Environmentalist


اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN) در گزارش اخير خود اعلام کرد: بر اساس نتايج يک مطالعه جديد، نزديک به نيم ميليون پوست مار پيتون سالانه از منطقه جنوب و شرق آسيا صادر مي‌شود
 

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مطالعه تاکيد شده است که مهم‌ترين متقاضي و واردکننده اين محصول، «صنعت مُد و چرم اروپا» است. کارشناسان در اين مطالعه نسبت به غيرقانوني بودن اين بخش از تجارت کالا، مشکلاتي که متوجه امنيت اين حيوانات مي‌شود و نيز تاثيرات سوء اين تجارت روي حفظ جمعيت پيتون‌ها ابراز نگراني کرده‌اند. به گزارش پايگاه اطلا‌ع‌رساني اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN)، اين گزارش تحت عنوان «تجارت پوست پيتون‌ها در جنوب و شرق آسيا» از سوي مرکز تجارت بين‌المللي (ITC) منتشر شده و با همکاري مشترک اتحاديه بين‌المللي حفاظت از طبيعت و سازمان TRAFFIC که برنامه مشترک IUCN و صندوق جهاني حيات‌وحش است، تهيه شده است. در اين گزارش ارزش سالانه تجارت پوست پيتون سالانه يک ميليارد دلار امريکا برآورد شده است. الکساندر کاسترين، رييس برنامه تجارت محيط‌ زيست مرکز تجارت بين‌المللي دراين‌باره تاکيد کرد: گزارش اخير نشان مي‌دهد که تجارت غيرقانوني پوست اين مارها تشديد شده و اين امر مي‌تواند تهديدي جدي براي بقاي نسل اين گونه جانوري باشد. بنابراين گزارش، اندونزي، مالزي و ويتنام مهم‌ترين کشورهاي صادرکننده پوست پيتون و کشورهاي اتحاديه اروپا بويژه ايتاليا آلمان و فرانسه مهم‌ترين واردکنندگان اين محصول هستند.
http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7901


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شکار پرنده


مسوول حفاظت محيط زيست قوچان از دستگيري شکارچيان غير مجاز در منطقه حفاظت شده بادام خبر داد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا- منطقه خراسان و به نقل از روابط عمومي حفاظت محيط زيست خراسان رضوي، رحمان حسين زاده ادامه داد: متخلفان که اقدام به شکار دوراس قوچ وحشي نکرده بودند، توسط محيط‌بانان يگان حفاظت محيط زيست اين شهرستان به‎دام افتادند. وي افزود: اين متخلفين جهت سير مراحل قانوني به مقامات قضايي معرفي شدند، هرچند متهمان علاوه بر مجازات کيفري مقرردر قانون شکار و صيد، بايد مبلغ 12 ميليون و 800 هزار ريال ضرر و زيان وارده به محيط زيست را پرداخت کنند. حسين‌‏زاده اظهار کرد: اين منطقه به دليل همجواري با منطقه حفاظت شده تندوره و کشور ترکمنستان و داشتن زيستگاه‌هاي با ارزش آق کمر، قاطرريش، آسلمه، دره در بادام و دره شمخال يکي از مناطق با ارزش از نظر گردشگري طبيعي نيز است. وي اظهار کرد: دره شمخال در داخل منطقه حفاظت شده در بادام به علت بکر بودن، داشتن ديواره‌هاي بلند صخره‌اي و آب دائمي فراوان يکي از جاذبه‌هاي گردشگري استان و کشور بوده و مورد توجه دوستداران طبيعت است. منطقه حفاظت شده در بادام در شمال شرقي شهرستان قوچان و در بخش باجگيران، از سال 1373 مورد حفاظت قرار گرفت که به دليل ارزش بوم شناختي بالا، از سال 1385، با وسعت 33هزار و 638 هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده مورد تصويب شوراي‌ عالي حفاظت محيط زيست کشور قرار گرفت.
http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7905

 


 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صيد ماهي
فرمانده يگان حفاظت شيلات با تاکيد بر تشديد برخورد با صيادان غيرمجاز از کشف بيش از 20 هزار آلات و ادوات صيد غيرمجاز طي يک ماه گذشته خبر داد.
 

به گزارش سرويس «محيط زيست» ايسنا، سرهنگ غلامرضا يزدان پناه گفت: صيادان غيرمجاز با استفاده از ادوات و روش هاي غيرمجاز صيد، همواره صدماتي بيشمار به ذخاير و منابع آبزيان وارد مي کنند، بدين ترتيب، ماموران طي يک ماه گذشته بيش از 20 هزار انواع آلات و ادوات صيد از صيادان متخلف کشف کردند. فرمانده يگان حفاظت شيلات در تشريح عملکرد اين يگان طي يک ماه گذشته، به سايت پليس گفت: در راستاي حفاظت از منابع آبزيان و حمايت از حقوق مرزنشينان و صيادان مجاز ، نيروهاي اين يگان با بيش از 840 ماموريت اعزام به دريا بالغ بر يک هزار و 700 کيلوگرم انواع آبزيان را کشف کردند. به گفته وي، کشف بيش از 32 هزار ليتر سوخت گازوئيل را مي توان از ديگر کشفيات اين يگان طي يک ماهه گذشته برشمرد. فرمانده يگان حفاظت شيلات با تاکيد بر اينکه کومه هايي که در گذشته جهت استراحت موقت صيادان مورد استفاده قرار مي گرفت امروزه به مکاني براي تخلف صيادان غيرمجاز تبديل شده است از انهدام 26 عدد کومه با هماهنگي قضات در استانهاي ساحلي کشور خبر داد.

 

کد خبر :7904   زمان مخابره: 22:36:6 - 11/9/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تالاب انزلي
مديرکل حفاظت محيط زيست خوزستان از تامين حق‌آبه ثابت براي تالاب شادگان و انتقال آب به اين تالاب از طريق رودخانه کارون خبر داد.
 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خوزستان، احمدرضا لاهيجان ‌زاده در نشست بررسي وضعيت تالاب‌هاي خوزستان با اعلام اين خبر اظهار کرد: شادگان يکي از بزرگ‌ترين تالاب‌هاي کشور است که با توجه به اهميت آن در استان و نقش بسيار مهمي که در اکوسيستم کشور دارد، تلاش‌هاي زيادي براي احياء اين تالاب در دست اقدام است که يکي از آنها تامين حق‌آب ثابت براي اين تالاب است. وي افزود: با همکاري جمعي از مديران استاني مصوب شده تا به صورت ثابت پنج متر مربع در ثانيه آب از طريق رودخانه کارون به تالاب شادگان انتقال يابد. لاهيجان زاده تصريح کرد: براي اجرايي شدن اين کار به همفکري همکاران سازمان آب برق استان و شرکت توسعه نيشکر و صنايع جانبي نياز داريم تا بتوانيم در کوتاه‌ترين زمان و با کمترين هزينه اين پروژه را اجرايي کنيم. اگرچه راهکارهاي متعددي براي اين طرح وجود دارد، اما مي‌خواهيم از تجارب و امکانات موجود بهره گرفته و اين برنامه را به بهترين نحو امکان‌پذير اجرا کنيم. به گزارش ايسناي خوزستان، مديرکل دفتر زيستگاه‌هاي سازمان حفاظت محيط زيست نيز در اين نشست در خصوص برنامه اين دفتر در حفاظت از تالاب‌هاي کشور گفت: در ايران 24 تالاب بين‌المللي وجود که همگي داراي ارزش‌هاي بالايي در سطح جهاني برخوردارند. ناصر مقدسي افزود: در کنار اين اين تالاب‌هاي بين‌المللي، 84 تالاب در سطح ملي نيز وجود دارد که زيستگاه‌هاي بسيار مهم کشور را تشکيل مي‌دهند. سازمان حفاظت محيط زيست براي حفظ و احياي اين تالاب‌ها و طرح حفاظت پايدار و خرمندانه برنامه‌ريزي کرده تا از خشک شدن آنها جلوگيري شود، چرا که خشک شدن تالاب خطرات زيادي براي اکوسيستم منطقه خواهد داشت و جايگزيني اين اکوسيستم‌ها سخت و در بسياري از مواقع غير ممکن است. وي خوزستان را از استان‌هاي پيشرو در در زمينه حفاظت از تالاب‌ها دانست و تصريح کرد: در زمينه مهار کانون‌هاي گرد و غبار با استفاده از تامين آب تالاب‌ها اعتبار خاصي ديده شده و براي تالاب بين‌المللي شادگان با همکاري سازمان‌هاي بين‌المللي، چشم‌انداز آينده اين تالاب ديده شده که ما در حرکت به اين سمت هستيم و انتقال آب به قسمت‌هاي خشک تالاب از برنامه‌هاي احياء اين اکوسيستم حساس است.

 

کد خبر :7893   زمان مخابره: 9:45:22 - 8/9/1391

 

 

// www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دي اکسيد کربن
بر اساس گزارش سازمان ملل در حال حاضرميزان اشاعه گازهاي گلخانه اي در جهان 14 درصد بيشتر از مقداري است که براي سال 2020 پيش بيني مي شد.
 

در اين گزارش آمده است غلظت گازهاي گرم کننده کره زمين مانند دي اکسيد کربن(CO2) در جو نه تنها کاهش نداشته، بلکه از سال 2000 تا ميزان 20 درصد افزايش يافته است.
اين گزارش به وسيله 55 دانشمند از 20 کشور جهان با هماهنگي برنامه محيط زيست ملل متحد (UNEP) و بنياد اقليم اروپا تهيه شده است.
سازمان ملل هشدار مي دهد در صورتي که اقدام فوري از جانب کشورها در زمينه کاهش توليد گازهاي گلخانه اي صورت نگيرد، انتظار مي رود ميزان اشاعه اين گازها تا 58 گيگا تن طي 8 سال برسد.
گزارش هاي ارزيابي قبلي تاکيد داشتند که ميانگين اشاعه گازهاي گلخانه اي تا 2020 به ميزان 44 گيگاتن يا کمترخواهد بود.
در عين حال در اين گزارش قيد گرديده حفظ افزايش ميانگين دماي جهاني زير 2 درجه سانتيگراد هنوز امکان دارد به شرط آنکه از نابودي جنگل ها جلوگيري شود، استفاده از خودروهاي شخصي کاهش يابد، از حمل نقل عمومي دوستدار محيط زيست مانند مترو استفاده گردد و سوخت هاي فسيلي براي گرمايش ساختمان ها کمتر مورد استفاده قرار گيرد.

  کد خبر :7892   زمان مخابره: 0:57:38 -7/9/1391

// www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

فرمانده يگان حفاظت محيط زيست خراسان رضوي از کشف 50 قطعه سهره وحشي درمشهد خبر داد .
 

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا - منطقه خراسان و به نقل از روابط عمومي حفاظت محيط زيست استان خراسان رضوي، محمداسدي‌‏پور با اعلام اين خبر گفت:‌ در پي دريافت گزارش مردمي و تحقيقات يگان حفاظت محيط زيست از منزل يک متخلف شکار و صيد، 50 قطعه سهره وحشي کشف و ضبط شد. وي افزود: اجزاء 165 قطعه کبوتر وحشي، يک عدد تور پرنده‌‏گيري و مقدار قابل توجهي پر از ديگر کشفيات اين بازرسي بود. اسدي‎پور درخصوص سهره‎هاي کشف شده اظهار کرد: اين پرندگان صبح ديروز در عرصه‌‏هاي طبيعي رها سازي شدند. وي تصريح کرد: ميزان ضرر و زيان وارده به محيط زيست درخصوص اين تخلف 19 ميليون و 800 هزار ريال بوده و فرد متخلف جهت سير مراحل قانوني به مراجع قضايي معرفي شد.


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مرجان
کارشناسان محيط زيستي آمريکا اعلام کردند: صخره‌هاي مرجاني بکر استوايي که تاکنون از چندين مورد بلاياي طبيعي جان سالم به دربرده‌اند، بعنوان بزرگترين منطقه دريايي حفاظت شده در آمريکا معرفي شدند.
 

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سازمان ملي مطالعات اقيانوسي و اتمسفريک ايالات متحده (NOAA) ماه گذشته توسعه عظيم منطقه دريايي حفاظت شده ملي "Fagatele Bay" در «ساموآي آمريکا» را نهايي کرد. به گزارش لايوساينس، وسعت اين منطقه دريايي از 0.65 کيلومتر مربع به 33.024 کيلومتر مربع افزايش يافته است. کارشناسان تاکيد کردند: به دنبال اين اقدام سازگار با محيط زيست، يک صخره مرجاني حفاظت شده منفرد به يک منطقه دريايي حفاظت شده بزرگتر حدودا به ابعاد ايالت «مريلند» در آمريکا مبدل مي‌شود. سازمان مطالعات اقيانوسي و اتمسفريک اين اکوسيستم بکر را با نام جديدي تحت عنوان «منطقه حفاظت شده دريايي ملي ساموآي آمريکا» معرفي کرده است.


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کشورهاي چين،‌ هندوستان و بوتان براي حفظ نسل گونه‌هاي در معرض خطر "درناهاي گردن‌سياه" با هم همکاري مي‌کنند.
 

به گزارش سرويس محيط زيست خبرگزاري دانشجويان ايران(آيسنا)، در پي مذاکرات 22 نوامبر، مقامات بين‌المللي سازمان حفظ حيات‌وحش کشورهاي چين،‌ هندوستان و نپال و بوتان نسبت به محافظت از تالاب‌ها در نواحي مرتفع و مراقبت از نسل در معرض خطر درناهاي نادر که منشاء آنها فلات تبت است، تاکيد کردند. 110 هزار درناي گردن سياه، در سراسر جهان از کاهش فضاي زيست بومي خود رنج مي‌برند که اين مساله ناشي از کاهش مساحت تالاب‌ها، منجر به تغيير عادت‌ها در زمينه تخم‌گذاري و کوچ پاييزه آنها شده است. رييس بخش تالاب‌هاي سازمان حيات‌وحش کشور هندوستان تاکيد کرد مذاکرات در اين برنامه بين اين سه کشور در راستاي محافظت از درناها بايد گسترش يابد. به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه خبري "کوئنز آنلاين"، وي افزود: از آغاز فصل مهاجرت،‌ مساعدت اين کشورها براي محافظت از درناها حائز اهميت است. همچنين همکاري‌هاي منطقه‌اي به علت حفظ زيستگاه ساير گونه‌هاي وابسته به زندگي در مرداب‌ها داراي اهميت فراوان است.


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آیا می‌شود از یک دریاچه خشک، ماهی صید کرد؟

    عنوانی که بر پیشانی این نوشتار برگزیده‌ام، جمله‌ای است که سه روز پیش، وزیر محیط زیست چین، آقای ژو شنگ سیان Zhou Shengxian خطاب به مدیران بزرگ‌ترین شرکت‌های چینی بر زبان آورد. وی، ضمن ابراز ناخشنودی از روند توسعه کشور متبوعش در طول دو دهه‌ی اخیر، هشدار داد که اگر همچنان بدون توجه به ملاحظات محیط زیستی در صدد رشد اقتصادی به هر قیمتی برآییم، کشور را با یک ورشکستی جبران‌ناپذیر و آینده‌ای خطرناک هم‌آغوش کرده و درست مانند آن فرد نادانی عمل می‌کنیم که نخست فرمان خشک شدن یک دریاچه را می‌دهد و آنگاه به ماهیگیرها می‌گوید: تورها را در آب بیاندازید و هر چقدر می‌خواهید، ماهی صید کنید! نوش جان ...

     می‌دانم که خوانندگان تیزبین این نوشتار، بلافاصله با خواندن سطور بالا، یاد پیشنهاد شگفت‌انگیز دکتر پرویز کردوانی برای تغییر ماهیت بوم‌سازگان دریاچه ارومیه افتادند که یکی دو هفته پیش، برای نخستین بار در دانشگاه هنر تهران از آن رونمایی کرد . اما، روی سخنم در اینجا، فراتر از یک فاجعه‌ی منطقه‌ای یا ملّی است؛ زیرا آنچه که به وزیر محیط زیست کشوری که همچنان توسط بزرگترین تشکیلات کمونیستی جهان اداره می‌شود، قدرت و جسارت طرح چنین انتقادهای کم‌سابقه‌ای را داده است، همانا آگاهی از ژرفای اطلاعات گسترده و نگران‌کننده‌ای است که نه فقط کشور متبوعش، که تمامیت حیات در همه‌ی کشورهای موجود در همه‌ی قاره‌های جهان را به چالش گرفته است . زیرا او بهتر از هر کسی می‌داند که از سال 2006 تاکنون، این چینی‌ها بوده‌اند که گوی سبقت را از آمریکایی‌ها در تولید گازهای گلخانه‌ای ربودند و به مقام نخستین کشور آلوده کننده جهان با تولید 6200 میلیون تن دی اکسید کربن (400 میلیون تن بیشتر از آمریکا در سال 2012) مفتخر شدند؛ مقامی که دیر یا زود باید عقوبتش را بچشند و البته هندی‌ها هم دارند چهار نعل می‌تازند تا مقام نایب قهرمانی را از آمریکایی‌ها بربایند. هر چند، همچنان با توجه به جمعیت، به نظر می‌رسد رکورد سرانه تولید دی‌اکسید کربن، در رقابت بین این سه کشور، همچنان در دست آمریکایی‌ها باقی خواهد ماند؛ با این وجود باید بسیار خوشحال باشیم که قطری‌ها در آمریکا زندگی نمی‌کنند! چرا که هیچ انسانی به اندازه مردم اندک موجود در کشور کوچک اما زیاده‌خواه قطر نیست که بر طبل مصرف، بی مهابای فرداها می‌کوبد؛ طبلی که طنین آن، دیر یا زود گریبان‌مان را خواهد گرفت و شوربختانه خشک و تر را با هم خواهد سوزاند.

    کافی است نگاه کنیم به گزارش هفته گذشته بانک جهانی که در 18 نوامبر 2012 منتشر شد و در آن به صراحت اعلام گردید: اگر جامعه‌ی جهانی نتواند اقدامی برای مهار تغییرات اقلیمی انجام دهد، در پایان نخستین سده از هزاره سوم میلادی، یعنی تا کمتر از 88 سال دیگر دمای زمین چهار درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که در طول قرن بیستم، فقط 0.76 درجه سانتی‌گراد بر میانگین دمای کره زمین افزوده شد و حاصلش اینگونه فاجعه‌بار در شمالگان، جنوبگان و یخچال‌های هیمالیا تا جزایر اقیانوس هند و سواحل نیویورک و فوکوشیما خود را نشان داد. به فاصله فقط سه روز از انتشار این گزارش، سازمان ملل متحد در یک گزارش تکان‌دهنده‌تر فاش ساخت که برآورد پیشین دانشمندان در مورد میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای اشتباه بوده و هم‌اکنون این مقدار، دست کم 14 درصد حتا بیشتر از میزانی است که برای سال 2020 پیش‌بینی شده بود . در این گزارش که گروهی مرکب از 55 دانشمند صاحب‌نام از 20 کشور جهان تحت هدایت برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP) و بنیاد اقلیم اروپا کار تهیه و انتشار آن را برعهده داشتند ، آمده است: در صورتی که اقدام فوری از جانب کشورها در زمینه کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای صورت نگیرد، انتظار می‌رود میزان اشاعه این گازها تا 58 گیگا تن طی 8 سال برسد. درصورتی که گزارش‌های ارزیابی قبلی تاکید داشتند که میانگین انتشار و گسترش گازهای گلخانه‌ای تا 2020 از مرز 44 گیگاتن هرگز عبور نخواهد کرد.

نقشه بالا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط کشورهای جهان را نشان می‌دهد (هر چه رنگ قرمزتر باشد، سهم بالاتر است) و نقشه پایین، اثر تغییر اقلیم بر کشورهای جهان.   

یادمان باشد که خطر تغییرات اقلیمی یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که توسعه با آن مواجه است و رهبران جهان باید مسئولیت اخلاقی خود را برای انجام اقدامی به نفع نسل‌های آینده، به ویژه فقیرترین آنها ایفا کنند. چرا که در صورت تحقق این افزایش 4 درجه‌ای، شهرهای ساحلی به زیر آب می‌روند؛ مناطق خشک (مانند ایران)، خشک‌تر می‌شوند و مناطق مرطوب، مرطوب تر؛ بروز موج‌های گرمای بی‌سابقه در بسیاری از سرزمین‌ها به ویژه در مناطق حاره‌ای؛ تشدید کمبود آب شیرین در اغلب نواحی زمین؛ افزایش شدت توفان‌های گرمسیری؛ از دست دادن غیرقابل برگشت تنوع زیستی از جمله سامانه‌ی شکننده و بسیار مهم صخره‌های مرجانی از دیگر تغییرات مهیبی است که می‌تواند اثراتی جبران ناپذیر بر توان زیست‌پالایی کره زمین برجای نهد.

    و اینها همه شناسه‌های دهشتناکی است که وزیر محیط زیست چین، آنها را دریافته و می‌داند تا چه اندازه از برنامه عقب است.

