Environmentalist


پدیده کشند سرخ هر چند وقت یکبار سواحل ایران را در آبهای شمال و جنوب همچون برخی دریاهای دیگر در سراسر جهان فرا می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود این پدیده بار دیگر به سواحل بازگردد؛ پدیده‌ای که خطر تلف شدن آبزیان را در پی دارد. اما کشند سرخ چگونه پدیده‌ای است؟

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، کشند سرخ (Red Tide) یک پدیده زیست محیطى است که در نتیجه افزایش جمعیت فیتوپلانکتون‌ها (شکوفایی پلانکتونی) ایجاد می‌شود. کشند سرخ یک نام عمومی‌است و به تغییر رنگ آب حاصل از شکوفایی و تجمع میکروارگانیسم اطلاق می‌شود. عبارت کشند در واقع همان جزر و مد و بالا و پایین رفتن سطح آب در دریاها است که در نتیجه جاذبه ماه و خورشید بر سطح کره زمین بوجود آمده و در فواصل زمانی مشخص روی می‌دهد.

پلانکتون‌ها فاقد قدرت شنای آزاد بوده و با جریانات دریایی از جمله جزر و مد در دریا جابجا می‌شوند و علت قرارگیری عبارت کشند در ابتدای نام این پدیده موید انتقال جمعیت پلانکونی ایجاد کننده شکوفایی جلبکی توسط جزر و مد است. از آنجاییکه عامل بوجود آورنده این پدیده یعنی فیتوپلانکتونها دارای رنگدانه‌هایی با رنگ‌های مختلف از جمله سبز، آبی، زرد، قهوه‌ای و قرمز هستند لذا این پدیده به رنگهای متنوعی دیده می‌شود اما از آنجایی که رنگ قرمز یا سرخ متداول تر است این پدیده را با صفت سرخ می‌شناسند.

images

فیتوپلانکتون‌ها که در حالت عادى در آب دریا وجود دارند و از طریق فتوسنتز به حیات خود ادامه می‌دهند در واقع نوعى گیاه تک‌سلولى و از ریزترین و ابتدایی‌ترین موجودات زنده در چرخه غذایى محیط‌هاى دریایى و در واقع ایجادکننده حیات در دریاها هستند. پلانکون‌های جانوری با تغذیه از فیتوپلانکونها به حیات خود ادامه می‌دهند و به تبع آن سایر موجودات با تغذیه از پلانکتون‌های جانوری و حتی یکدیگر زنجیره غذایی دریاها را تکمیل می‌کنند. انسان در بالاترین نقطه این زنجیره قرار گرفته است. پس در واقع شبکه یا زیربناى حیات در دریاها و اقیانوس‌ها وابسته به این گیاهان تک سلولى یا فیتوپلانکتون‌ها است.

این فتوسنتزکنندگان دریایى با توجه به مهیا شدن شرایط زیست محیطی از جمله دما، نور، مواد مغذی و… در فصول مختلفى از سال افزایش تعداد می‌یابند و به اصطلاح “بلوم” یا شکوفا می‌شوند. در میان عوامل یا فاکتورهای محیط زیستی، مواد مغذی (فسفات، نیترات و سیلیسیوم) به ویژه عناصر کمیاب نظیر آهن‌و… در این شکوفایی بیشترین تاثیر را دارند، که گروه اول (فسفات، نیترات و سیلیسیوم) در فاضلاب‌هاى خانگى، شهری – روستایی و کشاورزی و دومی در گرد و غبارها به وفور یافت می‌شوند. در خلیج فارس و دریای عمان این شرایط زیست محیطی در اکثر موافصول سال فراهم است اما در دریای خزر این پدیده بیشتر در زمان اعتدال دمایی (اوایل فصول بهار و پاییز) دیده می‌شود.

برخی ازکشند‌های سرخ موجب مرگ دسته جمعی جانوران دریایی می‌شوند. برای علت مرگ جانوران دریایی در اثر این پدیده چندین دلیل مطرح می‌شود. از آنجاییکه هر موجودی در طبیعت مرگی دارد ضرورت دارد که اجساد توسط تجزیه کنندگان به مواد تشکیل دهنده تجزیه شوند. تجزیه کنندگان غالباً با مصرف اکسیژن کارشان را که تجزیه بدن یا پیکره موجودات است انجام می‌دهند. در نتیجه یکی از عوامل مشاهده مرگ و میر موجودات دریایی بواسطه کشند سرخ و کاهش اکسیژن در اثر ازدیاد عوامل تجزیه کننده است. عامل دیگر مرگ و میر سم تولید شده توسط این موجودات است. گاهی تجمع فیتوپلانکتونها در آبشش‌ها باعث خفگی آبزیان می­شود.

حرکت کشند سرخ تحت تاثیر عوامل محیطی نظیر سرعت جرایانات دریایی مثل امواج یا جزر و مد یا … از حدود یک متردر ساعت تا بیشتر متغیر است. بعضی از کشندهای سرخ صدها کیلومتر مربع از آب را اشغال می‌کنند. با توجه به کمی‌اطلاعات درخصوص گونه‌های ایجاد کننده و شرایط دقیق ایجاد شکوفایی جلبکی، پیش‏بینی وقوع آن در حال حاضر امکان پذیر نیست.

علل پیدایش غیرعادی کشند سرخ

از اصلی ترین عوامل ایجادکننده کشند سرخ، ورود پساب‌های شهری، روستایی و کشاورزی (از جمله پساب حاوی مواد مغزی استخرهای کشت و پرورش آبزیان همچون میگو ماهی) به دریا است. در کنار این عوامل، مساعد بودن سایر شرایط محیط زیستی نظیر دمای آب نیز در بروز این پدیده موثر است. حضور گونه‌های غیربومی ایجاد کننده کشند سرخ بویژه حضور آنها در آب‌های کشور از جمله تخلیه آب توازن کشتی‌ها می‌تواند به بروز کشندهای سرخ خطرناک منجر شود.

کشند سرخ و اثر آن بر انسان

بر اساس نوع سم تولید شده و میزان مصرف گونه‌های دریایی آلوده به سم، علایم متنوعی از خارش چشم و بینی و گلو، سوزش لب و زبان گرفته تا بروز حالت تهوع و اسهال و استفراغ و در شرایط بسیار حاد حتی مرگ از علائم غالب مسمومیت به این سموم است.

کشند سرخ و مصرف آبزیان

تمامی موجودات دریایی به ویژه گونه‌های ساکن یا دارای حرکت محدود نظیر دوکفه ایها یی مثل صدف‌های ماسل، آبالونی و…، سخت پوستان که ذرات غذایی از جمله فیتوپلانکتونهای ایجاد کننده سم را از آب دریا فیلتر می‌کنند و دیگر موجودات تغذیه کننده از این صدفها نظیر میگو، شاه میگو یا خرچنگ‌ها به خاطر تجمع سم در بافت چربی درصورتیکه میزان سم از مقدار معینی افزایش یابد خوردنشان می‌تواند برای انسان ایجاد عارضه نماید. البته خوردن ماهی تازه صید شده و دور از مناطق تحت تاثیر، مشکلی ایجاد نمی‏کند لازم به ذکر است به علت مصرف کم صدفها در کشور تاکنون گزارشی از مسمومیت غذایی در کشور گزارش نشده است.

اقدامات پیشگیرانه

با توجه به تاثیر فراوان مواد مغذی ورودی به دریا در ایجاد کشند سرخ ضروریست هرچه سریعتر نسبت به تصفیه فاضلاب‌های خانگی و شهری و روستایی و عدم انتقال فاضلاب تصفیه نشده به رودخانه‌ها اقدام شود. شناسایی گونه‌های مهم ایجاد کننده کشند سرخ و اعلام اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از خسارات شدید زیست‌محیطی از دیگر اقداماتی است که می‌بایست توسط سازمان‌های مسئول صورت پذیرد.

 

تحقیق: امیر گرجی

ویرایش: آرش نکوئیان

 

 

 

روزنامه مردمسالاری – پنجشنبه ۱۲ / ۱۱ / ۱۳۹۱ – نسخه شماره ۳۱۲۳

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 13 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

زیست بوم: سایت خبری تحلیلی زیست بوم به صورت رسمی دو زبانه شد. پس از چند ماه تلاش برای رفع نقص های نسخه آزمایشی، سرانجام نسخه انگلیسی سایت زیست بوم به نشانی www.en.zistboom.com  به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.   براساس این گزارش در نسخه انگلیسی سایت ...
تاریخ انتشار: ۱۹ دی, ۱۳۹۱

زیست بوم: سایت خبری تحلیلی زیست بوم به صورت رسمی دو زبانه شد.

پس از چند ماه تلاش برای رفع نقص های نسخه آزمایشی، سرانجام نسخه انگلیسی سایت زیست بوم به نشانی www.en.zistboom.com  به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

براساس این گزارش در نسخه انگلیسی سایت تلاش شده است تا علاوه بر انتشار اخبار  بین المللی، خبرهایی از زبان فارسی نیز به انگیسی برگردانده شود.

 

enzistboom

 

اساتید، دانش آموختگان و دانشجویانی که تمایل دارند اخبار، مقالات یا گزارش شان به زبان انگلیسی در زیست بوم انگلیسی منتشر شود می توانند از قسمت تماس با ما برای همکاری با بخش انگلیسی سایت استفاده نمایند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 13 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست: همه باید در متوقف شدن برداشت سالانه یک میلیون متر مکعب چوب از جنگل های شمال را فریاد بزنیم

به گزارش ایرنا محمد علی شاعری روز پنجشنبه در آیین افتتاح سالن اجتماعات محیط زیست مازندران در ساری گفت: در حالیکه سرانه جنگل در دنیا هشت هزارمتر مربع است، این سرانه در کشور ما به کمتر از یک هزارو ۷۰۰ متر رسیده است.

وی از جنگل های شمال به عنوان هویت طبیعی ایران یاد کرد و افزود: حفاظت از جنگل تکلیف ملی است و همه باید در متوقف شدن برداشت چوب از جنگل را فریاد بزنیم.

وی خاطر نشان کرد: امروز توسعه در جهان به هر بهایی صورت نمی گیرد، بلکه هر توسعه ای به ویژه توسعه صنعتی متناسب با آخرین استاندارد های دنیا انجام می شود.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست کشور به مشکلات زیست محیطی دریای خزر اشاره کرد و بیان داشت: آلودگی خزر جان آبزیان را گرفته و ذخایر نادر این دریا را نیز در خطر جدی قرار داده است.

شاعری نبود حتی یک رودخانه سالم در استان های شمالی بویژه مازندران را از دیگر مشکلات زیست محیطی عنوان کرد و ادامه داد: تولید روزانه ۶۰ هزار متر مکعب فاضلاب صنعتی و سه هزار تن زباله در مازندران ، محیط زیست استان را به شدت تهدید می کند.

وی به فعالیت بیش از یکصد واحد صنعتی آلاینده در استان مازندران اشاره کرد و گفت: با توجه به توسعه دانش و تکنولوژی، سازمان محیط زیست باید قدرت و توان تنظیم کننده توسعه و نظارت عالی بر امور مربوط را داشته باشد، توسعه صنعتی باید همگام با حراست از محیط زیست باشد.

وی با اشاره به حساسیت و شکنندگی بیش از حد مقولات زیست محیطی استان های شمالی گفت : امروز حفاظت از محیط زیست به عنوان زیر ساخت تداوم حیات انسان ها در اولویت برنامه های توسعه ای دولت است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 13 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

پیرترین پلنگ ایران در منطقه حفاظت شده کوه بافق

این پلنگ نر برای نخستین بار در پاییز ۱۳۸۳ که در آن زمان نیز پلنگ بالغی بود، توسط دوربین های تله ای عکس برداری شد. این پلنگ در سال ۱۳۸۶ در این منطقه زنده گیری شده و به مدت شش ماه مجهز به گردنبند ردیاب ماهواره ای بود.

تصویر: پیرترین پلنگ ایرانی در دی ماه ۱۳۹۰

در  سال های بعدی نیز این پلنگ به دفعات درحال شکار کل و بز توسط محیط بانان عکسبرداری شد. تصویر این پلنگ در زمستان ۱۳۹۰ در نقاط مختلف منطقه حفاظت شده کوه بافق ثبت شد.

بررسی ظاهر این پلنگ در سال های مختلف نشان از آن دارد که حداقل ۱۲ تا ۱۴ سال از عمر آن می گذرد و از همین رو پیرترین پلنگ نر شناخته شده در ایران به شمار می رود.

با اینکه گربه سانان در اسارت تا ۲۵ سال هم عمر می کنند، ولی در طبیعت معمولا به ندرت بیش از ۱۰ سال زندگی کرده و حضور این پلنگ در بخش های مختلف منطقه نشان از غالب بودن آن دارد.

تصویر: پیرترین پلنگ ایرانی پس از نصب گرنبند ردیاب در سال ۱۳۸۶

این موضوع نشان دهنده امنیت نسبتا مناسب منطقه حفاظت شده کوه بافق برای زیست پلنگ ایرانی است. متاسفانه درحال حاضر آینده این منطقه به شدت بواسطه اقدام برای احداث یک جاده میان گذر در مخاطره قرار گرفته است، جاده ای که شهر بافق را به روستاهای شیطور و دولت آباد متصل می کند معروف به جاده گزوئیه که از محدوده امن منطقه حفاظت شده کوه بافق عبور میکند.

تصویر: پیرترین پلنگ ایرانی پس از شکار یک بز وحشی در سال
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 13 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بانک ایده برای بیست میلیون زاغه نشین بمبی؛ زیبایی شناسی بایگانی خطوط نجات
 
 
مـنـــــــبـع : www.arch2o.com
 
 
 

 

زاغه ها بخش جدایی ناپذیری از منظر شهری بمبئی برای چندین دهه را شکل داده اند. و پتانسلی در ارائه ی اشتغال برای توده ی انبوه را داشته اند. شهر جعیت زیادی را جذب می کند. بسیاری از آنها در کلونی های زاغه نشین به دلیل نداشتن آلترناتیوی دیگر به زندگی ادامه می دهند. ساکنین زاغه در سازه های کلبه مانند در محیط غیر بهداشتی نه به انتخاب خود بلکه توسط وضعیتی تحمیلگر مانده, گویی آنها از بخش خانه سازی رسمی بیرون انداخته شده اند.

