Environmentalist


 

زیست بوم: “مادرا هر وقت بمیرن زوده! “… این دیالوگ شاید از خود فیلم «باغ های کندلوس» ایرج کریمی ماندگار تر شده باشد، جمله ای کوتاه در وصف مادر! مادر، مادر است و عشق اش به فرزند چیزی نیست که بشود آن را اندازه گرفت. به عکس های زیر نگاه ...

زیست بوم: “مادرا هر وقت بمیرن زوده! “… این دیالوگ شاید از خود فیلم «باغ های کندلوس» ایرج کریمی ماندگار تر شده باشد، جمله ای کوتاه در وصف مادر! مادر، مادر است و عشق اش به فرزند چیزی نیست که بشود آن را اندازه گرفت. به عکس های زیر نگاه کنید، به حس امنیت بچه ها در کنار مادرهایشان… به آن بچه کروکودیل که لای دندان های تیز و برُنده مادرش آرام و با اطمینان نفس می کشد…. و خدا بزرگ تر از آن است که وصف شود!

295311_297206890377498_1490634310_n

17-tur-animal-photography-35

 

 

a_nile_crocodile_gently_carries_its_newly_hatched_young_in_its_mouth600_397

 

 

n00076663-r-b-006

 

 

Mother-cheetah-licking-her-cub-clean

 

Animals-love-picture

 

 

283930,xcitefun-animal-mothers-love-and-care-for-kids-6

 

 

1341464096145234

 

 

01

 

 

tumblr_m8cksj01Gm1rv13mvo1_400

 

 

Chimpanzee mother with baby

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 6 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

مروری بر مهم ترین رخدادهای محیط زیست ایران در سال ۱۳۹۱

 کشتارهای متعدد حیات وحش، تخریب ها و واگذاری های گسترده عرصه های طبیعی در سالی که گذشت، سال ۱۳۹۱ را به عنوان یکی از تلخ ترین سال های محیط زیست کشور رقم زد.

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران در این گزارش به مهمترین رخدادهای محیط زیست کشور در سال ۱۳۹۱ بشرح زیر می پردازد: (با کلیک بر روی عنوان هر رخداد می توانید جزئیات و تصاویر مربوط به خبر منتشر شده را ملاحظه نمایید)

کشته شدن خرس سیاه در بم

منابع محلی در بم از کشته شدن یک خرس سیاه در این منطقه خبر دادند. این خرس در اثر مسمومیت کشته شده بود. مردادماه ۱۳۹۱

ثبت صحنه شکار یوز برای نخستین بار در کشور

محیط بانان اصغر خواجه و موسوی در حاشیه منطقه حفاظت شده کوه بافق یک قلاده یوز را مشاهده و متوجه میشوند یوز به دسته ای قوچ ومیش وحشی حمله و موفق به شکار یک راس میش میشود. این برای نخستین بار است که از شکار یوزپلنگ در ایران تصویر برداری میشود. مردادماه ۱۳۹۱

شهادت محیط بان عبداله یاری به ضرب گلوله شکارچیان متخلف

محیط بان مهندس عبداله یاری رئیس منطقه حفاظت شده لشگردر همدان در تاریخ ۱۳۹۱/۵/۱۴ به ضرب گلوله شکارچیان متخلف ابتدا مجروح و پیش از رسیدن به بیمارستان به شهادت رسید.

کشتار خرس قهوه ای در دامنه سهند

در تاریخ ۱۳۹۱/۵/۲۰ یک خرس قهوه ای در دامنه کوه سهند در استان آذربایجان شرقی و در منطقه ییلاق «یوردی» توسط عده ای از اهالی کشته شد. این خرس ابتدا توسط سگ های گله مورد حمله قرار گرفت و پس از پناه گرفتن در میان صخره ها، به ضرب گلوله چند تن از افراد محلی کشته شد.

آغاز ساخت پارک موزه دفاع مقدس در جنگل های بکر منطقه ناهارخوران گرگان

در مردادماه ۱۳۹۱ ساخت پارک موزه دفاع مقدس گلستان در زمینی به وسعت هفت هزار و ۶۰۰ متر مربع در حالی آغاز شد که به اعتقاد جمعی از طبیعت دوستان ضرورت انتقال ساخت آن در جای دیگر احساس می شود.

