Environmentalist

Environmentalist



سمندر؛ سرمایه ملی همه ایرانیان است

نویسنده: سپهر سلیمی - منبع: http://animal.persianblog.ir/post/652/

 

 

دیده بان زاگرس:

نامش سمندر لرستانی است اما متعلق به همه ایرانیان است ؛ در محیطی از بقایای جنگل‌های بلوط که حاوی آب ‌های خنک باشد زیست کرده و بر پشت خود خال‌ ها یا نوار های زرد و نارنجی چشمگیر روی زمینه قهوه‌ ای داشته و زیر بدنشان زرد یا نارنجی قرمز است.
شما هر چه دوست دارید صدایش کنید؛ قیصر، امپراتور و یا هر چیز دیگری...اما تو را به خدا نگذارید این سرمایه ملی در کنار خیابان و یا در میان قفس های شیشه ای تلف شود...نگذارید !
در سالهای اخیر موضوع قاچاق سمندر لرستانی به یکی از چالشهای مهم محیط زیست زاگرس مبدل شده است؛ موضوعی که همه ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز قوتی بیش از پیش گرفته و سبب نگرانی اهالی محیط زیست ایران می شود.
امسال نیز خبرهای نگران کننده ای از سوی برخی از شهرهای کشور همچون خوزستان و تهران به گوش می رسد؛ در روزهای گذشته هشتاد قطعه سمندر در روبروی پاساژ مولوی اهواز با قیمتی هر کدام ده هزار تومان به فروش رفته است....
این در حالی است که بر اساس منابع آگاه روز گذشته 20 قطعه سمندر در یکی از خیابانهای تهران کشف شده و خوشبختانه امروز در شهرستان خرم آباد به زیستگاه اصلی خویش بازگشته اند.


اهمیت فوق العاده دوزیستان...
در جهان امروز اهمیت حفظ دوزیستان به یکی از اصلی ترین دغدغه های کارشناسان و دانشمندان کشورهای توسعه یافته مبدل شده است. این در حالیست که هنوز هم دانشمندان جهان نتوانسته اند به بسیاری از رازهای درونی دوزیستان دست یابند.
این در حالیست که جمعیت دوزیستان جهان با مشکلاتی همچون تغییرات اقلیمی، از بین رفتن زیستگاهها و آلودگی های زیست محیطی دست و پنجه نرم کرده و به همین علت با کاهش چشمگیری روبرو شده اند.

دوزیستان در ایران....
دوزیستان جهان شامل سه راسته و 35 خانواده بوده که در جغرافیای محیط زیست ایران تنها دو راسته و شش خانواده از آنها به ثبت رسیده اند. این در حالیست که توجه به این دو راسته و شش خانواده نسبت به سایر گونه های موجود در ایران بسیار کم بوده و در اکثر موارد شرایط زیستی این موجودات ارزشمند به دست فراموشی سپرده می شود.
در خانواده پهناور حیات وحش ایران راسته دوزیستان دم دار شامل 9 گونه سمندر بوده که اکثر آنها در شرایطی نامعلوم یا بحرانی به سر می برند. در بین این خانواده 9 نفره، سمندر کوهستانی لرستان در سال های اخیر تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده و همچنان جمعیت این گونه با خطرات مختلفی دست به گریبان است.

هم وطن گرامی ؛
نگذاریم ایران عزیزمان زیستمند دوست داشتنی و ارزشمند خویش را به همین راحتی از دست دهد؛ خانه محل نگه داری سمندر نبوده و نیست...بگذاریم چنین موجود ارزشمندی در زیستگاه اصلی خویش به حیاتش ادامه دهد...

یک خواهش به وسعت تمام ایران؛
بدین طریق از تمامی « وبلاگ نویسان، خبرنگاران و تمامی مردم شریف و دوست داشتنی ایران اسلامی » می خواهیم که با سودجویانی که سمندر را از زیستگاه خویش دور کرده و آن را در معرض فروش قرار داده اند، برخورد کرده و سریعا اداره محیط زیست شهرستان خویش را از این موضوع آگاه نمایند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com