Environmentalist

Environmentalist


درياچه اروميه1

دستور رييس جمهور:
اجراي 2طرح انتقال آب براي نجات درياچه اروميه
ايرن- وزير نيرو با اعلام اينکه رئيس جمهور چند دستور ويژه براي طرح انتقال آب بين حوزه اي به درياچه اروميه صادر کرده است، از تکميل 2 طرح بزرگ در اين بخش تا پايان 91 خبر داد.


مجيد نامجو در گفتگو با مهر از آخرين اقدامات صورت گرفته از سوي دولت در زمينه مهار ادامه خشکي درياچه اروميه خبر داد و گفت: درياچه اروميه در حال حاضر به يک موضوع ملي تبديل شده است و همه بايد براي برقراري حيات اين درياچه تلاش کنند.

وزير نيرو با تاکيد بر اينکه چند موضوع را بايد حتما در دستور کار قرار دهيم تا بتوانيم منابع آبي کافي را در درياچه اروميه تامين کنيم، اظهار داشت: درياچه اروميه به اين دليل به وضعيت فعلي رسيده که خشکسالي در کشور ما اتفاق افتاده است.

نامجو خاطر نشان کرد: اگر موضوع خشکسالي نبود واقعا در اين زمينه ما مشکلي نداشتيم و به معضلي برخورد نمي‌کرديم. با اين حال ما در دولت وظيفه اي را داريم و آقاي رئيس جمهور نيز در اين زمينه دستوراتي را داده اند.

وي تاکيد کرد: يکي از دستورات اين است که با سرعت طرح هاي انتقال آب بين حوزه اي که مي توان به درياچه اروميه منتقل کرد را انجام بدهيم و سرعت بگيرد.

وزير نيرو با اعلام اينکه خوشبختانه مجلس براي اين منظور اعتبار خوبي نيز اختصاص داده است، بيان داشت: اطمينان داريم که حداقل 2 طرح بزرگ انتقال آب را تا پايان سال 91 به اتمام برسانيم.

به گفته نامجو، يک طرح انتقال بين حوزه اي ديگر نيز وجود دارد که مشکل قراردادي و مشکل ارزي داشت که با دستور رئيس جمهور حل شد.

وي با اشاره به اينکه نگاه ديگري براي استفاده از آب هاي فرا مرزي براي انتقال به درياچه اروميه نيز وجود دارد، تصريح کرد: اين طرح براي استفاده مناسب از آب هاي فرا مرزي جهت رساندن درياچه اروميه به يک سطح مطلوب دنبال مي شود.

وزير نيرو از مطالعه طرح انتقال آب از روزخانه هاي مرزي از طريق مذاکره با کشورهاي همسايه نيز سخن گفت و افزود: در اين زمينه ها مطالعات و کارشناسي هايي در دست انجام است.

به گزارش مهر، خشک شدن آب بخشهاي وسيعي از درياچه اروميه از يکسال پيش تاکنون شدت بيشتري پيدا کرده است که در اين زمينه نظرات گوناگوني وجود دارد.

برخي کارشناسان برداشت‌هاي نامناسب از آب در حوزه آبريز درياچه اروميه و ساخت چندين سد را از دلايل اصلي وقوع خشکي در درياچه اروميه مي دانند.

همچنين مقامات دولتي با رد اين مسئله و اينکه ساخت سدها تاثير چنداني در بروز اين مشکل نداشته ولي با اين حال مطالعات سدسازي و برخي پروژه هاي نيمه کاره فعلا متوقف شده است، معتقدند به دليل وقوع خشکسالي در ايران و تغييرات اقليمي، اين مسائل براي درياچه اروميه به وجود آمده است.

ساخت ميان گذر درياچه اروميه براي اتصال استانهاي آذربايجان شرقي و غربي نيز به عنوان يکي از دلايلي مطرح مي‌شود که به گفته کارشناسان باعث بهم خوردن تعادل آب موجود در درياچه و در نتيجه بروز خشکي شده است.


 // www.iren.ir // ایرن


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 27 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com