Environmentalist

Environmentalist


  بررسی‌ها نشان می‌دهد لارو زنبور جواهرنشان که انگل سوسری آمریکایی است، این منبع غذایی غیربهداشتی را با ترشح یک ترکیب قوی ضدمیکروبی به منبع غذایی پاک و عاری از آلودگی تبدیل می‌کند.

Animal-Rights-Watch--ARW-1-1156
به گزارش خبر آنلاین،  ما انسان‌ها از نگهداری غذاها در یخچال گرفته تا پاستوریزه کردن شیر و موادغذایی مشابه، شستن مرتب دست‌ها و بازرسی بهداشتی موادغذایی شیوه‌های متفاوتی را برای جلوگیری از ابتلا به مسمومیت‌ها یا عفونت‌های غذایی انتخاب می‌کنیم؛ اما به نظر می‌رسد این تنها ما نیستیم که به سلامت موادغذایی اهمیت می‌دهیم. مطالعه تازه‌ای نشان می‌دهد لارو زنبور جواهرنشان که درون بدن سوسک حمام به شکل انگل رشد می‌کند، ترکیب ضدمیکروبی قوی را در بدن میزبان خود ترشح می‌کند تا از سلامت منبع غذایی نه‌چندان بهداشتی خود مطمئن شود.
زنبور جواهرنشان ماده در فصل تولیدمثل به سراغ سوسری آمریکایی با نام علمی Periplaneta Americana رفته و با اتصال یکی از تخم‌های خود به پای این حشره او را به یک منبع غذایی حاضر و آماده برای لارو خود تبدیل می‌کند. لاروپس از خروج از تخم حفره‌ای درون بدن میزبان ایجاد کرده و شروع به تغذیه از اندام‌های داخلی سوسری می‌کند. در نهایت با از بین رفتن میزبان لارو شروع به تنیدن پیله‌ای به دور خود خواهد کرد و درون آن به یک زنبور بالغ تبدیل خواهد شد.
به دلیل شرایط غیربهداشتی زندگی میزبان این زامبی کوچک در استفاده از اندام‌های داخلی او اغلب تنها نیست و می‌تواند رقبایی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و انواع قارچ‌ها داشته باشد که می‌توانند سلامت منبع غذایی منحصربه‌فرد او و حیات لارو را تهدید کنند.
گوردون هرزنر، حشره‌شناس مؤسسه جانورشناسی دانشگاه رگنزبرگ در آلمان که محقق ارشد این پژوهش بوده است، می‌گوید: «واضح است که لارو این حشره به حفظ تنها منبع‌غذایی خود و سلامت خودش در برابر بیماری‌های با منشا غذایی نیاز دارد و به همین دلیل مطالعه این محیط، شیوه عمل او و مکانیسم‌ دفاع ضدمیکربی که به کار می‌گیرد، می‌تواند حائز اهمیت باشد».

یک ترکیب ضدمیکروبی قوی

هرزنر و همکارانش برای اینکه شیوه محافظت این لارو از خودش را در برابر بیماری‌های ناشی از مصرف منبع‌غذایی آلوده بررسی کنند، قطراتی از ماده‌ای را که لارو در هنگام تغذیه از بدن سوسری به درون بدن او ترشح می‌کند، جمع‌آوری و مورد بررسی قرار دادند.
بررسی‌های این گروه نشان می‌داد ماده ترشح شده در بدن میزبان از ترکیب دو ماده ضدمیکروبی قوی تشکیل شده که به سادگی می‌توانند باکتری‌های موجود در بدن سوسری آمریکایی را هدف قرار دهند. هرزنر می‌گوید: «این اولین‌بار نیست که این دو ماده ضدمیکروبی که یکی در گل ماهور وجود دارد و دیگری یک ترکیب طبیعی ضد سل است، شناخته می‌شوند؛ اما ترکیب آنها در این قطرات کاملا اختصاصی است و به نظر می‌رسد می‌تواند طیف وسیعی از باکتری‌ها را هدف قرار دهد. در نتیجه علاوه بر اینکه ماده غذایی که در اختیار لارو قرار می‌گیرد کاملا بهداشتی است، ترشح این طیف متفاوت از ترکیب‌های ضدمیکروبی باعث می‌شود احتمال مقاوم‌ شدن باکتری‌ها نسبت به ترکیب ضدمیکروبی از بین برود، درست شبیه به شیوه‌ای که ما انسان‌ها برای جلوگیری از ایجاد مقاومت باکتریایی نسبت به دارو اتخاذ می‌کنیم».

جیم وایتفیلد، استاد حشره‌شناسی دانشگاه ایلینویز که در این تحقیق مشارکت نداشته، می‌گوید: «این شیوه انگلی در بسیاری از حشرات متداول است؛ اما آن چیزی که این نمونه را منحصربه‌فرد می‌کند این است که بر خلاف اغلب حشرات اینجا لارو است که از خودش محافظت می‌کند و حشره بالغ دخالتی در میکروب‌زدایی از محیط برای حفاظت از او ندارد».

هرزنر می‌گوید: «کشف این ترکیب ضدمیکروبی شاید در طول زمان بتواند در تولید غذاهای ایمن‌تر به بشر کمک کند و باعث شود آنتی‌بیوتیک‌های بهتری که در نهایت به مقاومت باکتری‌ها منجر نمی‌شوند، تولید شوند. از سوی دیگر تکامل کار خودش را خواهد کرد و می‌توانیم در آینده منتظر تولید آنتی‌بیوتیک‌هایی به مراتب قوی‌تر توسط این لاروها باشیم».

منبع: http://arw.ir/1391/11/04/%DA%86%D8%B7%D9%88%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%B3%D9%88%D8%B3%DA%A9-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B9%E2%80%8C%D8%BA%D8%B0/



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com