زخمی شدن دو محیط بان در منطقه شیدا در اثر شلیک شکارچی متخلف

در تاریخ ۱۳۹۱/۵/۲۹ نزدیک به زمان افطار یک شکارچی غیر مجاز متخلف اقدام به درگیری با محیط بانان منطقه حفاظت شده شیدا در شهرستان شهرکرد کرد که منجر به زخمی شدن دو محیط بان این منطقه شد.

تصویر برداری از یوزپلنگ، کفتار، گرگ، شغال، گربه وحشی، روباه و سمور سنگی در میاندشت

نتایج اولیه کارگذاری دوربین های تله ای در پناهگاه حیات وحش میاندشت نشان دهنده زادآوری یوزها در سال مرداد ۱۳۹۱ می باشد. غیر از یوزپلنگ، از شش گوشتخوار دیگر نیز عکس گرفته شده است که عبارتند از: گرگ، کفتار، شغال، روباه، گربه وحشی و سمور

ثبت تصویر شگفت انگیز از ۳ توله یوزپلنگ آسیایی به همراه یوز مادر در پناهگاه حیات وحش میاندشت

در شهریور ماه ۱۳۹۱ برای نخستین بار است در شمال شرقی ایران تصویر یک یوز ماده به همراه با ۳ توله ثبت شد و چنین خانواده ای باعث امیدواری کارشناسان به بقای یوز در این منطقه گردید.

اشک در چشمان ارومیه خشکید / گوزنها آواره شدند

خروج گوزن های زرد از جزیره اشک در شهریورماه ۱۳۹۱ بدلیل تشنگی و خشکی کامل این قسمت از دریاچه ارومیه، خبری بود که همه را شوکه کرد. اکیپ های کارشناشی و دامپزشکی به همراه اسلحه بیهوشی جهت زنده گیری و انتقال گوزن ها به محل امن به منطقه اعزام شدند.

مشاهده لکه های بزرگ نفتی در آبهای حوزه ایران و جمع‌آوری ۴ تن گلوله‌های نفتی از سواحل خزر

در شهریورماه ۱۳۹۱ لکه‌های نفتی بزرگ در آب‌های حوزه ایران دریای خزر مشاهده و  ۴ تن گلوله‌های نفتی از سواحل خزر جمع آوری شد. معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: منشاء گلوله‌های نفتی در سواحل خزر ناشی از فعالیت‌های نفتی کشور آذربایجان است.

گرامیداشت ۲۰ شهریور روز ملی مبارزه با خشونت علیه حیوانات

انتشار تصاویر کشتار بیرحمانه یک خرس قهوه ای ماده و دو توله اش در ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۰، در حالیکه شکم توله خرس های زنده پاره شده بود و در همان حال به آغوش مادر غرق در خون خود پناه می بردند، آنقدر دردناک و تکان دهنده بود که برای نخستین بار موجی از اعتراض و انزجار عمومی را به دنبال داشت و احساسات بسیاری از مردم کشور را جریحه دار کرد.

دستور واگذاری بخشی از پارک ملی گلستان و اعتراض شدید طرفداران محیط زیست

بر اساس نامه شماره ۲۱۴۱۵/۹۱ مورخه ۱۶ مردادماه ۹۱ دفتر مدیرکل دفتر ریاست سازمان و دبیرخانه شورای عالی محیط زیست مقرر شد که دو هزار هکتار از اراضی پارک ملی گلستان از منطقه حفاظتی خارج و به همان میزان از سایر مناطق به ظرفیت استان اضافه شود.

گلوله مامور کشتار سگ ها با برخورد به قلب زن جوان منجر به مرگ وی شد

دهم مهر ماه ۱۳۹۱ در حادثه ای تلخ، شلیک مامور شهرداری ساداتشهر در حین کشتار سگهای ولگرد با اسلحه شکاری، به قلب زن جوان سی و پنج ساله به نام فاطمه جمالی برخورد کرد که شدت جراحات وارده منجر به مرگ وی شد.

