Environmentalist

Environmentalist


عاج فيل 2
کارشناسان حفاظت از حيات وحش در يک مطالعه جديد هشدار دادند: هم‌اکنون جمعيت فيل‌هاي وحشي در ميانمار به ميزان چشمگيري کاهش پيدا کرده و اين حيوانات به طور جدي با خطر انقراض نسل مواجه‌اند.
 

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، چندين عامل از اسارت و شکار غيرقانوني براي بدست آوردن عاج فيل‌ها گرفته تا از بين رفتن زيستگاه‌هاي طبيعي اين حيوانات به دليل تخريب جنگل‌ها، فيل‌هاي آسيايي را در وضعيت جدال مداوم براي حفظ بقا قرار داده است. اين بار نيز نتايج يک مطالعه جديد نشان مي‌دهد که اين حيوانات يک نگراني ديگر دارند که حيات آنها را تهديد مي‌کند و آنهم پديده تغييرات جوي است.


به گزارش شبکه اي ان ان، «هنان مومباي» از کارشناسان دانشگاه «شفيلد» که سرپرستي اين مطالعه را بر عهده داشته مي‌گويد: اگر شرايط جوي حتي تا چند درجه نيز تغيير کند مي‌تواند به طور جدي شانس بقاي فيل‌هاي آسيايي را کاهش دهد.


در اين بررسي معلوم شده است که پيامدهاي پديده تغييرات جوي بيش از آنچه در گذشته تصور مي‌شد روي جمعيت فيل‌ها تاثير منفي دارد.


اين کارشناسان حيات وحش با بررسي اطلاعات حاصل از کنترل و نظارت بر شرايط زندگي 1000 فيل نژاد آسيايي در چهار منطقه مختلف از ميانمار که طي نزديک به 40 سال گذشته بررسي شده است، دريافتند که دماي هوا تاثير جدي و مهم روي فيل‌هاي نر و ماده و در همه سنين دارد.


به گفته کارشناسان، براي فيل‌ها معمولا بهترين دماي هوا که مي‌توانند در آن دما، طاقت بياورند و شانس زنده ماندنشان بيشتر شود، حدود 24 درجه سانتي گراد است. از آنجا که اين حيوانات در طول سال مدت زمان بيشتري را در دماي گرمتر از 24 درجه مي‌گذرانند، بنابراين در دوره‌هايي که هوا داغ تر است احتمال مرگ و مير و تلف شدن آنها نيز افزايش مي‌يابد.


در اين شرايط عامل اصلي مرگ فيل‌ها، ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و گرمازدگي شديد است. از سوي ديگر هواي سرد نيز به همين اندازه شانس زنده ماندن فيل‌ها را کاهش مي‌دهد و سلامت آنها را به طور جدي به خطر مي‌اندازد.


در واقع پديده تغييرات جوي موجب شيوع سريع‌تر بيماري‌هاي عفوني، افزايش خشکسالي و محدوديت دسترسي به ذخاير آب شيرين براي اين حيوانات مي‌شود و در نهايت احتمال مرگ و مير آنها را تشديد مي‌کند.

 

 // www.iren.ir //
کد خبر :7932   زمان مخابره: 11:33:58 - 16/11/1391
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com