اخیراً وضعیت زاغه ها ناخوشایندتر و حتی بیشتر از سطح درآمد ساکنین خود شده است. اس آر آی به عنوان اولین گام درست ناگزیر به بهسازی استاندارد زندگی و آنچه که یک واحد مسکونی مجاز می نامند است. این به نوبه ی خود بهسازی را در بهداشت و سلامت آنها شامل می شود. و همچنین بهداشت عمومی که تا سطح پایینی کاهش یافته را بهبود بخشیده است. اس آر ای سایت قانون بهسازی زاغه ها بانی این عمل است و زمینه ای برای بیان ایده های متفاوت فراهم آورده است.

 

...

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 11 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀



فروش کنسرو هوای تازه در چین! 
وی در مصاحبه با یک روزنامه گفته است؛ هوایی که ما تنفس می‌کنیم سرشار از دود اگزوز اتومبیل‌ها است اما ما تلاش می‌کنیم هوای بدون آلودگی و تمیز به مردم عرضه کنیم.
یک تاجر ثروتمند چینی به علت آلودگی شهرهای بزرگ این کشور اقدام به تولید و فروش هوای تازه کنسرو شده در شهرهای آلوده کرده است.

به گزارش هافینگتون پست، یک تاجر چینی تلاش می‌کند از آلوده شدن هوای شهرهای بزرگ این کشور با فروش هوای تازه کنسرو شده کسب درآمد کند. 





براساس گزارش روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» چاپ استرالیا که این هفته منتشر شد؛ «چن گوانگ بیائو» که یکی از افراد ثروتمند چین است فروش هوای تازه بسته بندی شده در قوطی‌های نوشابه را به قیمت هر بطری 5 یوآن(حدود یک دلار) آغاز کرده است.

این هوای تازه با عطرهای خوشبو همانند عطر «پریستین تبت» و سایر عطرهای معروف چین ترکیب شده است.

وی در مصاحبه با یک روزنامه گفته است؛ هوایی که ما تنفس می‌کنیم سرشار از دود اگزوز اتومبیل‌ها است اما ما تلاش می‌کنیم هوای بدون آلودگی و تمیز به مردم عرضه کنیم.

چن همچنین به روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد گفت: هوای چین آنقدر آلوده است که ایده بسته بندی کردن هوای تمیز و تازه هم مشکل گشا نیست.

هوای شهرهای صنعتی چین طی هفته‌های اخیر همواره در سطح خطرناک بوده است. این مساله باعث شده است که کارخانه ها و تولیدی ها در شهرهای صنعتی در مواقعی تعطیل شوند.



 

منبع:http://memarinews.com/Pages/News-10877.html

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 11 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

2009_12_12_7_46_59.gif  به گفته برخی پزشکان، تولد نوزادان کم وزن، در کلانشهرهای کشور رو به افزایش است. هر چند پژوهش علمی درباره شیوع تولد نوزادان کم وزن صورت نگرفته، ولی برخی کارشناسان، علت این امر را آلودگی هوا در کلانشهرها می دانند.

 

امید سلیمی بنی: آمار رسمی اعلام شده از وزارت بهداشت و درمان می گوید سال گذشته نزدیک به ۱۱۰ هزار نوزاد نارس در کشور به دنیا آمده، یعنی به ازای هر ۱۰۰ تولد، نزدیک به ۸ درصد نوزادان ایرانی، زودتر از موعد مقرر، پا به جهان گذاشته اند. این در حالی است که آلودگی هوا باعث می شود جنین نتواند از اکسیژن کافی برخوردار شود و به همین دلیل لاغر و زودتر از موعد مقرر، به دنیا می آید.

 

تحقیقی که اخیرا اداره سلامت کودکان، وابسته به معاونت سلامت وزارت بهداشت و درمان منتشر کرده، نشان می دهد در ۱۸ استان کشور، عامل “نارسی و کم وزنی” علت اول و موثرترین دلیل مرگ و میر نوزادان است. اینجاست که برخی کارشناسان، از عامل “کم وزنی و نارسی” به عنوان یکی از پیامدهای آلودگی هوا، یاد می کنند. یک پزشک فوق تخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری – تناسلی در این باره می گوید: ” پژوهش‌های اخیر که نتایج آنها طی چندین مقاله در ژورنال‌های معتبر طب زناشوئی و باروری منتشر شده نشان می‌دهند که آلودگی هوا با مختل شدن سلامت جنین، تولد نوزادان کم وزن، عدم رشد مناسب جنین، و نارس بودن نوزادان همراه است و تمامی این عوارض در هوای پاک بسیار کمتر رخ می‌دهند.”

 

به گفته دکتر جواد زرگوشی، بیشتر مردم به اشتباه تصور می‌کنند که عوارض آلودگی هوا صرفا در دستگاه تنفسی و ریه‌ها رخ می‌دهد حال آنکه چنین نیست. بلکه اثرات آلودگی هوا، بسیار بیشتر از بیماریهای تنفسی و ریوی است. او توصیه می کند: “اینکه منفعلانه منتظر بمانیم که مردم بر اثر عوامل محیطی که قابل کنترل و اصلاح است، بیمار و ناتوان شوند و آنگاه با صرف هزینه‌های گزاف درمان شوند عاقلانه نیست. بلکه باید از این امراض و عوارض پیشگیری کرد.”

 

برخی پزشکان نیز می گوید آلودگی هوا می تواند خطر تولد نوزادان نارس را بین ۱۰ تا ۲۵ درصد نسبت به تولد در هوای پاک، بیشتر کند. سهیلا‌ عارفی متخصص زنان و زایمان، تنفس گازهای CO2 ، مونوکسید کربن و همچنین آلاینده‌هایی مثل سرب توسط مادر را بر تکامل جنین، موثر می داند و می گوید این گازها می تواند اکسیژن‌رسانی به جنین را مختل کند.

 

به گفته او آلودگی هوا، اثرات سو فراوانی بر رشد جنین می‌گذارد و جنین نارس و ریز‌تر به دنیا می آید. این را نیز باید در نظر داشت هر چه هفته بارداری مادر بالا می‌رود، حجم ریه مادر کوچک‌تر و او به تغییرات آلودگی هوا حساس‌تر می‌شود.

 

دکتر ناصر کلانتری، متخصص کودکان نیز درباره آلودگی هوا و تاثیر آن روی رشد کودکان هشدار می دهد. به گفته او، ذرات آلوده که کمتر از دو نیم میکرون قطر دارند، مشکلات تنفسی را در مادر باردار تشدید می کند و افزایش تنگی نفس را به همراه می آورد. در صورتی که این تنگی نفس ادامه یابد، تاثیرات سوئی مانند کاهش وزن جنین هنگام تولد و یا ختم حاملگی زودتر از موعد مقرر را در پی خواهد داشت.

 

نوزادان نارس و بیمار، نیمه پنهان آلودگی هوا

 

با وجودی که کارشناسان و پزشکان هشدار می دهند آلودگی هوا باعث کاهش سلامت مادر باردار و جنین می شود، هنوز آمار دقیقی درباره تولد نوزادان نارسی که تحت تاثیر آلودگی هوا دچار مشکل شده اند، تهیه نشده است. ولی نگاهی گذرا به بخش نوزادان بیمارستان های کودکان در تهران و کلانشهرها نشان می دهد مادران زیادی، نگران سلامت نوزاد نارس و لاغر خود در دستگاه نگهداری از نوزادان نارس (انکوباتور) هستند.

 

این البته، سرنوشت مادرانی است که توانسته اند جنین خود را تا مرحله زایمان، هر چند پیش از موعد، برسانند، زیرا تحقیقات علمی نشان می دهد اگر میزان آلاینده‌ها بیش از حد مجاز باشد سقط جنین به خصوص در ماه‌های ابتدایی بیش از حد طبیعی است.

 

از سوی دیگر، کارشناسان معتقدند در صورتی که وضعیت آلودگی در هوای تهران و کلانشهرها به صورت فعلی باشد، انواع بیماری در انتظار نسل آینده ساکنان این شهرهاست.

 

یک محقق اپیدمیولوژی (همه گیرشناسی) در مورد تاثیر آلودگی هوا بر تولد نوزادان معلول می گوید: بررسی ها نشان می دهد کە میزان آلودگی هوای تهران از نظر فلزات سنگین، همچون میزان بمباران ها ست و غلظت فلزات سنگین در هوای پایتخت با میزان فلزات سنگین آزاد شده در هوا پس از بمباران برابری می کند.

 

به گفته دکتر سعید دستگیری فاکتورهای مختلفی در بروز اختلال های کروموزومی و بیماری ها و معلولیت های مادرزادی دخیل است کە از آن جمله می توان بە عوامل محیطی اشاره کرد و آلودگی هوا و پارازیت ها و امواج و اشعه ها نیز در این گروه قرار می گیرند.

 

این استاد دانشگاه می افزاید: آمارها نشانگر این است کە مواجه با آلاینده های موجود در هوا همچون سرب و آرسنیک و دیگر فلزات سنگین و نیز در معرض اشعه و پارازیت قرار گرفتن تا ۳۰برابر خطر تولد نوزاد معلول و عقب مانده ذهنی را افزایش می دهد و این زنگ خطری است برائ شهروندان پایتخت کە هر روزه در معرض این آلودگی های محیطی قرار دارند.

به گفته دکتر دستگیری سه ماهه پیش از بارداری، سه ماهه اول و سه ماهه دوم از زمان‌های طلایی بە شمار می روند کە مراقبت‌ها باید در بالاترین سطح خود صورت بگیرند. این متخصص بیماری های مادرزادی می افزاید: آلودگی هوا در مادران باردار منجر بە سرطان و در جنین منجر بە نقص های مادرزادی و اختلال های ژنتیکی می‌شود و از این رو بحث پیشگیری بسیار حایز اهمیت است.

 

ﻣﺤﻤﺪ ﺣﯿﺪرزاده پزشک متخصص کودکان نیز در ﺧﺼﻮص ﺗﺎﺛﯿﺮ آﻟﻮدﮔﯽ هوا ﺑﺮ بیماریهای ﻣﺎدرزادی ﻧﻮزادان از جمله تولد پیش از موعد و کمبود وزن هنگام تولد می گوید: اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﯿﺶ از همه ﭼﯿﺰ ﺑﺮ عهده ﺳﯿﺎﺳﺖ‌ﮔﺬاران بهداﺷﺖ و ﻣﺤﯿﻂ اﺳﺖ و آنها ﺑﺎﯾﺪ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﻧﻈﺮات ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ اراﺋﻪ دهند.به گفته وی ﻣﺴﻠﻤﺎ آﻟﻮدﮔﯽ هوا ﯾﮑﯽ از ﻓﺎﮐﺘﻮرهای ﺑﺮوز بیماریهای ﻣﺎدرزادی در ﻧﻮزادان محسوب ﻣﯽ ﺷﻮد و ﻧﻤﯽ ﺗﻮان ﻋﻠﺖ اﺻﻠﯽ ﺑﯿﻤﺎری های ﻣﺎدرزادی ﻧﻮزادان و ﯾﺎ جهش های ژﻧﺘﯿﮑﯽ و اﺧﺘﻼل های واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ آن را تنها زاییده آﻟﻮدﮔﯽ هوا داﻧﺴﺖ و ﻣﺴﻠﻤﺎ آﻟﻮدﮔﯽ هوا ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ تنهایی ﻋﺎﻣﻞ ﺑﺮوز ﻣﺸﮑﻼت ﺟﻨﯿﻨﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

 

نوزاد نارس و مشکلات پس از تولد

 

نتایج مطالعه‌ای از کالیفرنیا نشان می‌دهد که کیفیت هوای تنفسی و هوای آلوده در اثر ترافیک تاثیر مستقیمی بر تولد نوزادان نارس دارد. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که آلودگی هوای مرتبط با ترافیک، خصوصا وجود PAH تا ۳۰ درصد میزان بروز تولدهای نارس نوزادان را افزایش می‌دهد. تغییرات فصلی و مجاورت با ساحل هم غلظت آلاینده‌های سمی را در هوا متاثر کرده است. در این مطالعه، ۱۰۰ هزار تولد در داخل شعاع ۵ مایلی از دستگاه نظارت بر کیفیت هوا مورد بررسی قرار گرفتند. در این بررسی، محققان ۳ منبع آلودگی را تحت‌نظر داشتند: مدل آلودگی ترافیک، آلودگی ناشی از مواردی مانند تولید مونواکسیدکربن و مواد شیمیایی سمی و بعضی آلاینده‌ها که منحصر به مناطق خاصی هستند که کارخانه‌های صنایع بیشتری داشتند. در مجموع مواجهه با آلاینده‌های بحرانی مانند PAH از همه بیشتر خطرناک بودند. دیگر مواد سمی، مانند بنزن و ذرات ریز با افزایش ۱۰درصدی خطر تولدهای نارس نوزادان و ذرات ریز آمونیوم نیترات با افزایش ۲۱ درصدی خطر در زایمان زودرس همراه بودند.

 

از لحاظ علمی، بیشتر نوزادان نارس بین ۳۲ تا ۳۷ هفتگی زمان بارداری متولد می‌شوند. آنها عموما دچار مشکلاتی مانند کمبود اکسیژن،‌عفونت شدید، یا آسیب مغزی یا ریوی هستند و احتمال معلولیت یا تاخیر رشد در این نوزادان زیاد است. معمولا وقتی کودک به سنین مدرسه رفتن رسید، مشکلاتی در یادگیری، خواندن، و ریاضیات به خاطر نارس بودن او، بروز می کند، ممکن است برای این مشکلات برای اولین بار در سال‌های اول مدرسه خود را نشان دهد.هر چه نوزاد هنگام زایمان نارس‌تر، با وزن کمتر، و بیمارتر بوده باشد، با احتمال بیشتری امکان دارد که دچار تاخیر رشد یا معلولیت شدید شود.