کشته شدن خرس قهوه ای توسط باغدار مشگین شهری

یک قلاده خرس قهوه‌ای که به قصد خوردن آب در استخر باغی در شهرستان مشگین شهر افتاده بود، با ضربات اجسام سخت از پای درآمد. مهرماه ۱۳۹۱

مرگ شکارچی متخلف در درگیری با محیط بانان قمیشلو

شکارچی متخلفی که در مهرماه ۱۳۹۱ نیمه شب وارد منطقه قمیشلو شده بود، اقدام به تیر اندازی کرده و با محیط بانان منطقه درگیر شده بود که در این درگیری ناخواسته به قتل رسید.

کشتن، سوزاندن و قطعه قطعه کردن پلنگ کمیاب ایرانی در فارس

در مهرماه ۱۳۹۱ یک قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات منطقه پشتکوه ممسنی فارس با شلیک ۵ گلوله یک مرد روستایی از پای درآمد، پس از کشتار بدنش با تبر قطعه قطعه و لاشه اش به آتش کشیده شد.

مرگ خرسی دیگر به فاصله کمتر از دو هفته این بار در مازندران

در تاریخ ۱۳۹۱/۷/۲۷ در جنگل های بخش هزار جریب مازندران لاشه یک خرس قهوه ای مشاهده شد که علت مرگ یا کشته شدن خرس مشخص نبود.

کشف و ضبط یک کروکدیل از گلخانه ای در تهران

یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در جریان یک عملیات برنامه ریزی شده موفق به کشف و ضبط یک بهله عقاب تالابی خالدار بزرگ، یک بهله شاه بوف و یک کروکدیل نابالغ در داخل گلخانه ای واقع در شمال شهر تهران شدند.

کشتار پلنگ ماده با گلوله چهارپاره در استان گلستان

در آبان ماه ۱۳۹۱ یک قلاده پلنگ در ضلع شمالی و خارج از منطقه حفاظت شده جهان نما در استان گلستان مورد اصابت گلوله چهارپاره توسط شکارچی متخلف قرار گرفته که کشته می شود.

مرگ نهنگ ۳۰ تنی در تور صیادان هرمزگان

غواصان منطقه دوم نیروی دریایی ارتش با همکاری شیلات و پایگاه دریابانی و محیط زیست جاسک تورها را از اطراف نهنگ برداشتند اما به علت پایین بودن آب این پستاندار نتوانست به دریا بازگردد. آبان ۱۳۹۱

کشته شدن پلنگ توسط محیط بانان، پس از حمله به روستای آئینه ورزان

در تاریخ ۱۳۹۱/۸/۹ یک قلاده پلنگ که در روستای آئینه ورزان آبسرد دماوند وارد عرصه های باغی مجاور شد و یکی از باغداران را مجروح کرده بود به ضرب گلوله نیروهای محیط زیست از پای درآمد.

«امید»، آخرین درنای سیبری در فریدونکنار فرود آمد

آخرین بازمانده از جمعیت غربی درنای سیبری، بامداد روز ۱۳۹۱/۸/۹ در دامگاه های «ازباران» استان مازندران فرود آمد. این پنجمین سال متوالی است که این پرنده به تنهایی مهاجرت خود به ایران را انجام می دهد و اهالی فریدونکنار و ازباران نام این پرنده را «امید» گذاشته اند.

مرگ یک قلاده پلنگ در سیستان

در آبان ماه ۱۳۹۱ جسد یک قلاده پلنگ را در منطقه غیر حفاظت شده اسپیک (گوهر کوه در فاصله ۱۴۰ کیلومتری زاهدان) در بخش نوک آباد شهرستان خاش کشف شد.

نجات فک خزری از تور صیادان در بندر ترکمن

در آبان ماه ۱۳۹۱ مامورین یگان حفاظت محیط زیست بندر ترکمن متوجه به دام افتادن یک فک خزری در تور صیادان در نزدیکی جزیره آشوراده شدند. این فک از تور صیادان رها سازی و پس از انجام معاینات بالینی توسط دامپزشک، این یگانه پستاندار خزر دوباره در آغوش دریا رهاسازی شد.

مرگ نهنگی با ۱۶ متر طول و ۳۰ تن وزن در تور صیادان بندر جاسک

در تاریخ ۱۳۹۱/۸/۶، با تلاش غواصان نیروی دریایی ارتش و پرسنل اداره حفاظت محیط زیست جاسک نهنگ از گیر تور رها سازی شد، اما متاسفانه بدلیل فعالیت زیاد برای رهایی در آبهای ساحلی منطقه بگل نشسته و گیر کرده بود که در نهایت در روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۱/۸/۷ نهنگ از بین رفت.