    کافی است به نقشه جهانی کشورهای اثرگذار و متأثر از انتشار گازهای گلخانه‌ای نگاه کنیم که هفدهم مارس 2011 منتشر شده است و آشکارا نشان می‌دهد که اتفاقاً کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا، کانادا، روسیه، اروپا و استرالیا که در طول یک قرن اخیر بیشترین انتشار گازهای گلخانه‌ای را سبب ساز شده‌اند، خود به مراتب کمتر از کشورهایی نظیر ایران، عربستان، مصر، افغانستان و برزیل در معرض آسیب قرار دارند که گواه دیگری بر نابرابری خطرناک اقلیمی در سده‌ی پیش رو است.

     حال، جای یک پرسش کلیدی از دولتمردان ما در این میان مطرح است؛ ما چه کار داریم می‌کنیم؟ چه برنامه‌ی عملی و جدی برای مهار این بحران، به ویژه در ایرانی داریم که به شدت از تغییر اقلیم آسیب‌پذیر نشان می‌دهد. آیا می‌دانیم که سهم انتشار گازهای گلخانه‌ای برای کشورهای در حال توسعه از میزان کمتر از 40 درصد در سال 1990 به بیش از 50 درصد در سال 2012 افزایش یافته است ؟

    نباید از خاطر برد که همه‌ی خبرها بد نیست و هنوز اگر بتوانیم، به سمت استحصال انرژی‌های نو حرکت کنیم، به سمت تغییر سامانه‌های کشاورزی و استقرار روش‌های بی‌خاکورزی و کاهش مصرف کود و سموم شیمیایی همت گماریم، به سمت حراست از رویشگاه‌های جنگلی و حفاظت از محیط‌های تالابی گام‌های اساسی برداریم و نیز از سهم پروتئین حیوانی در سبد غذایی خود در تعاملی جهانی بکاهیم، می‌توانیم مانع گرم شدن بیش از 2 درجه‌ای کره زمین تا پایان قرن پیش رو شویم.

    آیا این آرزویی محال و دست‌نایافتنی است؟ برای یافتن پاسخ، کافی است این روزها به حجم بحث‌های درگرفته در صحن بهارستان و در ساختمان پاستور دقت کنید و سهم چنین جستارهایی را در آنها بجویید که به خطر تغییر اقلیم پرداخته‌اند تا خود متوجه شوید که ما در کجای این داستان گم شده‌ایم!

http://darvish100.blogfa.com/post-2286.aspx

نوشته شده در  یکشنبه 5 آذر1391ساعت 22:24  توسط محمد درویش 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب: وزیر محیط زیست چین, تغییر اقلیم, جهان گرمایی, آمریکا, هند, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پایان تلخ یوز پلنگ آسیایی در ایران به روایت یک ایرانی 12 ساله

                                         

    نامش سپهر عیدی‌وند است؛ زاده‌ی دیار خوزستان. 12 بهار از زندگیش را گذرانده و سالهاست در ماه‌شهر، در ساحل فیروزه‌ای خلیج فارس زندگی می‌کند؛ جایی که شاید هرگز گذر هیچ یوزی به آنجا نیافتاده باشد؛ با این وجود، وقتی داستان اندک یوزهای باقیمانده را در اینجا و آنجا خواند و وقتی فهمید که سگ‌های گله در سمنان، یکی از 50 یوز باقیمانده را هم کشتند، آنقدر متأثر شد که این یادداشترا نوشت ...

    با خود می‌اندیشم که اگر نسل گذشته ایرانیان، می‌توانستند، سپهرهای بیشتری را تربیت کنند، بی شک فرزندان سپهر و سپهرها این بخت را داشتند تا شاهد خرامیدن نماد حیات وحش وطن بر این بوم و بر مقدس باشند. اما اینک متأسفم که بگویم: ما آخرین نسلی هستیم که یوزپلنگ‌های آسیایی را در ایران می‌بینیم و تمام.

با هم یادداشت سپهر را بخوانیم و در مظلومیت یوز در ایران، آرام آرام اشک بریزیم ...

    آخرین لحظه‌های زندگی یک یوزپلنگ در سمنان!

    ناامید بود. پریشان بود. گرسنه بود. این دیگر پسر بچه‌ای نیست که اشتباهی به جنگل آمده و گرسنه است. این کسی نیست جز یوز ایرانی. بله. سرش را به چپ و راست می‌چرخاند. دنبال غذا می‌گشت. کلی، بزی، چیزی، هیچ چیز نبود، هیچ چیز. انسان‌ها تمامشان را غارت کرده بودند. یوز در حالی که لب پائینی اش را می گزید با خود گفت: آخر آنها این همه گوسفند دارند، این همه مرغ دارند، به مقدار فراوان، چرا می آیند و غذای ما را می کشند. فقط یک دلیل می تواند داشته باشد: تفریح و خوشگذرانی. آهی کشید. در حالی که پیش می‌رفت و دنبال چیزی می گشت، گرچه می‌دانست چیزی پیدا نمی‌کند. با خود گفت: این موجود دوپای خونخوار حتی به آن حیوان‌هایی مانند گاوها و بزها و غیره که برای او زحمت می‌کشند و مزد آنها یک ضربه شلاق و چوب است هم وقتی پیر می شوند، رحم نمی کند و آنها را می‌کشد. یاد بچه‌هایش افتاد. در چشمانش حلقه‌ی اشک پدیدار گشت. لبش می‌لرزید. نمی‌خواهم یا بهتر است بگویم نمی‌توانم حال او را توصیف کنم. چون من هم انسانم. همان موجود دوپا. یوز که کاملاً مطمئن بود غذایی پیدا نمی‌کند، از کوه پایین آمد. دراز کشید و در حالی که دست‌هایش را زیر سرش گذاشته بود، به جلو خیره شد. یاد داستان‌های پدربزرگش می‌افتاد که از سرسبزی و انبوه حیوانات سخن می‌گفت. اما این داستان هم مثل همه داستان هاست. در حالی که تصویر بچه هایش را که گرسنه بودند در ذهنش مجسم می‌کرد و در حالی که کشتن جفتش توسط انسان در جلوی چشمانش نقش بسته بود، صدایی شنید. صدای فلوت. توجهی نکرد. آوای فلوت زیبا بود. اما نمی توانست دل غمگین او را بهاری کند. اما ناگهان جا خورد. با خود گفت: این صدا، صدای فلوت چوپان است. خوشحال شد. امید مثل چراغی در قلب او روشن شد. خرامان خرامان به سوی آوای فلوت پیش رفت. وقتی تصویر مبهمی از گله را دید قدم‌هایش را آهسته تر کرد. وقتی کمی جلوتر رفت در پشت درختی پنهان شد. گله را رصد کرد. لبخند زد. می توانست خودش و بچه هایش را از گرسنگی نجات دهد. آرام آرام از پشت گله به طرف گوسفندی خزید. ناتوان بود. درمانده بود. خسته بود. حتی شک داشت که بتواند گوسفند را بگیرد. چند قدمی به گوسفند نمانده بود که صدایی شنید. صدایی که خیلی برایش آشنا و متاسفانه بسیار تلخ بود. صدای پارس سگ ها. در آن لجظه این گربه ایرانی، دیگر چیزی نمی دید. اشک جلوی چشمانش را گرفته بود. ناامیدانه به طرف گوسفند یورش برد. اما سگی جلویش را گرفت. دندان‌هایش را به علامت تهدید به او نشان داد. یوزپلنگ که می‌دانست دیگر از غذا خبری نیست، با خودش گفت: حداقل در آخرین لحظات زندگی در کنار بچه‌هایم باشم و به طرف کوه دوید. مثل اینکه سگ ها نمی خواستند دست از او بردارند. می خواستند او را بگیرند. ناگهان یوز ناتوان آخرین زورش را برای رسیدن به کوه زد. خیلی درمانده بود. گرسنه ، خسته، روی زمین افتاد. در حالی که نفس نفس می زد و صدای سگ ها را از پشت سرش می‌شنید، ناامیدانه تلاش کرد تا بلند شود. ولی نمی توانست. ناگهان جسمی را بر روی پوست خال خالی اش احساس کرد. بعد فقط چند لحظه طول کشید. تا دیگر چشمانش را باز نکرد. خداحافظ هم وطن.

http://darvish100.blogfa.com/post-2289.aspx

 نوشته شده در  پنجشنبه 9 آذر1391ساعت 13:27  توسط محمد درویش 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آنچه تا الان می دانیم: حداکثر 70 یوزپلنگ در ایران

اخیرا، بحث های متعددی درخصوص یکی از کلیدی ترین پرسش ها در زمینه یوزپلنگ در ایران در رسانه ها مطرح شده است: "در ایران چند یوز باقی مانده است؟". تا یک سال پیش، آمارها حکایت از حضور 70 تا 100 یوز در پهنه های وسیعی از کشور داشت، لیکن براساس برنامه پایش جمعیت یوزپلنگ در ایران که توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی با همکاری پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، سازمان حفاظت محیط زیست و مؤسسه پانترا درحال جریان است، اطلاعات ارزشمندی درخصوص ساختار جمعیت این گونه ارزشمند در کشور بدست آمده است. به منظور دستیابی به یک عدد دقیق و صحیح از یوز در کشور، لاجرم باید تا سال آینده صبر نمود، زیرا برنامه پایش جمعیت یوز در کشور که از سال گذشته آغاز شد، اکنون در آخرین مرحله خود بوده و جمع بندی داده ها و مدلسازی جمعیت یوز در مناطق حفاظت شده و مناطق آزاد کشور طی ماه های آتی به طول خواهد انجامید.

با این حال، به دلیل مراجعه و پرسش کارشناسان و علاقمندان متعدد که ناشی از فضای رسانه ای هفته های اخیر مبنی بر اعلام انقراض جمعیت یوز در کشور می باشد، انجمن یوزپلنگ ایرانی اعلام می دارد که نتایج مفدماتی بررسی ها نشان دهنده آنست که جمعیت یوزپلنگ در ایران به احتمال قریب به یقین "کمتر از 70 فرد" است و روند جمعیتی روبه رشدی در آن دیده نمی شود. مدارک مستندی دال بر زادآوری یوزپلنگ در سال جاری در کشور در دست نیست و همه این موارد باعث افزایش نگرانی کارشناسان و علاقمندان شده است. با این حال، حکم "انقراض" دادن برای چنین گونه ای که سازگاری بالایی در بقا در شرایط دشوار و سخت دارد، نیازمند بررسی های کارشناسان است و به همین سادگی نمی توان یوز را در کشور منقرض شده دانست. بدون شک، با تلاش محیط بانان و ادارات کل استانها، درصورت حمایت دولت و همکاری جوامع محلی آموزش دیده، امید فراوانی برای حفظ این جانور در کشور وجود دارد. البته همواره باید درنظر داشت که امروزه کشته شدن حتی یک یوز ضربه جبران ناپذیری به جمعیت یوزها در هر بخش از کشور وارد نموده و راهکارهای جدی برای مشارکت دادن جوامع محلی در حفاظت از زیستگاه ها از اولویت بالایی برخوردار است.

در اواسط تابستان سال جاری نیز گزارش کاملی درخصوص تعداد یوزپلنگ در ایران و چگونگی کسب این اطلاعات به عنوان سرمقاله در خبرنامه رسمی انجمن با نام یوزنامه منتشر شد که علاقمندان به مطالعه منابع بیشتر می توانند آنرا از لینک زیر دریافت نمایند.

یوزنامه شماره هفدهم، بهار و تابستان 1391

 

Dare Anjir PICT0069.jpg

یک یوزپلنگ جوان در پناهگاه حیات وحش دره انجیر (عکس توسط دوربین تله ای اداره کل حفاظت محیط زیست یزد/انجمن یوزپلنگ ایرانی/پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و پانترا)

http://www.wildlife.ir/ShowInfo.aspx?Lang=1&InfoId=428

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دو راه ساده برای نجات زمین!

    پرسش یکشنبه گذشته ( 28 آبان 1391) در هفتادمین برنامه محیط زیستی طلوع، در باره مهم‌ترین زباله جهان بود. از بینندگان برنامه پرسیده بودم که به نظر شما از بین ظروف یکبار مصرف، کیسه های پلاستیکی، ته سیگار و قوطی‌های مواد غذایی، کدامیک بیشترین خطر را برای طبیعت به بار می‌آورند؟ از آنجا که موضوع برنامه هم مدیریت ظروف یکبار مصرف در مراسم عزاداری دهه‌ی محرم بود، اغلب بینندگان گزینه‌های یک و دو را به عنوان پاسخ صحیح به 3000044 ارسال کرده بودند. در صورتی که پاسخ صحیح، ته سیگار است! همان ماده‌ی ظاهراً کوچکی که به راحتی در هر جایی آن را رها می‌کنیم یا به زیر پا انداخته و له می‌سازیم و فکر می‌کنیم که کار تمام است! در حالی که ماجرا تازه شروع شده و دست کم پانزده سال هم ادامه خواهد داشت. در حقیقت، وزن ته سیگارهایی که سالانه فقط در آمریکا در محیط رها می شود به حدود 80 میلیون کیلوگرم می‌رسد. برآوردها حکایت از آن دارد که روزانه یک هزار و دویست میلیون سیگاری جهان، چیزی در حدود 2 میلیارد ته سیگار در محیط رها می‌کنند که بنابراین، مقدار سالانه آن به رقم باورنکردنی هفت هزار میلیارد ته سیگار می‌رسد که وزن آنها به حدود 400 میلیون کیلوگرم بالغ می‌شود! زباله‌های بسیار خطرناکی که فقط میزان آرسنیک موجود در آن به بیش از یک تن می‌رسد و می‌توانند به راحتی بیش از هفت میلیارد متر مکعب آب سالم را از آبزیانش برای همیشه پاکسازی کرده و از بین ببرند. این در حالی است که علاوه بر آرسنیک، در فیلتر باقیمانده از سیگارهای دود شده، مواد سمی و فلزات سنگین خطرناک دیگری چون نیکوتین، سرب، مس و کروم هم وجود دارد که در یک بسته متشکل از 12 هزار الیاف پلاستیکی درهم تنیده مانند استات سلولز و تجزیه‌ناپذیر جاسازی شده‌اند. موادی که سالانه سبب مرگ میلیون‌ها بال پرنده و آبزیان ساکن در تالاب‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و دریاهای آزاد می‌شوند؛ چرخه‌ی شومی که البته در زنجیره غذایی در نهایت به انسان هم باز می‌گردد. این در حالی است که در این بررسی، عملاً از بخشی از فرآیند سیگار که همانا انتشار گازهای آلاینده به نیوار است، صرف نظر شده است که خود داستان دیگری دارد. اما فقط بدانید که مقدار 50 الی 60 میلی گرم از نیکوتین، کافی است تا یک انسان بالغ را از پای درآورد و بنابراین، می‌توان تصور کرد که نیکوتین باقیمانده از ته سیگار، خود به چه سم مرگباری در زمین تبدیل شده و در بروز و تشدید چند نوع سرطان مؤثر خواهد بود.

    همان طور که مشاهده می‌کنید، به نظر می‌رسد اگر سیگارها اصولاً بدون فیلتر ساخته شوند، هر چند ممکن است اثرات آنی و مضر آنها بر فرد استعمال کننده در کوتاه مدت بیشتر باشد، اما عواقب و خسارت‌های بلند مدت آن بر محیط زیست کمتر خواهد بود و زباله کمتری هم تولید خواهد شد.

    حالا تصورش را بکنید که هر یک از ما بخواهیم سهمی مهم در کاهش آلودگی و افزایش کیفیت زیستن در کره زمین ایفا کنیم، فقط کافی است اگر سیگاری هستیم، آن را به کناری نهاده و یا اگر در بین دوستان و اطرافیان خود، فرد سیگاری‌ای را می‌شناسیم، همین دانستگی‌ها را به او منتقل کنیم، بی شک اگر وجدان داشته باشد، سیگار را ترک خواهد کرد، به ویژه اگر فعال محیط زیست هم خودش را بداند! نه؟

     و اما راه ساده دوم برای نجات زمین که بارها به آن اشاره کرده‌ام، کوشش برای کاستن از سهم پروتئین حیوانی در سبد غذایی است. اخیراً سازمان جهانی حفظ محیط زیست WWF در پژوهشی با عنوان "دگرگونی آب و هوا در تغذیه"، میزان تولید گاز کربنیک را در زمینه‌ها‌ی مصرف مواد غذایی و تغذیه مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که هر کس می‌تواند در سال، با مصرف متناسب مواد غذایی و به میزان مورد نیاز خود، تولید گاز کربنیک را به مقدار ۸۰۰ کیلوگرم کاهش دهد. مطابق نتایج این پژوهش در کشور آلمان، «با سرخ‌کردن یک تکه گوشت خوک (یا گاو)، حدود ۲ هزار گرم گاز کربنیک تولید می‌شود.» و اگر مردم آلمان از مصرف گوشت مازاد دست بردارند، آنگاه می‌توانند دست‌کم در سال حدود ۹ میلیون تن گاز کربنیک کمتر تولید کنند. در عظمت این رقم همان بس که بدانیم: هر خودرو در هر کیلومتر به طور متوسط حدود ۱۲۰ گرم گاز کربنیک تولید می‌کند، بنابراین هر راننده‌ی آلمانی، برای کاستن از تولید این گاز به میزان ۹ میلیون تن «باید از طی مسافتی حدود ۷۵ میلیارد کیلومتر در سال با خودروی خود صرف‌نظر کند!

    نگاه کنید که به چه سادگی می‌توانیم به نجات زمین کمک کنیم، اگر بخواهیم و حتا اگر دولتی داشته باشیم که حفظ محیط زیست، در شمار اولویت‌های نخست راهبردی‌اش جایگاهی شایسته نداشته باشد. پس لطفاً بهانه‌ها را به کناری نهاده و عملاً نشان دهید که طرفدار محیط زیست هستید.

 

نوشته شده در  شنبه 4 آذر1391ساعت 21:17  توسط محمد درویش 

http://darvish100.blogfa.com/post-2285.aspx

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب: ته سیگار, زباله, گوشتخواری, گیاهخواری, نیکوتین, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

فقط10سال برای نجات کرگدن‌ها فرصت باقی استافزایش شدید شکار غیرقانونی کرگدن‌ها و فیل‌ها در آفریقا حیات این جانوران را به خطر انداخته است.

 

 

ده‌ها هزار فیل و حداقل ۵۸۸کرگدن در سال ۲۰۱۲جان خود را از دست داده‌اند. دکتر جوزف اوکری، سرپرست برنامه محافظت از کرگدن‌ها در صندوق جهانی محیط‌زیست می‌گوید: درصورتی که جلوی شکار غیرقانونی کرگدن‌ها گرفته نشود، کرگدن‌ها ۱۰سال دیگر منقرض خواهند شد. به گزارش صندوق جهانی محیط‌زیست، در آفریقای جنوبی روزانه چندین کرگدن به‌خاطر عاج‌هایشان کشته می‌شوند. شکار غیرقانونی کرگدن‌ها به‌دلیل افزایش تقاضا در کشورهای آسیایی مانند ویتنام برای عاج‌ این حیوان است. مقادیر زیادی عاج‌های غیرقانونی نیز به بازارهای تایلند و چین رسیده است.

اوکری می‌گوید: روستاییانی که درآمد کمی دارند می‌توانند با شکار غیرقانونی، دو یا سه روزه درآمد چندین ماهه خود را به‌دست بیاورند. او می‌افزاید: برای جلوگیری از این شکار و تجارت غیرقانونی کارهای مختلفی چون کاهش تقاضای کشورهای مصرف‌کننده و اذعان سران همه کشورها به سنگینی جرم اینگونه شکار و دادوستد عاج نیاز است. ایجاد حس اعتماد و گفت‌وگو بین مسئولین و روستاییان برای آگاه ساختن آنان به این معضل نیز بسیار مؤثر است.

http://zistboom.com/9474/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

هندی ها مردمان عجیبی هستند، بی حکمت نیست که به این کشور لقب ۷۲ ملت داده اند، رنگین کمانی از باورهای متفاوت دینی و اعتقادات خاص که در آرامش کنار همدیگر زندگی می کنند، این کشور که حالا در کنار چین جمعیتی فراتر از یک میلیارد نفر را در خود جا می دهد همیشه مود توجه عکاسان برای ثبت اتفاقات حیرت انگیز بوده است. به این نمونه عجیب نگاه کنید:

 

article-2240307-163F2AFC000005DC-239_964x643

در نگاه اول به نظر می‌رسد سطح رودخانه را لایه‌ای از یخ و برف پوشانده، اما اینطور نیست.

 

article-2240307-163F2E32000005DC-698_964x668

هندوها در آب رودخانه یمانا (Yamuna) در دهلی نو که توسط پسماندهای صنعتی آلوده و کف‌آلود شده است آیین فستیوال کارتیک پورنیما (Karthik Purnima) را انجام می‌دهد ـ ۲۸ نوامبر

 

article-2240307-161DBDB1000005DC-565_964x639

 

article-2240307-163F3005000005DC-801_964x646

هندوها برای این مراسم مذهبی و نیایش، هر ماه در شبی که هلال ماه در آسمان کامل است با غسل در این رودخانه به تزکیه نفس می‌پردازند.

