Environmentalist

Environmentalist


تجارت زباله چيني‌ها

 

چين بزرگ‌ترين واردكننده زباله در جهان است، اما اين زباله‌ها را بازيافت مي‌كند.

به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، بازيافت زباله در چين صنعتي با ارزش 40 ميليارد دلار است.

باتوجه به اين كه جمعيت چين بيش از يك ميليارد نفر است، طبيعي است كه در اين كشور روزانه زباله زيادي توليد شود. با اين اوصاف، بازيافت زباله در چين ضرورتي اجتناب‌ناپذير است.

فقط در شهر پكن، پايتخت چين، 17 ميليون نفر زندگي مي‌كنند و آنها روزانه كوه عظيمي از زباله توليد مي‌كنند. 100هزار نفر در بخش بازيافت زباله شهر پكن فعال هستند.

نكته جالب اين است كه در كارخانه‌هاي بزرگ بازيافت زباله در پكن، فقط زباله‌هاي خود چيني‌ها بازيافت نمي‌شود. زباله‌ها از ديگر كشورهاي جهان نيز به چين انتقال داده مي‌شود تا بازيافت شود. در واقع، چين بزرگ‌ترين وارد كننده زباله در جهان براي بازيافت آن است.

بخشي از زباله‌هايي كه در آمريكا دور ريخته مي‌شود، از چين سر در مي‌آورد.

اين زباله‌ها پس از بازيافت در قالب كالاهاي جديدي به كشورهاي غربي فروخته مي‌شود. مقامات چيني اميدوارند ديگر كشورهاي جهان توجه بيشتري به مقوله بازيافت زباله نشان دهند تا از اين طريق احتمال آلودگي بيشتر محيط زيست كاهش پيدا كند.‌

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100881542964

بازیافت بیش از اندازه محصولات الکترونیکی در چین

حافظان محیط زیست سعی دارند تا از بازیافت بیش از اندازه محصولات الکترونیکی در چین جلوگیری کنند. به گفته آنها زندگی هزاران نفر به خاطر مواد شیمیایی سمی قطعات بازیافت شده در خطر قرار می گیرد. آنها همچنین اخطار می دهند قطعات سمی که از فناوری های بسیار قدیمی بدست می آیند، پس از بازیافت شدن، در محصولات جدید الکترونیکی بکار می روند که در چین و کشورهای دیگر به فروش می رسند.
هوای شهر جنوبی گویو در چین پر شده است از بوی سیم ها و قطعات پلاستیکی سوخته. کارگران مهاجر در این شرایط بسیار آلوده، دستگاه های الکترونیکی را با دست متلاشی می کنند تا شیشه و قطعات الکترونیکی بدربخور را جدا کنند. این کار خود منجر به پخش شدن قباری سربی در هوای اطراف می شود.

بیش از یک دهه است که فعالان محیط زیست و همچنین رسانه ها بر روی خطراتی که کارگران چینی طی بازیافت زباله های الکترونیکی در معرض آنها خواهند بود، تأکید کرده اند.

با این حال، دیدار از شهر گویو(۱) که به عنوان مرکز زباله های الکترونیکی شناخته شده است، نشان می دهد نه تنها چیزی بهبود نیافته است، بلکه وضعیت به خاطر افزایش میزان زباله های خود کشور چین وخیم تر نیز شده است.

بر اساس آمار یک سازمان غیر انتفاعی به نام «شبکه کاری بازل» (۲) که در آمریکا واقع شده است، شهر گویو سالانه یک و نیم میلیون تن زبالهالکترونیکی را دریافت و بازیافت می کنند. از جمله این زباله ها می توان به مدارهای الکترونیکی، مونیتورهای کامپیوتر، و دستگاه های بازی، اشاره کرد.

فعالان محیط زیست متعلق به گروه گرین پیس (۳) می گویند بیشتر این زباله ها از آمریکا و کشورهای غربی دیگر به چین وارد می شوند. به گفته آنها زباله های ابزار الکترونیکی سمی هستند و نه تنها برای کارگران چینی، بلکه برای محیط زیست نیز ضرر خواهند داشت.

«لایی یون» یکی از اعضای گرین پیس می گوید برخی از قطعات الکترونیکی پس از بازیافت، در ساخت اسباب بازی مورد استفاده قرار گرفته و در سراسر دنیا فروخته می شوند وی می گوید: «طی چند سال اخیر ما شواهدی داریم که نشان می دهند برخی از قطعات بازیافت شده در محصولات جدید مثل موبایل یا اسباب بازی کودکان مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات جدید ممکن است سمی باشند و به سلامت مردم صدمه بزنند.»

عامل این اقدامات نیز اقتصادی است. در کشورهای غربی که مقررات امنیتی هزینه بازیافت زباله را بسیار بالا برده است، صادر کردن این زباله ها به کشورهای در حال توسعه تا ده برابر ارزان تر تمام می شود.

در چین، مهاجران فقیر که از حومه کشور آمده اند و به خواست خود سلامتشان را به خطر می اندازند تا درآمدی ناچیز داشته باشند، توسط شرکت های تشنه سود استعمار شده اند. مقامات چینی نیزبه کمپانی هایی که مجوز دارند اجازه می دهند تا زباله های خود را در آنجا بریزند.

چین با سازمان ملل به توافق رسیده است تا از صادرات زباله های الکترونیکی از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه جلوگیری کند. اما زوایایی در قوانین وجود دارند که مانع اجرای همه گیر این مقررات می شود. گفته می شود بسیاری از زباله های الکترونیکی که در شهر گویو وجود دارند، به صورت قاچاق از هنگ گنک به این مکان وارد شده اند.

سازمان های غیرانتفاعی سعی دارند تا آگاهی فراگیری در سطح دنیا بوجود آورند تا مقررات سفت و سخت اجرا شوند. «لی بو» یکی از فعالان محیط زیست سازمان «دوستان زمین» (۴) می گوید: «تمام کشورها از جمله چین باید مقررات بسیار جدی تری را برای اداره زباله های الکترونیکی اعمال کنند. باید شهروندان یاد بگیرند چگونه با مسأله این زباله ها کنار بیایند. البته شرکت ها مسؤلیت عمده ای دارند. آنها نباید فقط مسؤل تولید و فروش باشند و باید مسؤلیت محصولات خود را پس از مصرف نیز بر عهده بگیرند. ما برای اداره کردن این موارد نیاز به قوانین و مقررات زیادی داریم.»

معضل زباله های الکترونیکی از مرزهای چین نیز فراتر رفته است. اما در حال حاضر همین معضل، محل درآمد کارگران فقیر در شهر گویو شده است.

http://www.p30mag.com/1390/03/5



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 31 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com