Environmentalist

Environmentalist


کوهنورد

دندان‌هايي که پاي «علم‌کوه» تيز شده‌اند
هزینه‌ی ورود گردشگران به علم‌کوه کجا صرف می‌شود؟
«هزینه‌ی ورودی «علم‌کوه» برای هر گردشگر و کوهنورد خارجی 30 دلار است،‌ با این حال خبری از خدماتی که باید داده شود، نیست. پناهگاه کوهنوردان کثیف است، زباله‌ها جمع نشده‌اند و سرویس‌های بهداشتی نیز یا طوفان‌زده و خراب‌اند یا درشان بسته است.»

این‌ها بخشی از اظهارات «سلیم شالوم» مربی کوهنوردی و راهنمای کوهنوردان است که اکنون هدایت 9 گردشگر و کوهنورد آلمانی را در علم‌کوه برعهده دارد.

این گردشگران آلمانی که یک راهنمای کوهنورد از آلمان و یک راهنمای تور ایرانی آن‌ها را در این سفر همراهی می‌کنند، قرار است پس از علم‌کوه به دماوند صعود کنند و سپس سفر در ایران را با گشتن در اصفهان و شیراز ادامه دهند. برنامه‌ی آن‌ها توسط یک شرکت گردشگری معروف آلمانی که تورهای کوهنوردی را اجرا می‌کند و هدف آن، بیشتر صعود به قله‌های بلند است، برنامه‌ریزی شده است.

شالوم درباره‌ی وضعیتی که در علم‌کوه با آن مواجه شده‌اند، به خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: فدراسیون کوهنوردی این هزینه‌ی ورودی را در کوه‌هایی مانند علم‌کوه و دماوند فقط از خارجی‌ها می‌گیرد و در حالی که این کوهنوردان و گردشگران انتظار دارند به ازای پرداخت این پول، خدماتی دریافت کنند، هیچ خدماتی به آن‌ها داده نمی‌شود.

او ادامه داد: یک خارجی 450 یورو می‌دهد تا به ایران سفر کند و وقتی به کوه می‌آید، توقع دارد خدمات خوبی بگیرد.

این مربی کوهنوردی سپس به شرایط علم‌کوه اشاره کرد و گفت: این منطقه، کثیف است و زباله‌ها در مسیر حرکت کوهنوردان ریخته شده‌اند. ‌اگر فدراسیون پولی بدهد، آخر فصل تعدادی قاطر بالا می‌فرستند که زباله‌ها را پایین کوه بیاورند. علاوه بر این، علم‌کوه دو سرویس بهداشتی دارد که یکی را طوفان خراب کرده و دیگری هم درش بسته است. این شرایط در حالی است که گردشگران و کوهنوردان خارجی باید 30 دلار ورودی بدهند.

شالوم اظهار کرد: فدراسیون کوهنوردی خدمات خوبی نمی‌دهد. سال گذشته در این منطقه سیل آمد و تعدادی از پل‌ها خراب شدند و هنوز برخی از آن‌ها تعمیر نشده‌اند. به همین دلیل، عبور برای کوهنوردان و گردشگران سخت‌ شده است، بویژه آن‌که در گروه 9 نفره‌ی ما، چند نفر بیشتر از 70 سال سن دارند و عبور آن‌ها از این پل‌ها خیلی نگران‌کننده بود.

این مربی کوهنوردی به مشکلاتی که باربرهای محلی برای کوهنوردان و گردشگران ایجاد می‌کنند، اشاره و بیان کرد: ‌باربرهای محلی هر قیمتی که بخواهند از کوهنوردان می‌گیرند، چون می‌دانند ما برای حمل وسایل‌مان به آن‌ها و قاطرهای‌شان وابسته هستیم و اصلا کوتاه نمی‌آیند. به همین دلیل، ما مجبور شدیم برای یک ساعت اضافه راه، حدود 700هزار تومان به باربرها بدهیم که دست آخر هم تا یک مسیری بیشتر نیامدند.

او همچنین افزود: این مشکل در کوه دماوند هم وجود دارد، باربرهای محلی هر قیمتی که بخواهند به کوهنوردان و گردشگران خارجی می‌دهند، مثلا آن‌ها که برای حمل یک کوله‌پشتی 18 کیلوگرمی 25هزار تومان می‌گیرند، از یک خارجی 100 تا 150هزار تومان برای حمل همین کوله طلب می‌کنند.

مهران اعتمادی که راهنمای تور این گروه 9 نفره‌ی آلمانی است هم به خبرنگار ایسنا گفت: حدود پنج سال است که فدراسیون کوهنوردی برای علم‌کوه ورودی تعیین کرده است. با این حال، وقتی به این منطقه می‌آییم باید پیش از آمدن گردشگران و کوهنوردان خارجی سریع برای تمییز کردن پناهگاه اقدام کنیم، خیلی وقت‌ها هم این افراد متوجه حرکت ما می‌شوند که این برای ما آبروریزی است.

او ادامه داد: در این گروه، یک کوهنورد حرفه‌یی آلمانی حضور دارد که به 62 کشور دنیا سفر کرده و سه بار هم به ایران آمده است، برای همین ما نمی‌توانیم سر او کلاه بگذاریم و او متوجه شرایط ما می‌شود. دست کم می‌توانند این ورودی را نگذارند تا ما تکلیف خود را بدانیم.

اعتمادی همچنین به رفتار برخی باربرهای محلی اشاره کرد و افزود: محلی‌ها به محض این‌که یک خارجی می‌بینند، فکر می‌کنند باید پول بیشتری بگیرند، مگر چه فرقی می‌کند؟!

این راهنمای تور بیان کرد: اگر قرار است نظارتی باشد، قیمت‌ها را مشخص کنند تا ما با باربرهای محلی دچار مشکل نشویم، اگر هم قرار نیست نظارت کنند، ورودی برای این کوه‌ها نگیرند، چون پنج شش سال پیش که علم‌کوه ورودی نداشت، شرایط ما بهتر از حالا بود.

اعتمادی در پایان سخنانش از مسؤولان خواست که برای طبیعت و اکوتوریسم هیچ کاری نکنند و در ادامه هم گفت: اگر آن‌ها با طبیعت کاری نداشته باشند، همه چیز روی روال خود پیش می‌رود، چون دقیقا از زمانی که فکر کردند از این راه می‌شود، پول درآورد، اوضاع طبیعت بدتر شده است.


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 31 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com