 

article-2240307-163F3014000005DC-248_964x576

سایر هندوها سوار بر یک قایق مراسم این روز را اجرا می‌کنند.

 

www.zistboom.com                                سایت خبری تحلیلی زیست بوم

 

مکان دقیق رودخانه یمانا در دهلی نو بر روی نقشه

 

http://zistboom.com/9519/

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر, ۱۳۹۱
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

برگزاری نشست هم اندیشی علمی تخصصی تالاب ها در جامعه مهندسان مشاور ایران

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به نقل از ایرنا، نشست هم اندیشی علمی تخصصی تالاب ها امروز یکشنبه با حضور محققان و متخصصان محیط زیستی کشور در جامعه مهندسان مشاور ایران برگزار و مباحث گوناگونی در جریان این نشست مطرح شد.

سند راهبردی حفاظت از تالاب های کشور در انتظار تصویب است

محسن سلیمانی مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران در هم اندیشی علمی تخصصی تالاب ها افزود: آیین نامه های اجرایی سند راهبردی حفاظت از تالاب های کشور در سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده است و ستاد ملی حفاظت از تالاب ها آیین نامه های مربوط به این سند را اجرا می کند.

وی خاطرنشان کرد که قرار است که ستاد ملی حفاظت از تالاب ها یا توسط معاون اول رییس جمهوری و یا توسط رییس سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت شود. دراین ستاد اجرای مصوبات احیای و حفاظت از تالاب های کشور با رویکرد زیست محیطی دنبال می شود.

وی در مورد وضعیت تالاب های کشور گفت: تالاب ها همواره در تامین آب مورد نیاز دچار مشکل هستند و از آنجا که تالاب ها همیشه در پایین دست منابع آبی قرار گرفته اند، آن طور که باید به آب مورد نیاز برای ادامه حیات خود دست نمی یابند.

سلیمانی اظهار داشت: در گذشته در مدیریت تالاب ها نقش مردم و اهالی حاشیه تالاب ها نادیده گرفته می شد اما در مدیریت جدید نقش مردم به رسمیت شناخته شده و قرار است در تمام تصمیم گیری ها نقش مردم در حفاظت از تالاب ها و توسعه پایدار لحاظ شود. این تغییر نگاه را در سه تالاب ارومیه، پریشان و شادگان مورد آزمایش قرار دادیم تا در صورت نتیجه بخش بودن در تمام تالاب های کشور اجرا کنیم که خوشبختانه نتیجه رضایت بخش بود.

بیست میلیارد تومان اعتبار برای حفاظت از تالاب های کشور اختصاص یافت

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در جریان این نشست گفت: در بودجه سال ۹۰ اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای حفاظت از محیط زیست تخصیص یافت که از این میزان ۴۰ میلیارد تومان برای حفاظت از تالاب هاست که تاکنون ۲۰ میلیارد تومان آن اختصاص یافته است.

اصغرمحمدی فاضل در هم اندیشی علمی تخصصی تالاب ها افزود: تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حفاظت از محیط زیست، برای اولین بار بود که در کشور اتفاق افتاد که نشان از توجه مسئولان به حفظ محیط زیست دارد.

وی اظهار داشت: از میزان اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی ۴۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها، ۴۰ میلیارد تومان برای احیاء و حفاظت از تالاب ها و ۲۰ میلیارد تومان برای دیگر اقدامات زیست محیطی تخصیص داده شد.

فاضل ادامه داد: از میزان ۴۰ میلیارد تومان اعتبار حفاظت از تالاب ها در مرحله اول ۲۰ میلیارد تومان برای حفاظت از ۵۰ تالاب در ۱۸ استان کشور تخصیص یافت که به صورت ۵۰ درصد ملی و ۵۰ درصد استانی تامین شد.

وی اظهار داشت: همچنین در قالب یک طرح جدید که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد ۶۴ میلیارد تومان اعتبار به صورت ملی باید در طول برنامه پنجم در اختیار سازمان محیط زیست قرار گیرد که اگر بتوانیم همین میزان اعتبار را از استان ها تامین کنیم حدود ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار خواهیم داشت.

فاضل گفت: با احتساب توان استانی و اعتبارات ملی در کشور می توان یک بسته ۲۵۰ میلیارد تومانی برای حفاظت از تالاب ها در کشور تعریف کرد.

فاضل در ادامه به تهیدات و مشکلات تالاب های کشور اشاره کرد و گفت: تغییرات اقلیم نه تنها باعث کاهش حدود ۱۵ درصدی بارش ها شده، بلکه افزایش دمای متوسط کشور به میزان حدود دو درجه را نیز به دنبال داشته است.

وی افزود: در بسیاری موارد در اجرای طرح های توسعه منابع آب به ویژه طرح های سدسازی و انتقال آب بین حوزه ای سهم آب زیست محیطی در پایین دست نادیده گرفته شده و باعث تغییر عمده در رژیم هیدرولوژیکی حوزه های آبی شده است.

فاضل ادامه داد: تغییرات کاربری حاشیه تالاب ها، آلودگی های سرازیر شده از بالادست توسط جریان های سطحی و زیر زمینی، فرسایش خاک در بالادست حوزه آبخیز تالاب ها بر اثر تخریب جنگل ها و مراتع، شکار و صید غیر مجاز و راه یابی گونه های غیر بومی به تالاب ها برخی دیگر از عواملی است که تالاب های کشور را تهدید می کنند.

وی گفت: سازمان محیط زیست تمهیدات گسترده ای را در راستای حفاظت از تالاب ها اندیشیده که استقرار مدیریت زیست بومی تالاب ها، تصویب و اجرایی کردن سند ملی راهبردها و برنامه عمل ملی حفاظت از تالاب ها، تعیین، تصویب و اجرای مرز و حریم تالاب ها، ارتقاء همکاری های بین بخشی و استفاده از طرفیت های بین المللی و افزایش تحقیق و پژوهش در زمینه تالاب ها برخی از آنهاست.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تخصیص اعتبار ۴۰ میلیارد تومان برای احیا و حفاظت تالاب ها، تعیین و تامین حقابه زیست محیطی تالاب های کشور، تشکیل کارگروه مشترک کارشناسی بین سازمان محیط زیست و وزارت نیرو، تعیین حداقل نیاز آبی تالاب ها و رویکرد به جلب مشارکت سایر ذینفعان در مدیریت تالاب در جهت تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی برخی از اقدامات اجرایی مدیریت تالاب های کشور است.

ارزش اقتصادی تالاب ها ۱۰ برابر جنگل ها و ۲۰۰ برابر زمین زراعی است

سرپرست دفتر محیط زیست و توسعه پایدار در جریان این نشست گفت: برخی صاحب نظران بر این باورند که ارزش اقتصادی تالاب ها حدود ۱۰ برابر جنگل ها و ۲۰۰ برابر زمین های زراعی است.

مجید ولدان در مقاله ای که ارائه کرد افزود: در شرایط کنونی که رشد جمعیت و افزایش تقاضا، گرمایش جهانی و بروز خشکسالی های پی در پی، ورود آلاینده ها و مواد شیمیایی روز به روز بر وخامت زیست محیطی کره زمین دامن می زند.

وی اظهارداشت: کشور ما نیز که در ۵۰ سال اخیر با یک جهش بزرگ در روند توسعه و بهره برداری از منابع پایه مواجه بوده از این قاعده مستثنی نیست و اکوسیستم های طبیعی به ویژه اکوسیستم های آبی کشور به شدت تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تالابها یکی از مهمترین اکوسیستم های طبیعی است افزود: در فرآیند رشد جمعیت و توسعه اقتصادی کشور، تالاب ها نخستین قربانیان بوده اند و در حال حاضر بیشتر این اکوسیستم ها با بحران های جدی زیست محیطی روبه رو بوده و بسیاری از آنها به مرحله نابودی کامل رسیده اند.

ولدان معتقد است با توجه به ارزش های اکولوژیک و اقتصادی تالاب ها در تولید و ذخیره سازی آب، غنی سازی سفره های آب زیر زمینی، حفظ تنوع زیستی گیاهی و جانوری، مهار سیل و فرسایش، پالایش آب و تولید فرآورده های شیلاتی و پرندگان، اقدامات صورت گرفته به منظور حفظ و احیاء آنها در کشور، نتایج کاملا مطلوبی به دنبال نداشته است.

وی اظهارداشت: به موازات پیشرفت در فن آوری، روند تخریب در چند دهه اخیر نیز شتاب بیشتری گرفته است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی گفت: ارتقاء بهره وری آب هدف مهمی است که کشور ناگزیر باید به سوی آن برود و میزان فعلی را تا ۲۰ سال آینده به دو برابر مقدار فعلی برساند. این چالش نیازمند تدوین قوانین و نهادهای جدید درباره مدیریت آب و ارتقای دانش فنی و تحقیقات فنی و مهندسی کاربردی است.

حیات ۶۷ درصد از پرندگان به تالاب ها وابسته است

عضو شورای گروه کشاورزی مهندسین مشاور پویندگان محیط زیست در هم اندیشی علمی – تخصصی تالاب ها گفت: حیات حدود ۶۷ درصد پرندگان بومی و مهاجر کشور به تالاب ها وابسته است.

برهان ریاضی افزود: جوجه آوری ۶۳ درصد از پرندگان و زمستان گذرانی ۷۷ درصد از پرندگان در تالاب ها صورت می گیرد و از این رو این اکوسیستم طبیعی در ادامه حیات پرندگان نقش اساسی دارد.

وی اظهار داشت: همه ساله یک تا دو میلیون پرنده کنار آبزی مهاجر در تالاب های کشور زمستان گذرانی می کنند. اگر چه تعداد پرندگان مهاجر به تالابها در چند سال اخیر کم شده اما همچنان نقش تالاب ها در جذب و حیات این پرندگان موثر است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تالاب ها بیشترین تنوع زیستی را دارند به گونه ای که ۱۵ تا ۲۰ درصد تنوع زیستی هر کشور در تالاب های آن است.

وی افزود: از آنجا که ایران بر روی کمربند خشک و نیمه خشک قرار گرفته تالاب های موجود در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا به عنوان تالاب های آب شیرین به حساب می آیند که ۲۰۰ گونه پرنده از ۵۰۰ گونه پرنده موجود در کشور را در خود جای می دهند.

ریاضی با بیان اینکه از نظر کنوانسیون رامسر تالاب ها انواع مختلف دارند گفت: تالاب های ساحلی – دریای، داخلی و انسان ساز تقسیم بندی انواع تالاب هاست که تمام آنها در کشور ما وجود دارد.

کنوانسیون رامسر پیمانی بین‌المللی در سال ۱۹۷۱ میلادی است. نام این پیمان از شهر رامسر در ایران گرفته شده است. این کنوانسیون به منظور حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر تشکیل شده و کشورهای عضو موظفند از تالاب‌های ثبت‌ شده در این کنوانسیون حفاظت کنند.

این معاهده در ابتدا به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت‌ کننده رسید، اما امروزه ۱۶۰ کشور جهان عضو این پیمان هستند.

وی ادامه داد: ۲۷۰ تالاب مهم در کشور وجود دارد که کریدورهای مهاجرتی پاییزی، بهاری و به ویژه زمستان گذرانی خوبی برای چند صد گونه پرنده آبزی به حساب می آیند.

ریاضی گفت: با وجود اهمیت های اکولوژیک ویژه ای که تالاب های کشور ما دارند، روند تخریب و ایجاد تغییرات اکولوژیک شدید در آنها از راه های گوناگون، سبب از بین رفتن برخی از اکوسیستم های حساس تالابی شده همچنین تهدیدی برای انقراض بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری اندمیک (بومی) که به تالاب های کشور وابسته اند، به حساب می آید.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

محمد جواد محمدی زاده: ایران به دلیل داشتن دانشگاه مستقل محیط زیست همواره از سوی کشور های دیگر مورد تحسین قرار می گیرد. مسعود سمیعی نژاد مدیر عامل شرکت فولاد: نخبگان برگزیده دانشکده فن آوری های نوین محیط زیستی بورسیه تحصیلی دریافت می نمایند

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)  در راستای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، منویات مقام معظم رهبری در زمینه حفظ محیط زیست و دستیابی به فناوری های نوین همچنین نیل به اهداف زیست محیطی و توسعه پایدار در سند چشم انداز بیست ساله کشور و به منظور تأسیس دانشکده فناوریهای نوین محیط زیستی، تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه محیط زیست وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری اصفهان و  شرکت‌ فولاد مبارکه منعقد شد .

 

این گزارش می افزاید:  تکمیل وتجهیز ساختمان برای ایجاد نخستین دانشکده فناوریهای نوین محیط زیستی در مجاورت شرکت فولاد مبارکه موضوع اصلی این تفاهم نامه می باشد .

 

بر اساس این گزارش ارتقای سطح مهارتهای زیست محیطی و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص مورد نیاز واحد های محیط زیست مراکز صنعتی و ارتقای سطح همکاریهای دانشگاه و صنعت کشور  از اهداف مبادله این تفاهم نامه می باشد.

 

محمد جواد محمدی زاده در آیین مبادله تفاهم نامه همکاری سه جانبه ایجاد نخستین دانشکده فناوری های نوین محیط زیستی کشور  در اصفهان گفت: اولویت اول محیط زیست استفاده از فناوری های نوین است .

 

دانشگاه محیط زیست  -  سایت زیست بوم

 

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان پایه صنعتی کشور و دارای امکانات و دانشگاه های معتبری است ؛ افزود: اصفهان ظرفیت های لازم برای ایجاد دانشکده محیط زیست را دارد به همین دلیل با ایجاد دانشکده فناوری نوین محیط زیست کشور در استان اصفهان موافقت کردیم .

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:  در نظر داریم دانشکده های تخصصی محیط زیست در استانهای اهواز ، هرمزگان،‌مازندران و گیلان راه اندازی کنیم

وی تصریح کرد: دانشکده تخصصی  محیط زیست در حوزه نفت و گاز در استان اهواز ، دانشکده  دریایی در بندر عباس و دانشکده تخصصی در حوزه طبیعی در استانهای گلستان،مازندران ، گیلان ایجاد خواهند شد.

محمدی زاده هدف از تاسیس دانشکده های تخصصی محیط زیست را تقویت  رشته های بین رشته ای  عنوان کرد.

 

معاون رییس جمهور با بیان اینکه ایران  اولین کشور در آسیا دارای دانشگاه مستقل محیط زیست است؛ اظهار داشت : ایران به این جمع بندی رسیده که به دلیل اهمیت موضوع محیط زیست دانشگاه مستقلی در حوزه محیط زیست داشته باشد و همواره از سوی کشور های دیگر مورد تحسین قرار می گیرد .

 

محمدی زاده - زیست بوم

 

وی با بیان اینکه افزایش ارتقای سطح آموزش و فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست هدفگذاری شده است؛ گفت: در راستای مبادله تفاهم نامه همکاری با آموزش و پرورش مفاهیم زیست محیطی در مفاد درسی کلاسیک مقاطع راهنمایی و دبیرستان لحاظ شد.

محمدی زاده با اعلام اینکه یکی از نقص ها در حوزه محیط زیست ، عدم وجود موضوع محیط زیست در آموزش های کلاسیک و رسمی  کشور بود افزود: در درس جغرافیای تمامی استانها موضوع محیط زیست در دستور کار قرار گرفت و در مقطع ابتدایی نیز  در حال پیگیری است.

وی ادامه داد : بر اساس توافق صورت گرفته با وزارت علوم از امسال واحدی به نام محیط زیست برای همه دانشجویان کشور قرار گرفته است.

 

محمدی زاده از  شکل گیری شبکه سلامت و محیط زیست در سیما خبر داد و گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با رسانه ملی گروه سلامت و محیط زیست  در شبکه رادیو  فعال شده است و بزودی گروه محیط زیست و سلامت در سیما نیز تشکیل خواهد شد که می تواند نقش موثری در ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست داشته باشد.

 

معاون رییس جمهور با اشاره به ارتقای آموزشکده محیط زیست به دانشگاه محیط زیست گفت: برای اولین بار در آسیا دانشگاه مستقل محیط زیست با حمایت های دولت دهم تاسیس شد .

وی  تاکید کرد: رشته های موجود در دانشگاه ها نمی توانند نیاز های جدی محیط زیست را تامین کنند و ما نیازمند دانشگاهی هستیم که بتواند نیاز های جامعه را برطرف کند .

محمدی زاده ادامه داد : ما نیازمند علوم جدیدی هستیم که رشته های بین رشته ای را تقویت نماید.

 

رییس هیات امنای دانشگاه محیط زیست با بیان اینکه آموزشکده محیط زیست سابقه ۴۱ ساله دارد ؛ گفت: تقریبا ۷۵ در صد دانشگاه های کشور عمر شان از دانشکده محیط زیست کمتر است.

 

وی ادامه داد: با ارتقای آموزشکده محیط زیست به دانشگاه ، پذیرش دانشجو  در این دانشگاه به ده برابر قبل رسیده  است و در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند که باید به ۵۰-۴۰ هزار دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی برسد

محمدی زاده خاطر نشان کرد: به این جمع بندی رسیدیم که رشته های پایه در دانشگاه محیط زیست در البرز داشته باشیم  و دانشکده های تخصصی محیط زیست در استانها ایجاد شود.

وی تصریح نمود : به دلیل وابسته بودن دانشگاه محیط زیست به سازمان حفاظت محیط زیست، آموزش ها و رشته های تحصیلی با توجه به نیاز های  بازار کار تدریس می شود  و آموزش ها در این دانشگاه کاربردی است.

 

گفتنی است این دانشگاه با زیربنا ۳۱ هزار و ۸۴۰ متر مربع و با وسعتی ۲۵۰ هزار مترمربع  در استان اصفهان احداث می شود.

 

در این مراسم  مسعود سمیعی نژاد مدیر عامل شرکت فولاد اصفهان در جمع حاضرین گفت: نخبگان برگزیده دانشکده فن آوری های نوین محیط زیستی در رشته های مرتبط با صنعت فولاد بورسیه تحصیلی دریافت می نمایند

http://zistboom.com/7245/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 12 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کد خبر : 91101014
 

با تلاش جامعه مهندسان مشاور ايران
نشست هم اندیشی بررسی وضعیت تالاب ها برگزار می شود

 

 

 

 بزرگنمایی
 "نشست هم انديشي تالاب ها تحليلي بر علل پايداري و ناپايداري تالاب ها " در مركز همايش هاي جامعه مهندسان مشاور ايران برگزار مي شود.

به گزارش سبزپرس،‌اين نشست روز يكشنبه 12 آذر ماه برگزار مي شود. از جمله محور هاي اين هم انديشي ،‌تغييرات اقليمي و خشكسالي ها،‌نقش مديريت منابع آب و طرحهاي توسعه منابع آب بر تالاب ها، ملاحظات مربوط به ارزيابي اثرات توسعه و نقش مهندسان مشاور ،‌ظرفيت هاي قانوني ،‌سازمانهاي مردم نهاد و جوامع محلي و نقش توسعه كشاورزي بر تالاب ها عنوان شده است.

اين همايش از ساعت 8:30 تا 16 عصر روز 12 آذر ماه در محل سالن همايش هاي جامعه مهندسان مشاور ايران به آدرس  ولنجك ،‌ خيابان 26، بلواردانشجو، ‌نبش گلريزان برگزار مي شود.

ایران دارای 250 تالاب با مساحت حدود 2/5 میلیون هکتار است که از اين ميان 22 تالاب با مساحت حدود 5/1 میلیون هکتار در کنوانسیون رامسر ثبت شده و اهمیت جهانی دارند.

مروری بر وضعیت اين تالاب ها نشان می‌دهد که بسیاری از آن‌ها در اثر عوامل مديريتي، اقتصادي، برنامه‌هاي توسعه منابع آب، بهره‌برداري بي‌رويه انسان، طرح‌هاي راه و نفت، عوامل اقليمي و ... در معرض خشك شدن و نابودي و يا تغييرات اكولوژيكي قابل توجهي هستند، به نحوي كه در اثر این تغییرات 6 تالاب از تالاب های بین المللی ایران در لیست مونترو به عنوان تالاب‌هایی که دارای تغییرات اکولوژیک بوده اند، ثبت شده‌اند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 10 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تصاویر جالبی از انتقال و رهاسازی یک مار در استان هرمرگان توسط روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست برای زیست بوم ارسال شده است که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

 

* برای دیدن عکس ها در اندازه بزرگتر روی آنها کلیک کنید.

 

 

 

مار مار

 

مار مار

 

مار مار

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 10 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کد خبر : 91101011
http://isdle.ir/news/index.php?news=8903

ابهامات پرونده کشته شدن پلنگ بیشتر می‌شود؛
آيا پلنگ كشته شده در دماوند سه قلو باردار بود؟!


 

 

 بزرگنمایی
 با گذشت نزديك به يك ماه از كشته شدن يك پلنگ در روستاي آيينه ورزان آبسرد دماوند به دست محيطبانان و رييس اداره محيط زيست شهرستان دماوند،‌ اما حالا برخي گزارش هاي رسيده از باردار بودن اين پلنگ حكايت دارد.

