Environmentalist

Environmentalist


ريزترين مگس جهان

کشف يک گونه جديد
ريزترين مگس جهان، قاتل مورچه ها
يک حشره تازه کشف شده در تايلند ريزترين مگس جهان شناخته شد. اين مگس پنج برابر کوچک‌تر از يک مگس ميوه بوده و طول آن از دانه نمک (0.4 ميلي‌متر) نيز کوچکتر عنوان شده است.

به نظر مي‌رسد حشره جديد از مورچه‌هاي ريز تغذيه و با جايگيري در پوشش سر آن‌ها سر قربانيان را از تن جدا مي‌کند. به گزارش ايسنا برايان براون از موزه تاريخ ملي لس‌آنجلس که مگس مزبور را به عنوان گونه جديد اعلام کرده، مي گويد رويت اين حشره با چشم غيرمسلح و بدون استفاده از اسلايد ميکروسکوپ ممکن نيست زيرا مگس خانگي در مقابل آن همچون يک هيولا به نظر مي‌رسد.

اين مگس ماده توسط محققان تايلندي در پارک ملي کائنگ کراچان کشف شد و نخستين حشره در نوع خود در آسيا عنوان شده است.

حشره جديد داراي بال‌هاي خاکستري دودي و مجهز به يک ارگان ذخيره تخم است که تخمگذاري آن به عنوان يک انگل را درون بدن حشرات ديگر امکان‌پذير مي‌کند.

محققان عنوان Euryplatea nanaknihali را براي اين مگس برگزيدند. اين حشره متعلق به يک گروه چهار هزار نفره مگس‌هاي گوژپشت موسوم به phorid است که يکي از مشخصه‌هاي آن‌ها انجام رفتارهاي ضد مورچه‌يي شامل سر بريدن عنوان شده است.

گونه‌اي از اين حشرات در بدن مورچه تخم‌گذاري مي‌کند و تخم‌ها پس از بزرگ شدن به ناحيه سر ميزبان حرکت مي‌کنند و در آن‌جا از عضلاتي که براي باز و بسته شدن بخش‌هاي دهان مورچه به کار مي‌روند، تغذيه مي‌کنند.

آن‌ها در نهايت مغز را نيز مي‌بلعند و در نتيجه آن مورچه به مدت دو هفته سرگردان حرکت مي‌کند. سر قرباني پس از اين که لارواي مگس غشاي متصل کننده آن به بدن را به طور کامل مصرف کرد، مي‌افتد. اين مگس سپس به مدت دو هفته ديگر و قبل از سر از تخم بيرون آوردن حشرات به عنوان مگس‌هاي بزرگسال کامل در سر بريده شده باقي مي‌ماند.

محققان بر اين باورند که مگس قاتل در بدن مورچه‌هاي آکروبات ريز که اندازه سرشان به بزرگي خود شکارچي است و تا حدود طول چهار ميلي‌متري رشد مي‌کند، نيز نقش يک انگل را بازي مي‌کند. آن‌ها معتقدند که مگس اين عمل را صورت مي‌دهد زيرا نزديک‌ترين خويشاوند آن تحت نام Euryplatea eidmanni در گينه استوايي نيز مرتکب چنين جرمي مي‌‌شود.

نتايج اين تحقيق در سالنامه انجمن حشره‌شناسي امريکا انتشار يافت.


 
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 16 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com