Environmentalist

Environmentalist


بالاترین سرعت در دنیای خودروهای خورشیدی

ركورد سرعت در دنیای خودروهای خورشیدی شكسته شد. این خبر آنقدر هیجان‌انگیز است كه تیتر نخست بسیاری از روزنامه‌ها و نشریات علمی جهان در هفته گذشته بود.

نكته‌ای كه بیش از پیش بر این هیجان می‌افزاید این است كه در یك دهه گذشته تلاش دانشمندان در گوشه و كنار در زمینه طراحی و ساخت نسل جدید و متفاوتی از خودروهای خورشیدی افزایش چشمگیری یافته است، به طوری كه دیگر صحبت از سرعت‌های كم 20 یا 30 كیلومتر بر ساعت نیست. این تلاش‌ها خود زمینه‌ساز شكل‌گیری یك رقابت دیدنی میان دانشمندان پیشرو در این عرصه شده است و اكنون به نظر می‌رسد Sunswift Ivy و طراحان آن از دانشگاه نیو ساوت ولز در صدر این رقابت دیدنی قرار داشته باشند.

طراحان این خودروی خورشیدی مدعی هستند كه محصول آنها سریع‌ترین خودروی برقی جهان است و توانسته تمامی رقبای خود را پشت سر بگذارد. این خودرو بارها مورد آزمایش قرار گرفته كه در یكی از این موارد سرعت چشمگیر 88 كیلومتر و 738 متر بر ساعت برای آن به دست آمده است. این سرعت اكنون در كتاب ركوردهای جهانی گینس نیز به ثبت رسیده است. این ركوردگیری هفتم ژانویه یعنی همین چند هفته پیش در یكی از پایگاه‌های هوایی واقع در استرالیا صورت گرفته است. ركورد قبلی سریع‌ترین خودروی خورشیدی جهان متعلق به خودرویی بوده است كه حداكثر سرعت آن 10 كیلومتر بر ساعت كمتر از Sunswift Ivy بوده است. گروهی از دانشجویان ماجراجوی دانشگاه نیو ساوت ولز این خودروی خورشیدی را طراحی كرده‌اند و در مقایسه با بسیاری از خودروهای خورشیدی كه به عنوان مدل ارائه شده‌اند تفاوت‌های بارزی دارد، هر چند باید پذیرفت كه خودروهای خورشیدی به دلیل ساختار خاصی كه دارند و باید نقاط قابل توجهی از آن را برای نصب صفحات خورشیدی در نظر گرفت با خودروهای عادی تفاوت‌های زیادی دارند. این خودرو استثنایی یك سیستم حركتی ـ خورشیدی سه چرخه است كه در طراحی و ساخت بدنه آن ابتكار عمل چشمگیری صورت گرفته است. این بدنه از فیبر كربنی ساخته شده است تا بیش از هر چیزی وزن خودرو عامل بازدارنده‌ای در حركت سریع آن نداشته باشد.

بالاترین سرعت در دنیای خودروهای خورشیدی

موتور خودرو 1800 واتی است و صفحات خورشیدی كه در بدنه آن جاسازی شده است 1200 وات انرژی الكتریكی تولید می‌كنند. در ساخت این خودرو تلاش شده تا در حد امكان وزن قطعات مختلف به كار گرفته شده در آن پایین باشد. باتری در خودروهای خورشیدی و برقی همواره یكی از سنگین‌ترین بخش‌هاست اما در این خودرو وزن باتری تنها 75‌/‌24 كیلوگرم است. این باتری از نوع پلیمر یون لیتیومی است و گفته می‌شود برای طراحی آن حداقل یك سال زمان صرف شده است. البته همچون بسیاری از ركوردگیری‌هایی كه تاكنون درخصوص خودروهای خورشیدی مبتنی بر سلول‌های خورشیدی انجام شده است، در حین آزمایش خودرو باتری از آن جدا شده بود تا وزن خودرو باز هم كاهش یابد. انتخاب راننده برای این خودرو در برنامه ركوردگیری نیز در نوع خود جالب توجه بوده است. از زمانی كه كار ساخت خودرو به پایان رسیده بود بارها به وسیله دانشجویانی كه آن را طراحی كرده بودند به حركت در آمده بود اما زمانی كه صحبت از ركوردگیری به میان می‌آید قضیه فرق می‌كند. طراحان این خودرو به سراغ بارتون ماور و كریگ دیویس از شركت عملیات‌های اروپایی تسلا رفتند. رانندگانی كه در این شركت تحقیقاتی كار می‌كنند تبحر خاصی در رانندگی با خودروهای الكتریكی دارند و به عبارت دیگر می‌توان گفت تخصص اصلی آنها رانندگی با چنین خودروهایی است. روزی كه این ركوردگیری انجام شد هیجان خاصی بر طراحان خودرو و حتی رانندگان حرفه‌ای كه برای این كار استخدام شده بودند، حكمفرما بود. نكته جالب توجه این بود كه ركوردگیری در ساعت 10 و 32 دقیقه انجام شد و این در حالی بود كه خورشید هنوز به زاویه اوج تابش خود به زمین نرسیده بود. از این رو طراحان خودرو نیز تصور نمی‌كردند ثبت این ركورد در ساعات اولیه روز صورت گیرد اما بخت با آنها یار بود و همه چیز نه تنها بر طبق برنامه بلكه جلوتر از آن نیز پیش رفت.

