Environmentalist

Environmentalist


آلاينده

محمدي زاده مدعي شد:
دو سال دیگر هیچ واحد صنعتی آلاینده‌ای در کشور نخواهد بود
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تلاش خواهیم کرد که تا دو سال دیگر هیچ واحد صنعتی آلاینده‌ای در کشور وجود نداشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست(پام):«محمد جواد محمدی‌زاده» در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به هفته محیط زیست که از سه شنبه هفته گذشته آغاز شده است، افزود: مطالعات نشان داده است که دیدگاه توحیدی همواره به محیط زیست و طبیعت احترام گذاشته است.

وی خاطر نشان کرد: همه ادیان و اعتقادات دینی و الهی احترام به محیط زیست و طبعیت را مورد تاکید قرار داده‌اند و در اسلام به وضوح محیط زیست اعم از آب، هوا، خاک و گونه‌های زیستی مورد احترام و تکریم بوده است.

وی ادامه داد: در 300 سال اخیر بعد از قرون وسطی و رونسانس و با ظهور و بروز علم که می‌توانست موجب نجات بشر شود، متاسفانه مشکلات فراوانی برای بشر با نام توسعه و توسعه صنعتی بوجود آمد که موجب انحطاط طبیعت شده است.

معاون رییس جمهور گفت: اکنون پیشرفته‌ترین کشورهای صنعتی بد‌ترین کارنامه‌های زیست محیطی را دارند که در راس آن‌ها آمریکا قرار دارد.

وی افزود: 42 کشور اروپایی یکی پس از دیگری بد‌ترین وضعیت را از لحاظ گرم شدن زمین، تولید گازهای گلخانه‌ای، فشار آوردن به لایه ازن، مشکلات زیست محیطی در پسماند‌ها و پساب‌های صنعتی در فاضلاب‌های خانگی، فاضلاب‌های صنعتی، استفاده بی‌رویه و نادرست از کودهای شیمیایی، سموم، داروهای تاریخ گذشته و مشکلات فراوان دیگری دارند که عرصه را نه تنها برای بشر بلکه برای حیات همه موجودات تنگ کرده است.

وی تاکید کرد: بشر امروز باید از راهی که رفته و غفلتی که کرده و خطایی که با آن مواجه بوده است، اما به آن بی‌توجهی کرده، برگردد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کارهایی که در حوزه محیط زیست کشور در دستور کار قرار گرفته است به فرهنگ سازی برای همکاری مردم با دولت در امر حفاظت از محیط زیست کمک خواهد کرد.

وی افزود: در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست با کمک وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دبیر خانه ائمه جمعه، حوزه‌های علمیه و همه نهادهایی که در حوزه فرهنگ به ویژه رسانه‌های ملی صدا و سیما و رسانه‌های مکتوب دست دارند به مجموعه‌ای از توافقات رسیده‌اند تا این نوع اطلاع رسانی در دروس رسمی دانشگاهی، دبستانی و دبیرستانی و فعالیت‌های مربوط به صدا و سیما و غیره در قالب فیلم، کتاب، برگزاری اردو‌ها، برگزاری مسابقات و غیره انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز هم در چشم انداز 20 ساله با توصیه‌هایی که فرموده‌اند و هم در رابطه با دستوراتی که به مجمع تشخیص مصلحت نظام داده‌اند و هم در موقعیت‌های مختلفی که با مسئولین اوقاف و دیگران داشته‌اند، همواره به اهمیت محیط زیست، توجه به آن و فرهنگ سازی برای آن دستوراتی داده‌اند.

معاون رییس جمهور در پاره‌ای دیگر از سخنان خود به وظایف و تکالیفی که دولت به عنوان مدیر اجرایی کشور در رابطه با محیط زیست انجام داده است، اشاره کرد و گفت: موضوع اول طرح جامع کاهش آلایندگی هوا بود.

وی در مورد آلایندگی‌های برخی از استان‌های کشور ادامه داد: هوای تهران و تعدادی از شهرهای دیگر مثل اصفهان، اهواز، شیراز، مشهد، تبریز، اراک و کرج میزانی آلایندگی دارد که این میزان در سموم خطرناک مثل NO2; CO;O3، تعدادی از گاز‌ها و سمومی که خطر دارد به نسبت سال و سال‌های گذشته بهبودی کیفی بسیار با ارزشی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ما در سال جاری و حتی در سال گذشته از لحاظ گازهای مخرب وضعیت نگران کننده‌ای نداشته‌ایم و این در حالی است که در سال‌های قبلی این وضعیت نگران کننده وجود داشته است.

محمدی‌زاده دلایل برطرف شدن وضعیت نگران کننده هوا از لحاظ گازهای مخرب را بهبود وضعیت خودرو‌ها از لحاظ کیفیت مسائل تولید صنعتی، ارتقاء وضعیت سوخت و در دستور کار قرار دادن توسعه فضای سبز سرانه یک متر برای هر نفر عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین آیین نامه‌ای نوشته شده است که تمام موتورخانه‌هایی که مسئول تامین حرارت و برودت در خانه‌ها و جاهای دیگر هستند، اصلاحاتی در مورد آن‌ها انجام شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با تقویت حمل و نقل عمومی نیز گفت: قطار شهری در تهران، مشهد و کرج راه اندازی و تقویت شده است و امسال در اصفهان، تبریز و اهواز نیز راه اندازی می‌شود.

وی افزود: اتوبوس به مقدار زیادی افزوده شده است و ناوگان عمومی کشور از اتوبوس و کامیون گرفته تا تاکسی‌ها نوسازی می‌شوند.

وی با اشاره به پدیده گرد و غبار در کشور گفت: ما تنها در یک مولفه از هوا مشکل داریم که آن هم گرد و غبار است.

محمدی‌زاده افزود: بیش از 90 درصد این گرد و غبار‌ها از کشورهای همسایه به ویژه عراق و کشورهایی مثل اردن و عربستان و سوریه تولید می‌شود.

وی افزود: توافقاتی با این کشور‌ها صورت گرفته است، اما توفیقات جدی به دست نیاورده‌ایم که علت آن این است که در کشوری مانند عراق ناامنی آنقدر زیاد است که این کار اولویت آن‌ها نیست.

معاون رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت 85 هزار واحد صنعتی در کشور اشاره کرد و گفت: دو سال قبل از این شمار واحد صنعتی چهار هزار و 175 واحد آلاینده بودند که با همت وزارت صنایع سابق و صنعت گران، شمار واحدهای صنعتی آلاینده را در سال گذشته به یک هزار و 800 واحد رساندیم.

وی ادامه داد: تلاش داریم که تا دو سال دیگر هیچ واحد صنعتی آلاینده‌ای در کشور وجود نداشته باشد که این یک کار بزرگ در حد معجزه است، اما دولت تصمیم گرفته، اراده کرده و با جدیت این موضوع را دنبال خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پسماند‌ها اشاره کرد و گفت: در کشور روزانه 50 هزار تن زباله تولید می‌شود که اگر درست مدیریت شود، می‌توان از درون آن ثروت زیادی برای کشور بدست آورد، اما اگر استفاده درستی از آن نشود به شیرابه تبدیل شده و به آب‌های زیر زمینی آسیب می‌رساند و بیماری و حتی سرطان به وجود خواهد آورد.

محمدی‌زاده افزود: امسال در 300 شهر بحث مدیریت زباله انجام خواهد شد و تا پایان امسال زباله‌های بیمارستانی 100 درصد نابود می‌شوند.



کد خبر :7367   زمان مخابره: 9:55:40 - 20/3/1391
 // www.iren.ir // ایرن
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 20 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com