 

معمولا نوزادان بسیار نارس (قبل از هفته ۲۶ بارداری به دنیا آمده است) یا وزنش بسیار کم بوده است (۸۰۰ گرم یا کمتر)، با احتمال بیشتری ممکن است دچار معلولیت شدید شود. در مورد نوزادان بسیار نارس یا با وزن بسیار کم،‌این معلولیت‌ها ممکن است رخ دهد: معلولیت ذهنی، فلج مغزی، نابینایی، ناشنوایی

 

برخی از نوزادانی که با وزن بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ گرم متولد می‌شوند، در مقایسه با نوزادان رسیده بعدها دچار تفاوت در ضریب ‌هوش می‌شوند. نوزادان نارسی که با وزن بالای ۲۵۰۰ گرم متولد می‌شود،‌تنها در معرض خطر اندک معلولیت‌های رشدی هستند. نوزادانی که دارای نشانه‌های تاخیر رشدی هستند،‌ احتمالا با کمک یک زندگی خانگی غنی و مراقبانی که به نوزاد توجه دارند، بهبود پیدا می‌کنند. البته اگر باز هم در معرض آلودگی هوا، تشعشعات و امواج مختل کننده جریان حیات قرار نگیرند.

 

منبع: خبرآنلاین



نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 7 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

نسل کشی آهوان بی پناه در پناهگاه حیات وحش شیراحمد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مسئول حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: مأمورین یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان طی بررسی های به عمل آورده موفق به دستگیری دو شکارچی غیر مجاز در پناهگاه حیات وحش شیر احمد شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، علی خانی افزود این شکارچیان اقدام به شکار غیر مجاز ۵ رأس آهو در پناهگاه حیات وحش شیر احمد و فروش گوشت آنها نموده بودند.

وی تصریح کرد طبق بند الف ماده ۱۲ قانون شکار و صید، هرکس مرتکب شکار و صید جانوران وحشی حمایت شده بدون داشتن پروانه ویژه شود به مجازات حبس از ۳ ماه تا ۳ سال و یا به جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم میگردد.

خانی ادامه داد علاوه بر آن طبق بند ج ماده ۱۰ قانون مذکور، حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا غیر زنده و اجزای آنان بدون کسب پروانه و یا مجوز از سازمان محیط زیست جرم محسوب میشود و متخلف به جزای نقدی از یکصد هزار تا یک میلیون ریال و یا حبس از یک تا شش ماه محکوم ی گردد.

وی در پایان اظهار داشت این متخلفین پس از ضبط ادوات شکار، به مراجع قضایی معرفی و به پرداخت مبلغ چهل و هشت میلیون ریال جریمه نقدی بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست محکوم و جریمه مذکور را به حساب خزانه واریز نمودند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 7 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

images  پیرمرد ۷۸ ساله روستایی در روستای غیاث‌آباد پیشوای ورامین که عمری را در مزرعه و باغ به کشاورزی مشغول بوده است و امروز دیگر توان کار در مزرعه را ندارد، با بیان اینکه «۵ پسر دارم که ۳ نفرشان بیکار هستند ولی هیچ کدام حاضر به ادامه کار کشاورزی در مزرعه ام نیستند».

 

می‌گوید: الان یکی از پسرانم کارمند است و دیگری در تاکسی تلفنی کار می‌کند ولی ۳ پسر دیگر هم با وجود داشتن مدرک تحصیلی بالا، بیکارند و حاضر نیستند دنبال کار کشاورزی بروند. او می‌افزاید: نه تنها فرزندان من بلکه خیلی از جوانان روستایی که سال‌ها شاهد کار و تلاش پدران خود در مزارع و باغ‌ها بوده‌اند میل و رغبتی برای ادامه کار والدین خود ندارند. به گفته او جوانان امروزی چون درس خوانده اند و به قول خودشان «با کلاس» هستند، در شأن خود نمی‌بینند که بیل بردارند و در مزرعه کار کنند، بیشتر آن‌ها دنبال میز و صندلی و مشاغل‌دولتی هستند و از طرفی یارانه نقدی ناچیزی که دولت می‌دهد، پول توجیبی حداقلی برای آنها فراهم کرده تا کلا به فکر کار نباشند.

 

به گزارش اعتدال،یک کارشناس وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: جوانان روستایی نیروهای بالقوه‌ای برای توسعه روستایی هستند، بنابراین باشگاه کشاورزان جوان با این استراتژی که توسعه کشاورزی در گذر از کاربرد فناوری سنتی به کاربرد فناوری مبتنی بر علم و افزایش مهارت‌های فنی و مدیریتی کشاورزان متکی بر کشاورزان جوان است، شکل گرفت و باشگاه کشاورزان جوان جایگاهی است که گروهی با اهداف یکسان مانند آموزش، کسب آگاهی، ارتقای مهارت‌های ذهنی و عملی و ورزش در ابعاد فردی و اجتماعی گرد هم می‌آیند. اعضای این تشکل هم جوانان روستایی ۱۶ تا ۳۳ سال و حتی مهاجرت کرد‌ها به مناطق شهری هستند که در توسعه کشاورزی و روستا نقش ایفا می‌کنند و البته بسیاری از کارشناسان هم می‌گویند که این باشگاه نیز فقط یک نهاد شعاری به دولت افزوده است.

 

اما یکی از عوامل بی رغبتی جوانان به بخش کشاورزی، خردشدن اراضی در پی واگذاری قطعات به فرزندان خانواده‌هاست درحالی که در برخی نقاط کشور روستاییان بخشی از آب و زمین کشاورزی را بعد از ازدواج فرزندانشان به آنها واگذار می‌کنند همین عامل سبب تفکیک اراضی و کوچک شدن آنها می‌شود و معمولا فعالیت‌های کشاورزی در این قبیل مزارع چندان سودده و اقتصادی نیست. جالب است بدانید آمار بهره برداران بخش کشاورزی در کشور حدود ۴٫۵ میلیون نفر و متوسط سن کشاورزان کشور بالای ۶۰ سال عنوان شده است. کشاورزی محور توسعه و استقلال است ولی نسل جوان و حتی تحصیلکرده‌های رشته‌های مرتبط با بخش کشاورزی به طور عمده تمایلی برای حضور در این بخش ندارند. روستا زادگان و فرزندان کشاورزان هم از حضور در مزارع ابا دارند و…

 

اما دلیل این بی میلی چیست؟ صاحب نظران بازده کم اقتصادی در بخش کشاورزی و مقرون به صرفه نبودن سرمایه‌گذاری‌ها را دلیل اصلی این موضوع می‌دانند و بخش‌های صنعت و خدمات را دارای بیشترین متقاضی برای اشتغال ذکر می‌کنند.

 

روزنامه مردم سالاری – نسخه شماره ۳۱۱۹ – ۷ / ۱۱ / ۹۱

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 7 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

download  فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با شاره به افزایش۳۷ درصدی آتش‌سوزی در جنگل‌ها گفت: از ابتدای امسال ۹۵۳۲ متخلف زیست محیطی دستگیر شده‌اند.

سرهنگ حمیدرضا خیلدار افزود: تعداد کل تخلفات در سال ۹۱، ۵۹۹۶ مورد است که نسبت به سال ۹۰، ۸۵۶ مورد افزایش یافته است. وی افزود: از ابتدای امسال ۹۵۳۲ متخلف زیست محیطی دستگیر شده‌اندکه این تعداد نسبت به ۶۵۶۷ مورد در سال گذشته افزایش داشته است.

 

به گفته وی همچنین در سال ۹۱، ۱۰۴۳ پرونده مفتوحه در ۳۶۲۲ پرونده مفتوح داشتیم که در سال ۹۱ این میزان، ۱۰۵۸ پرونده مختومه و ۲۱۲۸ پرونده مفتوح بوده است.

 

خیلدار با بیان اینکه ۱۴۶۰ مورد وسیله شکار صید غیرمجاز کشف شده افزود: معمولا بحث شکار سنتی بده و هیچ شیوه نوینی به کار برده نمی‌شود علاوه بر آن بیشتر افراد برای تفریح به شکار می‌پردازند و تنها تعداد کمی از افراد به دنبال بعد اقتصادی آن هستند به همین دلیل از ابزار جدیدی برای شکار استفاده نمی‌شود.

 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اکثر تش سوزی‌ها در مناطق خشک اتفاق می‌افد افزود: این آتش سوزی‌ها در فصل تابستان بیشتر بوده و اگر از گسترش آن‌ها جلوگیری نشود به جنگل‌ها سرایت می‌کند. این میزان در سال گذشته ۱۶۴ مورد بوده است.

 

روزنامه ابتکار -   نسخه شماره ۲۵۱۸ – ۱۳۹۱/۱۱/۰۷ – شنبه ۷ بهمن ماه ‌۱۳۹۱

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 7 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

روزی انسان به کوچه قدم می نهد که درختان آن از ترس، پشت گنجشک‌ها پنهان شده اند … !

 

 

 

زیست نما در آدینه + تصاویر

 

زیست نما در آدینه + تصاویر

 

زیست نما در آدینه + تصاویر

 

زیست نما در آدینه + تصاویر

 

زیست نما در آدینه + تصاویر

زیست نما در آدینه + تصاویر



نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 7 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


خطرناک‌ترین آلاینده هوا چیست؟زیست بوم: جواب این سوال در درجه اول به این بستگی دارد که آلاینده را چطور تعریف کنید. اگر گازهای گلخانه‌ای و اثرات جنجالی آنها را بر روی تغییرات آب و هوایی کنار بگذاریم و بر روی آلاینده‌های ملموس‌‌تر متمرکز شویم، در درجه نخست آلاینده‌هایی قرار می‌گیرند که از مناطق صنعتی به جوامع اطراف منتقل می‌شوند.

 

 

 

به گزارش پاپ‌‌ساینس، موسسه غیرانتفاعی بلک‌اسمیت هر سال گزارشی را درباره آنها منتشر می‌کند. آخرین مطالعه این گروه آلاینده‌های کلیدی را در مناطق سمی ۴۹ کشور بررسی کرده است و نتیجه گرفته است که آلودگی سرب ناشی از استخراج معدن، ذوب فلزات و بازیافت (مربوط به باطری خودروها) در صدر رده‌بندی قرار دارد.

 

قرار گرفتن بیش از حد در معرض سرب می‌تواند منجر به مشکلات کلیوی، کاهش آی‌کیو و ناتوانی‌های یادگیری، اختلالات رشد، و آسیب‌های عصبی شود. مسمومیت‌های شدید حتی می‌تواند منجر به حملات ناگهانی و مرگ شود. تنها نکته مثبت زیست‌محیطی سرب این است که بر خلاف موارد دیگر، مثلا انتشار گاز دی‌اکسید کربن، رو به کاهش است. بسیاری از کشورها تا کنون بنزین سرب‌دار را از چرخه مصرف خارج کرده‌اند، و سایر کشورها نیز در آینده نزدیک این کار را انجام خواهند داد. لامپ‌های کاتدی قدیمی نیز مملو از سرب بودند، اما خوشبختانه استفاده از آنها نیز تقریبا منسوخ شده است.

 

اما فناوری‌های قدیمی دیگری هم وجود دارند که کماکان می‌توانند دردسرساز باشند. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که سالیانه تقریبا دو میلیون نفر به خاطر اثرات دود خانگی (Indoor Smoke) ناشی از سوزاندن زغال‌سنگ، چوب یا سوخت‌های حیوانی در داخل منازل از بین می‌روند. اما شاید بزرگ‌ترین خطرات آنهایی باشند که ما هنوز از آنها آگاهی نداریم.

 

حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار ماده شیمیایی وجود دارند که امروزه در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی‌که تنها ۲۰۰ مورد از آنها توسط سازمان‌های مسئول مانند سازمان حفاظت محیط‌زیست آمریکا (EPA) به طور کامل مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. اریک هیند، مدیر بخش حقوقی جنبش صلح سبز (Greenpeace) می‌گوید: «از میان مواد شیمیایی که ما در آنها غوطه‌ور هستیم و در همه جا، در هوای ما، در آب ما، و در غذای ما وجود دارند؛ درصد بسیار کمی است که از منظر تمام چیزهایی که ممکن است بر سر ما بیاورند مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.» این گفته بدان معناست که بدترین آلاینده برای انسان ممکن است هنوز حتی شناسایی نشده باشد.

 

محمد حاج زمان/ بولتن نیوز

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 7 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


یسهم زنان خانه‌دار در آلودگی‌هواک کارشناس محیط زیست با اشاره نقش و سهم زنان‌خانه دار در آلودگی‌ هوا گفت: زنان خانه‌دار با استفاده غیراصولی از وسایل پخت و پز و مواد شوینده در افزایش آلودگی هوا سهم دارند. “فرامرز مجیدی” تصریح کرد: از نشانه‌های بارز احتراق ناقص شعله نارنجی و زرد در وسایل گازسوز است که به دلایل مختلف مانند ناخالصی در گاز شهری و انباشته شدن مواد ناشی از پخت و پزهای قبلی و برخورد شعله به این مواد می‌تواند انجام گیرد.

 

 

 

وی با اشاره هودهای تعبیه شده در منازل، افزود: متاسفانه در بسیاری از منازل یا هود وجود ندارد و یا در صورت وجود کارایی ندارد که از مشخصه‌های هود استاندارد این است که قدرت مکش آن بالا باشد تا بتواند ذرات چربی و مواد زیان‌آور را از محیط آشپزخانه خارج و به محیط بیرون انتقال دهد و قدرت فن آنها نیز باید بالا باشد و همچنین فیلترهای هود نیز باید کارآیی لازم را داشته باشد.

 

مجیدی در ادامه ابراز کرد: فیلترهای موجود در هودهای خانگی باید استاندارد باشد تا هوای تمیز از خانه به بیرون منتقل شود تا هوای بیرون کمتر آلوده شود در نتیجه تعبیه‌ی هودهای کارا در آشپزخانه بسیار ضروری است که متأسفانه اغلب به این امر مهم توجه نمی‌شود.

 

مدرس دانشکده پیراپزشکی در ادامه گفت: هنگام استفاده از مواد شوینده علاوه بر متصاعد شدن گاز، این مواد فضای اطراف را نیز تحت تاثیر بوی نامطبوع خود قرار می‌‎دهند که این امر موجب آلودگی فضای اطراف می‌شود.