به گزارش سبزپرس، كشته شدن اين پلنگ توسط ماموران حفاظت محيط زيست در حالي اتفاق افتاده كه توجيهات مختلف مسئولان اين سازمان درباره علل كشتن اين پلنگ نه تنها افكار عمومي و طرفداران حقوق حيوانات بلكه حتي برخي نمايندگان مجلس را هم قانع نكرده است. تا جایی که برخی نمایندگان خانه ملت اعلام كرده اند چنانچه قانع نشوند،‌ موضوع تحقيق و تفحصص از سازمان حفاظت محیط زیست را در دستور كار قرار خواهند داد.

در همين حال پرسش هاي زيادي پيش روي اين ماجرا قرار دارد كه عدم پاسخگويي و شفاف سازي مسئولان سازمان محيط زيست،‌ بروز برخي اشتباهات توسط اداره محيط زيست دماوند را در حادثه مزبور دور از ذهن نمي سازد.

پلنگ دماوند با اسلحه «كلت» كشته شده است!

در حالي كه انتقادات زيادي به نحوه برخورد و رفتار ماموران محيط زيست دماوند در مواجهه با اين پلنگ وجود دارد و هنوز مشخص نيست كه اين افراد اساسا با چه تدابير و ترفندي براي آرام كردن،‌ زنده گيري و يا دفع حيوان از محل مورد نظر در منطقه حاضر شده بودند، اما سؤال اساسي اين است كه اين پلنگ توسط چه فرد و يا افرادی و با چه نوع سلاحي كشته شده و چند بار به طرف حيوان شليك شده است؟

در اين مورد تاكنون مسئولان سازمان محيط زيست پاسخي نداده اند اما سايت «فرارو» به نقل از محمد جواد محمدي زاده در 27 آبان ماه مي نويسد: "... پنجشنبه شب، محمد جواد محمدی زاده، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، به خبرنگار برنامه 20 و 30 شبکه دوم سیما گفت محیط بان این سازمان، پلنگی را در منطقه آیینه ورزان دماوند با کلت کمری کشته است." 

حال اينكه اسلحه كلت كمري جز سلاح‌های سازماني اين نهاد زيست محيطي هست يا خير و كداميك از افراد حاضر در محل مجهز به اين سلاح بوده ‌پرسشي است كه انتظار مي رود مسئولان مربوطه به درستي و با شفافيت پاسخ آن را بدهند. اما اين نكته نيز حائز اهميت است كه روابط عمومي اين سازمان نيز تاكنون خبر سايت فرارو را تكذيب نكرده است و تلویحاً كشته شدن پلنگ با كلت كمري را به نقل از محمدي زاده تاييد كرده است.

حالا اما يك منبع آگاه در سازمان حفاظت محيط زيست به سبزپرس مي گويد: بر اساس گزارش كارشناسي تهيه شده از لاشه پلنگ كشته شده كه به سازمان محيط زيست تحويل شده‌ و بررسي آثار گلوله ها بر روي بدن حيوان،‌ اين گونه اظهار شده كه اين حيوان با سه نوع سلاح مختلف هدف قرار گرفته و تاكنون 8 جاي گلوله در بدن حيوان مشاهده شده اما تصاويري كه از پلنگ در رسانه ها منتشر شده به گونه اي بود كه تنها جاي يك گلوله مشخص بود .

لاشه پلنگ بدون پوست و بدون امعا و احشا داخلي تحويل سازمان محيط زيست شد!

اين منبع آگاه همچنين گفت: لاشه پلنگ دماوند بدون پوست و با شكم خالي به پرديسان منتقل شد و داخل شكم به جاي امعا و احشا،‌ كاه پر شده بود كه جاي سئوال است كه چرا پوست و امعا و احشا داخلي بدن حيوان قبل از رسيدن به پرديسان از لاشه جدا شده بود.

در همين حال اين منبع آگاه جنسيت پلنگ مزبور را بر اساس گزارش كارشناسي "ماده" عنوان كرد اين در حاليست كه پيشتر حتي جنسيت اين پلنگ نيز توسط محيط زيست اعلام نشده بود .

از سوي ديگر برخي كارکنان سازمان محيط زيست بر اساس اعلام محيطبانان اداره كل محيط زيست استان تهران در تماس با سبزپرس اعلام كردند كه پلنگ كشته شده ماده و باردار بوده كه در كالبدشكافي اوليه، سه جنین در بدن حیوان وجود داشته است. به همين دليل امعا و احشا بدن حيوان خارج شده و به اين شكل به تهران منتقل شده است.

چه كسي مقصر بود؟ محيط زيست يا پلنگ؟

اينكه محيط زيست در حادثه كشته شدن پلنگ مقصر بوده يا خير،‌ پرسش ديگري است كه تاكنون به عناوين مختلف پاسخ داده شده است. اگرچه مدير كل محيط زيست استان تهران،‌ از عملكرد ماموران و رييس اداره محيط زيست دماوند را در مواجهه با اين پلنگ و كشتن آن به عنوان نوعی «ايثار» یاد می‌کند اما محمد جواد محمدي زاده،‌رييس سازمان محيط زيست و معاون محيط طبيعي او نظری مخالف دارند !

سايت فرارو مي نويسد: «در اظهاراتی عجیب، محمدی زاده به نجف زاده (خبرنگار 20:30 سيما) گفت: محیط بانان آیینه ورزان نباید پلنگ حمله کننده را می کشتند بلکه باید به تهران می آمدند و تفنگ بی هوشی از سازمان متبوع خود می گرفتند و آن را به دام می انداختند!»

اصغر محمدي فاضل نيز پيشتر با اظهار تاسف از حادثه پیش آمده به خبرنگاران گفته بود: انتظار ما براین بود که همکاران ما در برخورد با این امر با تدبیر و دقت بیشتری رفتار حرفه ای از خود نشان دهند.

فاضل گفته بود: «با این وجود، گزارش این حادثه پس از تکمیل به اطلاع عموم خواهد رسید و در صورتیکه در این خصوص کوتاهی صورت گرفته باشد بدون اغماض با مقصرین این حادثه برخورد خواهد شد.»

اما حالا نزديك به يك ماه از اين موضوع گذشته و سازمان محيط زيست نه تنها هنوز هيچ گزارشي براي اطلاع عموم منتشر نكرده و مقصران اصلي اين واقعه را معرفي نكرده، بلكه در تازه ترين اظهار نظر نيز محمد جواد محمدي زاده با توجيه عملكرد يكي از محيطبانان زخمي شده در اين حادثه،‌ وي را از زبده ترين محيطبانان سازمان معرفي كرده و علت حمله پلنگ را استرس اين موجود عنوان كرده است. همانطور كه پيشتر نيز مدير كل محيط زيست استان تهران علت حمله پلنگ را به فشار خون بالاي اين حيوان نسبت داده بود!


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 10 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کد خبر : 91101009
http://isdle.ir/news/index.php?news=8902

بزرگ ترین باغ وحش خوزستان توان اداره خود را ندارد
وقتی به باغ وحش هویزه می روید با خود غذا ببرید حیوانات گرسنه اند!


 

 

 بزرگنمایی
 مجتبی گهستونی: با اینکه بزرگ ترین باغ وحش خوزستان در شهر هویزه در جنوب غربی این استان واقع است اما بازدید کنندگان آن محدود و حیوانات و پرندگان در این باغ وحش گرسنه اند.

علی رغم وسعت قابل توجه این باغ وحش، حیوانات از گرسنگی رنج می برند و شرایط زیست مناسبی ندارند و آنچه که باعث تعجب من شد انگیزه تاسیس چنین باغ وحشی در شهر کوچکی که درآمد هایش حتی کفاف تامین مخارج شهرداری و امور شهری را ندارد بود. 

این باغ وحش زیر نظر مستقیم شهرداری شهر مرزی هویزه اداره می شود که به جز این باغ وحش هیچ مکان تفریحی و فرهنگی دیگری در این شهر وجود ندارد.

با اینکه در این باغ وحش 11 نفر کار می کنند اما شهرداری این مکان را به سختی اداره می کند به گونه ای که ماهانه 7 میلیون تومان به کارگران حقوق پرداخت می کند و هزینه ماهانه تغذیه حیوانات بالغ بر یک میلیون تومان است که با هزینه های جاری سالانه یک صدمیلیون تومان در این باغ وحش هزینه می شود.

شهر هویزه از محروم ترین شهرهای خوزستان است که در طول جنگ تحمیلی با خاک یکسان شد و تالاب هورالعظیم که این جاذبه طبیعی هم از خشک شدن رنج می برد در مجاورت این شهر قرار دارد.

در باغ وحش 8 هکتاری هویزه علاوه بر انواع پرندگان، حیواناتی همچون شیر، خرس، شتر، میمون، بزکوهی، آهو ،گوزن، شترمرغ، گرگ، کفتار، گراز، روباه، طاوس و... زیست می کنند.

بازدید کنندگان این باغ وحش یا دانش آموزان هستند یا کاروان راهیان نور که هزینه های دریافتی از بازدیدکنندگان دانش آموز نیم بها و از کاروان های راهیان نور مبلغی دریافت نمی شود و سایر بازدیدکنندگان تنها با پرداخت 500 تومان می توانند باغ وحش را ببینند که هزینه های دریافتی به هیچ وجه با هزینه ای که برای نگهداری از حیوانات، اداره باغ وحش و پرداخت حقوق پرسنل باغ وحش صورت می گیرد برابری نمی کند.

در بازدیدی که خود و همراهانم از این باغ وحش که تنها باغ وحش جنوب خوزستان است داشتیم متوجه شدیم که تعدادی از حیوانات برای استفاده از هوای آزاد درفضای باز باغ وحش رها شده اند و بعد از آنکه متوجه شدیم این حیوانات از گرسنگی رنج می برند تمام  غذا و خوراکی هایی که داشتیم را بین حیوانات رها در فضای آزاد و در قفس تقسیم کردیم که این موضوع باعث شد تا صدای همه حیوانات در بیاید و با فریادهای خود درخواست غذا می کردند. میمون ها دستان خود را از قفس به سمت مان دراز می کردند تا به آنها خربزه بدهیم. در صحنه ای بسیار تعجب برانگیز ابتدا شتر مرغ عظیم الجثه ای از پشت مزدایی که وسایل و خورایی های سفر را گذاشته بودیم پلاستیک نان را برداشت و در چند دقیقه میل کرد و بعد از آنان بزهای کوهی و مرغابی ها به سمت ماشین آمدند تا شکم خالی خود را سیر کنند.

شرایط نگهداری حیوانات نه تنها دوستداران حیوانات بلکه مسئولین شهرداری را هم ناراحت می کند اما با همه سختی ها آن را نگهداری می کنند.

اگرچه اطلاعات دریافتی ما حاکی از آن است که تامین غذاهای حیوانات باغ وحش هر یک روز در میان صورت می گیرد و به طور مرتب حیوانات معاینه شده و قفس ها ضدعفونی می شوند اما نگهداری از این باغ وحش برای تامین غذای منظم حیوانات بسیار سخت است چرا که درآمدهای شهرداری حتی توان اداره شهر را ندارد و مردم از محرومیت های زیادی رنج می برند.

در پیگیری های دیگری که داشتم متوجه شدم که شهرداری حاضر است برای نگهداری هرچه بهتر این باغ وحش آن را با شرایط بسیار مناسب به پیمانکار واگذار کند.


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 10 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

محمد جواد محمدی زاده زیست بوم: رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس توافق انجام شده با معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری ، ۷۰۰۰ نیروی مورد نیاز این سازمان در آینده نزدیک استخدام می شوند.

 

به گزارش زیست بوم  و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، ˈ محمد جواد محمدی زاده ˈ اظهار داشت : بر این اساس نیروهای داوطلب هم در بخش محیط بانی و هم در سطوح کارشناسی و فعالیت های اداری استخدام می شوند.

وی اظهار داشت: در مجموع به ۱۱ هزار نیرو برای انجام ماموریت ها نیاز داریم زیرا در حال حاضر شهرستان های جدیدی ایجاد شده اند که باید اداره محیط زیست در آنها به وجود آید و با توجه به تنوع زیاد فعالیت های زیست محیطی در استانها لازم است که نیروهای زیادی در استان های مختلف به کار گرفته شوند.

معاون رییس جمهوری یادآور شد: از ۷۰۰۰ نیروی استخدامی تنها ۷۰۰ نفر در تهران مشغول به کار می شوند و بقیه در سایر استانها فعالیت می کنند.

به گفته وی مجوز استخدام ۷۰۰۰ نیرو برای سازمان محیط زیست به زودی از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهوری صادر می شود زیرا توافق نهایی در این زمینه انجام شده است . سازمان محیط زیست پس از دریافت این مجوز نیروهای مورد نیاز را استخدام می کند .


کد خبر : 91091016
 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد:
تامین هفت هزار نیروى مورد نیاز سازمان محیط زیست در آینده نزدیک

 

 

 

 بزرگنمایی
سبزپرس – گروه قوای سه‌گانه: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال توافق نهایی هستیم تا مجوز استخدام هفت هزار نیرو را دریافت کنیم و منتظر ابلاغ آن از معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهور هستیم.

به گزارش سبزپرس و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، «محمد جواد محمدی زاده» درباره تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای بخشهای مختلف سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: بر اساس توافقی که با معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور انجام دادیم در مجموع 11 هزار نیرو برای انجام ماموریتها نیاز داریم زیرا شهرستانهای جدیدی ایجاد شده است که باید اداره محیط زیست در آنها ایجاد شود و استانها نیز مقداری کارشان متنوع شده و فعالیتهای ما نیز گسترده شده است.
وی افزود: در حال توافق نهایی هستیم تا مجوز استخدام هفت هزار نیرو را دریافت کنیم که در حال قطعی کردن این موضوع هستیم تا ابلاغ آن را از معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهور دریافت کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: علاوه بر آن مجوز جدیدی هم داده خواهد که بتوانیم کسری نیروی خود را تامین کنیم که در صورت دریافت این مجوز هم در بخش محیط بانی و هم در سطوح کارشناسی و فعالیتهای اداری اقدام به استخدام نیرو خواهیم کرد.
محمدی زاده یادآورشد: از این تعداد نیرو تنها 700 نفر در تهران خواهد بود و مابقی به سایر استانها اختصاص دارد.

امید وار باشیم پس؟

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 10 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

مرکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آسیایی به زودی راه اندازی می شود / دلبر و کوشکی در کنار یکدیگر (اختصاصی دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران)

مهندس هومن جوکار مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در گفتگو با پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران راه اندازی مرکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آسیایی در آینده نزدیک را تایید نمود.

مرکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ با همت سازمان حفاظت محیط زیست و پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با اهداف مهمی چون تکثیر و پرورش یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت، انجام طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی پیرامون این گونه ارزشمند و در معرض انقراض، تیمار، درمان و رها سازی یوزپلنگ هایی که به دلایل گوناگون از جمله برخورد با خودروهای عبوری در جاده ها، تقابل با جوامع انسانی، شکار و زنده گیری غیر مجاز و غیره آسیب دیده اند و نگهداری دائمی از یوزپلنگ هایی که امکان رهاسازی مجدد آنها در زیستگاه طبیعی وجود ندارد بزودی راه اندازی خواهد شد.

با توجه به توسعه روزافزون فعالیت های انسانی از جمله گسترش شبکه جاده ای، توسعه جوامع محلی و در نتیجه افزایش احتمال تقابل یوزپلنگ با انسان و آسیب پذیری این گونه کمیاب، همچنین نگهداری از یک جفت یوزپلنگ نر و ماده در اسارت که امکان بازگشت مجدد به طبیعت را ندارند، برنامه ریزی و اجرای چنین پروژه ای در کشور ضروری به نظر می رسید.

دلبر و کوشکی پس از مدتها تنهایی در کنار یکدیگر:

در راستای اجرای پروژه راه اندازی مرکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آسیایی، یک قلاده یوزپلنگ نر (بنام کوشکی) و یک قلاده یوزپلنگ ماده (بنام دلبر) که هردو در اسارت و بصورت جداگانه در سمنان و خراسان نگهداری می شوند، در این مرکز در کنار هم قرار می گیرند تا در صورت امکان، تکثیر از طریق زادوولد این دو یوزپلنگ انجام شود.

به همین منظور آقای “شان مک کوین” از کشور ایرلند یکی از سرشناس ترین متخصصین جهان در زمینه تکثیر یوزپلنگ در شرایط اسارت که پیش از این نیز چندین بار از جمله در کشور امارات موفق به انجام این امر شده است بعنوان مشاور این پروژه در کشور حضور می یابد.

 

دلبر:

دلبر نام یک توله یوز ماده می باشد که توسط سگهای گله یک چوپان افغانی در بهار سال ۱۳۹۰ در منطقه توران به دام افتاد. پس از به دام افتادن توله یوز چوپان افغانی تصمیم به نگهداری از آن می گیرد. پس از مدتی چوپان دیگری به نام علی، زمانی که مشغول چرای گله خود بوده متوجه حیوان عجیبی در بین گله چوپان افغانی می شود. علی پس از مشاهده دقیقتر متوجه می شود که حیوان عجیب یک یوزپلنگ است. علی پس از متقاعد نمودن چوپان افغانی توله یوز را گرفته و به منزل خود می آورد. خوشبختانه منزل علی در نزدیکی پاسگاه محیط بانی تجور بوده و بلافاصله محیط بانان را از این موضوع مطلع نموده و توله یوز را به محیط بانان تحویل می دهد. در حال حاضر دلبر در پارک ملی توران در محیط فنس کشی شده که تردد و بازدید کننده در آن کم است، نگهداری می شود. توله یوزها شکار کردن را بوسیله مادرشان در سن یک سالگی آموزش می بینند. متاسفانه به دلیل سن کم دلبر و عدم توانایی در شکار، همچنین عدم موفقیت در پیدا نمودن مادر دلبر، رها سازی این توله یوز امکان پذیر نبود و منجر به مرگ زود هنگام او می شد. دلبر در حال حاضر با خرگوش زنده و گوشت گوسفند تغذیه می شود.

دلبر

 

کوشکی:

کوشکی نام یوزپلنگ نری است که در سال ۱۳۸۶ که توله چند ماهه بود توسط یکی از علاقمندان به حیات وحش به سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده شد. پس از چند ماه نگهداری در پارک طبیعت پردیسان، به محوطه ای دوازده هکتاری واقع در پناهگاه حیات وحش میاندشت که در نزدیکی زیستگاه اصلی او بود منتقل و در آنجا به زندگی در اسارت ادامه می دهد.

