Environmentalist


کد خبر : 91101009
http://isdle.ir/news/index.php?news=8902

بزرگ ترین باغ وحش خوزستان توان اداره خود را ندارد
وقتی به باغ وحش هویزه می روید با خود غذا ببرید حیوانات گرسنه اند!


 

 

 بزرگنمایی
 مجتبی گهستونی: با اینکه بزرگ ترین باغ وحش خوزستان در شهر هویزه در جنوب غربی این استان واقع است اما بازدید کنندگان آن محدود و حیوانات و پرندگان در این باغ وحش گرسنه اند.

علی رغم وسعت قابل توجه این باغ وحش، حیوانات از گرسنگی رنج می برند و شرایط زیست مناسبی ندارند و آنچه که باعث تعجب من شد انگیزه تاسیس چنین باغ وحشی در شهر کوچکی که درآمد هایش حتی کفاف تامین مخارج شهرداری و امور شهری را ندارد بود. 

این باغ وحش زیر نظر مستقیم شهرداری شهر مرزی هویزه اداره می شود که به جز این باغ وحش هیچ مکان تفریحی و فرهنگی دیگری در این شهر وجود ندارد.

با اینکه در این باغ وحش 11 نفر کار می کنند اما شهرداری این مکان را به سختی اداره می کند به گونه ای که ماهانه 7 میلیون تومان به کارگران حقوق پرداخت می کند و هزینه ماهانه تغذیه حیوانات بالغ بر یک میلیون تومان است که با هزینه های جاری سالانه یک صدمیلیون تومان در این باغ وحش هزینه می شود.

شهر هویزه از محروم ترین شهرهای خوزستان است که در طول جنگ تحمیلی با خاک یکسان شد و تالاب هورالعظیم که این جاذبه طبیعی هم از خشک شدن رنج می برد در مجاورت این شهر قرار دارد.

در باغ وحش 8 هکتاری هویزه علاوه بر انواع پرندگان، حیواناتی همچون شیر، خرس، شتر، میمون، بزکوهی، آهو ،گوزن، شترمرغ، گرگ، کفتار، گراز، روباه، طاوس و... زیست می کنند.

بازدید کنندگان این باغ وحش یا دانش آموزان هستند یا کاروان راهیان نور که هزینه های دریافتی از بازدیدکنندگان دانش آموز نیم بها و از کاروان های راهیان نور مبلغی دریافت نمی شود و سایر بازدیدکنندگان تنها با پرداخت 500 تومان می توانند باغ وحش را ببینند که هزینه های دریافتی به هیچ وجه با هزینه ای که برای نگهداری از حیوانات، اداره باغ وحش و پرداخت حقوق پرسنل باغ وحش صورت می گیرد برابری نمی کند.

در بازدیدی که خود و همراهانم از این باغ وحش که تنها باغ وحش جنوب خوزستان است داشتیم متوجه شدیم که تعدادی از حیوانات برای استفاده از هوای آزاد درفضای باز باغ وحش رها شده اند و بعد از آنکه متوجه شدیم این حیوانات از گرسنگی رنج می برند تمام  غذا و خوراکی هایی که داشتیم را بین حیوانات رها در فضای آزاد و در قفس تقسیم کردیم که این موضوع باعث شد تا صدای همه حیوانات در بیاید و با فریادهای خود درخواست غذا می کردند. میمون ها دستان خود را از قفس به سمت مان دراز می کردند تا به آنها خربزه بدهیم. در صحنه ای بسیار تعجب برانگیز ابتدا شتر مرغ عظیم الجثه ای از پشت مزدایی که وسایل و خورایی های سفر را گذاشته بودیم پلاستیک نان را برداشت و در چند دقیقه میل کرد و بعد از آنان بزهای کوهی و مرغابی ها به سمت ماشین آمدند تا شکم خالی خود را سیر کنند.

شرایط نگهداری حیوانات نه تنها دوستداران حیوانات بلکه مسئولین شهرداری را هم ناراحت می کند اما با همه سختی ها آن را نگهداری می کنند.

اگرچه اطلاعات دریافتی ما حاکی از آن است که تامین غذاهای حیوانات باغ وحش هر یک روز در میان صورت می گیرد و به طور مرتب حیوانات معاینه شده و قفس ها ضدعفونی می شوند اما نگهداری از این باغ وحش برای تامین غذای منظم حیوانات بسیار سخت است چرا که درآمدهای شهرداری حتی توان اداره شهر را ندارد و مردم از محرومیت های زیادی رنج می برند.

در پیگیری های دیگری که داشتم متوجه شدم که شهرداری حاضر است برای نگهداری هرچه بهتر این باغ وحش آن را با شرایط بسیار مناسب به پیمانکار واگذار کند.


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 10 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

مرکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آسیایی به زودی راه اندازی می شود / دلبر و کوشکی در کنار یکدیگر (اختصاصی دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران)

مهندس هومن جوکار مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در گفتگو با پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران راه اندازی مرکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آسیایی در آینده نزدیک را تایید نمود.

مرکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ با همت سازمان حفاظت محیط زیست و پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با اهداف مهمی چون تکثیر و پرورش یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت، انجام طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی پیرامون این گونه ارزشمند و در معرض انقراض، تیمار، درمان و رها سازی یوزپلنگ هایی که به دلایل گوناگون از جمله برخورد با خودروهای عبوری در جاده ها، تقابل با جوامع انسانی، شکار و زنده گیری غیر مجاز و غیره آسیب دیده اند و نگهداری دائمی از یوزپلنگ هایی که امکان رهاسازی مجدد آنها در زیستگاه طبیعی وجود ندارد بزودی راه اندازی خواهد شد.