 

وی با اشاره به راه‌های مقابله با آلودگی هوا از طریق مواد شوینده، عنوان کرد: برای جلوگیری از آلوده شدن هوا هنگام استفاده از این مواد باید از فن‌ استفاده شود و یا در و پنجره مکان مورد نظر باز گذاشته شود تا جریان هوا غلظت این مواد را پایین آورد تا برای مصرف کننده مضر نباشد.

 

این کارشناس در ادامه خاطرنشان کرد: مواد شوینده معمولاً ترکیبات شیمیایی دارند که گاهی با ورود این مواد به پوست می‎تواند مضر باشد و این امر در مواد شوینده غیراستاندارد که ترکیبات شیمیایی مضر دارند بیشتر جلوه‌گر است اثرات این مواد غیراستاندارد از طریق جذب به پوست صورت می‎گیرد که می‎تواند عامل زیان‌آوری باشد.

منبع: http://zistboom.com/10967/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 7 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀



اعلام اسامی برندگان سال 2012 مسابقه طراحی خلاقانه ژنراتور
اسامی برندگان سال 2012 مسابقه طراحی خلاقانه پارک فرشکیلز در جزیره استاتن اعلام شد.

اسامی برندگان سال 2012 مسابقه طراحی خلاقانه پارک فرشکیلز در جزیره استاتن اعلام شد. این مسابقه با چهار برنده و لیست بلند بالایی از خلاصه پروژه ها و طیف وسیعی از ایده ها نشان دهنده گزینه-های متعدد و متفاوتی برای زیرساخت پایدار و مناسب است.

لیست برندگان:
اول: طرح Scene-Sensor ، عبور از جریان های اجتماعی- اکولوژیکی از: جیمز موری و شووتا واشاکمادز

دوم: طرح تپه های سرسبز(Fresh Hills ) از: متیو روزنبرگ و مشاور مهندسی ساختاری: مت ملنیک و دستیار تولید: امی ماروتا و روبی الیزر

سوم: طرح Pivot از: یانکسین هو و بن اسمیت

چهارم: طرح 99 بادکنک قرمز از : امکا نادی، اسکات روزین، میغان هانتر، دنیل لوب، کارا مک دوول، ایندراجیت میترا، نرگس آیت و دنیس فلوری




رتبه اول: طرح Scene-Sensor ، عبور از جریان های اجتماعی- اکولوژیکی

تیم هنرمند: جیمز موری و شووتا واشاکمادز

محل سکونت هنرمند: آتلانتا ایالات متحده امریکا

فن آوری های انرژی: ژنراتور های پیزوالکتریک (فیلم نازک و سیم های جاسازی شده)

ظرفیت سالانه: 5500 مگاوات ساعت

فعل و انفعالات کلیدی انرژی های انسانی و اکولوژیکی (زیست محیطی) ، در بالا و پایین سطح فرشکیلز سبب جریان های محیطی پیچیده ای می شود که این سوال را در ذهن ما ایجاد می کندکه چگونه می توان انرژی آنها را در قالب یک نیروی مولد حس کرد و کانالیزه و مهار کرد و از نوسانات این ارتباط تنگاتنگ به شیوه مفیدی بهره جست.

 Scene-Sensor خود را در تقاطع جریان های پیوندیابنده و جداشونده سطوح فراز و نشیبی زمین جای می دهد: از طرفی مانند یک کانال جدا کننده وزش های باد را از طریق یک شریان جزر و مددی و کششی مهار می کند و از طرف دیگر به عنوان یک نقطه قوت (مثل یک بخش برتر) تمام جریان های پیاده رو را در پارک طبقه بندی می کند. این عمل دو جانبه مثل آینه – پنجره، صحنه دورنمای نوساندار فرشکیلز را هم منعکس می¬کند و هم نشان می دهد.



رتبه دوم: طرح تپه های سرسبز(Fresh Hills )

تیم هنرمند: متیو روزنبرگ و مشاور مهندسی ساختاری: مت ملنیک و دستیار تولید: امی ماروتا و روبی الیزر
محل سکونت هنرمند: لوس آنجلس، ایالات متحده امریکا
فن آوری های انرژی: WindTamer, Carbon Dioxide Scrubber, SmartWrap
ظرفیت سالانه: 238 مگاوات ساعت
طبق رویکرد تپه های سرسبز ما به نظر می رسد تپه های مواج عناصر طبیعی برآمده از زمین هستند.

بدیهی است که این ساختار مانند تپه های زیر آن با این منطقه اخیراً پوشیده از زباله مانوس و بومی نیست. این منطقه به آرامی در این توپوگرافی حاضر جا خوش کرده است و تمایزاتی در گستره افقی آن ایجاد شده است. این منطقه تپه شرقی را در بر گرفته و پیوستگی یک پارچه ای بین مهار انرژی سودمند و یک چشم انداز پر برنامه ایجاد کرده است.

 این موضوع ارتباط هماهنگی بین زمین و باد ایجاد می¬کند. تپه¬های سرسبز مرهمی برای مزرعه توربین جداشده ازچشم انداز است و مانع ورود جوامع در این فضا می شود.



رتبه سوم: طرح Pivot

تیم هنرمند: یانکسین هو و بن اسمیت
محل سکونت هنرمند: آتلانتا، ایالات متحده امریکا
فن آوری های انرژی: دیسک های پیزوالکتریک و پارچه
ظرفیت سالانه: 1200 مگاوات ساعت

آینده فرشکیلز وابسته به دو موقعیت کلیدی منطقه است: غرق شدن تدریجی در زباله ها و بالا آمدن سطح آب دریای اطراف آن. همین سبب شد ما فکر کنیم چگونه می توانیم این مشکلات بالقوه را به فرصت تبدیل کنیم.

 طرح PIVOT با دو انجام مداخله پاسخ این سوال ماست: شناورکردن ساختار "ترانوا" در خط حرکتی بین این وضعیت ها در طی جایگزینی ناحیه از دست رفته شکل می گیرد و جمع کردن انرژی های انسانی و باد که در امتداد " کیل/ کانفلوانس" در جریان است.


رتبه چهارم: طرح 99 بادکنک قرمز
تیم هنرمند : اِمِکا نادی، اسکات روزین، میغان هانتر، دنیل لوب، کارا مک دوول، ایندراجیت میترا، نرگس آیت و دنیس فلوری
محل سکونت هنرمند: وینی پگ کانادا
فن آوری های انرژی: پانل های پیزوالکتریک و خورشیدی
ظرفیت سالانه: 14000 مگاوات ساعت

این عبارت برگرفته از آهنگ "99 بادکنک قرمز" در سال 1984 است که تداعی کننده حالاتی از فقدان، امید، خاطره و پایداری در دنبال کردن رویاها برای آینده ای روشن و موفق است. با الهام از این تصاویر ، 99 بادکنک قرمز پیشنهادی با مسمّا و استعاری ست در اثبات این سخن که برخی چیزهای زیبا و بازیافتی را می توان از گرد و غبار برجای مانده از فعالیت بشر بر روی زمین و انباشت زباله های جامعه به دست آورد.


















 

منبع: سایت خبری معماری نیوز - ترجمه: نعیمه خوانساری/ 10335 :کدخبر/۱۳۹۱ دوم دي :تاریخ انتشار

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


 

شهر سازی سازگار با محیط زیست، یعنی ایجاد محلات مسکونی متراکم، قابل پیاده روی و مجهز به وسایل نقلیۀ عمومی است که زیر بنا و تأسیسات آن از لحاظ مصرف انرژی و آب کم مصرف و ساز گار با محیط زیست باشد.

شهر سازی سازگار با محیط زیست، یعنی ایجاد محلات مسکونی متراکم، قابل پیاده روی و مجهز به وسایل نقلیۀ عمومی است که زیر بنا و تأسیسات آن از لحاظ مصرف انرژی و آب کم مصرف و ساز گار با محیط زیست باشد.

وقتی یک ساختمان سبز طراحی می شود، همان مقدار هزینه صرف می شود که  برای یک ساختمان سنتی نیاز به صرف هزینه است، اما به روشی دیگر و با نتیجه ای بهتر. گاهی باید اضافاتی را پرداخت. اما اطمینان خواهید داشت که ساختمانی با مصرف آب یا برق کمتر را ساخته اید، و شاید هم هر دو، و می توان با گذشت عمر ساختمان یا بلکه زود تر، هزینه های اضافی را درآورد.

وقتی یک محلۀ مسکونی سازگار با محیط زیست طراحی و ساخته می شود، می توان برای جزئیات خاص آن پول کمتر و یا بیشتری صرف کرد و با ایجاد تغییرات گوناگون، طرحی را ارائه داد که پاسخگوی انتظارات خریدار باشد. اما تحلیل هزینه- منفعت آن باید شامل منافع عمومی هم بشود. هدف نهایی ساختمان سازی سبز ایجاد واحد های خودکفاست: تولید و استفادۀ مجدد از منابع، در عوض بلعیدن انرژی و منابع عمومی.



این موضوع به نوبۀ خود شرایط مناسبی برای کاستن از ابعاد خدمات عمومی پدید می آورد. این موقعیت ها، در طراحی یک سیستم شهری سازگار با محیط زیست، مرتبأ افزونی می یابد.جنبش ساختمان سازی سبز به منزلۀ پیشگام در ساخت و ساز سازگار با محیط زیست در آمریکا، الگو هایی را ارائه می دهد تا تأمین کنندگان مصالح ساختمانی، شرکت های باربری، و شرکت های حمل و نقل تا با ساختمان سازی سبز مخالفتی نداشته باشند. بسیاری از شرکت های بزرگ، از آغاز ، به عضویت شورای ساختمان سازی سبز آمریکا درآمده اند.

جهت اجرایی تر شدن طرح باید پول سازان سیستم فعلی را شناسایی کرد  و به آنان تفهیم کرد که شهر سازی سازگار با محیط زیست چه امکاناتی در اختیار آن ها قرار می دهد. به همین منظور تصور می شود  امکان زیادی برای ایجاد یک اتحاد بزرگ وجود داشته باشد. ساخت وساز شهری سازگار با محیط زیست یکی از بزرگ ترین فرصت های اقتصادی است که دنیا تا به حال شاهد آن بوده است. در اروپا و کالیفرنیا به اثبات رسیده که می توان به محیط زیست اهمیت داد و در عین حال، از توسعۀ اقتصادی نیز برخوردار بود.



توسعۀ محلات شهری LEED وابسته به شورای ساختمان سازی سبز آمریکا برای اولین بار در خصوص  استاندارد های ساخت و ساز سازگار با محیط زیست که تا به حال بی سابقه بوده، درحال کار و فعالیت است و در سال 2007 ، پیش نویس سیستم درجه بندی آن را به پایان رسانیده و برای به کار گیری آن استاندارد ها پروژه های آزمایشی ترتیب داده است. پروژه های سازگار با محیط زیست هنگامی به نتیجه می رسند که یک شهرداری یا یک واحد دیگر دولتی از این نظریه حمایت کند، سازنده ای در میان باشد که پتانسیل را برای چنین بازاری را یافته و همین طور یک تیم معماری متشکل از برنامه ریزان و طراحان نیز برای ارائۀ طرح ها اعلام آمادگی نماید.

 بنا براین، تحقق یافتن چنین پروژه هایی مستلزم تعهد پذیرفتن گروه های متعدد است. یکی از راه های درگیر کردن مردم چالش معماری 2030 است، که مقصود از آن کاهش قابل ملاحظۀ انتشار دی تکسید کربن تا سال 2030 می باشد، که این کار از طریق شیوه های نوین برنامه ریزی و ساخت بنا ها و توسعه صورت می گیرد.

اینکه در زمینه توسعه شهری سازگار با محیط زیست با مشکلات و اجبارهای داخلی  سروکار داشته باشیم، وضعیت کلی اقتصادی، و بهداشت عمومی و رفاه مردم بهتر می شود. آن چه شهرسازی سازگار با محیط زیست وعده می دهد، تراکم زندگی محلی و هماهنگی هر چه بیشتر آن با طبیعت است.




 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز/

7561 :کدخبر


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:ارتباط شهرسازی , محیط زیست , شهرسازی, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


 دولت امیدوار است که تسهیلات جدید که انرزی پاک تر و سبزتر تامین می کند که موجب تقویت کارآفرینی و اقتصاد منطقه ای شود، و این امر نیازمند استفاده از مصالح بومی توسط کارخانه های تولید انرژی می باشد.

آفریقای جنوبی- ملتی که در طول تاریخ وابسته به زغال سنگ بوده‌اند – بودجه غیر قابل باوری بالغ بر 4/5 بیلیون دلار را به پروژه های انرژی تجدیدپذیر اختصاص داده است که پیش بینی می شود قابلیت تولید 4/1 مگا وات انرژی باد و خورشیدی را داشته باشد. 28 پروژه اولیه برای برنامه در نظر گرفته شده است که انتظار می‌رود با زمین های اختصاص داده شده به پروژه، بین سالهای 2014 تا 2016 وارد کار شوند.

دولت امیدوار است که تسهیلات جدید که انرزی پاک تر و سبزتر تامین می کند که موجب تقویت کارآفرینی و اقتصاد منطقه ای شود، و این امر نیازمند استفاده از مصالح بومی توسط کارخانه های تولید انرژی می باشد.

از 28 پروژه انرژی های تجدیدپذیر که مدنظر قرار گرفته شده‌اند، به 18 پروزه تولید انرژی خورشیدی، 632 مگاوات اختصاص داده شده در حالیکه به 8 مزرعه انرژی بادی 634 مگاوات تخصیص یافته است. 150 مگاوات باقیمانده به دو پروزه انرزی خورشیدی غنی سازی شده (CSP) اختصاص داده شده است.



بر اساس برنامه اجرایی نسبتا سریع انتظار می رود انرژی تولیدی نیروگاه های بادی و خورشیدی تا سال 2014 وارد شبکه های ملی شود، در حالیکه پروژه CSP تا سال 2016 قابل استفاده تجاری خواهد بود.