کشته شدن یک قلاده یوزپلنگ ایرانی توسط سگ های گله در استان سمنان

این حادثه در آذرماه ۱۳۹۱ و در فاصله حدودا ۴۰ کیلومتری خارج از منطقه حفاظت شده توران و در نزدیکی سکونتگاه های روستایی رخ داده. با توجه به علائم گازگرفتی و آثار بجا مانده از دندان سگ روی بدن و گردن، این یوزپلنگ مورد هجوم بیش از یک قلاده سگ قرار گرفته است.

خبر راه اندازی مرکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آسیایی / دلبر و کوشکی در کنار یکدیگر

مرکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ با اهداف مهمی چون تکثیر و پرورش یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت، انجام طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی پیرامون این گونه ارزشمند و در معرض انقراض، تیمار، درمان و رها سازی یوزپلنگ هایی که به دلایل گوناگون از جمله برخورد با خودروهای عبوری در جاده ها، تقابل با جوامع انسانی، شکار و زنده گیری غیر مجاز و غیره آسیب دیده اند و نگهداری دائمی از یوزپلنگ هایی که امکان رهاسازی مجدد آنها در زیستگاه طبیعی وجود ندارد بزودی راه اندازی خواهد شد.

تیمار و رهاسازی کرکس سیاه در ارتفاعات فومن

این کرکس سیاه نابالغ که بعلت شوک ناشی از ضعف و گرسنگی قدرت پرواز خود را از دست داده بود با همکاری روستائیان طبیعت دوست منطقه کلرم فومن عصر روز ۱۳۹۱/۹/۱۰ به اداره حفاظت محیط زیست فومن تحویل شد و پس از تیمار و غذا دهی مناسب، قدرت پرواز خود را بازیافت و پس از انجام فرایند حلقه گذاری در ارتفاعات صخره ای منطقه کهنه ماسوله رهاسازی شد.

تصویر برداری شگفت انگیز از یک قلاده پلنگ در حال شیردادن به توله هایش و خرس قهوه ای به همراه توله اش در استان زنجان

در آذرماه ۱۳۹۱ در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر از توابع شهرستان طارم یک قلاده پلنگ در ساعات پایانی روز از فاصله حدود ۲۵۰ متری در حال شیر دادن توله ها و تغذیه از طعمه مشاهده و از حرکات پلنگ به مدت چهار دقیقه تصویربرداری می شود، همچنین از یک قلاده خرس قهوه ای به همراه توله اش در منطقه حفاظت شده سرخ آباد (دربند سرخ آباد) تصویربرداری شد.

تعرض به مهمترین ریه تنفسی پایتخت / تخریب پارک ملی خجیر

مجری توسعه شهر جدید پردیس در اقدامی غیرمنتظره در آذرماه ۱۳۹۱  وارد پارک ملی خجیر شد تا در ادامه ساخت‌ و سازهای شهر پردیس برخلاف تمام معیارهای زیست‌ محیطی بخشی از این پارک ملی را به شهر جدید پردیس ضمیمه کند.

کشف و ضبط ۳۱ قطعه هوبره از اتباع بیگانه قبل از قاچاق به کشور امارات

در ساعات اولیه بامداد روز ۱۳۹۱/۹/۱۸ اکیپی از پرسنل کلانتری ۱۱ فرماندهی انتظامی شهرستان سیریک با هدف دستگیری اتباع بیگانه وارد یک منزل مسکونی در روستای گروگ سیریک شده و پس از بازرسی منزل مذکور ۳۱ قطعه پرنده هوبره را کشف و ضبط نمودند.

جاده گزو کمر منطقه حفاظت شده بافق را می شکند / بهترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی آسفالت می شود!

منابع محلی در آذرماه ۱۳۹۱ خبر از حضور تعداد زیادی لودر و بیل مکانیکی نه برای جاده ای ساده، بلکه برای احداث جاده ای کامل و به اصطلاح استاندارد با عملیات خاکبرداری و خاکریزی گسترده در مسیری کوهستانی و خطرناک در قلب منطقه حفاظت شده بافق دادند.

