Environmentalist

Environmentalist


images  پیرمرد ۷۸ ساله روستایی در روستای غیاث‌آباد پیشوای ورامین که عمری را در مزرعه و باغ به کشاورزی مشغول بوده است و امروز دیگر توان کار در مزرعه را ندارد، با بیان اینکه «۵ پسر دارم که ۳ نفرشان بیکار هستند ولی هیچ کدام حاضر به ادامه کار کشاورزی در مزرعه ام نیستند».

 

می‌گوید: الان یکی از پسرانم کارمند است و دیگری در تاکسی تلفنی کار می‌کند ولی ۳ پسر دیگر هم با وجود داشتن مدرک تحصیلی بالا، بیکارند و حاضر نیستند دنبال کار کشاورزی بروند. او می‌افزاید: نه تنها فرزندان من بلکه خیلی از جوانان روستایی که سال‌ها شاهد کار و تلاش پدران خود در مزارع و باغ‌ها بوده‌اند میل و رغبتی برای ادامه کار والدین خود ندارند. به گفته او جوانان امروزی چون درس خوانده اند و به قول خودشان «با کلاس» هستند، در شأن خود نمی‌بینند که بیل بردارند و در مزرعه کار کنند، بیشتر آن‌ها دنبال میز و صندلی و مشاغل‌دولتی هستند و از طرفی یارانه نقدی ناچیزی که دولت می‌دهد، پول توجیبی حداقلی برای آنها فراهم کرده تا کلا به فکر کار نباشند.

 

به گزارش اعتدال،یک کارشناس وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: جوانان روستایی نیروهای بالقوه‌ای برای توسعه روستایی هستند، بنابراین باشگاه کشاورزان جوان با این استراتژی که توسعه کشاورزی در گذر از کاربرد فناوری سنتی به کاربرد فناوری مبتنی بر علم و افزایش مهارت‌های فنی و مدیریتی کشاورزان متکی بر کشاورزان جوان است، شکل گرفت و باشگاه کشاورزان جوان جایگاهی است که گروهی با اهداف یکسان مانند آموزش، کسب آگاهی، ارتقای مهارت‌های ذهنی و عملی و ورزش در ابعاد فردی و اجتماعی گرد هم می‌آیند. اعضای این تشکل هم جوانان روستایی ۱۶ تا ۳۳ سال و حتی مهاجرت کرد‌ها به مناطق شهری هستند که در توسعه کشاورزی و روستا نقش ایفا می‌کنند و البته بسیاری از کارشناسان هم می‌گویند که این باشگاه نیز فقط یک نهاد شعاری به دولت افزوده است.

 

اما یکی از عوامل بی رغبتی جوانان به بخش کشاورزی، خردشدن اراضی در پی واگذاری قطعات به فرزندان خانواده‌هاست درحالی که در برخی نقاط کشور روستاییان بخشی از آب و زمین کشاورزی را بعد از ازدواج فرزندانشان به آنها واگذار می‌کنند همین عامل سبب تفکیک اراضی و کوچک شدن آنها می‌شود و معمولا فعالیت‌های کشاورزی در این قبیل مزارع چندان سودده و اقتصادی نیست. جالب است بدانید آمار بهره برداران بخش کشاورزی در کشور حدود ۴٫۵ میلیون نفر و متوسط سن کشاورزان کشور بالای ۶۰ سال عنوان شده است. کشاورزی محور توسعه و استقلال است ولی نسل جوان و حتی تحصیلکرده‌های رشته‌های مرتبط با بخش کشاورزی به طور عمده تمایلی برای حضور در این بخش ندارند. روستا زادگان و فرزندان کشاورزان هم از حضور در مزارع ابا دارند و…

 

اما دلیل این بی میلی چیست؟ صاحب نظران بازده کم اقتصادی در بخش کشاورزی و مقرون به صرفه نبودن سرمایه‌گذاری‌ها را دلیل اصلی این موضوع می‌دانند و بخش‌های صنعت و خدمات را دارای بیشترین متقاضی برای اشتغال ذکر می‌کنند.

 

روزنامه مردم سالاری – نسخه شماره ۳۱۱۹ – ۷ / ۱۱ / ۹۱



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 7 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com