Environmentalist

Environmentalist


راه آهن

راه آهن در قم
عبور غول‌هاي آهني از قلب شهر قم
 هر روز که صداي سوت قطار به گوش مي‌رسد داغ خانواده‌هايي که عزيزانشان را بر اثر برخورد اين غول آهني از دست داده‌اند تازه مي‌شود. نمونه‌اش خانواده مردي که کر و لال بود و صداي سوت‌هاي ممتد قطار را نشنيد و بي‌محابا به سراغ مرگ رفت.

 

به گزارش خبرنگار مهر، صحنه‌هاي ديگري از اين گونه حوادث در محدوده شهر قم رخ داده است که مسئولان راه آهن، علت آن را خودکشي يا معتاد بودن شخص متوفي مي‌دانند اما کودکان، زنان و سالمندان زيادي هستند که هر روز از خط آهن مي‌گذرند و خطر برخورد غول‌هاي آهنين در کمين آنها نشسته است.

مهناز قاسمي، زن خانه‌داري که دو فرزند 3 و 7 ساله دارد از نگراني خود و همسرش در مورد خطرات عبور قطار از داخل شهر گفت: وقتي صداي حرکت قطار به گوش مي‌رسد تمام وجودم را ترس و وحشت فرا مي‌گيرد. مي‌ترسم از روزي که خداي ناکرده مشکلي براي بچه‌هاي من يا همسايه به وجود آيد.

وي اظهار کرد: محله‌اي که ما در آنجا زندگي مي‌کنيم (يزدانشهر) محله پرجمعيتي است که کودکان بسياري در نزديکي خط آهن بازي مي‌کنند و هر روز که قطار از اين محله مي‌گذرد خانواده‌ها نگران جان فرزندانشان هستند، چون هيچ ديواري در حريم خط آهن وجود ندارد.

علي کرم فراهاني که در منطقه نيروگاه زندگي مي‌کند از سر و صداهاي ناهنجار قطار گلايه کرد و گفت: قطارهايي که از داخل شهر عبور مي‌کنند به خصوص قطارهاي باري آرامش و آسايش ما را از بين برده‌اند.

وي ادامه داد: مشکلاتي که خط آهن براي شهروندان ايجاد کرده است باعث شده بسياري از همسايه‌هاي ما از اين محل کوچ کنند، اما با توجه به اينکه خانه‌هايي که در نزديکي خط آهن وجود دارند ارزش کمتري نسبت به واحدهاي ديگر مناطق دارند ما نمي‌توا‌نيم با فروش اين خانه، در جاي ديگري يک خانه تهيه کنيم بنابراين مجبوريم مشکلاتي که قطار براي ما ايجاد مي‌کند را تحمل کنيم.

مشکلات شهروندان در حالي است که با تفکيک مديريت راه آهن قم از استان مرکزي، بارقه اميد براي برطرف شدن اين مشکلات دميده شده، اما هر چند که در گفته‌هاي اولين سرپرست اداره کل راه آهن استان فعاليت‌هاي خوبي براي حل مشکلات شهروندان انجام شده، ولي مشکلات ساکنان مجاور خط آهن همچنان وجود دارد.

فرشاد زادخور از اين مشکلات به عنوان يک معضل اجتماعي ياد کرد و گفت: ماموريت راه آهن، فني و مهندسي است و براي برطرف کردن اين معضل، دستگاه‌هايي که رويکرد اجتماعي دارند و نيازهاي اجتماعي را احساس مي‌کنند بايد راه آهن را کمک کنند و با اين اداره کل هم افزايي بيشتري داشته باشند.

وي با بيان اينکه براي رفع مشکلات ساکنان اطراف خط آهن نياز به انجام کارهاي فرهنگي زمان‌بر و پرهزينه است، اظهار کرد: در همه جاي جهان راه آهن به راحتي از داخل شهر عبور مي‌کند اما به نسبت کشور ما دچار خسارت نمي‌شوند.

وي به تجربه عبور قطار از داخل شهرهاي تهران، بهشهر و... اشاره کرد و گفت: در اهواز بهترين نقطه شهر در مسير راه آهن قرار دارد ولي مردم آنجا مشکل خاصي ندارند ولي در قم به خاطر حضور غيربومي‌ها و زائران، بسياري از مسائل رعايت نشده است.

مشکلات و آسيب‌هاي عبور قطار از داخل شهر در حالي است که سرپرست راه آهن استان، مردم را مانع ديوارکشي اطراف خط آهن مي‌‌داند.

وي گفت: مطالعات ديوارکشي اطراف خط آهن انجام شده و حتي بخشي از ايستگاه جمکران تا يزدانشهر ديوارکشي شده است اما با توجه به اينکه اين منطقه محل تردد شهروندان است، مردم از ادامه کار ممانعت کردند.