کوشکی

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 10 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

هشدار سازمان ملل متحد درباره انتشار گازهای گلخانه‌ای؛ میزان گازهای گلخانه‌ای، 14 درصد بیش از پیش‌بینی‌ها بوده است بر اساس گزارش سازمان ملل که امروز در لندن انتشار یافت، در حال حاضر میزان انتشار گازهای گلخانه ای در جهان 14 درصد بیشتر از مقداری است که برای سال 2020 پیش بینی می شد. به گزارش سبزپرس، در این گزارش آمده است غلظت گازهای گلخانه‌ای مانند دی اکسید کربن(CO2) در جو کره زمین نه تنها کاهش نداشته، بلکه از سال 2000 تا میزان 20 درصد افزایش یافته است. این گزارش به وسیله 55 دانشمند از 20 کشور جهان با هماهنگی برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP) و بنیاد اقلیم اروپا تهیه شده است. سازمان ملل هشدار می دهد در صورتی که اقدام فوری از جانب کشورها در زمینه کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای صورت نگیرد، انتظار می رود میزان اشاعه این گازها تا 58 گیگا تن طی 8 سال برسد. گزارش‌های ارزیابی قبلی تاکید داشتند که میانگین اشاعه گازهای گلخانه‌ای تا 2020 به میزان 44 گیگاتن یا کمترخواهد بود. در عین حال در این گزارش قید شده حفظ افزایش میانگین دمای جهانی زیر دو درجه سانتیگراد هنوز امکان دارد به شرط آنکه از نابودی جنگل‌ها جلوگیری شود، استفاده از خودروهای شخصی کاهش یابد، از حمل و نقل عمومی دوستدار محیط زیست مانند مترو استفاده شود و سوخت‌های فسیلی برای گرمایش ساختمان‌ها کمتر مورد استفاده قرار گیرد. http://isdle.ir/news/index.php?news=8895 کد خبر : 91091003
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 3 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مقامات حفاظت از حيات وحش امريکا از کشف چندين مورد حمله بي‌رحمانه و مرگبار به دلفين‌هاي آب‌هاي شمال خليج مکزيک خبر داده‌اند که روي بدن آنها آثار شليک گلوله، زخم و بريدگي آرواره‌ها مشاهده شده است. به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مقامات در حال بازرسي منطقه و در تلاش براي کشف عاملان اين حملات وحشيانه و غيرانساني هستند. به گزارش آسوشيتدپرس، روزنامه «سان هرالد» در گزارشي در اين باره منتشر کرد: مقامات «سازمان ملي امور اقيانوسي و اتمسفري ايالات متحده» هشدار داده‌اند که اخيرا تعامل بين انسان و دلفين‌ها در آب‌هاي نواحي اطراف ايالت‌هاي لوييزيانا، مي‌سي‌سي‌پي و آلاباما به شکل نگران کننده‌اي افزايش يافته است. اين مقامات تاييد کرده‌اند که در ماه‌هاي اخير موارد متعددي از قطع عضو، جراحات ناشي از شليک گلوله و ساير جراحات و آسيب‌هاي جسمي در دلفين‌هاي اين مناطق مشاهده شده است. دانشمندان زيست محيطي انستيتو مطالعات پستانداران دريايي در «گلف پورت» نيز از چهار مورد مرگ دسته جمعي دلفين‌ها خبر داده‌اند. هم چنين روز جمعه گذشته يک تيم تحقيقاتي در جزيره «ديير» لاشه دلفيني را پيدا کردند که بخش‌هايي از آرواره او بريده شده بود. لاشه دلفين ديگري نيز در نزديکي منطقه‌اي موسوم به «گواتير» پيدا شد که يک گلوله داخل بدن او بود. اين مقامات در تلاش براي پيدا کردن متخلفان هستند و از مردم نيز درخواست کرده‌اند که با اطلاع رساني و ارائه به موقع گزارشات احتمالي درباره اين قبيل حوادث يا افراد مظنون، در کنترل فجايع و رفتارهاي وحشيانه مشابه مسوولان را ياري دهند. براساس اين گزارش، در ايالات متحده همانند بسياري از کشورهاي ديگر حمله به دلفين‌ها جرم محسوب مي‌شود و براي متخلفان جريمه نقدي و حبس در نظر گرفته مي‌شود. http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7882
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در آخرين سفري که به کشور هندوستان داشتيم با وزير محيط زيست اين کشور توافقي انجام شد که موضوع احياي شير ايراني يکي از جمله اين توافقات بود. به گزارش سرويس«محيط زيست» ايسنا و به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دولت، محمدجواد محمدي زاده اظهار کرد: قرار است کارشناسان دو طرف بررسي‌هاي خود را انجام دهند و پس از بررسي‌ها شير ايراني که در حال حاضر تنها در هندوستان است به ايران برگردد و احيا شود که با مسئولان مربوطه در هندوستان توافقات اوليه در اين زمينه انجام شده است. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه گفت: قرار بر اين شد که از زمان توافق با تهيه يک پيش نويس، پروتکل آن ظرف يک ماه به امضاء کميسيون مشترک ايران و هند برسد و فکر مي کنم ظرف 15 روز آينده در تهران جلسه اي در اين باره خواهيم داشت و بحث بازگشت شير ايراني در آنجا به امضاء برسد. محمدي زاده تصريح کرد: البته آنها تقاضاي تبادل يوزپلنگ ايراني را داشتند اما نظر ما منفي بود. زيرا در نظر داريم براي بعضي از گونه‌هايي که به صورت انبوه داريم و در خطر انقراض نيستند مانند آهوي ايراني تبادلات خود را انجام دهيم و آمادگي هم داريم از آنها خريداري کنيم. وي همچنين درباره برنامه هاي اين سازمان براي احياي گونه‌هاي در حال انقراض نيز گفت: خوشبختانه در اين بخش برنامه‌هاي خوبي از جمله احياي يوزپلنگ آسيايي اجرايي شده و به نتيجه رسيده است و ايران تنها کشوري است که ادعا دارد اين گونه را کاملا احيا کرده و به نتيجه رسانده است. محمدي زاده افزود: احياي گونه هاي ديگري هم متناسب با مناطق مختلف کشور در برنامه داريم. به طور مثال سمندر در لرستان که در خطر انقراض است و بايد حمايت کنيم تا نسل اين گونه هاي نادر منقرض نشود و در ساير استانها نيز چنين برنامه هايي را دنبال خواهيم کرد. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست همچنين در ادامه با اشاره به پيشرفت طرح جامع کاهش آلايندگي هوا در هشت کلان شهر کشور اظهار کرد: تهران امسال در بخش کاهش گازهاي مخرب(مونوکسيد کربن،اوزون، اکسيد نيتروژن) و نه در ريزگردها، حدود 30 درصد شاهد بهبودي بوديم. در اراک، اصفهان، مشهد و در ساير کلانشهرها نيز اين طرح‌ها به خوبي پيش مي رود. محمدي‌زاده يادآور شد: در راستاي اجراي خوب اين طرح، هم اکنون شاهد ارتقاي استاندارد خودروها، توليد فرآورده هاي نفتي هستيم و حمل و نقل عمومي و فضاي سبز نيز توسعه پيدا کرده است. http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7881
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رئیس سازمان محیط زیست: احتمالا پلنگ کشته شده در دماوند از قفس فرار کرده است! ۱ آذر ۱۳۹۱ دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدجواد محمدی زاده روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، افزود: بیش از یکصد سال است که نسل شیر ایرانی در کشور منقرض شده است. وی ادامه داد: برای احیای این گونه ایرانی که هم اکنون فقط تعدادی از آنها در هند وجود دارد، کارشناسان سازمان محیط زیست کشور در حال مذاکره با طرف های هندی برای خرید چند گونه شیر ایرانی هستند. رییس سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: ترجیح می دهیم که گونه های ایرانی را از هندوستان بخریم ولی آنها اعلام کردند که در مقابل دادن شیر ایرانی خواستار خرید تعدادی آهو از ایران هستند. محمدی زاده در ادامه به تلاش این سازمان برای احیای دوباره ببر ایرانی اشاره کرد و گفت: در میانکاله زیستگاه ببر ایرانی در حال آماده سازی است تا تعدادی ببر ایرانی از روسیه خریداری کنیم. وی با یادآوری این که کارشناسان روسی باید با حضور در کشور آخرین تغییرات انجام شده در این زیستگاه برای زندگی ببر ایرانی را در این زیستگاه بررسی کنند افزود: بعد از بررسی از سوی این کارشناسان و تایید آنها ببرهای انتخاب شده وارد کشور می شوند. به گفته محمدی زاده قرار است در مقابل واگذاری چند ببر ایرانی از طرف روسیه تعدادی پلنگ به آنها بدهیم. رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: طبق توافق قرار است در مقابل دو و یا چهار قلاده ببر به همین تعداد به آنها پلنگ بدهیم. محمدی زاده در ادامه درباره مجروح شدن یکی از محیط بانان سازمان محیط زیست در اثر حمله یک قلاده پلنگ، گفت: فرد مجروح شده یکی از نیروهای ورزیده و آموزش دیده سازمان حفاظت محیط زیست است که در حمله پلنگ در منطقه آبسرد دماوند مجروح شد. به گفته وی، محیط بان مجروح شده برای دفاع از خود و مردم منطقه مجبور به تیراندازی به سمت این پلنگ و در نتیجه سبب کشته شدن آن شده است. محمدی زاده با بیان این که دلایل شلیک نکردن با تفنگ بیهوشی در حال بررسی است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تهران دارای دو تفنگ بیهوشی است که با توجه به داشتن فرصت کافی برای رساندن این تفنگ به منطقه، در این خصوص اقدامی نشده است. رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهارداشت: مسئولان محیط زیست منطقه اعلام کرده اند که دلیل حضور پلنگ در این منطقه را نمی دانند زیرا زیستگاه آن کیلومترها دورتر از منطقه حفاظت شده قرار دارد. محمدی زاده یادآور شد: در منطقه مسکونی آبسرد دماوند باغ های زیادی وجود دارد که در آنجا عده ای زندگی می کنند و حضور پلنگ در آن منطقه امری غیرطبیعی است. وی افزود: کارشناسان این سازمان در حال بررسی هستند که آیا این پلنگ که به دلیل استرس به مردم منطقه حمله کرده بود از نوع باغ وحشی است و یا این که از منطقه حفاظت شده خود را به این منطقه رسانده است. محمدی زاده افزود: با توجه به بررسی های ما احتمال آن که این پلنگ از نوع باغ وحشی بوده و از قفسی خارج شده زیاد است.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