نجات محیط بان خرم آبادی از چوبه دار با بخشش خانواده مقتول

در آیین صلح و سازش در مسجد امام هادی (ع) شهرستان خرم آباد، محیط‌ بانی که موجب مرگ جوان خرم آبادی شده بود مورد عفو و بخشش خانواده مقتول قرار گرفت و از چوبه‌ی دار رهایی یافت.

چوپان بوشهری باوجود حمل اسلحه، پلنگی که به گوسفندان حمله کرده بود را نکشت

آقای سعدی زاهدی در روز بیست و پنجم آذرماه زمانیکه با حمله پلنگ به گله گوسفندان خود روبرو شد، علی رغم همراه داشتن اسلحه از شلیک به پلنگ خوداری و با ایجاد سر و صدا و پرتاب سنگ، پلنگ را از گله دور کرد.

کشف پوست و سر یک پلنگ تازه شکارشده از منزل مسکونی در ساری

مامورین اجرایی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری با همکاری یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران موفق به کشف پوست تازه و قسمت هایی از سر یک پلنگ تازه شکارشده از منزل مسکونی فرد متخلف در شهرستان ساری شدند.

شناسایی یازده قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده کوه بافق

براساس برنامه پایش یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده استان یزد در منطقه حفاظت شده کوه بافق یزد ۱۱ قلاده پلنگ مختلف شناسایی شدند که شامل چهار ماده (یکی دارای یک توله، دیگری دارای دو توله و ۲ ماده فاقد توله)، ۲ نر بالغ و ۲ نر جوان می شوند.

تصویر برداری از خرس سیاه آسیایی در منطقه بشاگرد

در آذرماه سال جاری در منطقه بشاگرد فیلم های بی نظیری از دو قلاده خرس سیاه آسیایی بوسیله دوربین تله تصویربرداری شد.

تصویر برداری از دو قلاده یوزپلنگ در سیمای برفی پناهگاه حیات وحش دره انجیر

در دیماه ۱۳۹۱ در جدیدترین تصویر بدست آمده از یوزپلنگ آسیایی، به کمک دوربین های تله ای در سیمای پوشیده از برف پناهگاه حیات وحش دره انجیر از دو قلاده یوزپلنگ آسیایی عکس و دقایقی فیلم برداری شد.

لاشه نهنگ ۱۴ متری در سواحل جزیره قشم

در پی تماس تلفنی صیادان شهر سوزا مبنی بر مشاهده لاشه نهنگ تلف شده در سواحل جزیره قشم، مامورین اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قشم، گشت دریایی در منطقه را آغاز و سرانجام در حوالی ۲ مایلی روستای مسن لاشه نهنگ تلف شده یافته شد.

حکم صادره و حاشیه های جلسه دادگاه متهمین کشتار خرس های سمیرم

جلسه دادگاه متهمین کشتار و سلاخی سه قلاده خرس در شهرستان سمیرم روز ۱۳۹۱/۱۰/۲۵ برگزار شد و هر کدام از متهمین به ۱۸ ماه حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از شکار و حمل اسلحه شکاری محکوم شدند.

مرگ ۲۷ یوزپلنگ ایرانی توسط عوامل انسانی در یک دهه اخیر / جاده ها عامل بیش از ۴۰ درصد مرگ و میر یوزپلنگ ها

طی یک دهه اخیر در ایران ۲۷ یوزپلنگ به صورت مستند توسط عوامل انسانی مختلف از پای در آمده اند که حداقل ۱۱ مورد آن بر اثر برخورد با خودروهای عبوری بوده است. منطقه حفاظت شده توران، منطقه حفاظت شده کوه بافق و پناهگاه حیات وحش دره انجیر مناطقی هستند که هر یک قربانیانی از یوزپلنگ در جاده های پیرامون خود داده اند.

نخستین ژئوپارک خاورمیانه در قشم سرانجام از فهرست یونسکو خارج شد

سرانجام ژئوپارک قشم به دلیل ناتوانی مدیران سازمان منطقه آزاد قشم در انجام معیارهای ثبت جهانی ژئوپارک، از فهرست یونسکو خارج شد.