با توجه به توسعه روزافزون فعالیت های انسانی از جمله گسترش شبکه جاده ای، توسعه جوامع محلی و در نتیجه افزایش احتمال تقابل یوزپلنگ با انسان و آسیب پذیری این گونه کمیاب، همچنین نگهداری از یک جفت یوزپلنگ نر و ماده در اسارت که امکان بازگشت مجدد به طبیعت را ندارند، برنامه ریزی و اجرای چنین پروژه ای در کشور ضروری به نظر می رسید.

دلبر و کوشکی پس از مدتها تنهایی در کنار یکدیگر:

در راستای اجرای پروژه راه اندازی مرکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آسیایی، یک قلاده یوزپلنگ نر (بنام کوشکی) و یک قلاده یوزپلنگ ماده (بنام دلبر) که هردو در اسارت و بصورت جداگانه در سمنان و خراسان نگهداری می شوند، در این مرکز در کنار هم قرار می گیرند تا در صورت امکان، تکثیر از طریق زادوولد این دو یوزپلنگ انجام شود.

به همین منظور آقای “شان مک کوین” از کشور ایرلند یکی از سرشناس ترین متخصصین جهان در زمینه تکثیر یوزپلنگ در شرایط اسارت که پیش از این نیز چندین بار از جمله در کشور امارات موفق به انجام این امر شده است بعنوان مشاور این پروژه در کشور حضور می یابد.

 

دلبر:

دلبر نام یک توله یوز ماده می باشد که توسط سگهای گله یک چوپان افغانی در بهار سال ۱۳۹۰ در منطقه توران به دام افتاد. پس از به دام افتادن توله یوز چوپان افغانی تصمیم به نگهداری از آن می گیرد. پس از مدتی چوپان دیگری به نام علی، زمانی که مشغول چرای گله خود بوده متوجه حیوان عجیبی در بین گله چوپان افغانی می شود. علی پس از مشاهده دقیقتر متوجه می شود که حیوان عجیب یک یوزپلنگ است. علی پس از متقاعد نمودن چوپان افغانی توله یوز را گرفته و به منزل خود می آورد. خوشبختانه منزل علی در نزدیکی پاسگاه محیط بانی تجور بوده و بلافاصله محیط بانان را از این موضوع مطلع نموده و توله یوز را به محیط بانان تحویل می دهد. در حال حاضر دلبر در پارک ملی توران در محیط فنس کشی شده که تردد و بازدید کننده در آن کم است، نگهداری می شود. توله یوزها شکار کردن را بوسیله مادرشان در سن یک سالگی آموزش می بینند. متاسفانه به دلیل سن کم دلبر و عدم توانایی در شکار، همچنین عدم موفقیت در پیدا نمودن مادر دلبر، رها سازی این توله یوز امکان پذیر نبود و منجر به مرگ زود هنگام او می شد. دلبر در حال حاضر با خرگوش زنده و گوشت گوسفند تغذیه می شود.

دلبر

 

کوشکی:

کوشکی نام یوزپلنگ نری است که در سال ۱۳۸۶ که توله چند ماهه بود توسط یکی از علاقمندان به حیات وحش به سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده شد. پس از چند ماه نگهداری در پارک طبیعت پردیسان، به محوطه ای دوازده هکتاری واقع در پناهگاه حیات وحش میاندشت که در نزدیکی زیستگاه اصلی او بود منتقل و در آنجا به زندگی در اسارت ادامه می دهد.

کوشکی

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 10 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مقامات حفاظت از حيات وحش امريکا از کشف چندين مورد حمله بي‌رحمانه و مرگبار به دلفين‌هاي آب‌هاي شمال خليج مکزيک خبر داده‌اند که روي بدن آنها آثار شليک گلوله، زخم و بريدگي آرواره‌ها مشاهده شده است. به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مقامات در حال بازرسي منطقه و در تلاش براي کشف عاملان اين حملات وحشيانه و غيرانساني هستند. به گزارش آسوشيتدپرس، روزنامه «سان هرالد» در گزارشي در اين باره منتشر کرد: مقامات «سازمان ملي امور اقيانوسي و اتمسفري ايالات متحده» هشدار داده‌اند که اخيرا تعامل بين انسان و دلفين‌ها در آب‌هاي نواحي اطراف ايالت‌هاي لوييزيانا، مي‌سي‌سي‌پي و آلاباما به شکل نگران کننده‌اي افزايش يافته است. اين مقامات تاييد کرده‌اند که در ماه‌هاي اخير موارد متعددي از قطع عضو، جراحات ناشي از شليک گلوله و ساير جراحات و آسيب‌هاي جسمي در دلفين‌هاي اين مناطق مشاهده شده است. دانشمندان زيست محيطي انستيتو مطالعات پستانداران دريايي در «گلف پورت» نيز از چهار مورد مرگ دسته جمعي دلفين‌ها خبر داده‌اند. هم چنين روز جمعه گذشته يک تيم تحقيقاتي در جزيره «ديير» لاشه دلفيني را پيدا کردند که بخش‌هايي از آرواره او بريده شده بود. لاشه دلفين ديگري نيز در نزديکي منطقه‌اي موسوم به «گواتير» پيدا شد که يک گلوله داخل بدن او بود. اين مقامات در تلاش براي پيدا کردن متخلفان هستند و از مردم نيز درخواست کرده‌اند که با اطلاع رساني و ارائه به موقع گزارشات احتمالي درباره اين قبيل حوادث يا افراد مظنون، در کنترل فجايع و رفتارهاي وحشيانه مشابه مسوولان را ياري دهند. براساس اين گزارش، در ايالات متحده همانند بسياري از کشورهاي ديگر حمله به دلفين‌ها جرم محسوب مي‌شود و براي متخلفان جريمه نقدي و حبس در نظر گرفته مي‌شود. http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7882
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com