زادخور گفت: ما آمادگي داريم حريم خط آهن را محصور کنيم اما اين مسئله به موضوع اجتماعي تبديل شده و کار متوقف شد، بنابراين ابتدا بايد بستر اجتماعي براي ديوارکشي مهيا شود و بعد اقدام به اين کار کنيم.

به گفته وي، اداره کل راه آهن استان براي اينکه مشکلات شهروندان را حل کند اقدام به ساخت دو تقاطع غيرهمسطح با همکاري شهرداري کرده و احداث پل ميثم و 9 زيرگذر را در دستور کار دارد.
آن گونه که زادخور مي‌گويد در يک سال گذشته دو مورد برخورد قطار با عابر در قم رخ داده که در يک مورد، شخص متوفي معتاد بوده و هنوز گزارش پزشکي قانوني مشخص نشده که قبل از برخورد با قطار فوت کرده و برخورد قطار عامل فوت وي شده است.

مورد ديگر هم جوان 30 ساله‌اي بود که حوالي سه راه خرمشهر، در جايي که محل گذر عابر پياده نيست و خارج از محدوده شهر محسوب مي‌شود با قطار برخورد کرد که احتمالا اين شخص قصد خودکشي داشت.

مشکلاتي که شهروندان و سرپرست اداره کل راه آهن استان به آنها اشاره کرده‌اند فقط مربوط به عابر پياده نيست بلکه برخي از رانندگان خودروها هم اقدام به تردد از روي خط آهن با خودرو مي‌کنند. علاوه بر اين موتورسواران هم همانند ساير تخلفاتي که در پياده‌روها و خيابان‌هاي يک طرفه انجام مي‌دهند از اين محدوده براي عبور استفاده مي‌کنند. اين مشکلات، مسئولان راه آهن را بر آن داشت تا تمهيداتي در نحوه عبور قطار از داخل شهر بينديشند.

در اولين اقدام راه آهن، سرعت قطارهايي که از داخل محدوده شهري عبور مي‌کنند از 60 کيلومتر در ساعت به 30 کيلومتر کاهش يافته تا ضريب مديريت بر سوانح احتمالي بالاتر رود.

اعزام کارشناسان راه آهن به مدارس در محدوده خط آهن براي ارائه آموزش‌هاي توجيهي به دانش آموزان، توزيع بروشور در مناطق حاشيه خط آهن، بيان مشکلات رعايت حريم خط آهن در رسانه‌هاي جمعي و... از ديگر برنامه‌هايي است که راه آهن قم براي فرهنگ سازي انجام داده است.

يکي ديگر از مشکلاتي که باعث ايجاد مزاحمت براي شهروندان مي‌شود عبور قطارهاي باري از محدوده شهر و صداهاي ناهنجار قطارهاي باري و مسافربري است.


راه آهن براي ممانعت از ورود قطارهاي باري از محدوده شهري اقدام به ايجاد کمربند ريلي کرده به طول 50 کيلومتر دو خطه کرده که به گفته سرپرست راه آهن استان اين طرح در آينده‌اي نزديک به بهره‌برداري مي‌رسد و معضل عبور قطار باري از داخل شهر برطرف مي‌شود.

زادخور در مورد حل مشکل صداهاي ناهنجار عبور قطار اظهار کرد: براي اينکه صداي عبور قطار از داخل شهر کاهش يابد بخشي از درز ريل‌ها را جوشکاري کرديم و مابقي آنها در حال انجام است.

وي گفت: همچنين براي کاهش مزاحمت‌هاي عبور قطار، در آينده از اتوبوس ريلي استفاده خواهيم کرد تا راه آهن به عنوان بستر خدمات رسان مسافري حومه‌اي براي مردم پذيرفته شده باشد.

به گفته وي بسياري از افرادي که خواستار جمع آوري خط آهن هستند، مردم عادي ساکن محل نيستند بلکه از افرادي هستند که در مجاور خط آهن زمين يا خانه دارند و به خاطر منفعت مالي خود، فشار اجتماعي وارد مي‌کنند تا ريل آهن جمع‌آوري شود و ارزش ملک آنها بالا رود.

زادخور از راه آهن به عنوان يک نعمت بزرگ براي ارائه خدمات به نظام ياد کرد و گفت: راه آهن براي قم فرصت‌هاي خوبي ايجاد کرده و در تلاش هستيم با کارهاي فرهنگي، مردم را با خط آهن آشتي دهيم.

اگر راه آهن در قم وجود نداشته باشد روزانه 1600 دستگاه تريلي و 600 دستگاه اتوبوس براي حمل بار و مسافر بايد به جاده‌هاي منتهي به استان قم اضافه شوند، اما اين انتظار وجود دارد که خدمات راه‌آهن در بهترين وضعيت و با رعايت مسائلي که با جان مردم مرتبط است به شهروندان ارائه شود.



کد خبر :7463   زمان مخابره: 11:4:39 - 7/4/1391
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com