 

طراحان این خودروی خورشیدی مدعی هستند كه محصول آنها سریع‌ترین خودروی برقی جهان است و توانسته تمامی رقبای خود را پشت سر بگذارد

همچون بسیاری از فناوری‌های نوینی كه ارائه می‌شود، دستیابی به ركوردهای بالاتر با استفاده از این خودرو برنامه بعدی این دانشجویان جوان است. آنها می‌گویند كه می‌توانند حتی به ركورد بیش از 90 كیلومتر بر ساعت نیز دست پیدا كنند. در همان روزی كه آنها این ركوردگیری را انجام دادند قرار بود چند ساعت بعد باز هم ركوردگیری به عمل آید با این حال بارش باران و پنهان شدن خورشید در زیر لایه‌های ابر آنها را از انجام این كار بازداشت.

بالاترین سرعت در دنیای خودروهای خورشیدی

ماور، یكی از رانندگان حرفه‌ای كه برای ثبت این ركورد استخدام شده بود پس از این برنامه دیدنی گفت: خودرو حركت بسیار خوبی داشت و می‌توانم بگویم كه كنترل خوبی نیز بر آن داشتم، هر چند در ابتدای سرعت‌گیری و زمانی كه دماغه خودرو به هوا برخاست دانشجویان پروژه به شدت نگران و مضطرب شدند. در كنار چشمان مملو از هیجان و اضطراب طراحان خودرو، نمایندگان كتاب ركوردهای جهانی گینس نیز حضور داشتند كه در نهایت ركوردشكنی صورت گرفته را تایید كردند. ركورد قبلی كه در این زمینه به ثبت رسیده بود به خودروی Sunraycer ساخت شركت جنرال موتورز مربوط می‌شد كه در سال 1987 به دست آمده بود. 78 كیلومتر بر ساعت ركوردی بود كه اكنون پس از 24 سال شكسته شده است. خودروی Sunswift Ivy پیش از این نیز مورد آزمایش‌های جدی قرار گرفته بود كه مهم‌ترین آن به سال 2009 مربوط می‌شود. در آن سال این خودرو مسیر 3 هزار كیلومتری داروین تا آدلاید در استرالیا را طی كرد و در بخش مربوط به خود نیز به عنوان برنده نهایی معرفی شد. موفقیتی كه دانشجویان دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا از بابت طراحی این خودرو به دست آورده‌اند راه را برای طراحی و ساخت خودروهای خورشیدی كاربردی‌تر باز كرده است. تا دو دهه پیش كمتر كسی تصور می‌كرد روزی فرا برسد كه خودروهای خورشیدی با حداكثر سرعت نزدیك به 90 كیلومتر بر ساعت حركت كنند آن هم زمانی كه خورشید به زاویه اوج تابش خود بر زمین نرسیده باشد. طراحی این خودرو بر مبنای اصول نوین و پیشرفته طراحی خودروهای فوق آیرودینامیكی صورت گرفته است.

بالاترین سرعت در دنیای خودروهای خورشیدی

 این خودرو در حین حركت با سرعت بالا، كمترین اصطكاك ممكن را با جریان هوای مقابل خود دارد. البته به نظر می‌رسد این خودرو عمدتا راه را برای طراحی و ساخت نسل آتی خودروهای خورشیدی سرعتی (مخصوص رقابت‌های سرعت) باز كند و با توجه به ساختار كلی كه دارد بعید است به عنوان پلت فورم خودروهای خورشیدی درون شهری مد نظر قرار گیرد. طراحان این خودرو در نظر دارند تا در فازهای بعدی این پروژه باز هم در حدامكان از وزن خودرو كاسته تا به ركوردهای بهتری در بخش سرعت دست یابند. البته این چشم‌انداز صرفا با تكیه بر تازه‌ترین دستاوردهای صورت گرفته در زمینه علم مواد محقق خواهد شد.

 

 

خودرو خورشیدی و خودروی خورشیدی ایرانی ها



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com