ساخت این پروژه ها طولانی مدت بوده است، همانطور که مرکز مطالعات انرژی های پایدار و تجدیدپذیر اشاره می کند آفریقای جنوبی از موقعیتی عالی برخوردار است و دارای منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر تابش مستقیم خورشید، انرژی اقیانوس و انرژی باد می باشد و هم چنین محل " پروژه های عظیم و برجسته از نظر خصوصیات و فن اوری" در این زمینه می باشد.

 10 سال از زمانی که دولت متعهد شد تا تعداد پروزه های انرژی تجدیدپذیر که در توسعه نیازهای انرژی ملی موثر می باشند را افزایش دهد، می گذرد. مجموعه هایی که در مورد اقلیم آزاد در آفریقای جنوبی مطالعه می کنند، عواملی را ذکر می کنند که در این تاخیر موثر بوده اند که تغییرات در سیاستها و نظام نامه و احتیاط در مورد سودمندی شرکت های دولتی نظیر Eskom (اداره برق) از جمله آنها می باشند بنابراین حرکت و تغییر خیز اساسی برای آفریقای جنوبی است.



اخیرا 85 درصد از انرژی مورد نیاز کشور توسط کارخانجات و سوخت ذغالی تامین می شود که بیشترین حجم تولید آن 41 هزار مگاوات می باشد. بعید است که تولیدات جدید انرزی تجدیدپذیر با تولیدات ذغال سنگ جابجا شوند، بلکه موجب تنوع در منابع تامین انرژی آفریقای جنوبی خواهد شد که این امر در دفع بحران، نظیر آنچه در سال 2008 اتفاق افتاد و کاهش سطح انرژی موجب خاموشی هایی در کشور شده بود، کمک می کند. همزمان با این پروژه، دولت آفریقای جنوبی توسعه تولید انرژی را در بخش های دیگری نیز تصویب نمود.

به گزارش رویترز آفریقای جنوبی در نظر دارد تا سال 2025 بیش از 9هزار مگاوات الکتریسیته از منابع زغال، گاز ، آبهای سطحی و نیروگاه های CHP در برنامه های صنعتی تولید و فراهم نمایند.



















 

منبع: سایت خبری معماری نیوز - ترجمه: نعیمه خوانساری/ 10215 :کدخبر

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


فعالیت سایت دفن زباله منجر به تغییر و تحولات نامساعد توپوگرافی در محیط زیست شده است. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم برای محیط‌هایی که به دلیل فعالیت‌های دفن زباله آسیب دیده‌اند امکاناتی در نظر بگیریم.


معمار: گروه معماری  Batlle & Roig
مکان: Vacarisses، بارسلونا، اسپانیا
گروه طراحی: Enric Batlle Durany و Joan Roig i Duran
سازمان‌های همکار: Xavier Ramoneda، Mario Suñer، IDEMA
تاریخ اجرای طرح: 2010
مساحت: 45000 مترمربع
بودجه: 74000000 یورو
مهندسان: IDEMA
معماران منظر: Enric Batlle Durany و Joan Roig i Duran
پیمانکار: UTECTRV (FFC + HERA + URBASER)
عکس: Francisco Urrutia

اختصاصی معماری نیوز: Waste Treatment Facility در دامنه کوه مشرف به توده سنگی Coll Cardús قرار دارد. این محل به تازگی به مکانی برای دفن کنترل شده زباله نزدیک به حد ظرفیت آن تبدیل شده است. این حقیقت باعث شده که مدیریت محل به بسته شدن تأسیسات و بررسی استفاده ممکن از محل در آینده بپردازد.



انتخاب مکان CTRV همانند به حداقل رساندن اثرات زیست‌محیطی ناشی از نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری از فعالیت‌های مربوط به مدیریت مواد زائد، ضوابط مختلف پایداری اقتصادی و منطقی را به حساب آورده و مورد توجه قرار می‌دهد.

فعالیت سایت دفن زباله منجر به تغییر و تحولات نامساعد توپوگرافی در محیط زیست شده است. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم برای محیط‌هایی که به دلیل فعالیت‌های دفن زباله آسیب دیده‌اند امکاناتی در نظر بگیریم.

 علیرغم اندازه امکانات گیاهی، قصد داریم به بالاترین حد یکپارچه‌سازی چشم‌انداز با محیط زیست برسیم.  برای نیل به این هدف، انطباق توپوگرافی بالا را دنبال می‌کنیم. 



ساختمان از انرژی و آب تولید شده توسط گیاهان خودش استفاده می‌کند. آب مورد استفاده بیشتر از تجمیع آب باران و انرژی مورد نیاز از بیوگاز تولید شده توسط مواد زائد موجود در مجاورت سایت دفن زباله Coll Cardús تأمین می‌شود.



این پروژه شامل ساخت دو بخش در زیر سقفی بزرگ است. این مناطق که با ورودی‌های مجزا از یکدیگر جدا شده‌اند، ارتفاع و سطح یکسانی ندارند. به همین دلیل است که سقف هندسه خود را بر اساس برنامه‌ها و ابعاد هر ناحیه تغییر می‌دهد.

سقف پوشیده از ملزومات متعددی نظیر هواکش‌ها، نورگیرها و غیره است. دایره‌های مختلف شامل پوشش‌های طبیعی زمین، خاک، شن و درختچه‌هاست. با گذشت زمان، آنها تأثیر این تأسیسات را بدون توسل به استتار و یا تقلید، متعادل می‌سازند.



















 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز - ترجمه : سمیه پیلوار/ 9562 :کدخبر

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

طرحی برای مرکز شهر Klaksvik

این طرح که توسط معماران MIRO ارائه شد، نقطه آغازی برای طرح مرکز شهر Klaksvik بود.



این طرح که توسط معماران MIRO ارائه شد، نقطه آغازی برای طرح مرکز شهر Klaksvik بود.

شکل آن بر اساس نیازها و کاربردها و محیط پیرامونش برای میزبانی در این لانه فرم‌دهی شده است.

شکل هسته جدید بر مبنای دفن زباله در انتهای خلیج می‌باشد. حتی اگر شکل آن به صورت تصادفی ایجاد شده باشد، قدمی بنیادی در تاریخ شهر به ایجاد تونل به جزایر جنوبی به حساب می‌آید .

بادهای قوی به این فلات می‌وزد و این هسته از آن آگاه است و شکل حصار مانند آن به همین دلیل است كه به عنوان دژی در مقابل بادهای سهمگین می‌ایستد.

هسته باید متراکم و دنج و انعکاس چشم‌انداز موجود شهر ساخته شده از خانه‌های مستقل باشد. هدف این بود که رفت و آمد به دژ آسان و پذیرای همگان باشد.

بنابراین، حلقه‌هایی در نقاط مختلف به عنوان فضای عمومی برای حضور مردم Klaksvik قرار داده شدند.

در این هسته هیچ خانه‌ای نیست و هدف صرفاً ایجاد یک مکان عمومی بوده است.



خانه‌سازی در زمین 7000 مترمربعی در چهار بلوک در خشکی انجام می‌شود که این ساختمان‌های خطی در مقیاس معماری آورده نشده‌اند زیرا قرار است موضوع مسابقه آینده و یا ابتکارهای خصوصی باشد که توسط کمیسیون کیفیت کنترل می‌شود.

ما سعی کردیم آنها را به صورت ساختمان‌های سه طبقه با فضای تجاری در طبقه همکف و آپارتمان‌ها در طبقات بالایی نشان دهیم.

ایستگاه اتوبوس نیز یک عامل نامحسوس در چشم‌انداز جدید شهر خواهد بود. روگذری که دو منطقه سبز را به هم وصل می‌کند و فضای پوشش داده شده‌ای برای ایستگاه اتوبوس و پارکینگ می‌باشد.



ماشین‌های ساکنان بلوک‌های مسکونی در خارج از شبه جزیره هسته قرار می‌گیرند و یا در برج‌های ذخیره‌سازی کوچک خودکاری که در نقاط کور قرار گرفته‌اند جای خواهند گرفت.

 پارکینگی با ظرفیت حداکثر 300 ماشین در زیر شیب کلیسا قرار دارد.

از آنجا که پارکینگ در فضای باز حجم زیادی را اشغال می‌کند، ساختار پارکینگ اتوماتیک بزرگتر نیاز به پارکینگ برای مواقعی که تردد زیاد است را از بین می‌برد.

از ویژگی‌های این سیستم اتوماتیک بی‌سر و صدا بودن آن و حذف فضای بلااستفاده است. از آنجا که این ساختمان پنج طبقه دارد، فضای بالای سقف آن مختص تراس کلیسا است.



در مرکز هسته یک میدان وسیع در حدود 3000 مترمربع وجود دارد. سالن‌های تو در تو و ساختمان اداری که مستقیماً به آن مربوط است برجسته‌ترین نشانه مشارکت مردم در زندگی اجتماعی جامعه می‌باشد.

همچنین این میدان فضای روباز برای فستیوال‌های تابستانی است که هر دو فرهنگستان و کتابخانه در طبقات بالایی ساختمان‌ها قرار گرفته‌اند و ارتباطشان با زمین فقط از سالن‌های ورودی و پذیرش است.



این چیدمان برای ایجاد فضای هرچه بازتر برای فعالیت‌های تجاری است. این مرکز شهر جدید تنها یک راه اختصاصی معمولی دارد که به مدار شبکه‌ای شهر متصل است و بقیه فضا مخصوص عابرین پیاده است. فضای عمومی هسته در یک مسیر هموار به سمت پارکی سرازیر می‌شود که تقریباً ارتباطی بی‌درز بین خلیج و فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی است که در مرکز این تنگه باریک قرار دارد.



قرار نیست پارکینگی در فضای آزاد این شبه‌جزیره مرکزی ساخته شود زیرا لزومی برای همراه داشتن وسیله نقلیه در آن مکان ندارد. این قسمت جزء منطقه طرح ترافیک است و تنها وسایل نقلیه اورژانس، شهرداری و وانت و كامیون باربری اجازه تردد در آن مسیر را دارند.

سقف مجتمع‌ها سبز است و این مسئله به خانه‌های سنتی جزیره بازگشته و همچنین بازتابی از چشم‌انداز محیط پیرامون است.

كوه‌های فاروئی كه سر از دریا بیرون آورده‌اند به صورت یك توده بتنی دیده می‌شوند كه تاجی از گیاهان سبز موجود بر سر دارند و به همین دلیل مركز Klaksvik است.

دروازه غربی این هسته رابط اصلی با خلیج بوده و در فصل سرما، مانعی برای ورود هوای سرد به فضای درون است. دیواری شفاف از جنس پلی‌كربنات یا پلكسی‌گلاس كه بنا به ضرورت و به صورت الكتریكی پایین و بالا می‌رود نیز در این مكان تعبیه شده است و زمانی كه دیوار پایین است، عبور و مرور از درهای جنبی امكان‌پذیر است.

ایستگاه مجهز به دفتر اداری و اتاق استراحت برای خدمه و همچنین اتاق انتظار، سرویس بهداشتی و دیگر امكانات برای مسافران می‌باشد. اما پوشش كامل با دو چمنزار از طریق سقف سبز و سراشیبی صاف در هر دو طرف یكپارچه شده است. با این مدل، جداسازی بین مركز شهر جدید با زمین ورزشی و مدرسه از بین می‌رود.


 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز - ترجمه : سمیه پیلوار/ 9072 :کدخبر

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

راهنمای استفاده از Arc GIS 9.x

راهنمای استفاده از Arc GIS 9.x (مقدماتی)

 

نویسندگان :

حمیدرضا مسکنی جیفرودی ( مدیر گروه GIS پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی)

لیلا آریامنش

 

انتشارات : جهاد دانشگاهی مشهد

سال انتشار : 1387

 

این کتاب و لوح فشرده همراه آن سعی دارد گام به گام شما را با نرم افزار Arc GIS و بخشی از مفاهیم پایه آن آشنا کند. این کتاب دارای دو قسمت راهنمای استفاده از Arc GIS و پیوست هاست. در بخش " راهنمای استفاده از Arc GIS" در 292 گام، مراحل کار برای کاربرانی که هیچگونه آشنایی با Arc GIS ندارند فراهم می شود. این کتاب شما را تا پایان مرحله مقدماتی Arc GIS راهنمایی خواهد کرد، به گونه ای که شما بعد از مطالعه این کتاب توانایی ایجاد یک نقشه GIS از نقشه کاغذی را خواهید داشت و تقریبا تمامی نیازهای موسسات اجرایی را پاسخگو خواهید بود.

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

  بررسی‌ها نشان می‌دهد لارو زنبور جواهرنشان که انگل سوسری آمریکایی است، این منبع غذایی غیربهداشتی را با ترشح یک ترکیب قوی ضدمیکروبی به منبع غذایی پاک و عاری از آلودگی تبدیل می‌کند.

Animal-Rights-Watch--ARW-1-1156
به گزارش خبر آنلاین،  ما انسان‌ها از نگهداری غذاها در یخچال گرفته تا پاستوریزه کردن شیر و موادغذایی مشابه، شستن مرتب دست‌ها و بازرسی بهداشتی موادغذایی شیوه‌های متفاوتی را برای جلوگیری از ابتلا به مسمومیت‌ها یا عفونت‌های غذایی انتخاب می‌کنیم؛ اما به نظر می‌رسد این تنها ما نیستیم که به سلامت موادغذایی اهمیت می‌دهیم. مطالعه تازه‌ای نشان می‌دهد لارو زنبور جواهرنشان که درون بدن سوسک حمام به شکل انگل رشد می‌کند، ترکیب ضدمیکروبی قوی را در بدن میزبان خود ترشح می‌کند تا از سلامت منبع غذایی نه‌چندان بهداشتی خود مطمئن شود.
زنبور جواهرنشان ماده در فصل تولیدمثل به سراغ سوسری آمریکایی با نام علمی Periplaneta Americana رفته و با اتصال یکی از تخم‌های خود به پای این حشره او را به یک منبع غذایی حاضر و آماده برای لارو خود تبدیل می‌کند. لاروپس از خروج از تخم حفره‌ای درون بدن میزبان ایجاد کرده و شروع به تغذیه از اندام‌های داخلی سوسری می‌کند. در نهایت با از بین رفتن میزبان لارو شروع به تنیدن پیله‌ای به دور خود خواهد کرد و درون آن به یک زنبور بالغ تبدیل خواهد شد.
به دلیل شرایط غیربهداشتی زندگی میزبان این زامبی کوچک در استفاده از اندام‌های داخلی او اغلب تنها نیست و می‌تواند رقبایی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و انواع قارچ‌ها داشته باشد که می‌توانند سلامت منبع غذایی منحصربه‌فرد او و حیات لارو را تهدید کنند.
گوردون هرزنر، حشره‌شناس مؤسسه جانورشناسی دانشگاه رگنزبرگ در آلمان که محقق ارشد این پژوهش بوده است، می‌گوید: «واضح است که لارو این حشره به حفظ تنها منبع‌غذایی خود و سلامت خودش در برابر بیماری‌های با منشا غذایی نیاز دارد و به همین دلیل مطالعه این محیط، شیوه عمل او و مکانیسم‌ دفاع ضدمیکربی که به کار می‌گیرد، می‌تواند حائز اهمیت باشد».