توسعه پایدار به مفهوم حرکت بر محور انسان-محیط است و توسعه امکانات اقتصادی با توجه به ملاحظات محیطی و عدالت اجتماعی را مورد توجه قرار مي دهد. توسعه پایدار پس از مشکلات ایجاد شده از توسعه صرفا اقتصادی پس از جنگ جهانی مطرح گردید. جایی که توسعه بی رویه باعث اختلافات طبقاتی و مشکلات زیست محیطی عدیده ای شده و مسير توسعه به ابعاد محيطي و اجتماعي کمتر از اقتصادي بها داده بود. با توسعه روزانه شهري شدن زندگی بشر مفاهیم مربوط به توسعه پایدار به این حیطه وارد گردید و توسعه پایدار شهر محصول نگاه های جدید به عدالت اجتماعی,فضایی و محیطی نسبت به شهر است. شهرها در سال 2020 جمعيتي معادل 75 درصد کل جهان را در عینی در خود جای خواهند داد که تقريبا 2 درصد از فضاي شهري را در اختیار دارند. بنابر این این تراکم عجیب و بی سابقه جمعیت و نیاز عمومی به جذب منابع اساسی منجر به بهره برداری های غیر طبیعی از منابع محلی و استثمار منابع همسایگی خواهد شد. آثار این توسعه با پس ماند های غیر قابل پیش بینی به جای مانده از شهرها ادامه داشته و آلودگی ها و بیماری ها و گونه های زندگی حاشیه ای جدید محصول این توسعه خواهد بود. اما توسعه پایدار شهری به عنوان جزئی از توسعه پایدار بر پایه استفاده معقول از منابع طبیعی استوار شده است و در این نوع توسعه ملاحظات سه گانه, محيطي, اقتصادي و اجتماعي در کنار هم لحاظ خواهد شد.بنابر اين شهر پايدار برآمده از فرايند توسعه اي است که هنيت و امکان ارتقاي هميشگي سلامت اجتماعي - اقتصادي بوم شناسانه شهر و منطقه را فراهم کرده و اين ذهنيت و امکان را به عينيت و اقدام مبدل ساخته است. بنابر اين راه کارهاي زير به عنوان راه کارهاي توسعه پايدار شهري مطرح است : 1- حداقل سازي پيامد هاي زيست محيطي 2- حداقل سازي مصرف منابع تجديد ناپذير 3- بهره برداري از منابع تجديد پذير در اين مسير به ناچار سياست هايي مثل کاهش اتکا به خودروي شخصي, افزايش فشردگي کالبدي در توسعه شهري, حفاظت و احياي نظام هاي طبيعي در شهر و منطقه پيراموني, کاهش مصرف منابع و توليد آلودگي در شهر و منطقه, بهبود زيست پذيري اجتماعات بشري, پایندگی و تقویت اقتصاد شهری و اصلاح نظام اداری و حکمرانی شهری, بايستي اعمال شود تا شهر به سمت پايداري هدايت شود. پيش فرض هاي توسعه پايدار شهري: در راستاي تحقق توسعه پايدار شهري مي بايست شرايطي فراهم شود تا امكان بستر سازي توسعه پايدار انساني و بهبود رفاه اجتماعي شهروندي، فراهم گردد كه در اين بستر مي توان به برقراري عدالت اجتماعي(هاروي، 1376: ص110- 99) طراحي اقليمي هماهنگ با محيط زيست انساني (بحريني، شيعه، 1380)، تقويت ساختارهاي همبستگي اجتماعي همچون تعهد و مسئوليت پذيري، تقويت بنيانهاي اجتماعي و خانوادگي و احياي محيط زيست همگاني (بحريني، 1378) وايجاد انتظام ساختاري در فضاي شهري براي ادراك زيباشناختي و خوانايي شهري (كوين لينچ، 1381: ص12- 34) و بهبود بهره گيري از فضاهاي شهري و افزايش رضايت شهروندي (بحريني، 1378، ص98- 129) و يكپارچگي بخشي به ساختار بصري محيط و منظر شهري (گوردن كالن، 1377: ص64- 90) اشاره كرد. كميسيون جهاني محيط زيست نيز الزامات توسعه پايدار را چنين بيان مي كند: مشاركت شهروندان در تصميم گيري در بستر يك نظام سياسي چاره انديشي براي تنشهاي حاصل از ناموزوني توسعه در بستر يك نظام اقتصادي التزام به ترميم و حفاظت محيط زيست در بستر يك نظام توليدي فراهم سازي الگوهاي پايداري از تجارت مالي در بستر يك نظام دانش فني ايجاد الگوهايي از تجارت و دارايي در بستر يك نظام بين المللي وجود انعطاف پذيري و خود اصلاحي در بستر يك نظام مديريتي بر اين اساس توسعه پايدار شهري در تكوين مفاهيم زير جنبه كارامدي به خود مي گيرد: الف- بسترسازي عدالت اجتماعي و شهروندي ب- بستر سازي مشاركت شهروندي و همبستگي اجتماعي پ- بسترسازي تقويت بنيان نهادهاي اجتماعي و بنيان خانوادگي ث- رويكرد استرتژيك بر پديداري توسعه پايدار شهري ج- گسترش آداب و فرهنگ شهرنشيني چ- مساعدت و سازماندهي ارگانهاي دولتي و خصوصي ح- كارامد سازي سياستها و برنامه هاي سياست گذاري در حوزه كلان شهري خ- گسترش حقوق شهروندي و بهينه سازي مناسبات مدني طراحي پايدار در ساختار شهري بر ميناي سه اصل اساسي شكل مي گيرد: اصل اول را مي توان صرفه جويي در مصرف منابع دانست كه در صدد است تا با مصرف بهينه منابع، ميزان كاربرد ذخاير تجديد ناپذير را در سخت و كاركرد بناهاي شهري پايين آورد. اصل دوم بر طراحي بر اساس چرخه حيات مبتني است كه نتايج و تبعات زيست محيطي كل چرخه حيات منابع ساخت و ساز شهري را از مرحله تدارك تا بازگشت به طبيعت در بر مي گيرد. اصل سوم را طراحي انساني مي دانند كه ريشه در نياز به حفظ عناصر زنجيره اي نظامهاي زيستي دارد و تداوم حيات و بقاي انسان را در پي دارد. بر اين اساس طرحي شهري و معماري پايدار مي بايستي كيفيت محيط هاي كار و زيستي را بهبود بخشد كه موجب افزايش بهره وري و كاهش فشارهاي رواني انساني و بهبود شرايط زيستي مي گردد كه همان مفهوم رفاه اجتماعي و شهروندي را به ذهن متبادر مي كند. دسته بندی نظری دیدگاه های توسعه شهری 1- ديدگاه پرنشيب و آزار دهنده: توسعه پايدار در اين ديدگاه به منابع طبيعي به عنوان يك سرمايه نگاه مي‌شود و حداكثر استفاده كردن از آن مورد نظر است. شركتهاي صنعتي چند مليتي با سرمايه‌هاي بيكران بدون كوچكترين توجهي به منابع با ارزش محيطي از آن استفاده مي‌كنند و حتي اگر آلودگيهاي ايجاد شده از اين گونه فعاليتهاي صنعتي به پاره شدن پرده اوزون بينجامد، آنها همچنان به حداكثرسازي سرمايه‌هاي خود مشغولند، در اين ديدگاه نظرات مخربي وجود دارد و دسته‌آي به اين اعتقاد چسبيده‌اند كه اگر به هوش و استعداد انسان ميدان بدهيم و مخصوصاً اين هوش و استعداد را از طريق تكنولوژي بيان نماييم، اين قدرت و استعداد انسان مي‌تواند هر گونه مسأله محيطي را حل كند. براساس اين نظريه هيچ محدوديتي در زمينه ظرفيت درك انسان وجود ندارد. و اين قدرت انسان مي‌تواند هر گونه سيستم محيطي را تحت نفوذ خود درآورد. در اين ديدگاه محيط طبيعي براساس سودمندي آن در سيستم اقتصادي ارزيابي مي‌شود و از سوي ديگر توسعه پايدار تنها هم معني رشد پايدار تلقي مي‌گردد. جايي كه توسعه در شكل كاملا خام خود تنها با محصول ناخالص ملي GNP اندازه‌گيري مي‌شود. ديدگاه‌هاي رسمي در زمينه حسابداري بدون تغيير باقي مانه‌اند. در اين گونه ديدگاه‌هاي رسمي توجه كال به يك سلسله متغيرهاي باريك مانند درآ«د، سرمايه‌گذاري، سود و صادرات معطوف مي‌گردد. در ديدگاه پرنشيب و آزاردهنده توسعه، ابزار سيسات‌گذاري به صورت مداوم به حداكثر سازي محصول رشد آن مي‌پردازد. محدوديت اين ديدگاه در متن توسعه پايدار عبارت از اين است كه اين ديدگاه با معيار پول نگاه متمركزي بر سيستم فعاليت اقتصادي دارد. و از نتايج محيطي اين گونه فعلاً كاملاً‌چشم مي‌پوشد. طي ديدگاه رشد رسمي در زمينه اجراي پروژه‌هاي شهرهاي مانند راه‌هاي شهري و تنظيم كاربري اراضي شهري و چگونگي مصرف انرژي، تأثيرات محيي اين قبيل پروژه‌ها را بكلي از نظر دور مي‌دارد و هر مشكلي در محيط پيش مي‌آيد، بدون توجه به حال خود رها مي‌شود. درباره اين امر در كشورهاي جهان سوم حتي مسئولي براي رسيدگي به مشكلات وجود ندارد، به عنوان مثال از نتايج توسعه صنعتي در شهرهاي ايران مخصوصاً‌ تهران آلودگي هوا كه تقريباً بجز محيط زيست هيچ مرجعي خود را مسئول آن نمي‌داند، و متأسفانه دست محيط زيست نيز از چند طرف بسته شد و عملاً نمي‌تواند كاري انجام دهد. هم اكنون در شهرهاي بزرگ ايران مانند تهران و تبريز و اصفهان و غيره، برجسازي‌ها با مسايلي مواجه شده‌اند. به عنوان مثال در تهران برجهاي منفردي كه در سطح شهر مخصوصاً شمال تهران درست شده از نظر تأسيساتي محيط اطراف خود را دچار مشكل كرده‌اند . شبكه لوله‌هاي آب محلات مختلف براساس مقدار مصرف معمولي جمعيت محاسبه شده‌اند، وقتي در نقطه‌اي مصرف قابل توجهي بر اين سيستم اعمال مي‌شود، ديگران در مضيقه قرار مي‌‌گيرند. موارد فوق، نكات بارز ديدگاه پرنشيب و آزاردهنده توسعه پايدار است.به هر حال توسعه پرنشيب و آزاردهنده روشي از توسعه است كه طي آن به هر قيمت بايد سرمايه‌ها افزايش يابند و به حداكثر برسند. اين امر در زمينه‌ كارهاي بزرگ و يا درباره كارهاي كوچك توليدي يكسان است و در جهان سوم مشكلات شهري به اين ديدگاه مربوط مي‌شود. 2- توسعه پايدار ضعيف :طي اين ديدگاه هدف با ارزشي تعقيب مي‌گردد و آن عبارت است از "رشد سرمايه داري را با امور محيطي تركيب كردن." طي اين هدف اينگونه نكات بررسي مي‌شوند كه اصول اقتصادي نئوكلاسيك را مي‌توان در حل مسائل محيطي به كار برد. لازمه اهداف سياست‌گذاري در زمينه توسعه پايدار ضعيف در نظر گرفتن رشد اقتصادي است، اما طي آن هزينه‌ةاي محيطي نيز مورد توجه قرار مي‌گيرند. و براي اين منظور حساب معيني تعيين مي‌گردد. اين امر ممكن است، زيرا در اينجا محيط بعنوان منابع قابل اندازه‌گيري در نظر گرفته مي‌شود. طي اين ديدگاه منابع محيطي به عنوان سرمايه‌هاي ثابت تلقي مي‌شوند، در حالي كه اقتصاد مجاز است به دنبال هر آرمان و هدف اجتماعي مناسب برود. طي اين ديدگاه براي پايداري دو نوع ابعاد اصلي تعريف مي‌شود 1- توسعه پايدار كه چنين معني مي‌شود: رشد پايدار با توجه به سرانه درآمد واقعي طي زمان و با توجه به اهداف رشد اقتصادي رسمي بدون تخليه ذخيره‌هاي سرمايه‌هاي ملي، 2- نكته دو به استفاده پايدار از منابع و محيط، بشرطي كه سرمايه‌هاي محيطي كاملاً تخليه نشود، توجه مي‌كند. توسعه پايدار ضعيف نفوذ افزاينده‌اي بر آژانسهاي بين‌المللي داشته است كه اين امر شامل بانك جهاني سازمان ملل متحد مي‌شده است و تقريباً هم معني مديريت محيطي تلقي شده است. در اين باره طبيعت به عنوان توليد كننده مصالح و عوامل و ثروت محيطي فرض مي‌شود كه هر دو فرم ثروت اندوزي با اهداف اجتماعي مربوط مي‌شود. و بدتر اينكه در اين ديدگاه طبيعت به عنوان عامل پر از ثروت است كه اين ثروت بايد در اختيار انسان قرار گيرد. اما ديگران كمي از اين موقعيت عقب مي‌نشينند و مي‌گويند: ثروت اندوزي از طبيعت از جهت مصالح و ثروت محيطي در واقع بايد مانند يك شريك با طبيعت تلقي شود. اما دراین باره بايد از مديريتهاي پيشرفته و داراي فكر روشن و با ابزار تكنولوژي پيشرفته استفاده نشود كه قادر باشند كاملاً پاره‌اي از جهات طبيعت را تحت نفوذ خود درآورده و ثروت خود را چندين برابر افزايش دهند. اگرچه در اين روند قرن هيجدهمي بناچار كاربرد ابزاري مانند ارزيابي نتايج تصميم‌گيري محيطي تجزيه و تحليل هزينه و سود، و ايجاد و قيمتهاي سايه محيطي و غيره را نيز قبول كرده‌اند. مخالفان اين ديدگاه بحث‌هاي، متضادي دارند. گروهي آن را مانع رشد اقتصادي مي‌دانند. و گروه ديگري آن را مخرب ساختار محيطي تلقي مي‌كنند. بنابراين محافظت محيطي در اين باره يك عامل كليدي در زمينه هدف‌گذاري و سياست‌گذاري شناخته شده است. در اين باره توسعه شهري نامنظم خود تبدیل به بحث مهمی می گردد.از این روهم باید در کلیه قوانین شهری تجديد نظر گردد و هم بايد سياستگذاران سطح بالاي ممالك در تنظيم سياستهاي خود به ارزشهاي محيطي نادر توجه كافي مبذول نمايند. گرچه غالباً مديران محيطي مسايل محيطي استانها را به فراموشي مي‌سپارند. به عنوان مثال ما در ايران هيچگاه در موارد آلودگي محيطي شهرهايي مثل تبريز و اصفهان و مشهد بحثي به ميان نياورده‌ايم. تنها گاهي مسئولان در مورد آلودگي هواي تهران و اينكه بايد در زمينه از دور خارج كردن پاره‌اي از اتوبوسها و ميني‌بوسها و سواريهاي دودزا اقداماتي معمول گردد، حرفهايي زده‌اند که حرفهاي آنان از دايره حرف بيرون نرفته و در همان دايره باقي مانده است و هواي تهران همچنان بشدت آلوده است. 3- توسعه پايدار قوي طرفداران اين ديدگاه مدعي اين نكته هستند كه پيش شرط هر گونه توسعه اقتصادي، محافظت محيطي است. آنها به سياست گذاران سطح بالاي ممالك اروپايي توصيه نموده‌اند كه در زمينه تنظيم سياستهاي اقتصادي خود محافظتهاي محيطي را نيز با آن سياستها تركيب نمايند، به عبارت ديگر هر گونه توسعه اقتصادي بايد طوري انجام شود كه محيط لطمه نخورد و اگر از ثروت محيطي استفاده مي‌شود هزينه‌هایي بايد تعيين گردد تا مخصوصاً منابع تجديدپذير اقتصادي كاملاً از بيخ و بن تهي نشوند، و هم چنين صنايع فاضلابها و دودهاي خود را بدون تصفيه كامل به محيط رها نكنند. مدتي است چنين سياستهايي عملاً در پاره‌اي از كشورهاي اروپايي اجرا شده و كشورهاي معين اروپايي سعي كرده‌اند كليه فاضلابها تصفيه و بعد به رودخانه‌هايي مانند تايمز و راين و دانوب ريخته شوند. اكنون آب اين رودخانه‌ها كاملاً زلال شده و در كنار آنها مكانهايي براي گشت و گذار مردم فراهم شده است. از اين گذشته در انگليس غالب اتومبيلها از فيلترهاي تصفيه دود استفاده مي‌كنند. در نتيجه با وجود متروي لندن و تدابيري از نوع فوق هواي لندن ديگر آلوده نيست. به صورت كلي طي ديدگاه فوق هر گونه سياست گذاري اقتصادي با عطف توجه كامل نسبت به سرمايه‌هاي محيطي، چه آنهاييكه تجديدپذير هستند و چه آنهاييكه قابل تهي شدن هستند، مورد توجه قرار مي‌گيرد و تصويب مي‌شود. در اين باره محافظت از اين گونه سرمايه‌ محيطي كه ارزش نگهداري آن‌ها مسلم است (جنگلهاي مناطق حاره) يا اينكه بايد آنها را توسعه بدهيم (خاك‌هاي پست شده) بايدتوجه داشت كه انجام اين گونه عوامل نياز به تنظيم بازار و مداخله اولياي امور استان دارد، كه بايد سلسله وسيعي از ابزار را به كار برند و هم چنين در موارد خاص وقتي تغييراتي در اقتصاد محلي رخ مي‌دهد كه كاربرد پايدار منابع محيطي مورد نياز مي‌شود درگيري مجامع محلي الزامي مي‌شود. در اين ديدگاه توجهي كمي به ديدگاه كمي مبذول مي‌شود، اما به هر حال رشد كيفي بيشتر مورد توجه است، در عين حال اهداف رشد اقتصادي نيز كماكان مورد توجه سياست گذاران توسعه پايدار قرار دارد. اگر چه اين ديدگاه گاهي به نظريات و سياستهاي ديدگاه توسعه پايدار ضعيف متمايل مي‌شود و گاهي به مسير ديدگاه توسعه پايدار قوي بر مي‌گردد. ولي به هر حال در اين ديدگاه استفاده از ابزار سياست‌گذاري مهم است. براي مثال ابزار قانوني، اقتصادي قانوني، برنامه‌ريزي كاربردي اراضي، برانگيزاننده‌هاي مالي و ابزار اقتصادي مانند ماليتهاي فضاي سبز و جريمه‌هاي آلوده‌ كننده‌ها، منابع قابل معامله، انواع تشويق‌ها، طرح‌هاي باز پس دادن سپرده‌ها، تشويق به تغيير رفتار و انطباق با قوانين، از طريق اطلاع رساني و آموزش و ترغيب عموم مردم. در اين باره تغيير رفتار درانواع مصارف كالاها با هدف صرفه‌جويي مورد نظر ديدگاه توسعه پايدار قوي است. در مدل توسعه پايدار قوي، ابزار قانوني و اقتصادي برنامه‌ريزي بر روي مديريت منابع متمركز شده است. در اين باره همچنين سطح وسيعي از موضوعات اجتماعي مورد توجه قرار مي‌گيرد، توجهي كه بر روي شاخص توسعه پايدار نيز متمركز مي‌گردد. 4- مدل ايده‌آل :توسعه مدل ايده‌آل توسعه پايدار يك نظر عميق و وسيع است كه هدف آن تغيير ساختار اجتماع، اقتصاد و سياست است، به صورت كلي اجزاي اين سيستم طوري چيده شده است كه رفتار انسان را نسبت به محيط و طبيعت اصلاح كند. به اين دليل اين ديدگاه را ديدگاه اكولوژيست نيز ناميده‌اند كه اكولوژيستهاي افراطي نيز آن را قبول كرده‌اند . اين مدل توسعه پايدار خالص را در نظر مي‌گيرد. جاييكه هر چه در طبيعت مي‌گذارد و يا در آن مي‌نشاند به همان مقدار از آن بر مي‌دارد در اين باره هيچگونه فرمي از رشد كلي به زبان كمي اندازه‌گيري نمي‌شود، زيرا كه قرار است خود بشر در اين اكوسيستم زندگي كند، به عوض آن رشد مورد نظر با معيارهاي كيفي زندگي اندازه‌گيري مي‌شود، نه با استانداردهاي زندگي. مدل ايده‌آل توسعه پايدار تنها به زندگي انسان فكر نمي‌كند، بلكه كليه عوامل زنده و غيره زنده بجز انسان را بسيار پرارزش تلقي مي‌كنند. زيرا ارزشهاي ذاتي و اصل اينگونه عوامل براي زندگي انسان بسيار مفيد است. از سوي ديگر اين مدل در جستجوي معيارهاي برابري براي فرمهاي گوناگون زندگي است. در اين باره نيز مدل ايده‌آل توسعه پايدار نوعي مدل كلي نگر را كه به روابط متقابل، اعمال متقابل و مكانهاي متقابل عناصر زندگي توجه دارد، مورد استفاده قرار مي‌دهد. و نهايتاً در اين مدل، "ارزش" در فرايند طبيعي و گروه‌ها نهفته است، و نه در هستي مجرد زندگي افراد. و به اين ترتيب در اين مدل ابعاد اجتماعي توسعه پايدار بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرد و معيارهاي اندازه‌گيري موجود را در زمينه كيفيت زندگي كافي نمي‌بيند و پيشنهاد مي‌نمايد شاخصهاي بيشتري در زمينه اندازه‌گيري كيفيت زندگي فراهم گردد. طرفداران اين ديدگاه مي‌گويند كه تا كنون كارهاي تحقيقاتي زيادي در زمينه اين مدل انجام شده است كه در خارج از سيستمهاي اقتصادي و اجتماعي قرار دارند. براي مثال سازمانهاي غيرانتفاعي خصوصي دراروپا كارهاي كيفي قابل توجهي انجام داده‌اند كه به تعريف و تشخيص ثروتهاي غير پولي، كمك قابل توجهي مي‌كند. اگر اين مدل ايده‌آل توسعه پايدار توسعه يابد مي‌تواند اين گونه فعاليتها را با سيستمهاي حسابداري اقتصادي سابق تركيب كند. مخالفان اين نظريه به اجراي سياستهاي آن ايراد مي‌گيرند، اما در عين حال با اين نظر كه" در مصرف منابع زمين بايد حد اعتدال را مراعات كرد و از آنچه باقي مانده محافظت نمود، آنچه را كه تجديدناپذير است نبايد بي‌مهابا مصرف كرد و دور انداخت، نبايد محيط زندگي را آلوده كنيم و نتايج آن را كه خود زندگي را نابود مي‌كند از نظر دور بداريم"، موافق هستند. اكولوژيستها در زمينه محافظت محيطي اعتقاد به فراهم نمودن محدوديتهاي معيني در زمينه فعاليت اقتصادي هستند. به همين دليل اين نظريه مقبوليت قابل توجهي نيافته است، زيرا پاره‌اي از كشورهاي صنعتي جهان در زمينه قبول مفاهيم توسعه پايدار به حداقل تغييرات سياسي در زمينه توسعه پايدار ايده‌آل تن داده‌اند. آنها معتقدند كه محدوديت اقتصادي به عدم توسعه اقتصادي- كالبدي و قدرت سياسي خواهد انجاميد. به اين ترتيب چهار نوع ديدگاه توسع پايدار هر كدام به جهاتي از توسعه نظر دوخته‌اند. در هر چهار نوع ديدگاه اين فعاليتهاي اقتصادي و صنعتي است كه ايجاد مسأله مي‌نمايد. از سويي توسعه كشورها مبتني بر توسعه اقتصادي است و از سوي ديگر همين توسعه اقتصادي كه به دنبال آن توسعه صنعتي مطرح مي‌شود، خود ايجاد كننده مشكلات محيطي است. بنابراين ضرورت زندگي انسان كه اكنون به خطر افتاده، توسعه پايدار را امري الزامي مي‌نمايد. ديدگاههاي جديد در توسعه پايدار شهري: در بيشتر كشورهاي در حال توسعه تأسيسات زيربنايي، تكنولوژي و نيروي متخصص مورد نياز صنعت در شهرها وجود داشته‌اند؛ لذا غالب فعاليتهاي اقصتادي و توليدي در كنار این شهرها شكل گرفته و باعث رشد سريع آنها شده است. از طرف ديگر تمركز سرمايه‌ها در شهرهاي بزرگ باعث دوگانگي اقتصادي شده و همان گونه كه اقاي جان فريدمن (Friedman, 1982) مطرح مي‌نمايد، اين گونه شهرها مانند پمپ قوي، سرمايه‌ها و نيروي انساني كارآمد را به خود جلب مي‌كنند و باعث تخليه آنها از ديگر مناطق و مخصوصاً مناطق محروم مي‌شوند و ايجاد دوگانگي اقتصادي در منطقه مي‌نمايند. يكي از اثرات توجه خاص به صنعتي كردن جوامع و تمركز سرمايه‌ها در كنار شهرهاي بزرگ رشد سريع شهرنشيني مي‌باشد. بيشتر برنامه ريزان در كشورهاي در حال توسعه معتقدند كه رشد اقتصادي رابطه مستقيمي با شهرنشيني دارد. آقاي متور (Mathur, 1998) در مطالعات خود در كشورهاي جهان سوم، به اين نتيجه مي‌رسد كه روند رشد اقتصادي در كشورهاي در حال توسعه و افزايش رشد طبيعي جمعيت، دو عامل اصلي در شهرنشيني ومخصوصاً تمركزجمعيت درشهرهاي بزرگ مي‌باشندكه باعث برتريت يا (Urban primacy) مي‌شوند. اقاي سيمونز (Simmuns, 1994) مطرح مي‌نمايد كه توسعه اقتصادي و تمركز سرمايه ها به روند رشد شهرهاي بزرگ دامن زده و عوامل مؤثر را چنين مي‌داند : - برنامه بهداشت عمومي كه از ميزان مرگ و مير مي‌كاهد. - تمركز صنايع در كنار شهرهاي بزرگ - تمركز ساختمانها و فعاليتهاي دولتي در كنار شهرهاي بزرگ - مكانيزه و مدرنيزه شدن وسايل توليدات كشاورزي كه باعث آزاد شدن كشاورزان و ازدياد بيكاري آنها و مهاجرت به شهرها و مخصوصاً شهرهاي بزرگ مي‌شود. بايد توجه داشت كه اختلاف سطح درآمد شهري و روستايي يكي از عوامل مؤثر در مهاجرت روستايي به شهر و شهرهاي بزرگ مي‌باشد. واضح است كه تمركز جمعيت در شهرهاي بزرگ مشكلاتي را براي اينگونه شهرها به وجود آورده و بيشتر برنامه ريزان شهري و منطقه‌اي معتقد هستند كه رشد بي‌رويه شهرها و شهرهاي بزرگ هزينه‌هاي زيادي را براي دولتها ايجاد مي‌كند. به عنوان نمونه، كمبود مسكن، عدم دسترسي به خدمات شهري، ازدحام و نهايتاً از بين رفتن محيط زيست. آقاي الشخص (El-shakhs, 1994) اثرات عمده تمركز جمعيت در شهرهاي بزرگ را در سطح كلي Macro و در سطح كوچك Micro چنين مطرح مي‌نمايد : 1- تمركز جمعيت در شهرهاي بزرگ از رشد شهرهاي كوچك و روستاها مي‌كاهد. 2- اين تمركز به پراكندگي منطقه‌اي و عدم تعادل بين گروههاي اجتماعي دامن زده و ايجاد عدم ثبات مي‌كند. 3- تمركز باعث از بين رفتن زمينهاي زراعي براي ساختن مسكن مي‌شود. از نظر سطح كوچك Micro اين تمركز باعث : - كمبود خدمات اجتماعي، فرهنگي مي‌گردد. - عدم استفاده صحيح از زمين مي‌شود. - نياز به حمل ونقل بيشتر و باعث بالا رفتن هزينه‌ها مي‌گردد. - باعث بالا رفتن كم كاري و بيكاري مي‌گردد و مخصوصاً براي افراد فقير و كم درآمد - ايجاد كپر و حاشيه نشيني شهري مي‌شود. - باعث ازدحام و از بين رفتن محيط زيست مي‌گردد. توسعه پايدار بايد براي جوامع شهري در آينده در نظر گرفته شود، به صورتي كه علاوه بر اينكه مشكلات شهرهاي بزرگ را حل مي‌كند، از به خطرافتادن زندگي نسلهاي آينده جلوگيري به عمل آورد. توسعه پايدار بايد در جهتي حركت نمايد كه