Environmentalist

Environmentalist


مشکل گردشگري در ايران چيست؟!


هميشه وقتي با دوستان صحبت از چرايي ضعيف بودن صنعت جهانگردي در ايران مي شود نا خودآگاه همه ذهن ها به آن سو مي رود که وضعيت سياسي ايران و تنش هايي که بين ايران و غرب وجود دارد دليل اصلي پائين بودن ميزان گردشگران خارجي در ايران است . آنان احتجاج مي کنند که گردشگران نيازمند آرامش هستند و تنش هاي سياسي بين ايران و غرب اجازه چنين آرامشي را به جهانگردان نمي دهد.
البته ما هم بر اين باوريم که امنيت مولفه بسيار مهمي در جهانگردي به حساب مي ايد ولي آنکه تمام معضلات صنعت گردشگري در ايران را پاي حساب تنش هاي سياسي بگذاريم کمي بيش از اندکي به خطا رفته ايم . به زعم راقم اين سطور شايد يکي از مسائلي که بر صنعت جهانگردي در ايران تاثير مي گذارد مسائل سياسي باشد اما بايد دانست قدرت اين مولفه بسيار پائين است . مولفه امنيت بسيار مهم است اما اين امنيت بيش از آنکه به تنش هاي سياسي مربوط باشد مربوط به مسائل داخلي است.
گذشته از اين ها ما نمي توانيم اين موضوع را انکار کنيم که هم اکنون هيچ گونه بستر سازي براي صنعت توريسم در کشور وجود ندارد. حکايت صنعت گردشگري حکايت آن کارخانه اي است که هزاران هزار تن سنگ طلا دارد اما هيچ فرآيندي براي تبديل اين سنگ ها به شمش طلا تعريف نشده است . امروز صاحب نظران عرصه گردشگري بر اين باورند که گردشگران بيش از آنکه به تنوع جاذبه هاي تاريخي توجه داشته باشند به مسائل رفاهي و  امکانات و تسهيلات موجود در آن کشور مي نگرند . امروزه در کشور هاي پيشرو در صنعت توريسم در کنار هرجاذبه توريستي طبيعي ده ها جاذبه عير طبيعي  اعم از پارک ، تفريگاه ، رستوران ، شهر بازي ، آکواريوم هاي بزرگ و.. تعبيه شده است ضمن آنکه امکانات رفاهي گسترده اي همچون هتل هاي استاندار ، حمل و نقل مناسب ، راهنماهاي توريستي متعدد پديد آمده است . حال فرض کنيد يک گردشگر خارجي وارد ايران مي شود؛  آيا يک نقشه جامع توريستي ايران به زبان انگليسي براي وي موجود است ؟ آيا  مي تواند ضمن براي بهره بردن از طبيعت زيباي ايران از سطح رفاهي متناسبي بهره ببرد . البته دعوي ما در اين نيست که اصلا هتل يا اقامتگاه خوبي در كشور وجود ندارد اما به وضوح ديده مي شود که برنامه ريزي مدون و متقني براي هدايت جهانگردان وجود ندارد. از اين رو بايد گفت مشکل اساسي صنعت گردشگري در ايران نبود بستر سازي هاي  لازم در اين عرصه است . اگرچه ايران مهد جاذبه هاي تاريخي ، فرهنگي و طبيعي است اما ما هنوز نتوانسته ايم اين جاذبه ها را به جاذبه هاب توريستي تبديل کنيم .

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com