بازگشت عقاب طلایی زخمی به دامان طبیعت

یک بهله عقاب طلایی که در اثر اصابت گلوله زخمی شده و توانایی پرواز نداشت پس از درمان، حلقه گذاری و در زیستگاه اصلی خود رهاسازی شد.

جسد دست و پا بسته یک جنگل‌بان در خراسان شمالی کشف شد

جسد این جنگل‌بان حوالی ظهر ۱۳۹۱/۱۰/۲۹ در محدوده تنگه ترکمن به قوش تپه در حاشیه دره‌ای پیدا شده است. هم‌اکنون مأموران در حال پیگیری و بررسی موضوع مرگ وی هستند.

دو محیط بان استان گلستان در حادثه ای تلخ جان باختند

دو محیط بان که ۶ ماه پیش به جمع نیروهای محیط زیست استان گلستان پیوسته بودند در حین گشت زنی در منطقه حفاظت شده جهان نما در تاریخ ۱۳۹۱/۱۰/۳۰در  شهرستان کردکوی واقع در غرب استان گلستان، به دلیل شکسته شدن سطح یخ زده یک آب بند دچار سانحه شدند.

محیط بانان هرمزگان هدف گلوله های کلاشینکف شکارچیان قرار گرفتند

مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان در تاریخ ۱۳۹۱/۱۰/۳۰ در حین گشت و کنترل در منطقه شکار ممنوع گلزار نیزار، در منطقه یورت حبیب به سه نفر شکارچی برخورد مینمایند که مبادرت به شکار دو راس بز وحشی نموده و سلاح جنگی از نوع کلاشینکف همراه داشتند. در جریان تیراندازی متخلفین به سمت محیط بانان دو نفر از مامورین از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار میگیرند و شکارچیان متواری می شوند.

دومین محیط بان به اعدام محکوم شد

«غلامحسین خالدی» محیط بان ۳۸ ساله منطقه حفاظت شده دنا به اتهام قتل یک شکارچی به اعدام محکوم شد. او بعد از «اسعد تقی زاده» دومین محیط بان منطقه دنا است که بعد از دو سال و ۹ ماه زندان، حالا به انتظار مرگ نشسته است.

نسل کشی آهوان بی پناه در پناهگاه حیات وحش شیراحمد

مأمورین یگان حفاظت محیط زیست سبزوار موفق به دستگیری دو شکارچی غیر مجاز در پناهگاه حیات وحش شیر احمد شدند. این شکارچیان اقدام به شکار غیر مجاز ۵ رأس آهو در پناهگاه حیات وحش شیر احمد و فروش گوشت آنها نموده بودند.

شناسایی پیرترین پلنگ ایران در منطقه حفاظت شده کوه بافق

بررسی های بعمل آمده طی سال های اخیر نشان از حضور یک پلنگ ایرانی نر با سن تقریبی حداقل ۱۲ تا ۱۴ سال در منطقه حفاظت شده کوه بافق دارد. این پلنگ نر برای نخستین بار در پاییز ۱۳۸۳ که در آن زمان نیز پلنگ بالغی بود، توسط دوربین های تله ای عکس برداری شد. این پلنگ در سال ۱۳۸۶ در این منطقه زنده گیری شده و به مدت شش ماه مجهز به گردنبند ردیاب ماهواره ای بود.

کشتار دو راس گوزن بسیار کمیاب و آبستن در منطقه حفاظت شده بولا

یگان حفاظت محیط زیست مازندران روز ۱۳۹۱/۱۱/۲۰ در جریان گشت و کنترل مناطق جنگلی حفاظت شده بولا واقع در دودانگه ساری، با مشاهده آثار شکار غیرمجاز، پس از ردزنی، طی یک عملیات غافلگیرانه موفق به دستگیری چهار نفر شکارچی متخلف شدند. از این متخلفین لاشه دو راس گوزن (شوکا) ماده آبستن، دو قبضه اسلحه شکاری و مقداری مهمات کشف و ضبط شد.

انتقاد عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس از بی توجهی مسئولان نسبت به کشتار دو راس گوزن کمیاب شوکا

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر برخورد قاطع دستگاه‌های مربوطه با شکارچیان متخلف عامل کشتار دو گوزن شوکا، گفت: با وجود آمادگی مجلس برای رفع نواقص قانونی، اما متاسفانه سازمان محیط زیست تاکنون هیچ گونه درخواست کمکی از مجلس جهت تشدید مجازات شکارچیان متخلف نداشته است.