از منابع به صورت عاقلانه و انديشمندانه استفاده شود و زندگي نسلهاي آينده را به خطر نياندازد. نظريه قطبهاي رشد: بعضي از برنامه ريزان رشد شهرهاي بزرگ را در مراحل اوليه توسعه الزامي مي‌دانند و تمركز سرمايه‌ها و نيروهاي انساني را عامل توسعه در نظر گرفته‌اند. و معتقد هستند كه ايجاد صنايع و سرمايه‌گذاريها صنعتي مخصوصاً در كنار شهرهاي بزرگ و مناطقي كه داراي پتانسيل رشد هستند، باعث مي‌شود كه همانند موج به ساير نقاط و مناطق محورم سرايت و پخش گردد و اثر آن به دورترين نقاط هم برسد. اين طرز تفكر مورد انتقاد بسيار از برنامه ريزان قرار گرفته است. به عنوان مثال آقاي روندنيلي(Rondinell, 1999) مطرح مي‌نمايد كه چنين طرز تفكري با شكست مواجه شده و تجمع سرمايه ها و نيروي انساني در شهرهاي بزرگ نمي تواند توسعه را به نقاط محروم و شهرهاي كوچك انتقال دهد و حتي در بعضي از كشورها اين روش باعث دوگانگي اقتصادي شده است. توسعه اکروپلتين : در اوايل سال 1980 ميلادي يك مدل برنامه‌ريزي غيرمتمركز به نام اگروپليتن توسط جان فريدمن (Jahn Friedman, 1973) مطرح گرديد. هدف از اين برنامه ايجاد همبستگي مابين شهرها و روستاها ، آشنا كردن مردم محلي و روستاها به زندگي شهري و سهيم كردن آنها در توسعه و عمران مناطق بوده است. اين تئوري بر روي گسترش صنايع كوچك كه نياز به تخصصهاي بالا ندارد تأكيد مي‌نمايد. و همچنين بر خودياري مردم تكيه مي‌كند. اين طرح تشكيل شده است از واحدهايي از يك منطقه كه داراي شهري مبني بر 10000 تا 25000 جمعيت و تعدادي روستا كه داراي تراكم 200 نفر در كيلومتر مربع باشند و محدوده اين طرح عبارت است از منطقه‌اي با شعاع 5 الي 10 كيلومتر مربع كه با دوچرخه مي‌توان آن را طي نمود. مجموع جمعيت منطقه بين 50000 تا 150000 در نظر گرفته شده و فرض بر اين است كه اغلب مردم اين ناحيه به كشاورزي مشغول هستند. پر واضح است كه تعيين چنين مناطقي براي توسعه تا اندازه‌اي مشكل و در بعضي موارد امكان پذير نمي باشد. آقاي هانسن (Hansen, 1990) دو مشكل اساسي را در اين رابطه مطرح مي‌نمايد : - ساختار سياسي اغلب كشورهاي جهان سوم با اين طرح هماهنگي ندارد. - اين طرح واقعيت پيشرفت و ارتباط خارجي را فراموش كرده است. بعضي از برنامه ريزان معتقد هستند كه چنين طرحي يك مفهوم ايده‌آل نگر بوده و در عمل با مشكل رو به رو مي‌شود. رشد شهرهاي كوچك و متوسط: بعضي از برنامه ريزان، شهرها و مراكز رشد شهري را تنها راه براي توسعه مناطق مي‌دانند و براي حل معضلات و مشكلات آينده شهرهاي بزرگ پيشنهاد مي‌كنند كه شهرهاي كوچك و متوسط كه بين 100000 تا 500000 جمعيت دارند در كشورهاي جهان سوم بايد رشد نمايند تا بتوانند مهاجرتهاي روستايي را از شهرهاي بزرگ به سمت شهرهاي متوسط سوق داده تا بتوانند از مشكلات شهرهاي بزرگ در آينده بكاهند. آقاي رودل (Ruddel, 1999) نظرات خود را در مورد نقش شهرهاي كوچك و متوسط چنين مطرح مي‌نمايد كه توسعه شهرهاي كوچك و متوسط روش مناسبي براي توسعه فضايي و ايجاد رشد اقتصادي و تعادل اجتماعي است و مي‌تواند به عنوان شقي در مقابل رشد شهرهاي بزرگ عمل نمايد. ايشان چنين مطرح مي‌نمايد كه بايد سرمايه ها را از شهرهاي بسيار بزرگ به سمت شهرهاي كوچك و متوسط سوق داد. آقايان هاردوي و سترويت (Harday and Sutherwaite, 1998) پنج دليل را بر اهميت رشد شهرهاي متوسط در توسعه مناطق مطرح مي‌نمايند كه مي‌توان به عنوان شق‌هايي در مقابل رشد بي‌رويه شهرهاي بزرگ مطرح نمود : - غالباً شهرهاي كوچك ومتوسط هستند كه بيشتر روستاييان با آنها در ارتباط اند. به عنوان مثال مدرسه، مراكز بهداشتي، مراكز سرويس دهي كشاورزي به كشاورزان و بازار فروش توليدات كشاورزان بيشتر در شهرهاي كوچك و متوسط وجود دارند. - اغلب مديريتهاي دولتي در سطح مناطق در شهرهاي كوچك و متوسط وجود دارند. توسط اين مراكز دولت مي‌تواند به مشكلات و مسايل روستاهاي اطراف پي برد و نيز به امكانات موجود در منطقه آگاهي پيدا كند. - بعضي از اين شهرها نقش مهمي در توليدات كشاورزي و بسته بندي و انتقال به مناطق ديگر و مخصوصاً شهرهاي بزرگ را دارند. - سياستهاي دراز مدت نشان داده است كه سوق سرمايه‌ها به سمت شهرهاي كوچك و متوسط باعث ثبات منطقه‌اي گرديده و از رشد بي‌رويه شهرهاي بزرگ جلوگيري مي‌نمايد. با مطالعه اين سه نظريه به اين نتيجه مي‌رسيم كه نظريه قطبهاي رشد به دليل عدم پيوستگي و ارتباط تنگاتنگ مابين سكونتگاهها در كشورهاي در حال توسعه كارآيي نخواهد داشت. و نظريه اگروپليتن به دليل ايده آل نگري و دور بودن از واقعيت در كشورهاي در حال توسعه مثل ايران كارايي منطقي نخواهد داشت و نهايتاً در بعد فضايي رشد شهرهاي كوچك و متوسط كه داراي آستانه جمعيتي لازم براي سرمايه گذاري هستند، مي‌تواند در آينده به عنوان مكانهايي براي مهاجران ساماندهي شود و از تهاجم به شهرهاي بزرگ جلوگيري به عمل آورد و توسعه پايدار را در اين جوامع محقق نمايد. مقالات موجود در سايت مرجع مدیریت شهری توسعه پايدار و مسؤوليت برنامه ريزان شهري در قرن بيست و يكم انتشاریافته در مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني -دوره 160- صفحه 271 تا 385-حجم فایل زیپ 532 کیلوبایت نويسنده : كرامت الله زياري نظريه توسعه پايدار‘ در دهه پاياني قرن بيستم ‘ در پي شكست مكاتب مختلف برنامه ريزي از جمله مدرنيسم و پسامدرنيسم ‘ در عدم توانايي به شرايط مطلوب زندگي و آثاز مخرب بر محيط زيست جهاني ‘ ملي ‘ منطقه اي و محلي پا به عرصه وجود گذاشت . بي شك براي نيل به مباني پايه اي اين نظريه نقش استراتژيك دولتها در برنامه ريزيها وسياست صحيح كاربري اراضي ضروري است . برنامه ريزي شهري قرن بيستم در حالي پايان مي يابد كه نه تنها اين برنامه ريزي مثبت ارزيابي نمي گردد ‘ بلكه چهره اي نازيبا در برابر محيط زيست شهري عرضه نموده و با فرهنگ فن گرايي ساختارهاي زيستي و اجتماعي را نشانه رفته است ‘ كه پيامدي جز ناپايداري و عدم تعادل در زير ساخت هاي طبيعي ‘اجتماعي‘اقتصادي‘ كالبدي نداشته است . اين مقاله ضمن پرداختن به چارچوب اصولي توسعه پايدار و توسعه پايدار شهري ‘با عبرت گيري از گذشته و درخواست تجديد نظر در مباني نظري برنامه ريزان حرفه اي ‘منشوري واحد براي برنامه ريزان شهري در قرن بيست و يكم ارائه خواهد داد و نوعي شهرهاي فشرده و يا دهكده هاي شهري را پيشنهاد مينمايد . توسعه سامانه بام سبز بر اساس معيارهاي توسعه پايدار در ایران نويسنده :مهندس احمد رضا کشتکار قلاتی ، دکتر مجتبی انصاری ، مهندس سجاد نازی دیزجی انتشاریافته در دو فصلنامه هويت شهر ، شماره 6 - حجم فایل زیپ 233 کیلوبایت با افزايش مشكلات دنياي مدرن، سامانه­هاي پايدار در اولويت سياست­هاي كشورهاي توسعه يافته قرار گرفت. كشورهاي در حال توسعه مانند ايران نيز هم­اكنون در پي اجراي اين سياست­ها در جهت حل مشكلات مختلف فرهنگي، اجتماعي، زيست محيطي و با در نظر گرفتن پيامدهاي اقتصادي هستند. موضوع بام سبز در كشور ما موضوع جديدي نيست اما سامانه بام سبز موضوعي جديد مي­باشد كه مزاياي مربوط به آن در گرو استفاده گسترده و كلان آنها مي­باشد. يكي از راه حل­هاي اجراي گسترده سامانه سبز تعريف و تحليل آن در قالب سياست­ها و مؤلفه­هاي توسعه پايدار مي­باشد. مقاله حاضر بر اساس اسناد و مطالعات كتابخانه­اي تهيه شده است و هدف از آن استفاده از معيارهاي توسعه پايدار جهت توجيه پذير نمودن سامانه­هاي سبز در ايران مي­باشد. نتيجه آنكه يكي از راه­هاي توسعه بام سبز و توجيه پذير نمودن آن در كشور تعريف و تحليل راه­هاي گسترش آن بر مبناي معيارهاي توسعه پايدار مي­باشد. توسعه پايدار و پارادايم هاي جديد توسعه شهري:شهر فشرده و شهر گسترده نويسنده : محمدرضا مثنوي انتشاریافته در محیط شناسی - شماره 31- صفحه 89 تا 104 - حجم فایل زیپ 795 کیلوبایت با توجه قابل ملاحظه و مستمر افراد محققين و دولتها در مورد مسئله پايداري زيست محيطي در سه دهه پاياني قرن بيستم به نظر مي رسد تقاضا براي توسعه پايدار شهري و شهرهاي پايدار مهمترين چالش فراروي بشريت در قرن بيست و يكم باشد. از سوي ديگر جستجو براي يافتن شهر ايده آل يعني آن شكلي از شهر كه بتواند هم امقيازات تكنولوژيك وهم روحيه سالم زندگي روستايي را بر اساس ايده هاي روشنگرانه عدالت اجتماعي بيان كند از قرن هاي دور بسيار مورد توجه و يكي از دل مشغولي هاي مهم بسياري از فلاسفه مصلحان اجتماعي نويسندگان معماران و شهرسازان بوده است.اين جستجو كه در سير تحول تاريخي اش ممكن است به افلاطون و انديشه هاي او دركتاب جمهوريت بازگردد منجر به يك سري انديشه ها و نظريه هاي موافق و مخالف سياسي اقتصادي و اجتماعي در طول تاريخ شده كه به نوبه خود در شكل گيري فرم شهر و توسعه و تحول آن به صورت فرم هاي مختلف شهرنشيني و استقرار جمعيت بسيار موثر بوده است در دهه هاي پاياني قرن بيستم با توجه به رشد فزاينده نگراني هاي زيست محيطي و بروز برخي بحران هاي اكولوژيكي و نتيجتا ناپايداري هاي محيطي اين جستجو براي يافتن فرم شهر ايده آل – آرمان شهر – جاي خود را به سوال فرم شهري پايدار كدام است؟ داده است اما ابهامات زيادي در مسير تعيين فرم شهري پايدار وجود دارد.اين تحقيق پس از مطالعه تئوري هاي موثر و مطرح در شهرسازي و معماري قرون پس از انقلاب صنعتي به ويژه قرن تبيستم زمينه را براي بررسي دقيق تر فرضياتي براي تحقيق عملي فراهم مي كند.در اين راستا دو تئوري عمده ومتضاد در تحقق پايداري شهري شامل تئوري فرم متراكم شهري يا شهر فشرده و تئوري توسعه گسترده يا كم تراكم كه هر دومدعي تحقق توسعه پايدار و فرم شهري بهينه هستند در عمل مورد آزمايش قرار مي گيرند. بدين منظور از طريق يك بررسي سيستماتيك چهارفرم مختلف شهري در بريتانيا براساس نوع تراكم و كاربري شان انتخاب و سپس در هر كدام از آنها مطالعه ميداني انجام شده است.يافته هاي اين تحقيق و مستندات آن به طور عمده فرضيه تحقيق را در موردكارائي و موثر بودن تئوري شهر فشرده تاييد مي كند و برتري آن بر ديگر فرم هاي شهري مورد مطالعه به ويژه از نقطه نظر صرفه جويي در مصرف انرژي و از نظر تسهيلات دسترسي شهروندان به تجهيزات و خدمات شهري را اشكار مي سازد. تحليل و ارزيابي كيفي سنجه هاي پايداري شهري در شهر عنوان:تحليل و ارزيابي كيفي سنجه هاي پايداري شهري در شهر تبريز انتشار يافته در مطالعات و پژوهش هاي شهري - منطقه اي ، شماره 2- حجم فايل زيپ 667 کيلوبايت نويسنده : كريم حسين زاده دلير، رسول قرباني، پري شكري فيروزجاه امروزه شهرها، بويژه شهرهاي بزرگ با رشد بالاي جمعيت و توسعه بي حد كالبدي مواجه هستند. از اين رو، اين گونه توسعه سبب شده است تا شهرها با مسائل و تنگناهايي چون جدايي محل كار از سكونت، دوري از طبيعت، كاهش فضاهاي تفريحي و گذران اوقات فراغت، كاهش فضاي باز و در نهايت، عدم سرزندگي مواجه گردند. بر اين اساس، هدف از اين پژوهش، شناسايي سنجه هاي پايداري شهري و ميزان رضايتمندي شهروندان از سرزندگي محيط زندگي خودشان است. بدين منظور، با استفاده از روش پيمايشي، پرسشنامه هايي در سطح چهار محدوده شهر تبريز توزيع و تكميل گرديد و با بهره گيري از آزمون هاي خي دو و دوجمله اي ميزان رضايتمندي ساكنان از وضعيت پايداري بافت هاي شهري مشخص شد. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد كه ميزان رضايتمندي شهروندان از سرزندگي شهري در چهار بافت مختلف شهر تبريز پايين است. آزمون خي دو وجود نارضايتي را در محدوده هاي مورد مطالعه تاييد مي كند؛ به گونه اي كه در بافت جديد ميزان نارضايتي از محيط شهري بيشتر از ساير بافت هاست و همچنين نسبت مشاهده شده در دسترسي به مراكزي چون فضاي سبز، مراكز تفريحي و ورزشي، مراكز خريد هفتگي و مركز شهر پايين است. بر اين اساس، مي توان چنين استنباط نمود كه توسعه فضايي – كالبدي شهر تبريز با پايداري شهري متناسب نيست. از اين رو، توجه به سنجه هاي پايداري شهري، بويژه دسترسي به فضاي سبز و مراكز تفريحي و ورزشي و افزايش سرانه اين كاربري ها مي تواند موجب افزايش سرزندگي محيط شهري و پايداري توسعه شهر گردد. طراحي مسكوني پايدار با بهره گيري از پتانسيل همپوشا عنوان: طراحي مسكوني پايدار با بهره گيري از پتانسيل همپوشاني مرز فضاهاي عمومي و خصوصي مديريت شهري ، شماره 21- حجم فايل زيپ 334 کيلوبايت نويسنده :مهندس محسن تابان، مهندس بهزاد وثيق، مهندس احمدرضا كشتكار قلاتي فضاهاي عمومي و خصوصی دو حقیقت زندگی شهری هستند که دارای طیف های گسترده می باشند. این مقاله با بررسی پروژه هاي موفق انجام شده به بررسی بهره برداری مناسب از فضاهای عمومی و خصوصی پرداخته است. ضرورت بكارگيري بانك اطلاعات زمين مرجع در مديريت شه نويسنده : حميد رضا فلاح, مهندس مهرداد سپانلونژاد, مهندس ابراهيم ضيايي ثاني انتشار يافته در شماره 46 دو ماهنماه شهرنگار - حجم فايل زيپ 461 کيلوبايت با توجه به اهميت کاربري و زمين شهري در توسعه پايدار و کیفیت زندگی ساکنینی شهری دو مقوله بهره برداری از زمین شهری و دستیابی به شکل مطلوب سکونتی زمینه ساز اهمیت تصمیمات طرح های تفصیلی در این مقوله شده است. این مقاله استفاده از بانک مرجع اطلاعات مکانیرا ابزار مناسبی برای مدیریت تراکم معرفی نموده است. تبيين معيارها و شاخصهاي پايداري در محله مسكوني انتشار يافته در دوماهنامه شهرنگار ، شماره 50- حجم فايل زيپ 633 کيلوبايت نويسنده : فرشاد نوريان ، محمدمهدي عبدالهي توسعه شهري پايدار كه از جمله نظريه ها و سياستهاي اخير و جاري تلقي مي شود، بخش عمده اي از ادبيات شهرسازي سالهاي اخير را به خود اختصاص داده است. اما نظريه اخير در مقياس محلي هنوز به درستي تبيين نشده و مي تواند به عنوان موضوع پژوهشها مدنظر باشد، توسعه پايدار در مقياس محله مسكوني است. اين مقاله با مرور ادبيات مربوط به پايداري شهري و پايداري سعي دارد معيارها و شاخص هاي مناسب براي محله هاي مسکوني را جمع آوري نمايد. نقش سرمايه ي اجتماعي در توسعه ي پايدار محله اي (ننمونه : كوي سجاديه مشهد) انتشاريافته در دوفصلنامه جغرافيا و توسعه ناحيه اي ، شماره 12 0 حجم فايل زيپ 316 کيلوبايت نويسنده :دكتر براتعلي خاكپور ، دكتر عزت الله مافي ، عليرضا باوان پوري گسست در ساختار فضايي- اجتماعي شهرها در روند برنامه هاي توسعه اي حاضر، موجب ناكارآمدي طرح‌هاي توسعه شده و نگاه كلان و شهر مقياس را متوجه سلول هاي بنيادين يا محلات شهري نموده است، تا از اين سطح در جهت هدف اصلي برنامه ريزي يا بهبود كيفيت زندگي ساكنان تلاش نمايد. در اين مقاله، نگاه دارايي- مبنا، كه راه حل گراست، به جاي نگاه نياز- مبنا، كه تلقي گرا و استحقاق نگر است، مبناي كار قرارگرفته است. هم افزايي سرمايه هاي اجتماعي و توسعه‌ي محله‌اي، مؤلفه‌هاي قاعده اين تحقيق بوده كه در كوي سجاديه و در عرصه‌ي دو گود شهيد احمدي و فخار واقع در منطقه پنج شهرداري مشهد سنجش شده است. روش كار تركيبي از مطالعات اسنادي و پيمايشي است، كه با توجه به نياز مورد استفاده قرارگرفته است. روش به كار رفته توصيفي- تحليلي هم‌بستگي و تكنيك پرسشنامه، ابزار نيل به اهداف پيمايشي تحقيق بوده است. اما نتايج تحقيق نشان مي دهد كه پس از آزمون فرضيه‌ي تحقيق بر اساس يافته هاي كسب شده از پيمايش براي محدوده‌ي مطالعاتي (كوي سجاديه و عرصه‌ي دو گود فخارو شهيد احمدي) و با توجه به مشاهدات پژوهشگران مي‌توان عنوان كرد (هرچند به علت رد فرضيه تحقيق،نمي توان به صورت قاطع بيان داشت) كه مي‌توان با تقويت سرمايه‌ي اجتماعي به پايداري محله اي دست يافت، اما به سبب معناداري يا نزديك به معنادار بودن برخي از مؤلفه‌هاي سرمايه‌ي اجتماعي مي توان بيان داشت توجه به مفهوم ذهني سرمايه‌ي اجتماعي شرط انكار ناپذير تحقق مفهوم عيني پايداري است، يعني دست‌يابي به پايداري در توسعه‌ي محله‌اي، بدون توجه به پتانسيل‌هاي نهادي و انساني و بهره گيري از تمامي ظرفيت‌هاي فردي و گروهي امري غير قابل اجراست . محله مسكوني پايدار : مطالعه موردي نارمك انتشار يافته در فصلنامه هنرهاي زيبا ، شماره 27- حجم فايل زيپ 258 کيلوبايت نويسنده : دكتر محمدمهدي عزيزي چكيده: به دنبال تغيير در شرايط و عوامل موثر در گسترش و توسعه شهري در دوران اخير، محله‏هاي مسكوني انسان ساخت جايگاه ويژه‏اي در شكل‏گيري شهرها داشته‏اند. در حالي كه توسعه شهري پايدار بخش عمده‏اي از ادبيات شهرسازي سال هاي اخير را به خود اختصاص داده است، پرداختن به اصول و معيارهاي توسعه محله‏اي پايدار هنوز نيازمند تحقيق و پژوهش فراوان است. محله نارمك تهران را مي توان يك محله پايدار دانست كه محصول برنامه‏ريزي و طراحي شهرسازان دوران معاصر است. يافته هاي تحقيق حاضر نشان مي‏دهد كه اصول و معيارهاي پايداري محله نظير هويت، سرزندگي، دسترسي، تنوع، تأمين خدمات و امنيت، درحد بالايي در نارمك تحقق يافته است. با وجود اين، آنچه كه به عنوان هشدار و دغدغه جدي مطرح است، ظرفيت قابل تحمل محله است. محله نارمك به آستانه ظرفيت هاي جمعيتي و ساختماني رسيده، و چنانچه نظارت مستمر به عنوان يك اصل مهم مورد غفلت قرارگيرد، اصول و معيارهايي كه پايداري محله را تاكنون تضمين كرده‏اند، از دست خواهند رفت. بدين ترتيب، علاوه بر اصول معمول در برنامه ريزي و طراحي محله ها، اصل ظرفيت قابل تحمل محله مي‏بايد به عنوان يك اصل تعيين كننده و اجتناب‏ناپذير براي پايداري محله‏ها مورد توجه جدي قرارگيرد. مقايسه تطبيقي ديدگاه پاركهاي اداري و ديدگاه توسعه پايدار شهري نويسنده : مهندس زهرا مشارزاده مهرابي،سينا صبري،سهيل صبري انتشار یافته در دو فصلنامه هويت شهر ، شماره 5- حجم فایل زیپ 150 کیلوبایت كاربرد نظريه پايداري در شهرسازي جز به صورت تعاريفي مانند توسعه شهري پايدار مي تواند كاركردي مستقيم در طرح هاي شهري پيدا كند. همچنين در سالهاي اخير نظريه احداث و مكان يابي مجموعه هاي اداري در سياست هاي اجرايي بسياري از استان هاي ايران مطرح گرديده است. با توجه به برخي مشتركات بين اين دو نظريه، اين مقاله به ارزيابي نظريه پارك هاي اداري و ميزان انطباق نكات الگويي آن با اصول توسعه پايدار پرداخته است. جهت سهولت در كار چهار مبحث ملاحظات اقتصادي، زيست محيطي، كالبدي و اجتماعي به عنوان مباحث اصلي دو نظريه با يكديگر مقايسه شده اند. در انتها ضمن بيان ميزان انطباق سياست پارك هاي اداري با ويژگي هاي نظريه پايداري شهري، محدوديت هاي اجرايي منبعث از اين نگرش نيز مطرح گرديده، تا با حذف اين محدوديت ها بتوان انتظار بيشترين ميزان انطباق اين مجموعه ها با نظريه توسعه پايدار را در شهر هاي ايران داشت. راهبرد توسعه شهر مبتني بر توسعه پايدار ( مطالعه مو نوسيندگان :دكتر مظفر صرافي ، دكتر جميله توكلي نيا ، منصور استادي سيسي انتشار يافته در فصلنامه جغرافيا، شماره 22، پاييز 1388 ص 65- حجم فايل زيپ شده 492 کيلوبايت مطالعات بسياري پيامدهاي ناپايدارساز در روند كنوني توسعه جهاني كه خود تابعي از متغيرهاي جمعيت، سرانه و الگوي مصرف است، را نشان داده اند و در اين بين، شهرنشينان سهم تعيين كننده اي در ايجاد اين پيامدها دارا مي باشند. با توجه به اينكه بيشترين رشد جمعيت شهري آينده جهان در كشورهاي در حال توسعه خواهد بود، دغدغه بيشتري براي نيل به توسعه پايداري شهري در اين كشورها وجود دارد. از سوي ديگر، شيوه رايج برنامه ريزي شهري در چارچوب طرح هاي جامع و تفصيلي به رغم دستاوردهاي مديريتي قابل توجه، در هدايت شهر به سوي توسعه اي پايدار موفق نبوده است و دچار تنگناهاي نظري و عملي در اين زمينه است. در اين تحقيق شهر شبستر از جنبه هاي اجتماعي- اقتصادي، زيرساختي و مديريتي با توجه به قوتها، ضعفها، فرصتها و تهديدهاي موجود بر اساس شاخص هاي پايداري مورد بررسي قرار گرفته، سپس اين اطلاعات گردآوري شده در چارچوب روش مطالعه سيستمي و با كاربست مدل AHP و SWOT تحليل و ارزيابي شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد شهر شبستر در وضعيت ناپايداري قراردارد. كه براي خروج از آن استفاده از مشاركت شهروندان به همراه توانمند سازي، تبيين راهبرد مديريت يكپارچه شهري، توجه به فرآيندهاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي شهر به همراه ظرفيت سازي در شهرداري و در نهايت پايبندي به توسعه اجتماعات محلي و حكمروايي خوب شهري در قالب روشهاي نوين برنامه ريزي شهري(به طور مشخص CDS) مي تواند پايداري را براي شهر شبستر به ارمغان آورد. ظرفيت و توسعه نويسنده:مظفر صرافي ، ميترا احمدي ترشيزي - فصلنامه جغرافيا ، شماره 3 - حجم فايل 142 کيلوبايت اين مقاله چند محور اصلي دارد: در يک بخش بررسي نظريات توسعه در نيم قرن اخير را به جهت ريشه يابي نظريات جديد ارائه مي کند و سپس به بررسي سه رويکرد توسعه انساني,توسعه پايدار و توسعه اجتماعي مي پردازد. نهايتا اهميت محوري نقش بستر محلي در فرايند توسعه را مورد تاکيد قرار مي دهد تحليل پايداري محله هاي كلان شهر تهران با تاكيد بر انتشار يافته در فصلنامه پژوهش هاي جغرافياي انساني ، شماره 70- صفحه 29 تا 43 -حجم فايل زيپ 200 کيلوبايت نويسندگان :جميله توكلي نيا ،منصور استادي سيسي پايداري محله هاي مسكوني به پايداري اجتماعي، اقتصادي، زيست محيطي و مديريتي بستگي دارد. فرايند توسعه پايدار دربرگيرنده كيفيت اقتصادي، اجتماعي و سرمايه محيطي است كه اعضاي اجتماع هاي محلي را به توليد و بازساخت زندگي هدفمند براي تحقق ابعاد پايداري هدايت مي كند. مؤلفه هايي همچون اعتماد، صداقت، روحيه همكاري، تمايل حضور در عرصه هاي مدني، وجدان كاري، انضباط و تلاش براي توسعه از منظر پايداري شهري مي تواند در محله تبلور فضايي يابد. به عبارت ديگر، محله هاي شهري به مثابه كوچك ترين واحد سازمان فضايي شهر، در پايداري شهري نقشي اساسي ايفا مي كنند. در پژوهش حاضر با تاكيد بر معرف هاي توسعه
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 30 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