یک ترکیب ضدمیکروبی قوی

هرزنر و همکارانش برای اینکه شیوه محافظت این لارو از خودش را در برابر بیماری‌های ناشی از مصرف منبع‌غذایی آلوده بررسی کنند، قطراتی از ماده‌ای را که لارو در هنگام تغذیه از بدن سوسری به درون بدن او ترشح می‌کند، جمع‌آوری و مورد بررسی قرار دادند.
بررسی‌های این گروه نشان می‌داد ماده ترشح شده در بدن میزبان از ترکیب دو ماده ضدمیکروبی قوی تشکیل شده که به سادگی می‌توانند باکتری‌های موجود در بدن سوسری آمریکایی را هدف قرار دهند. هرزنر می‌گوید: «این اولین‌بار نیست که این دو ماده ضدمیکروبی که یکی در گل ماهور وجود دارد و دیگری یک ترکیب طبیعی ضد سل است، شناخته می‌شوند؛ اما ترکیب آنها در این قطرات کاملا اختصاصی است و به نظر می‌رسد می‌تواند طیف وسیعی از باکتری‌ها را هدف قرار دهد. در نتیجه علاوه بر اینکه ماده غذایی که در اختیار لارو قرار می‌گیرد کاملا بهداشتی است، ترشح این طیف متفاوت از ترکیب‌های ضدمیکروبی باعث می‌شود احتمال مقاوم‌ شدن باکتری‌ها نسبت به ترکیب ضدمیکروبی از بین برود، درست شبیه به شیوه‌ای که ما انسان‌ها برای جلوگیری از ایجاد مقاومت باکتریایی نسبت به دارو اتخاذ می‌کنیم».

جیم وایتفیلد، استاد حشره‌شناسی دانشگاه ایلینویز که در این تحقیق مشارکت نداشته، می‌گوید: «این شیوه انگلی در بسیاری از حشرات متداول است؛ اما آن چیزی که این نمونه را منحصربه‌فرد می‌کند این است که بر خلاف اغلب حشرات اینجا لارو است که از خودش محافظت می‌کند و حشره بالغ دخالتی در میکروب‌زدایی از محیط برای حفاظت از او ندارد».

هرزنر می‌گوید: «کشف این ترکیب ضدمیکروبی شاید در طول زمان بتواند در تولید غذاهای ایمن‌تر به بشر کمک کند و باعث شود آنتی‌بیوتیک‌های بهتری که در نهایت به مقاومت باکتری‌ها منجر نمی‌شوند، تولید شوند. از سوی دیگر تکامل کار خودش را خواهد کرد و می‌توانیم در آینده منتظر تولید آنتی‌بیوتیک‌هایی به مراتب قوی‌تر توسط این لاروها باشیم».

منبع: http://arw.ir/1391/11/04/%DA%86%D8%B7%D9%88%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%B3%D9%88%D8%B3%DA%A9-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B9%E2%80%8C%D8%BA%D8%B0/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


English news
?What is light pollution

 

What is light pollution?

 

 

The alteration of the natural quantity of light in the night environment due to the introduction of artificial light is a true pollution. “Pollution” means “impairment of the purity of the environment” (e.g. Mc Graw Hill Scie. Tech. Dictionary). Light pollution stands for “pollution of the light”: pollution of the natural light due to manmade light.

 

Light pollution produces many impacts on the environment and the health of the beings living in it (animals, plants and man), as shown by a large number of scientific studies and reports (see e.g. Rich C., Longcore T. 2005, Ecological Consequences of Artificial Night Lighting, Island Press). They are still little known because this field of studies has developed since few years. The growth of the night sky brightness is the most known of the many effects of light pollution only because it is the most evident and because astronomers, with their sensitive instruments, recognized it and begun to study it already many years ago, when it was not so pronounced. Even neglecting the many and well documented effects of light pollution on the environment, light pollution is a serious problem because it endangers the perception of the Universe around us, on which the starred sky constitutes the only window available for the population. A fundamental element for the culture, both humanistic and scientific, and one important part of the landscape patrimony is disappearing. Light pollution finally means energy and money waste.

 

Even considering only the effects on the night sky visibility, the situation of light pollution is particularly worrisome. From the impressive data available, it clearly appears that a legislative effort is indispensable in order to direct the progress and the development of the nighttime outdoor lighting in a virtuous way of respect of the environment and energy saving, which so far was not adequately undertaken. This legislative effort must be able to promote a change in the lighting habits and is demanded with urgency because light pollution grows in an exponential way, with growth rates that in some areas surpasses 7 per cent per year.  

 

Solutions

 

What could be done?  The most natural and effective solution, that to shut off any external light, is obviously not practicable in the modern world where nighttime outdoor lighting is a social necessity. In a hypothetical scale of decreasing effectiveness, the second solution is to renounce to install any new lighting system. This would not eliminate light pollution but at least would set to zero its high yearly growth rate. This solution would not create the dark and it is seen positively from some peoples, however it could be conflicting with the development requirements of advanced industrial countries like ours. The third solution is to allow the increase of nighttime lighting but, at the same time, to enforce provisions to avoid that the light is wasted upward and a top limit to the yearly growth rates of the outdoor light flux installed in each town and to the yearly growth rates of the electric power consumptions for external lighting. These top limits favor the use of more efficient fixtures, the design of lighting installations with larger utilization coefficients and the use of lamps with larger efficiencies.

  

The best laws against light pollution currently in force in some Italian regions, undertook a more soft road, perhaps even too much soft (e.g. Lumbardy, Emilia-Romagna, Marche). They have chosen to not place any limit to the installation of lighting systems. Except few exceptions, everyone is free to illuminate whatever he wants. If a so wide freedom is allowed but at the same time a reasonably effective law in limiting light pollution is wanted, it must be required to follow at least some fundamental rules when designing and installing the lighting system. Any attempt to leave further freedom even on the rules, results is an ineffective law.

 

The basis of a truly effective protection is (i) the minimization of the direct light emissions over the horizon from the luminaires by a proper choice of fixtures and a proper lighting design, and (ii) the limitation to the minimum necessary of the light emissions reflected from the lighted surfaces, by avoiding over-lighting and containing at best the light wasted outside the area to be lighted.

 

The adverse effects of light pollution depend on the direction of the light emission. Upward light emission by fixtures and upward light reflection by lighted surfaces have typically a very different light distribution. Fixtures are usually the main responsible of the light emissions in those directions, which make light pollution propagate in a large area and add very efficiently with pollution produced from other sources. So upward emission by fixtures need to be minimized very accurately, particularly in the first 45 degrees over the horizon plane. See this paper to learn more.

 

Provisions to be adopted

 

Let’s resume the provisions to be adopted in an effective legislation against light pollution. Only the technical measures than cannot be renounced are listed here and only those already enforced and “experimented” somewhere. They should be part of a law and not postponed to following Regulations or Planes, because they should be stronger to win the resistances of the most unprogressive part of light polluters.

 

1) provisions should be applied in the entire territory without ineffective subdivisions in “protected areas” or poorly defined zoning because light pollution propagates very far from sources.

2) provisions need to be clearly applied to any NEW lighting installation, both public and private.

3) light pollution due to reflection by lighted surfaces should be limited by forbidding over-lighting and enforcing the use of flux reducers at the proper time or the shut off whenever possible. When a standard rule for safety exist, the average luminance or illuminance should not surpass the minimum value required for safety (e.g. road, walking areas, working areas). For other kinds of lighting a maximum luminance of 1 cd/m^2 should be permitted (e.g. building lighting).

4) limitation of direct upward emission produced by fixtures in any direction above the horizon, should be obtained by using a parameter depending on the direction of the light and not on the integrated light flux. A good parameter is the light intensity per unit of flux emitted by the light installation, in cd/klm. The light emissions at small angles above the horizon (the first 45 degrees) should be limited very carefully because they are the most effective in producing the adverse affects of light pollution.

5) the direct upward light emission of fixtures should be limited to 0 cd per 1000 lumens of flux emitted by the fixture, in any direction above the horizon (gamma angle equal or greater than 90 degrees) for almost any kind of lighting installation. A tolerance of 0.49 cd/klm is allowed in practice, because the limit is given as an integer number and then the measurements can be approximated to the nearest integer.

6) Building and monuments should be lighted from top to bottom, with the same limits given above for the upward lighting emissions, except in cases of proved impossibility (in this case it should be permitted to light from bottom but the border of the light beams should remain inside the boundaries of the lighted surface).

7) Lighting installations for large areas should complain to the same limits above (point 5).

8) Only lamps with the larger efficiency available for the requested use should be used. They save energy and produce less light pollution outside the photopic band and inside the scotopic band.

9) Upward directed light beams, beacons and similar luminous calls should be prohibited, even because they distract car-drivers and endanger the road safety.

10) Penalties for not compliant installations should be proportional to the number of fixtures.

11) The existing installations producing huge quantities of light pollution or belonging to the most polluting categories should be adapted.

12) The lighting design made by a professional lighting engineer should be mandatory for any lighting installation (except low power home installations with less than 5 fixtures). It should be completed with the photometries of fixtures in standard EULUMDAT format and a report demonstrating the numerical compliance with these rules.

 

The following prescriptions could also be added, whose precious effects of rationalization have already been pointed out: 1) the yearly growth rate of the installed light flux for nighttime outdoor lighting, public and private, in any municipal district cannot exceed the 2%; 2) the yearly growth rate of the electric power consumptions for nighttime outdoor lighting, public and private, in any municipal district cannot exceed the 1,5%; 3) the fraction of downward flux emitted by the lighting installation outside the surface to be lit should be accurately minimized as much as possible.

The limit on the yearly growth rate of the electric power consumptions for nighttime outdoor lighting has been recently enforced by law in some regions of Italy.


منبع: http://www.savethenight.eu/What20is.html


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تقدير از قهرمان تالاب همزمان با روز جهاني تالابها

مدير اجرايي مركز منطقه اي رامسر از معرفي قهرمان تالاب در شهر اهواز خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست (پام): هرساله همزمان با روز جهاني تالابها در 14 بهمن ماه(2فوريه) از كساني كه خدمات ارزنده اي نسبت به احياي تالاب هاي كشور داشته اند به عنوان قهرمان تالاب قدرداني مي شود كه امسال نيز اين مراسم در شهر اهواز برگزار خواهد شد.
 
اين برنامه در راستاي تقويت فرهنگ حفاظت بهينه از تالابها و ارتقاي سطح آگاهي مردم از اكوسيستم هاي تالابي و گونه هاي آنها در نظر گرفته شده است.
 
صادقي زادگان مدير اجرايي مركز منطقه اي رامسر در خصوص نحوه انتخاب قهرمان تالابي گفت: پس ازدرج آگهي مربوطه در روزنامه هاي كثير الانتشار وجمع آوري مدارك افراد در سه بخش فعاليتهاي تحقيقاتي- مطالعاتي،اجرايي و همچنين مشاركت مردمي سوابق و عملكرد افراد توسط كميته داوران بررسي و نتايج آن در روز جهاني تالابها اعلام و به نفرات برتر جوايزي اهداء خواهد شد.
 
وي افزود: اين سازمان در نظر دارد به منظور شناسايي،جمع­آوري و طبقه­بندي تجربيات موفق مرتبط با حفاظت بهينه اكوسيستمهاي تالابي و تشويق و اشاعه فرهنگ تالابي در سطوح مختلف در كشور، برنامه سالانه انتخاب قهرمان تالاب را هر ساله همزمان با روز جهاني تالابها برگزار نمايد.
 
اين جايزه در سه بخش فعاليتهاي  تحقيقاتي- مطالعاتي،اجرايي و مشاركت مردمي اهداء خواهد شد.كليه افراد حقيقي و حقوقي مي­توانند در اين رقابت شركت نمايند. مهلت ارسال مدارك تا  9 بهمن 1391 مي­باشد.
 
ضروري است تا متقاضيان اطلاعات درخواستي را به آدرس تهران- بزرگراه حكيم- پارك طبيعت پرديسان- ساختمان معاونت محيط زيست طبيعي وتنوع زيستي  بلوك D طرح حفاظت از تالابها (پست الكترونيكيinfowetlands@yahoo.com) يا دبيرخانه مركزمنطقه اي رامسر(پست الكترونيكي rrc.sama@gmail.com ) ارسال نماييد. جهت دريافت اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 88241658 و 88233014 تماس حاصل فرماييد.
فرمهاي دريافتي توسط كميته داوران بررسي و جوايز آنها در تاريخ 16 بهمن، همزمان با روز جهاني تالابها اهداء خواهد شد.
 
  
جهت دريافت اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 88241658 و 88233014 تماس حاصل فرماييد.

جهت دريافت فايل فرم ثبت نام اينجا كليك نماييد
 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

The Effects of Light Pollution on the Animal

The Effects of Light Pollution on the Animal Kingdom

 

Everyone knows that any outdoor light is usually surrounded by an assortment of insects. No one really stops to think about the effect the lights have on these insects they just know that insects are attracted to light. The fact is that it is more than just an attraction, it is an obsession. Insects will fly around from light to light congregating with other insects and are eventually blinded, exhausted or overheated to death. Studies show that the average street lamp kills at least 150 insects each night it is lit. Multiply that by 365 and you get 54,750 insects killed by one lamp in a year. A city block has at least 4 usually more in the range of 8 street lamps. That means that one city block is knocking out 219,000 to 438,000 insects per year. Now picture how many street lamps reside in New York City, or the United States of America. The number of insects being killed by street lamps gets to an unfathomable number when you factor in all the street lamps in the world which probably in itself is in the millions. You are probably thinking the less bugs the better, but the birds, bats, reptiles and frogs have different thoughts on their minds.

