مناطق مسکوني مي شود.
محمدپور با تاکيد بر اينکه به هيچ وجه کودکان، خردسالان و سالخوردگان را نبايد در اطراف زمين هاي کشاورزي بدون توجه رها کرد، گفت: اگر در هنگام برداشت محصول يا آماده سازي زمين ،لانه گرگي مشاهده شد نبايد اقدام به تخريب لانه و کشتن توله ها نمود.
وي ادامه داد: در صورت مشاهده ماده گرگ يا توله آن بايد از نزديک شدن و آزار آنها خودداري کرد و در صورت مشاهده گرگ ضمن حفظ خونسردي از تحريک آن خودداري کرد.
وي افزود: گرگ هاي سالم به انسان حمله نمي کنند و روستاييان بايد در صورت مشاهده رفتار غيرعادي و نزديک شدن بيش از حد گرگ به منطقه مسکوني مراتب را سريعا به اداره کل محيط زيست اعلام کنند.
محمدپور از دامداران استان همدان نيز خواست هنگام چراي دام سگ هاي گله را همراه داشته باشند و در هنگام چراي دام از پراکنده شدن آنها جلوگيري کنند.
نيروهاي گارد محيط زيست افزايش يافته است
قربانعلي محمدپور اظهار داشت: به دنبال حمله‌گرگ در چند سال اخير، اداره حفاظت محيط ‌زيست استان به تقويت و افزايش نيروهاي گارد محيط زيست پرداخته است.
و اما در دو حادثه پي در پي در دوشنبه شب و سه شنبه گذشته يک قلاده گرگ با ورود به روستاي "منور تپه" و حمله به مردم پنج نفر را روستائيان مجروح ساخته و روانه بيمارستان کرد.
به گفته شاهدان عيني، اين گرگ درنده در دو مرحله حمله به روستاييان چند نفر مجروح بر جاي گذاشته است.
بخشدار پيرسلمان در تشريح اين حادثه اظهار داشت: اين گرگ به روستاي "منورتپه" حمله ور شد و يک کودک، يک زن و سه مرد را به شدت مصدوم کرده است.
محمدرضا شعباني افزود : اين گرگ به احتمال زياد به بيماري هاري مبتلا است و مصدومان که به بيمارستان قائم (عج) بستري اعزام شده اند تحت مداوا و مراقبت هاي ويژه قرار دارند.
وي با بيان اينکه يکي ازمصدومان مورد عمل جراحي قرارگرفت و دو نفر ديگر از مصدومان نيز به صورت سرپايي مداوا شده اند، به روستائيان توصيه کرد: از ريختن زباله در نزديکي منازل خودداري کنند و دام ها را تا قبل از غروب آفتاب به روستا برگردانند.


// www.iren.ir //
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com