Environmentalist

Environmentalist


خبرگزاری فارس: استادیار دانشگاه گیلان گفت: جغرافیای ویژه گیلان از نظر قومی بسترساز اقوام مختلف در پهنه

خود است.

 

خبرگزاری فارس: جغرافیای گیلان بسترساز اقوام مختلف است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسن کهنسال عصر امروز در جلسه بررسی «نقش قوم کاس در جغرافیای انسانی و سیاسی گیلان» اظهار کرد: جغرافیای ویژه گیلان در طول تاریخ موجب شده تا این سرزمین از نظر قومی بسترساز اقوام مختلف در پهنه خود باشد به طوری که پیش از کاسی‌ها اقوام دیگری نظیر کادوسی‌ها و آماردها در این سرزمین زندگی می‌کردند.

وی، با بیان اینکه کاسی‌ها توانستند بیش از دیگر قوم‌ها  نقش مهمی در جغرافیای گیلان ایفا کنند، تصریح کرد: یک محقق خارجی معتقد است کاسی‌ها از سده چهارم پیش از میلاد وارد دوره تاریخی شدند و مهم‌ترین دستاورد اقتصادی کاسی‌ها را کشاورزی می‌داند که موجب رواج آن به آسیا شده است.

استادیار دانشگاه گیلان، شاهنامه فردوسی را کهن‌ترین سند از کاسی‌های گیلان نامید و ابراز کرد: قوم کاسی از نظر فرهنگی تاثیر زیادی بر گیلان داشتند به طوری که دریای کاسپین یادگار تسلط آنها بر تمام بخش‌های  جنوبی و جنوب غربی این دریاست.

عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی نیز در جلسه مذکور، جغرافیای طبیعی و سیاسی گیلان را یکی از عوامل تعیین کننده در تحولات انسانی، تاریخی و دینی این سرزمین در طول تاریخ دانست و اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های مهم تدافعی این سرزمین در برابر مهاجمات در دوره‌های تاریخی بوده است.

عباس پناهی، یکی از مهم‌ترین دلایل عدم موفقیت اعراب در دستیابی به سرزمین گیلان را جغرافیای طبیعی آن و روحیه جنگجویی دیلمیان در برابر آنها عنوان کرد و افزود: عوامل اقلیمی و انسانی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تعیین کننده مذهبی در تحولات سیاسی و دینی گیلان در دوره مذکور بوده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com