Sparrows and a number of song birds rely on insects for protein. With the loss of billions of insects every year to light pollution, the hunt for food is becoming more difficult for these birds. Frogs, Lizards and bats also rely on insects for meals and shortages in food could be an issue in the near future. The abundance of artificial lighting is more directly related to the death of thousands of birds than their starvation due to lack of insects. Most birds embark on biannual journeys to warmer climates and back to their habitat of originality. In order to navigate this journey they use the magnetic force of earth with their internal compasses along with the constellations and the moon as an atlas. Usually these birds travel across massive areas of land and thousands of miles of ocean, using the reflection of the stars and moon to guide their way. In the past, this reflection created the brightest luminosity compared to the land and the birds would easily be able to find their way to their destination. Now the moonlight has some competition with the coastline lined with brightly lit cities creating a glow in the sky that is brighter than the natural illumination of the heavens.

According to the Fatal Light Awareness Program (FLAP), at least 100 million birds are killed annually by manmade structures. These deaths are a combination of disorientation due to artificial lighting, bright lights and towers with blinking beacons. A large majority of the deaths are caused from collisions with either other birds or buildings, towers and other manmade structures due to confusion from too many or too bright lights. A couple of significant mass killings of birds have occurred in the United States over the past fifty years. Cause of death: LIGHTS. On October 7, 1954, 50,000 birds followed a bright light beam lit by the Warner Robins Air Force Base in Georgia only to hit dead into the ground. More Recently in 1998, nearly 10,000 birds slammed into radio transmission towers in Kansas. Although these may have been freak accidents, it only proves the theory that the over usage of lights is killing our birds.

Most commonly associated with light pollution is the endangered sea turtles of Florida. Six species of turtles are known to live in the Atlantic and five of these are endangered. Sea turtle eggs are buried in the beach by their mothers and hidden for a period of time. When they hatch, the hatchlings are supposed to crawl towards the water by looking for the brightest horizon. Like the birds, this used to be the reflection of moonlight and stars on the water or the reflection of the sun on the water. However, in the past couple decades, Florida has urbanized their coastline with six distinct sky glows on the eastern coast. Instead of heading for the water, the hatchlings are disoriented and heading for the cities and die from either exhaustion, being hit by a car or other various deaths. The sea turtles of Florida are not expected to be in existence in fifty years


As you can see, light pollution is not just an inconvenience to those who are intrigued by the night sky, but also to those who believe that the animal kingdom is sacred. The animal kingdom is in danger of being eliminated because of humankinds excessive need to light up our world. There is better use for our energy and money and certainly a better use for a dark night than a bright one. The benefits of dark-sky friendly lighting clearly outweigh the costs of light pollution, and the world should start paying attention how flipping the switch is affecting our earth.



Abstract
In urban areas, animals are often faced with changes in the natural noise and light environment. Recent work showed that artificial night lighting can affect both circadian and circannual patterns of behavior. Males of several songbird species started their dawn singing earlier relative to sunrise when breeding near street lights, and male blue tits Cyanistes caeruleus in lighted territories were more successful at extra-pair mating. Female blue tits that bred near street lights also started egg laying earlier in the season. A PhD project is available to study effects of light pollution on seasonal and daily variation in the timing of singing. The project will focus on (a) fitness consequences of variation in the timing of singing, (b) the relationship between female fertility status and the timing of singing, and (c) the costs of early singing. The project requires intense fieldwork on a variety of songbirds; fieldwork can take place in several European countries, depending on the main focus of the project.
Keywords behavioral ecology, singing behavior, reproductive success, multiple paternity, songbird
Main advisor
Bart Kempenaers, MPIO Seewiesen

منبع: http://starrynightlights.com/blog/?p=53
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

دو محيط بان گلستاني در حين انجام مأموريت جان باختند مديركل محيط زيست استان گلستان خبرداد: دو محيط بان در استان گلستان در حين انجام مأموريت دچار سانحه شده و جان باختند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست (پام): محمد ممشتي با بيان اين مطلب افزود: دو محيط بان اداره كل حفاظت محيط زيست استان گلستان ظهر ديروز دچار سانحه شده و جان خود را از دست دادند.

به گفته وي، اين دو محيط بان كه ۶ ماه پيش به جمع نيروهاي محيط زيست استان گلستان پيوسته بودند در حين گشت زني در منطقه حفاظت شده جهان نما در شهرستان كردكوي واقع در غرب استان گلستان، به دليل شكسته شدن سطح يخ زده يك آب بند دچار سانحه شدند.

ممشتي اظهار داشت: 3 نفر از محيط بانان منطقه براي انجام مأموريت عازم منطقه بودند كه ابتدا يكي از اين محيط بانان به دليل يخ زدگي آببند دچار سانحه شد و نفر دوم كه براي نجات او تلاش مي كرد نيز جان خود را از دست داد اما محيط بان سوم توسط افراد محلي نجات پيدا كرد.
مديركل محيط زيست استان گلستان تصريح كرد: عليرغم تلاش ساكنان محلي براي نجات جان اين دو تن، متاسفانه آنها در ميان آب هاي يخ زده غرق شده و جانشان را از دست دادند.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


زباله در تهران زیست بوم: رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: تا ۱۰ روز دیگر برنامه‌ای جدی برای کاهش زباله و موش اجرا می‌کنیم که طبق این بند صنوف زباله‌ساز پلمپ خواهند شد.
مهندس محمد هادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست در حاشیه هفتمین همایش مدیریت سبز افزود: این صنوف که بیشتر شامل اغذیه فروشی‌، چلوکبابی، طباخی‌ و میوه‌فروشی‌ها هستند طبق بند ۲۰ به شدت تنبیه می‌شوند.

 

وی با اشاره به تولید بیش از اندازه زباله در شهر تهران اظهار کرد برای کاهش زباله علاوه بر آموزش و فرهنگی اعمال قانون نیز بسیار با اهمیت است. برای مثال با همکاری شهرداری منطقه ۲ با یکی از صنوف زباله‌ساز که با ریختن زباله‌ها در جوی آب افزایش موش‌ و آبگرفتگی را ایجاد کرده بود برخورد شدیدی شد. به این صورت که زباله‌های تولیدی این مغازه جلوی مشتری‌ها داخل مغازه ریخته شد که پس از اجرای این کار این صنف یک متصدی برای این مساله در نظر گرفته است که علاوه بر آموزش مشتریان زباله‌ها را سریعا جمع‌آوری می‌کند.

 

وی گفت: میزان تولید زباله در پایان سال از ۷۰۰۰ تن به ۱۱ هزار تن در روز می‌رسد. این مساله به علت خانه تکانی و افزایش مصرف غذایی اتفاق می‌افتد که این رقم ۳٫۵ برابر زباله هفتگی شهر لندن است. وی افزود: اکنون به عنوان نود و پنجمین شهر دنیا و اولین شهر خاورمیانه در استقرار نظام‌های زیست محیطی مطرح شده و به باشگاه شهرهای دارنده این نظام پیوسته‌ایم.

 

روزنامه ابتکار – نسخه شماره ۲۵۱۶ – ۱۳۹۱/۱۱/۰۴ – چهارشنبه ۴ بهمن ماه ‌۱۳۹۱

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 4 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


 

زیست بوم: نخستین مجمع عمومی ساز و کار بین الدولی تنوع زیستی و خدمات زیست بومی (IPBES) از روز گذشته به مدت ۶ روز در شهر بن آلمان آغاز به کار کرد. به گزارش زیست بوم انگلیسی و به نقل از وب سایت رسمی گزارش دهندۀ اخبار این مجمع هدف این اجلاس دستیابی به توافق دربارۀ قوانین مربوط به سازوکارهای اجلاسهای آتی IPBES است.

هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران، متشکل از کارشناسان وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زىست کشورمان به ریاست دکتر اصغر محمدی فاضل، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان در این اجلاس حضور پیدا کرده است.

IMG_7706_tn

 

 

IMG_7345_tn

 

دکتر فاضل (2)

 

 

IMG_7594_tn

 

 

IMG_7265_tn

 

 

plenary

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 4 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، محمد مظلوم پناه مسئول اداره محیط زیست تایباد گفت: غاز پیشانی سفید برای نخستین بار در شهرستان تایباد به تصویر کشیده شد.

وی افزود غاز پیشانی سفید با نام علمی Anser albifrons که از راسته غازسانان است ۷۲ سانتی متر طول دارد و روی پیشانی اش نوار سفید و مشخصی دیده میشود.

مظلوم پناه درباره دیگر مشخصات این گونه افزود: زیر تنه آن دارای رگه های تیره و خاکستری و زیردمش سفیداست. منقار این پرنده صورتی رنگ و پاهایی نارنجی رنگ دارد. زیستگاه این گونه در مناطق تالابی، نیزار، دریاچه های آب شیرین، شالیزارها و مزارع گندم و جو است و در نواحی باتلاقی و توندرا تولید مثل می کند.

وی تصریح کرد این پرنده جزو گونه های حمایت شده به شمار می رود و شکار آن در تمام فصول سال ممنوع است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 4 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 
زیست بوم/ محمد درویش: در هفته‌یی که گذشت، دو رخداد ناگوار در کشور سبب شد تا اغلب فعالان در حوزه منابع طبیعی، محیط زیست و اکوتوریسم به‌شدت نگران شوند. نخست سخنان رییس‌جمهور در چهارشنبه گذشته بود که در پیشگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حل مشکل تامین علوفه دامداران و ایجاد چند صد هزار شغل جدید را در گرو واگذاری کامل رویشگاه‌های جنگلی کشور به دامداران و مرتع‌داران دانست و عملا مجوز ورود دام به جنگل را صادر کرد؛ رخدادی که شگفتی و نگرانی شدید بسیاری از متخصصان این حوزه را برانگیخت و نشان داد که همچنان رییس‌جمهور منابع طبیعی را چون هشت سال پیش، نه بستر تولید که سد راه توسعه می‌داند و تغییری در افکار ایشان رخ نداده است.

 

از سوی دیگر، همزمان خبر رسید که متاسفانه ژئوپارک قشم هم به دلیل آنکه نتوانست از امتیازها و استانداردهای لازم برخوردار شود، پس از هفت سال مقاومت(!) سرانجام از سیاهه بین‌المللی مربوطه در یونسکو خارج شد؛ آن هم در شرایطی که بارها به ایران فرصت مجدد داده شد و چندین و چندبار کارشناسان و صاحب‌نظران داخلی درباره محدودیت زمان برای حفظ ژئوپارک و جدی بودن کارت‌های زرد هشدار داده بودند! چرا؟

 

به نظرم مهم‌ترین دلیل آن، برمی‌‌گردد به مظلومیت ملاحظات محیط زیستی و منابع طبیعی در مواجهه با مصلحت‌های اقتصادی چه در کشور و چه در سطح اغلب دیگر ممالک جهان؛ مظلومیتی که سبب می‌شود همواره شاهد پایمال شدن حقوق بستر تولید، به بهانه تولید در ایران و بسیاری از نقاط جهان باشیم.

 

یادم هست که در سال ۲۰۰۲، رهبران جهان در بند سوم از بیانیه ژوهانسبورگ متعهد شدند که باید به کودکان جهان، به آنها که آینده را در تملک خویش دارند، اطمینان دهند: از طریق اقدامات خود دنیایی پیراسته از ذلت و تحقیر حاصل از فقر، تخریب محیط‌زیست و الگوهای توسعه ناپایدار برایشان به ارث بگذارند. یازده سال پس از آن بیانیه، تقریبا هیچکس نیست که اطمینان دهد، امروز کودکان جهان در وضعیتی ایمن‌تر با محیط زیستی مطلوب‌تر و امنیت غذایی‌ای درخورتر زیست می‌کنند! چرا؟یک دلیلش شاید آن باشد که هنوز با وجود شعارها و برنامه‌های دلفریب در راستای صیانت از تمامیت موجودیت بوم‌شناختی زمین، این مولفه‌ها و ابزارهای منتج از اقتصاد بازاری است که حرف اول و آخر را می‌زند؛ واقعیتی که دو عقوبت جدیدش را پیش‌تر با هم مرور کردیم! نگاه کنید به فرجام ماده ۵۹ از برنامه پنج ساله چهارم کشور خودمان که چگونه مهجورانه و مظلومانه باقی ماند تا عینا به برنامه پنج ساله پنجم هم تنفیذ شود و اینک که دو سال از اجرای برنامه پنجم هم گذشته است، شواهد ماجرا نشان می‌دهد که چاره‌یی نیست تا به دلیل عدم اجرا و در عین حال، مهم بودن و ضرورت انجام آن به برنامه ششم هم تزریق شود!

 

نگارنده خود پیشنهادی پژوهشی برای ارزشگذاری جاذبه‌های بوم‌گردی در حوزه بوم‌سازگان‌های کویری و بیابانی را ارائه داده است، اما همچنان به دلیل فقدان اعتبار لازم، در حال خاک خوردن است! در حالی که ضرورت اجرای آن هم در برنامه‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی دیده شده است و هم در اداره کل کمیته طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی!یادمان باشد: اگر می‌خواهیم عملکرد اقتصادی جامعه به پایداری برسد، باید ملاحظات محیط زیستی در فعالیت‌های تجاری بیشتر رعایت شود. اینک بهره‌برداری از مواد اولیه و به دنبال آن تجمع و رها‌شدن این مواد در محیط‌زیست به حجمی رسیده که از حد ظرفیت تحمل بوم‌شناختی فراتر رفته است. بنابراین برای کاستن از شتاب مصرف مواد اولیه، باید مصرف جهانی آن به بهانه توسعه اقتصادی، قانونمند و مهار شود. بنابراین، رویکرد نوین جهان متمدن حرکت از «محیط‌زیستی اقتصادی» به سوی «اقتصادی محیط زیستی» و حتی اقتصادی بوم‌شناختی (اکولوژیکی) باشد؛ رویکردی که لزوم تقویت و حمایت از نگاهی همه‌جانبه‌نگر را به وسیله همیاری و تعامل میان‌رشته‌ای بین متخصصان منابع‌طبیعی و محیط‌زیست با کارشناسان و نخبگان حوزه اقتصادی و دولتمردان حوزه سیاست بیش از پیش مورد تاکید قرار داده و از جمله ضروری‌ترین لوازم تضمین توسعه پایدار برمی‌شمرد.