فرم شهر پایدارفرم شهر از تمامی عناصر و اجزای کالبدی قابل رویت شهر شکل می پذیرد و متشکل از عناصر طبیعی و مصنوع بوده، تبلور فضایی و شکلی فعالیت های جوامع است. فرم شهر ماهیتی ترکیبی و سه بعدی دارد که نه تنها در سطح، بلکه در حجم نیز تجسم می یابد. کوچکترین اجزا و عناصر این ترکیب در چارچوب عناصر مصنوع انسان، ساختمان ها، شبکه راه ها، فضاهای باز و تاسیسات شهری هستند. محیط طبیعی نیز با عناصر عمده ای مثل زمین و ناهمواری های آن، جریان های آبی و پوشش گیاهی در چگونگی و فرم ترکیب عناصر کالبدی دخالت دارند. هر کدام از عناصر شهر که به منزله یک سلول شهری هستند، به تنهایی فرم ویژه خود را دارند و ترکیب مجموعه ای از آنها نیز به پدید آمدن فرم شهری منجر می شود. طرح موضوع شکل یا فرم شهری پایدار، عمدتا مربوط به دهه 1990 و زمان برگزاری کنفرانس ریو در برزیل در سال 1992 است که به تدوین و تصویب قطعنامه زمین (دستورکار 21) انجامید.در مورد فرم شهر و توسعه پایدار دو نظریهعمده مطرح است؛ نظریه اول این ایده را تشریح می کند که با فشرده سازی (Compactness) شهرها و افزایش تراکم همراه با اعمال کاربری مختلط (Mixed-use) می توان شهرها را به سمت توسعه پایدار هدایت کرد. در مقابل نظریه دیگری هم مطرح شد که در برابر نظریه شهر فشرده قرار می گرفت و آن اینکه با اعمال تراکم کم و توسعه گسترده (Urban Dispersal) می توان به فرم شهری پایدار دست یافت. مفاهیمی چون توسعه شهری یا مسکونی با تراکم پایین Low Density، Low-Rise developmen، طبقات کم یا شهر گسترده برای تشریح این نظریه ساخته شدند.... این هر دو استراتژی مربوط به کشورهای اروپایی یا آمریکایی است.به طور کلی وقتی صحبت از شهر پایدار می شود، مکان یا شهری مدنظر است که بتواند معیارها را به درستی و با حداکثر ظرفیت و توان پاسخگو باشد.شهرهایی چون رم، بارسلون، پاریس، آمستردام، لندن و... که بیشترین سرزندگی و روحیه فعالیت شهری و تعاملات اجتماعی و جذب توریست را دارند و در عین حال کمترین مصرف سوخت های فسیلی برای مصارف وسایط نقلیه موتوری و حمل و نقل را دارا هستند، از نمونه شهرهای فشرده اند. شهرهای حومه گسترده آمریکا و استرالیا از جمله شهرهای گسترده هستند زیرا که در این کشورها زمین و استفاده از آن با محدودیتی روبه رو نیست. شهر تهران را در برخی از ابعاد (از نظر تراکم و کاربری زمین) می توان در زمره نمونه های شهرهای فشرده قرار داد؛ لکن به هیچ وجه نمی توان آن را شهری پایدار دانست. توسعه شهری زیاد، افزایش حجم ترافیک موتوری، افزایش میزان آلودگی، روند رو به رشد خطر مرگ و جراحت بر اثر ترافیک، مصرف بی رویه سوخت های فسیلی، عدم اختلاط اجتماعی، فقدان فضاهای مطبوع و... دلایل این مدعا هستند. به نظر می رسد با اتخاذ مواضع تلفیقی از هر دو نظریه، یعنی محدود کردن توسعه شهر، تجدید حیات شهر، افزایش کیفیت زندگی و پشتیبانی از عدم تمرکز متمرکز همراه با افزایش مشارکت مردم در تصمیم گیری ها بتوان به پایتخت، فرم شهری پایداری بخشید. http://planning.mashhad.ir/index.php?module=cdk&func=loadmodule&system=cdk&sismodule=user/content_view.php&cnt_id=10552&ctp_id=112&id=8&sisOp=view
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 30 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تفکر شهر پايدار شهر پايدار شهري است كه حافظ و ارتقا دهنده رفاه اهالي چه دربلند مدت و چه در دوره متوسط باشد كه درضمن بالاترين كيفيت زندگياز آن بدست مي آيد. پايداري ايجاب مي كند كه تصميم گيري يكپارچه در نتايج اقتصادي و اكولوژي و اجتماعي خوب به اجرا درآيد. پايداري محيطي به معني حفظ سرمايه طبيعياست كه ايجاب مي كند ما انسانها درمصرف مواد تجديد شونده و در مصرف آب ومنابع انرژي حد واندازه را رعايت كرده و بيشتر از انچه كه سيستم هايطبيعي مي توانند فراهم کنند مصرف نكنيم. بعلاوه به ياد داشته باشيم كه نسبت مصرف مااز منابع يكبار مصرف بيشتر از نسبتي نباشد كه منابع پايدار تجديد شونده نتواند آنرا جبران كند بهترين مثال دراين مورد نفت و سوخت فسيلي است كه پس ازاتمام؛ ديگر تجديد نمي شوند. پايداري محيطي بمعني رعايتاين اصل مهم است كه نسبت آلاينده هاي پراكنده درجو و دردامن طبيعت هرگز بيشتر ازظرفيت جذب شدن آن آلاينده ها درهوا و آب و خاك و بيشتر از توان تصفيه طبيعتنباشد. ايجاد وضعيت بهتر درپايداري نسبي يك شهر ايجابميكند كه خصوصياتي را كه درالگوي ورودی ها و خروجي ها اثر ميگذارندارزيابي شود. دراين راستا بايستي خاك وآب وانواع ساختمان وسيستم هاي حمل ونقل وسازمان فضايي را لحاظ كرد. سپس مي توان پتانسيل تغييرات را حين نقشه كشيدن محوطه در ساختمان ها مورد ارزيابي قرار داد. اصول شهر پايدار: 1. تصميمات امروز نبايستي آينده كودكان ونسل آينده و آنچه را كه درآينده برمي گزيند به خطراندازد. همه ما مسئول اعمال فردي وگروهي خود ميباشيم. 2. منابع طبيعي بايستي عادلانه موثر مورداستفاده قرار گرفته وپايداري جامعه فداري پايداري جامعه ديگر نگردد. 3. استفاده از منابع تجديد شونده موردتائيد وتشويق ما است و ضمن استفاده از منابعغيرتجديد شونده بايستي به حداقل برسد. مصرف منابع تجديد شونده نبايستي بيشتر ازميزان توليد تجديدي آن شود. 4. برقراري ارتباطات آزاد بين مردم و بخش اصناف و كليه سطوح دولتي مهماند.ما تنوع فرهنگي واقتصادی ومحيطي را ارج مينهيم. 5. هر جامعه بايستي زمينه بهداشتی وحياتي وبي خطري را برايتعامل انسان ها وتحصيلات واشتغال و تفريحات سالم و سرگرمي ها وتوسعه فرهنگي فراهمكند. 6. پايداري به توانمندي جامعه اكوسيستم ويا به هر سيستم درحالفعاليت كنوني اطلاق مي شود كه مي تواند تا آينده نامعلوم ادامه فعاليت داده بدوناينكه بر اثر فرسايش وتهيشدن منابع كليدي به حكم اجبار به سمت سقوط هدايت گردند. توسعه پایدار به مفهوم حرکت بر محور انسان-محیط است و توسعه امکانات اقتصادی با توجه به ملاحظات محیطی و عدالت اجتماعی را مورد توجه قرار مي دهد. توسعه پایدار پس از مشکلات ایجاد شده از توسعه صرفا اقتصادی پس از جنگ جهانی مطرح گردید. جایی که توسعه بی رویه باعث اختلافات طبقاتی و مشکلات زیست محیطی عدیده ای شده و مسير توسعه به ابعاد محيطي و اجتماعي کمتر از اقتصادي بها داده بود. با توسعه روزانه شهري شدن زندگی بشر مفاهیم مربوط به توسعه پایدار به این حیطه وارد گردید و توسعه پایدار شهر محصول نگاه های جدید به عدالت اجتماعی,فضایی و محیطی نسبت به شهر است. شهرها در سال 2020 جمعيتي معادل 75 درصد کل جهان را در عینی در خود جای خواهند داد که تقريبا 2 درصد از فضاي شهري را در اختیار دارند. بنابر این این تراکم عجیب و بی سابقه جمعیت و نیاز عمومی به جذب منابع اساسی منجر به بهره برداری های غیر طبیعی از منابع محلی و استثمار منابع همسایگی خواهد شد. آثار این توسعه با پس ماند های غیر قابل پیش بینی به جای مانده از شهرها ادامه داشته و آلودگی ها و بیماری ها و گونه های زندگی حاشیه ای جدید محصول این توسعه خواهد بود. اما توسعه پایدار شهری به عنوان جزئی از توسعه پایدار بر پایه استفاده معقول از منابع طبیعی استوار شده است و در این نوع توسعه ملاحظات سه گانه, محيطي, اقتصادي و اجتماعي در کنار هم لحاظ خواهد شد.بنابر اين شهر پايدار برآمده از فرايند توسعه اي است که هنيت و امکان ارتقاي هميشگي سلامت اجتماعي - اقتصادي بوم شناسانه شهر و منطقه را فراهم کرده و اين ذهنيت و امکان را به عينيت و اقدام مبدل ساخته است. بنابر اين راه کارهاي زير به عنوان راه کارهاي توسعه پايدار شهري مطرح است : - حداقل سازي پيامد هاي زيست محيطي - حداقل سازي مصرف منابع تجديد ناپذير - بهره برداري از منابع تجديد پذير سياست هايي که شهر به سمت پايداري هدايت میکند: کاهش اتکا به خودروي شخصي, افزايش فشردگي کالبدي در توسعه شهري, حفاظت و احياي نظام هاي طبيعي شهر و منطقه پيرامون, کاهش مصرف منابع و توليد آلودگي در شهر و منطقه, بهبود زيست پذيري اجتماعات بشري, پایندگی و تقویت اقتصاد شهری و اصلاح نظام اداری و حکمرانی شهری. پايدار ماندن يعني به جلو رفتن و ادامه دادن. پايداري يك سمت و سو است نه يك مقصد. تعاريف مختلف واژه پايداري : رايج ترين مفهوم توسعه پايدار همان استكه در كنفرانس سران در شهر ريودوژانيرو به كار گرفته شد : توسعهپايدار ضمن آن كه به نيازهاي كنوني پاسخگوست ، توانائيهاي نسلهايآينده را براي پاسخگويي به نيازها و خواسته هايشان به مخاطره نمي اندازد. توسعه پايدار نگرانتهي شدن كنوني كره زمين از منابع است ، تنها منابع طبيعي نيستند كه در مخاطرهقرار گرفته اند، بلكه كيفيتهاي ديگر نظير كيفيت چشم اندازها، ميراث فرهنگي ، وآرامش و توانائي مناطق شهريبراي زيست ايمن و سالم نيز در خطر نابودي است. http://www.iran-eng.com/showthread.php/373990-%D8%AA%D9%81%DA%A9%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%D9%8A%D8%AF%D8%A7%D8%B1
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 30 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نحوه مهاجرت پرندگان برای سالها یکی از رازهای پیش روی محققان بوده است. اگر چه دانشمندان با استفاده از یافته های خود تاکنون، مشخص کرده اند که این پرندگان با کمک میدان مغناطیسی زمین در طی مهاجرت های طولانی جهت یابی می کنند، اما نحوه این عملکرد هنوز به طور کامل مشخص نشده است. گروهی از محققان، اخیراً اعلام کرده اند این راهنمایی طبیعی بر اثر تأثیر میدان مغناطیسی زمین بر روی ترشحات شیمیایی درون بدن پرندگان به وجود می آید، بدینگونه که در مکان های مختلف بر اساس جهت خطوط میدان مغناطیسی و شدت آن، میزان متفاوتی از یک ماده شیمیایی در بدن پرندگان آزاد می شود که این میزان ترشح، جهت گیری آنها را تعیین می کند، تحقیقات بر روی این موضوع همچنان ادامه دارد. مهاجرت پرندگان مهاجرت پرندگان ● آیا پرندگان در مهاجرت خود از "مسیر های عبور انرژی زمین" کمک می گیرند؟ روز تاریک و مرطوبی است. مه سنگینی، صخره های گرانیتی دارتمور(Dartmoor، نام ناحیه ای در انگلستان است) را از نظرها پوشانده است. ما رد پای گوسفندان را که به سختی در مه دیده می شود دنبال می کنیم. رطوبت، همه جا را فرا گرفته. به سختی می توان باور کرد که اکنون ساعت دوازده ظهر یک روز تابستانی است. اما به راستی چنین است. در مقابل ما بالای شیب تپه، جائی که مه رقیق تر است، سایه ای حرکت می کند. سایه حیوانی است سیاه رنگ و گویی به هنگام دویدن، پاهایش زمین را لمس نمی کنند. آن سایه، در حالی که دهانمان از شگفتی باز مانده و چشمانمان خیره شده، از مقابلمان گذشته و به سوی دایره ای سنگی که توسط انسان های عهد باستان ساخته شده می رود و محو می شود. اگر بتوان گفت چیزی ساکت تر از سکوت وجود دارد، دویدن آن موجود بود که به شیوه ای غیر زمینی، آرام و بی صدا بود به طوری که هیچگاه آن را فراموش نخواهم کرد . آیا آن حیوان، یک سگ تازی سیاه و بسیار بزرگ بود؟ هیچ نشانه ای مبنی بر این که آن سایه یک تازی باشد، وجود نداشت. تنها و تنها سایه ای بود سیاه، به سیاهی سکوتی که او و ما را در بر گرفته بود آمد و گذشت. آن حیوان به سوی دایره سنگی دوید و محو شد. برای من و همراهانم، به نظر نمی رسید که آن سایه یک سگ باشد و پس از آن ماجرا هم بارها در این مورد با هم صحبت کردیم. طی چندین سال که از مشاهده آن صحنه می گذرد، افسانه های محلی را بررسی کرده ام و در مورد امتداد مکان های باستانی، مسیرهای عبور انرژی کیهانی در زمین و همینطور صخره های منطقه اگزمور که مورد گمانه زنی و کاوش قرار گرفته اند مطالعه وسیعی انجام داده ام به طوری که اکنون اهالی آن منطقه نیز مرا میشناسند! در کنار این ها به تحقیق در مورد بسیاری چیزهای دیگر از قبیل گربه های سیاه بزرگی که در طبیعت وحشی بریتانیا پرسه می زنند، پرداخته ام چرا که به نظر می رسد تمامی این موارد تا حدودی به هم مربوطند. همانطور که گفته می شود و به راحتی نیز قابل اثبات است، مکان های باستانی در امتدادهای مشخصی توسط بشر بنا شده اند. اما مساله، خیلی جالب تر از اینها است. جهان، حاوی مسیرهای عبور جریان انرژی است که سیاره ما را قطع می کنند. انسان ها در راستای برخی از این مسیرها، قطعات و یا بناهای سنگی بر پا نموده اند و به همین دلیل است که می بینیم بناهای باستانی در امتدادهای مشخصی ساخته شده اند و این نشان دهنده آگاهی انسان از انرژی زمین و به کارگیری انرژی مزبور است. اما به راستی چگونه است که چکاوک اروپایی از آشیانه خود در جنگلی آرام در بریتانیا به پرواز در آمده و مسیر خود را به سوی محل اقامت زمستانی خود که هزاران کیلومتر دورتر واقع شده می یابد؟ و چگونه در بهار سال آینده مسیر بازگشت خود را نه تنها به بریتانیا بلکه به همان بخش از بریتانیا و همان محدوده و همان جنگل و اغلب همان آشیانه ای که از سال قبل خالی مانده بود پیدا می کند؟ پاسخ این است: با دنبال کردن مسیرهای عبور انرژی زمین. چرا این موارد بارها و بارها توسط اشخاص مختلف اما فقط در مکان های مشخصی دیده می شوند؟ به اعتقاد من، علت، همان مسیرهای عبور انرژی از زمین است. مهاجرت پرندگان مهاجرت پرندگان در مورد چنین پدیده هایی و همینطور در مورد پدیده های مرتبط با ارواح، وجود آب، اغلب تأثیر گذار است. این آب ممکن است در زیر زمین باشد و یا روی زمین مانند مه یا باران. باید گفت در مشاهده چنین پدیده هایی، وجود آب، دست به دست انرژی زمین می دهد. مطئن هستم که در این میان، انرژی خود ما یا همان هاله انرژی نیز به کمک می آید و همین هاله انرژی است که سبب می شود تا برخی از ما برحسب طبیعتی که داریم، نسبت به چنین پدیده هایی حساس تر از دیگران باشیم. این واقعیت که عموماً جریان های انرژی زمین با وجود آب در ارتباطند نباید باعث گردد که گمانه زنان در گمانه زنی خود در پی مسیرها و خطوط انرژی زمین باشند. چرا که گمانه زنی، خود مهارتی طبیعی و مستقل است. در گمانه زنی، شخص برحسب آنکه به دنبال چه می گردد، به انتخابی آگاهانه دست می زند و بنابراین در آن اشتباهی رخ نخواهد داد. خوب، بیاییم این اندیشه ها را به هم ربط داده و به پرندگان وحشی که در مهاجرت خود به پیگیری مسیرهای انرژی زمین می پردازند بیندیشیم. بیاییم به اندیشه جالبی که مطرح کردم به طور دقیق تر نگاه کنیم. گفتم که پرندگان، مسیرهای عبور انرژی زمین را تعقیب می کنند. به نظر من، آن ها این کار را از طریق گمانه زنی انجام می دهند. ما انسان ها چه در کار گمانه زنی خیره باشیم و چه نباشیم، برای گمانه زنی به نیروی تمرکز ذهن احتیاج داریم که برای کسب آن باید تمرین کنیم. اما پرندگان مهاجر به علت ضرورت موجود، توانایی هایی را که ما با انتخاب خود و با این پندار نادرست که چنین توانایی هایی در زندگی مان بکار نمی آیند به کناری گذاشته و به این طریق ارتباطمان را با طبیعت سست کرده ایم، برای خود حفظ کرده اند. به اعتقاد من پرندگان به طور غریزی نوک خود را به سوی مسیرهای انرژی زمین گرفته و این چوب گمانه زنی طبیعی خود را تا رسیدن به هدف، تعقیب می کنند. ● به نظر شما باور کردن این امر دشوار است؟ شکاکان، تمام این سخنان را نادرست می دانند اما سخن من به آن ها این است که " نادرست بودن این نظریه را اثبات کنید"! چنین پدیده هایی همواره اتفاق می افتند، پیش از این هم طی قرن ها برای هزاران نفر رخ داده اند و در آینده نیز حتی در دنیای جدید که بسیاری از اشخاص، نزدیکی خود را با طبیعت از دست داده اند، رخ خواهد داد. مسیرهای عبور انرژی در زمین در اطراف ما پراکنده اند و با گمانه زنی و بدون رجوع به نقشه ها می توان آنها را یافت. این گمانه زنی را خودتان امتحان کرده و زیبایی اجتناب ناپذیر وجود آنها را و وجود مکان های باستانی، چاه های مقدس و مکان های قدیمی در حوالی آنها را ببینید و تجربه کنید. نوشته شده توسط ترور بیر(Trevor Beer) مشاور امور زیست محیطی و حیات وحش http://www.iranbirds.com/articles/general/482-bird-migration-secrets.html
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 30 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 ... 4 5 6 7 8 ... 39 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com