Environmentalist

Environmentalist


تالاب صومعه سرا

ضرورت اجراي راهکارهاي اثرگذار:
تالاب صومعه سرا در کما
ايرن- تالاب زيباي شهرستان صومعه سرا به دليل هجوم انواع متنوع فاضلابهاي بيمارستاني، صنعتي، خانگي، رسوبات و ساير موارد به " کما" رفته است که بايد با تدوين يک راهبرد اصولي اين پهنه آبي ارزشمند را از مرگ تدريجي نجات داد

 

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان صومعه سرا با وسعت 564 کيلومتر مربع در غرب گيلان قرار دارد و با قرار گرفتن در حاشيه تالاب بين المللي انزلي و با در اختيار داشتن بيش از 56 درصد از مساحت اين تالاب و وجود رود خانه هاي متعدد فصلي و دائمي يکي از مستعدترين مناطق دنيا تبديل شده ست.

نگين و شناسه تمام تالابها، تالاب صومعه سراست که اگر نگوئيم قلب اکوسيستم اقتصاد و اجتماع حاشيه نشينان است به راحتي مي توان گفت نقش کليه را براي آنها بازي مي کند.

آنچه از شواهد پيداست گويي وعده هاي مضحک و نخ نما شده متوليان رنگي ندارد و همه به اين نتيجه رسيده اند که توانايي انجام کاري براي اين موهبت الهي را ندارند و اين مکان بي آب و علف را تبديل به قليان سرا کنند.

در خبرنامه پژوهشي دانشگاه صنعتي شريف آمده است: " غني ترين منبع تيتانيوم ( عناصر بسيار ارزنده کمياب طبيعت ) نيز در تالاب صومعه سرا کشف شده است در حاليکه جشن هاي هفته محيط زيست در کهن ديارمان برپا شده، در گوشه اي از گيلان، تالاب صومعه سرا در کماست و دقايق پاياني عمرش سپري مي شود.

سيماي واقعي قسمتي از جلگه گيلان که در سرازيري نابودي با سرعتي وحشتناک در حال حرکت است وآب از آب تکان نمي خورد در حاليکه 200 هزار هکتار از پهنه سبز - آبي اين ميهن مي توانست به مکاني مناسب براي جذب توريست از سراسر کشور و حتي جهان تبديل شود و آنان را به اين نقطه زيباي گيتي بکشاند و اقتصاد منطقه را متحول کند.

اينجا در ميان معجزه طبيعت بي نظير الهي، چيزي جزء بوي تعفن پسماندهاي صنعتي، ماهي مرده، لنگه دمپايي و بطري آب معدني چيز ديگري ديده نمي شود و فرياد افراد دلسوز هم به جايي نمي رسند، چشمها گويي بسته شده يا بهتر است که بسته باشند و چيزي نبينند چرا که ديدن برخي چيزها ايجاب مي کند که بايد کاري کرد و مسئوليت را مي طلبد؛ بنابر اين نديدن و ندانستن بهترين بهانه براي رفع مسئوليت است.

رئيس شوراي اسلامي روستاي سياه درويشان شهرستان صومعه سرا در اين زمينه گفت: تالابها يکي از پر درآمدترين مناطق مستعد دنيا هستند که با سرمايه گذاري صحيح و برنامه ريزي منطقي و علمي مي توان از اين منابع خداداي سالها استفاده کرد بدون آنکه لطمه اي به طبيعت و محيط زيست وارد شود.

اصغر داوطلب افزود: روزگاري از تالابها علاوه بر استفاده اقتصادي با وجود صيادي، شکار و غيره مي توان از مناظر زيباي آن به ويژه لاله مرداب و نيلوفر براي جذب گردشگر استفاده اصولي داشت.

وي اظهارداشت: اين تالاب روزي 12 متر عمق داشت اما اکنون روز به روز از پهناي آن کاسته و عمق آن به اندازه يک کف دست شده است.

رئيس شوراي سياه درويشان با اشاره به اينکه اين تالاب بدون داشتن هيچ متولي رو به فراموشي است، گفت: سرتا سر تالاب به زباله دان تبديل و زباله هاي شهري و ظروف پلاستيکي با قرار گرفتن بر روي هم شرايط نامناسب و زشتي را ايجاد کرده است.