به دیگر سخن، امروزه تنها هنگامی می‌توان از مزیت‌های اقتصادی سرزمین یاد کرد که آن مزیت‌ها از غربال ارزش‌های بوم‌شناختی گذر کرده باشند و ارزش افزوده حاصل از فعالیت‌ها و برنامه‌های اقتصادی به کاهش اندوخته‌های طبیعی و تشدید دامنه آسیب‌پذیری آنها منجر نشود؛ وضعیتی که پیشنهاد جدید رییس‌جمهور می‌تواند آشکارا بر دامنه ابعاد آسیب‌پذیری آن بیفزاید. باشد که تا فرصت باقی است، چنین کنیم و آیندگان همچنان شاهد وجود ماده ۵۹ در برنامه بیست و دوم پنج ساله کشور نباشند!

 

منبع: روزنامه اعتماد – یکشنبه، ۱ بهمن ۱۳۹۱ – شماره ۲۵۹۷



* مطالب و دیدگاههای درج شده در سایت نظر شخصی نویسنده آن بوده و لزوماً دیدگاه مسئولین زیست بوم نمی‌باشد.


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 4 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رهاسازی در زیستگاه طبیعی

کمیته رهاسازی دیده بان حقوق حیوانات در راستای اقدام های عملی جهت بازگرداندن حق زندگی در شرایط طبیعی به زیستمندان، اقدام به رهاسازی اصولی حیوانات می کند. همچنین حیواناتی که توسط یگان امداد و نجات در ماموریت ها زنده گیری می شوند و یا حیواناتی که به این یگان واگذار می شوند، پس از بازیابی شرایط مناسب برای بازگشت به طبیعت تحویل کمیته رهاسازی می شوند. کمیته رهاسازی خود را موظف می داند در کمترین زمان ممکن نسبت به بازگرداندن حیوانات به زیستگاه طبیعی مناسب اقدام کند. در صورتی که حیوان به دلیل دخالت غیر طبیعی نیازمند کمک و سرپرستی بشر تشخیص داده شود (قابلیت بازگشت به زیستگاهش را نداشته باشد)، گروهی متشکل از ۵ فعال حقوق حیوانات، در مورد واگذاری آن، شرایط واگذاری و صلاحیت سرپرست/ سرپرست های داوطلب تصمیم گیری می کنند. اسناد تصویری رهاسازی ها در قالب گزارش تصویری در پایگاه خبری دیده بان حقوق حیوانات منتشر می شود.

هزینه هر مورد رهاسازی در تصویر مربوطه با تعداد دستبند های استفاده شده نمایش داده می شود. هر دستبند نشان دهنده صرف ده هزارتومان هزینه از محل فروش دستبند هاست.

برای دیدن کامل هر گزارش روی تصویر آن کلیک کنید.

______________________________________________________________________________________

رهاسازی موفق یک کورکور سیاه: دستبند های نارنجی ناجی گونه های حمایت شده

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-RELEASE006.jpg

______________________________________________________________________________________

رهاسازی قرقی مضروب و لذت مجدد پرواز

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/10/Animal-Rights-Watch-ARW-RELEASE007.jpg

______________________________________________________________________________________

بازگشت حق پرواز به یک طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

رهاساز طوطی

______________________________________________________________________________________

شمال، تهران، رامسر؛ مسیر سفر نوروزی سه لاک پشت ایران گرد!/ تصویری

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-RELEASE004.jpg

______________________________________________________________________________________

با کمک دستبند نارنجی ها انجام شد: تیمار و رهاسازی موفق یک سارگپه پابلند

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/07/Animal-Rights-Watch-ARW-RELEASE001.jpg

______________________________________________________________________________________

 رهاسازی موفق یک خرگوش وحشی

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/07/Animal-Rights-Watch-ARW-RELEASE002.jpg

______________________________________________________________________________________

رهاسازی گنجشک متروی حسن آباد/ تصویری

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/07/Animal-Rights-Watch-ARW-RELEASE003.jpg

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/07/Animal-Rights-Watch-ARW-4345.jpghttp://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/07/Animal-Rights-Watch-ARW-4343.jpghttp://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/07/Animal-Rights-Watch-ARW-4344.jpg

اخبار مرتبط:

فارس: در پی رهاسازی در پارک پردیسان صورت گرفت: گنجشک متروی حسن‌آباد پس از ۶ ماه دوری به دامن طبیعت بازگشت/ بازتاب خبر

رهاسازی گنجشک متروی حسن آباد/ تصویری

فارس: در پی رهاسازی در پارک پردیسان صورت گرفت: گنجشک متروی حسن‌آباد پس از ۶ ماه دوری به دامن طبیعت بازگشت

فارس: تلاشها برای نجات پرنده گرفتار در قفس مترو ثمر داد/ بازتاب خبر

فارس: با پیگیری فارس/ تلاشها برای نجات پرنده گرفتار در قفس مترو ثمر داد

چشمانی کوچک و ملاقات خورشید پس از ۶ ماه/ تصاویر نجات موفق پرنده اسیر از عمق ۳۰ متری

آغاز امداد و نجات پرنده در عمق ۳۰ متری

در صورت موافقت مسوولین، پرنده اسیر در عمق زمین آزاد می شود

درخواست کمک برای نجات پرنده اسیر در متروی میدان حسن آباد

گرفتار شدن پرنده ای در ایستگاه متروی حسن آباد

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 30 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

Animal-Rights-Watch-ARW-27601

دیده بان حقوق حیوانات: هم زمان با جشم بهمنگان، با اهدای ششمین نشان خروس سپید و لوح تقدیر از دکترمازیار منشئی و مهندس مژگان جمشیدی تقدیر خواهد شد.

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2013/01/Animal-Rights-Watch-ARW-Manshaie.jpg

جایزه ملی حمایت از حیوانات با نام «نشان خروس سپید» همزمان با جشن بهمنگان و روز ملی حمایت از حیوانات به دکتر مازیار منشئی تعلق خواهد گرفت. مازیار منشئی دامپزشک دوستدار حیوانات است به شکلی که مخالف بسیاری از اعمال جراحی معمول صورت گرفته روی حیوانات خانگی نظیر عقیم سازی و اخته کردن، اصلاح گوش و حنجره و قطع دم بوده و در سالهای اخیر برای در مخالفت با آنها کوشیده است. ضمن اینکه حیوانات بیمار بی سرپرست را بطور رایگان درمان می کند.

تاریخچه نشان خروس سپید

جایزه ملی حمایت از حیوانات  همزمان با جشن بهمنگان و روز ملی حمایت از حیوانات سال ۱۳۸۵ خورشیدی به ابتکار انجمن حمایت از حیوانات اصفهان به کوشاترین فرد یا گروه فعال در زمینه حفظ حقوق حیوانات اهداء می شود. از آنجائیکه «خروس سپید» یکی از نشانه های جشن بهمنگان است، لذا عنوان نشان خروس سپید برای نشان یادبود آن انتخاب شده است.

نخستین بار در بهمنگان سال ۱۳۸۵ خورشیدی این جایزه به یاد «شهید یحیی شاهکو محلی» و برای بزرگداشت او به خانواده این محیط بان شهید اهداء شد. درسال ۱۳۸۶ خورشیدی دومین نشان خروس سپید به «انجمن یوزپلنگ ایرانی» به پاس تلاش‌های علمی و عملی برای حفظ گوشتخواران بزرگ ایران و به ویژه یوزپلنگ ایرانی طی سالهای متمادی تعلق گرفت. سومین جایزه سالانه حمایت از حیوانات در سال ۱۳۸۷ خورشیدی به پاس تلاش برای حفظ لاک پشت پوزه عقابی و سال ها تلاش برای حفظ محیط زیست و تنوع زیستی به « مهندس بیژن فرهنگ دره شوری» اهداء شد. چهارمین نشان خروس سپید در سال ۱۳۸۸ به پاس تلاشهای بی وقفه «خانم ژاله فتوره چی» در زمینه حفاظت، فرهنگ سازی و رفتار مسئولانه شهروندی در زمینه حمایت از حیوانات به ایشان تعلق گرفت.

سال گذشته نیز، پنجمین نشان خروس سپید به پاس تلاش بی وقفه برای اطلاع رسانی صحیح در خصوص وضعیت حیوانات ایران به پایگاه خبری «دیده بان حقوق حیوانات ایران» اهدا شد.

از امسال برای پوشش گستره ی بیشتری از فعالیتهای مرتبط با حمایت از حیوانات در ایران، دیده بان حقوق حیوانات ایران نیز در اهدای این نشان مشارکت خواهد داشت و این نشان بطور مشترک از سوی انجمن حمایت از حیوانات اصفهان و دیده بان حقوق حیوانات ایران اهداء خواهد شد.

چرا یک دامپزشک دوستدار حیوانات؟

آنچه که در خصوص آقای دکتر منشئی جلب توجه می کند اعتقاد راستین و علاقه ایشان به حیوانات است. درست است که دامپزشکان بطور مستقیم با حیوانات سروکار دارند ولی این الزاماً نمی تواند نشانه علاقه آنها به حیوانات و یا توجه ویژه آنها به حقوق حیوانات باشد و گاهاً شاهد هستیم فعالیت حرفه ای و کسب درآمد فدای احترام به حقوق حیوانات می شود.

گسترش صنعت حیوانات خانگی و افزایش آن در جوامع امروزی قطعاً تبعاتی برای حیوانات خواهد داشت و آنها را به کالایی تجاری برای تولیدکنندگان آنها تبدیل کرده است. غافل از آنکه حیوانات، همچون ما مخلوقات خداوند هستند و حق حیات و زندگی دارند. اعمالی نظیر قطع دم و اصلاح گوش و حنجره و یا عقیم سازی و اخته کردن حیوانات بر خلاف حقوق حیوانات است و هر کدام به شکلی تجاوز به حقوق حیوانات است. در کنار این اعمال، خرید و فروش حیوانات خانگی در کلینیک های دامپزشکی نیز از مواردی است که می تواند باعث گسترش تجارت حیوانات و در نتیجه آزار و اذیت آنها شود.

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2013/01/Animal-Rights-Watch-ARW-5635.jpg

برگزیده امسال نشان خروس سپید دامپزشک دارای کلینیک درمان حیوانات خانگی است ولی با این حال مخالف اعمالی نظیر قطع دم، اصلاح گوش و حنجره و عقیم سازی و اخته کردن حیوانات است و برخی از اعمال گفته شده را به هیچ وجه انجام نمی دهد و در موارد دیگر تلاش خود را برای تغییر نظر صاحبان دام انجام می دهد. همچنین هیچگونه خرید و فروش دام کوچک توسط ایشان انجام نمی شود و کلیه حیوانات بیمار شهری را بدون اخذ هیچ هزینه ای رایگان و داوطلبانه مداوا می کنند. ضمن اینکه در سالهای گذشته تلاش هایی برای انتشار مطالبی در خصوص آگاه سازی مردم در خصوص دیدگاههای غلط نسبت به حیوانات شهری و خانگی داشته اند. همچنین ایشان از دامپزشکان داوطلبی بودند که پس از زلزله آذربایجان، برای همراهی یگان امداد و نجات حیوانات دیده بان حقوق حیوانات اعلام آمادگی کرده بودند و در لیست انتظار بودند.

مجموعه دلایل فوق نشان از آن دارد که ایشان یک دامپزشک دوستدار حیوانات هستند که در زمینه گسترش فرهنگ حیوان دوستی تلاش می کنند. امیدواریم این انتخاب انگیزه ای شود برای دیگر دامپزشکان محترم تا احترام به حقوق حیوانات را بیش از پیش در دستور کار حرفه ای خود قرار دهند.

سپاس ویژه از مژگان جمشیدی

همچنین اهدا کنندگان نشان خروس سپید ضمن قدردانی از تلاش ها و کوشش های همه کوشندگان و حامیان حیوانات در ایران لوح سپاس خود را تقدیم خانم «مژگان جمشیدی»، کوشنده و خبرنگار محیط زیست ایران می نمایند. مژگان جمشیدی در قامت کوشنده زیست محیطی و روزنامه نگار بیش از یک دهه است که به فعالیت در حوزه محیط زیست و حمایت از تنوع زیستی می پردازد. اخبار و مقالات روشنگرانه و جسورانه مژگان جمشیدی، نور امیدی برای نجات همه زیستمندان ایران است و در سالهای اخیر نقش غیرقابل انکاری در افزایش آگاهی مردم نسبت به وضعیت حیات وحش و تنوع زیستی ایران داشته است. همزمان با روز ملی حمایت از حیوانات ، لوح تقدیر دیده بان حقوق حیوانات و انجمن حمایت از حیوانات اصفهان به مژگان جمشیدی به عنوان دیده بان محیط زیست ایران اهداء خواهد شد.

انجمن حمایت از حیوانات اصفهان/ دیده بان حقوق حیوانات

بهمنگان یکهزارو ۳۹۱

_________________________

یک عضو پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات: حفاظت از حیات وحش وظیفه تمام سازمان‌ها و گروه‌های زیست محیطی است

سابقه جایزه ملی حمایت از حیوانات (نشان خروس سپید)

اهدای جایزه ملی حمایت از حیوانات/ نشان خروس سپید، به «پایگاه خبری دیده بان حقوق حیوانات» رسید

دلایل نامگذاری جشن بهمنگان به عنوان روز ملی حمایت از حیوانات از زبان دکتر سپنتا

بهمن گان، جشن اندیشه ی نیک و پاسداشت حیوانات

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 30 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 39 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com