Environmentalist

Environmentalist


 

 

خبرگزاری فارس: مدیرعامل مجموعه مشق آفرینش گفت: ترویج صنایع دستی دریایی و توسعه آکواریوم‌های آب شور را می‌توان به عنوان دو چالش جدید در حوزه محیط زیست دریایی نام نهاد.

 

مهدی شیرخانی که مجموعه تحت مدیریتش به عنوان نخستین مجموعه پژوهشی آموزشی در حوزه محیط زیست هرمزگان و یکی از مجموعه‌های فعال در صیانت و حفاظت علمی از محیط زیست شناخته می‌شود، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس به مناسبت هفته محیط زیست اظهار کرد: این نکته بسیار حائز اهمیت است در کشوری که به موجب اصل 50 قانون اساسی صراحتاً حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است و در آن هیچ یک از روزها و هفته‌ها و یا هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی مستثنی نیست توجه به مقولات زیست‌محیطی تنها و تنها در سررسیدهای زیست‌محیطی و عادت جامعه به این ذهنیت خود رویکردی اشتباه است.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های NGO مشق آفرینش و NGOهای وابسته افزود: این موسسه از زمان تشکیل با رویکردی زیست‌محیطی به نخستین شرکت آموزشی پژوهشی در حوزه آموزش‌های عمومی و تخصصی زیست‌محیطی، اکوتوریسم، طبیعت‌گردی و بوم‌گردی در منطقه فعالیت‌ خود را آغاز کرده و همپای همتایان و فعالان زیست‌محیطی به آموزش، پژوهش، ترویج و فرهنگ‌سازی زیست‌محیطی پرداخته است.

 

وی افزود: موسسه مشق آفرینش با شعار طبیعت 360 درجه مشق آبی، خاکی، سماوی و زنده آفرینش را در یک دوران 360 درجه از سرسو و طبیعت فراموش شده آسمان شب گرفته تا راس‌القعر و نقطه زیر پا را مورد مخاطب و منظور خود قرار داده است.

مدیرعامل مجموعه مشق آفرینش در ادامه با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه زیست‌محیطی افزود: در سالی که اقتصاد سبز رویکرد جهانی محیط زیست نام‌گذاری شده است این سمن با همکاری شرکت خود توانست بسته تخصصی کارآفرینی در محیط زیست و گردشگری پایدار را تدوین کند.

شیرخانی با بیان اینکه این بسته اکنون توسط سازمان فنی و حرفه‌ای در حال مصوب شدن و دریافت کد استاندارد مربوطه برای اجرایی شدن است، اظهار امیدواری کرد این طرح آموزشی بتواند در راه توانمند‌سازی ذی‌نفعان و جوامع محلی و آموزش آنها با هدف تاثیر بر معیشت پایدار و توسعه آگاهی‌ها به عنوان گامی سازنده قرار گیرد.

وی افزود: در دهه‌ای که به عنوان تنوع زیستی از سمت سازمان ملل شناخته شده است امسال را سال تنوع زیستی دریایی نام‌گذاری کرده‌اند که مجموعه مشق آفرینش با نظر به هم‌جواری و بهره‌مندی منطقه از دریا و خلیج فارس در دو حوزه به موضوع ورود کرده است.

 

*ترویج اکوتوریسم ساحلی و طبیعت‌گردی

 

شیرخانی افزود: در حوزه نخست زمینه توسعه و ترویج اکوتوریسم ساحلی و طبیعت‌گردی دریایی آن هم طی نخستین همایش ملی اکوتوریسم و دریا مطرح بوده که پیشنهاد برگزاری آن را به اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان ارائه شده است و دیگری بحث صنایع دستی دریایی و توسعه فرهنگ آکواریوم آب شور بوده که با نگاهی به وضعیت و اثرات زیست‌محیطی آن درمی‌یابیم که این مهم خود نه تنها تضمین کننده توسعه پایدار گردشگری و طبیعت‌گردی در منطقه نیست بلکه زمینه‌های آسیب جدی و در صورت عدم پایش و مدیریت صحیح و یکپارچه ارگان‌های ذی‌نفع من‌جمله صنایع دستی و محیط زیست را فراهم‌ می‌آورد.

به گفته این فعال زیست‌محیطی ادامه این روند، در آینده نزدیک سبب می‌شود که منطقه ساحلی نه تنها دیگر سوغات دریایی و خاصه خود را برای گردشگران از دست بدهد بلکه اکوسیستم خلیج فارس نیز در معرض عواقبی قرار خواهد گرفت که جبران آن صرف‌نظر از بار هزینه‌های مالی، تجهیزاتی و تخصصی شاید سالیان سال طول کشیده و حتی در بعضی از حوزه‌ها امکان‌پذیر نباشد.

 

*راه‌اندازی نخستین آموزشگاه تخصصی زیست‌محیطی جنوب کشور

 

شیرخانی در بخش دیگری از سخنان خود از راه‌اندازی نخستین آموزشگاه تخصصی زیست‌محیطی جنوب کشور در تابستان 91 توسط موسسه مشق آفرینش خبر داد.

 

*راهبری سمن‌های فعال زیست‌ محیطی

 

وی افزود: توسط این موسسه زیست‌محیطی با هدف استقرار و فعال‌سازی و راهبری شبکه ملی سمن‌ها و NGOهای زیست‌محیطی در منطقه جنوب کشور با حمایت اداره‌کل حفاظت محیط زیست هرمزگان به منظور هم‌گرایی سمن‌ها در تابستان اجرایی خواهد شد.

 

*برگزاری دوره‌های راهنمایی اکوتوریسم و طبیعت‌گردی

 

به گفته شیرخانی هم‌چنین دوره راهنمایان اکوتوریسم و طبیعت‌گردی (اکوتورلیدر) نیز با مجوز سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در استان هرمزگان طی تابستان امسال توسط موسسه مشق آفرینش برگزار می‌شود.

 

*راه‌اندازی نخستین کلوپ پرنده‌نگری جنوب کشور

 

وی از برپایی نخستین کارگاه آموزشی پرنده‌نگری در دانشگاه هرمزگان توسط موسسه مذکور خبر داد و افزود: هم‌چنین نخستین کلوپ تخصصی پرنده‌نگری جنوب کشور نیز افتتاح شده و در تابستان فعالیت‌های خود را آغاز می‌کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com