وي همچنين با اظهار تاسف از اين موضوع عنوان کرد: محيط زيست براي همگان است و حفظ آن براي همه واجب است.

تفاوت و مردم گريزي مسئولان قصه اي پر غصه

داوطلب ادامه داد: مردم بومي حق ندارند در زمين هاي اطراف تالاب محصولي کشت کنند و با ممانعت محيط زيست مواجه مي شوند اما سرمايه داران و افراد متمول در عرض چند ماه مي توانند بخش عظيمي از زمين هاي تالاب را تحت سلطه خود در آورده و در آن به کشت و زرع بپردازد و با دريافت سند، تابلوهاي با عنوان " اين ملک شخصي است ، ورود ممنوع " نصب و با سيم خاردار آن را محصور کنند.

وي با بيان اينکه در دولت هشتم 90 ميليارد تومان براي لايروبي اين تالاب اعتبار گذاشته شد، افزود: در اين زمينه طرحهاي خنده دار و شکست خورده اي چون ايجاد تله رسوب گير در منطقه سياه کيشم به وسعت هفت هکتار و عمق هفت متر به چند پيمانکار واگذارکه پس از گذشت يک سال فقط چند متر حفر شد.

رئيس شوراي سياه درويشان اظهارداشت: اين طرح با واگذاري به افراد غير متخصص فقط متحمل هزينه اضافي و قبل از اجرا محکوم به شکست است.

وي همچنين به لايروبي چند گذرگاه از مسير سياه درويشان منتهي به تالاب اشاره کرد و گفت: اين لايروبي ها که به گفته آنها هشت متر است، به يک متر هم نمي رسد بطوري که قايق از آن عبور نکرده و با چکمه و پياده مي توان از آن عبور کرد.

وي يادآورشد: با واگذاري حاشيه تالاب به عموم و جوانان منطقه براي کشت و ايجاد اشتغال، مهاجرت حاشيه نشينان تالاب و مردم روستاهاي اطراف آن به شهرها کم خواهد شد.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي گيلان با بيان اينکه تالاب انزلي از تالابهاي مهم و بين المللي دنياست، گفت: اين تالاب به عنوان زايشگاه مهم ماهيان استخواني و همچنين مکاني امن براي مهاجرت و کوچ پرندگان است.

اردشير روحي ماسوله افزود: علاوه بر اين، تالاب مزبور تامين کننده آب کشاورزي و همچنين مزيتهاي زيادي براي گيلان و حتي کشور دارد که به دليل حجم زياد رسوب گذاريها در چند سال اخير و پيشروي آب تالاب به 30 هزار هکتار از اراضي کشاورزي، اين امر موجب از بين رفتن قابليت کشاورزي اين اراضي نيز شده است.

وي اظهارداشت: با هدف پيگيري مستمر و خوب مسئولان و نمايندگان استان براي احياي اين تالاب 5.7 ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافته است.

رئيس جهاد کشاورزي گيلان گفت: در مدت پنج سال با اعتباري افزون بر 94 ميليارد تومان کار احياي تالاب انزلي به سرانجام خواهد رسيد.

وي افزود: در اين زمينه سازمانها و ادارات مختلف استاني با محوريت استانداري، محيط زيست، جهاد کشاورزي، فرمانداران شهرستانهاي مجاور تالاب انزلي و ... تمامي امور احياي تالاب اعم از مطالعه، برنامه ريزي و اجراي عمليات فيزيکي و فني احياي تالاب را بر عهده گرفته که در حال حاضر پنج پيمانکار در عرصه تالاب مشغول به فعاليت هستند.

روحي ماسوله گفت: اهم اين فعاليتها مربوط به احياي تله هاي رسوبگير بر روي رودخانه هاي مهم استان است که رسوبات زيادي را به تالاب وارد مي کنند.

وي ادامه داد: با توجه ويژه اي که به امر احياي تالاب در کشور انجام شده و با بهره گيري از تمامي امکانات موجود تالاب، اميد است اين زيستگاه ارزشمند به اوج شکوفايي خود برسد.


 

کد خبر :7452   زمان مخابره: 12:13:22 - 6/4/1391

// www.iren.ir //

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 6 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com