Environmentalist

Environmentalist


تله های سيمی؛ عامل مرگ خاموش در شمال کشور
1391/02/27

تله های سيمی سالهاست که به صورت خاموش جان گونه های زيادی را در مناطق مختلف شمال کشور می گيرد که متأسفانه آخرين مورد آن، کشته شدن یک پلنگ ماده در تاریخ 13 اردیبهشت در روستای موشا از توابع شهرستان سیاهکل در استان گیلان بود. براساس بررسی های صورت گرفته، اهالی اين روستا معتقدند که سال­هاست که پلنگ در این روستا مشاهده نشده و این حادثه مورد مشابهی تا کنون نداشته­است. با گذشت یک هفته از وقوع این ماجرا، اين شايعه در روستا بين مردم شنيده می شد که پلنگ نری در اطراف روستا در تردد بوده  و موجب ترس و نگرانی مردم شده است.

از همين رو، تیم آموزشی انجمن یوزپلنگ ایرانی با همکاری اداره کل حفاظت محيط زيست گيلان و اداره حفاظت محيط زيست سياهکل برای دومين بار طی يک هفته گذشته عازم اين روستا شد تا در این باره با مردم محلی گفتگو کند. مهمترين نکته ای که در اين گفتگوهای آموزشی چهره به چهره مطرح شد، تأکيد بر ضرورت مطلع نمودن اداره حفاظت محيط زيست سياهکل بلافاصله پس از مشاهده پلنگ و پيش از هر اقدامی بود تا بتوان به سرعت برای رهايی پلنگ از تله اقدام نمود.

مشاهده آخرین تلاش­های پلنگ برای رهایی از تله و زجری که به گفته آنان حیوان متحمل شده بود، اهالی روستای موشا را از یادآوری این خاطره متأثر می­کرد. پیش از این مردم گمان می­کردند که جفت پلنگ حتما به سراغ آنها خواهد آمد و موجب آزار و اذیت اهالی خواهد شد. این در حالی است که پلنگ ماده جوان بوده است. در این برنامه­، همچنين پوستری با تصویر پلنگ ایرانی حاوی نکات آموزشی در مورد اقدامات لازم در مواقع اضطراری، بین روستاییان توزیع شد. تلاش اداره حفاظت محيط زيست برای پيگيری عاملان اين اتفاق ادامه دارد، با اين حال با توجه به اوج زمان کشت برنج در شاليزارها و خسارتهای شديدی که از سوی گراز به اين مزارع وارد می شود، مسأله تله های سيمی به يک موضوع پيچيده بدل شده که حل مشکلات ناشی از آن يا به حداقل رساندن اثرات آن بايد موردتوجه جدی قرار گيرد.

 

Mousha May 2012 (1).JPG

نمايی از شاليکاری های اطراف موشا

 

Mousha May 2012 (3).JPG

 

Mousha May 2012 (2).JPG

یازديد از محل تله گذاری در شاليکاری های اطراف موشا

 

Mousha May 2012 (6).JPG

 

Mousha May 2012 (5).JPG

 

Dorfak Ordibehest 1391.jpg

پلنگ به تله افتاده در موشا



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 28 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com