ابراز تأسف رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس از کشته شدن دو گوزن شوکا

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با انتقاد از شکار‌ غیرمجاز حیوانات در کشور گفت: لایحه جامع محیط زیست می‌تواند راه‌ حل مناسبی برای تمامی مشکلات زیست‌محیطی کشور باشد.

دعوت از رئیس سازمان محیط زیست به مجلس برای پاسخگویی در مورد کشتار دو راس شوکای کمیاب

کمال الدین پیرموذن عضو هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: پس از تصویب طرح دو فوریتی مقابله و کاهش آلودگی هوای کشور، در نخستین جلسه فراکسیون محیط زیست در خصوص این طرح و پاسخگویی به کشته شدن ۲ گوزن کمیاب و علت عدم اقدام به موقع از محمدجواد محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دعوت می‌شود.

ارائه آماری عجیب از رشد ۱۳۵ درصدی جمعیت آهوان پارک ملی سالوک در یکسال!

با فرض اینکه از ۶۲۵ راس آهوی سرشماری شده در سال قبل ۵۰۰ راس آن ماده بوده اند و با فرض محال اینکه همه این جمعیت ۵۰۰ راسی ماده بالغ بوده، همگی باردار شده اند و همگی در سال جاری زایمان کرده اند، هیچ یک آهوان از سال گذشته تا امسال توسط انسان و گوشتخواران شکار نشده اند و هیچ یک از بره های متولد شده در سال جاری تلف نشده اند و با علم به این نکته که آهو گونه ای تک قلوزا بوده و ندرتا دوقلوزایی در آهو مشاهده می شود، باز هم جمعیت آهوان آن منطقه از هزار راس تجاوز نخواهد کرد!

تصویر برداری از ۳ قلاده یوزپلنگ در منطقه شکار ممنوع آریز

محیط بانان استان یزد در روزهای پایانی بهمن ماه سال ۱۳۹۱ موفق شدند از ۳ قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه شکار ممنوع آریز بافق تصویر برداری کنند.

برای نخستین بار در کشور زنده گیری و بیومتری گربه شنی در خواف صورت گرفت

برای نخستین بار در کشور زنده گیری و بیومتری گربه شنی توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست خواف صورت گرفت. این اتفاق مهم در منطقه ای به نام “پوزه نخراج” در جوار رودخانه شوری که به تالاب مژن آباد منتهی میشود رخ داد.

جدیدترین تصاویر یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش نایبندان

در آخرین بررسی های صورت گرفته و در جریان برنامه برآورد جمعیت یوزپلنگ آسیایی که از آبان ماه تا ابتدای اسفند ماه سال ۱۳۹۱ به طول انجامید تصاویر متعددی از یوزپلنگ در محدوده امن پناهگاه حیات وحش نایبندان به ثبت رسیده است.

عبور بی‌ سر و صدای خط لوله نفت سروستان از پارک ملی بمو

سرانجام پس از ماه ها اعتراض دوستداران محیط زیست به توسعه پالایشگاه شیراز و عبور خطوط لوله نفت سروستان از پارک ملی بمو که مقدمه این توسعه است، چندی پیش این خطوط، بی سرو صدا از لابلای فنس های پارک ملی بمو گذشتند و درست از جلوی پاسگاه محیط بانی پارک عبور کردند.

کشتار کل جوان، بز وحشی آبستن و دو بره در پارک ملی بمو

از دو متخلف در پارک ملی بمو لاشه یک راس کل وحشی جوان (حدودا دو ساله)، یک راس بز وحشی آبستن و دو بره که از شکم حیوان ماده خارج شده بودند کشف و ضبط گردیده است.

کشف محموله بزرگ قاچاق سمندر لرستانی در خوزستان

پلیس شهرستان اندیمشک پس از بررسی چند بسته مشکوک در ایستگاه راه آهن تله زنگ، محموله قاچاق حاوی تعداد ۴۳۰ قطعه سمندر را کشف و ضبط نمود. قاچاقچیان متخلف با مشاهده پلیس از محل متواری شده اند.

تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست در صورت استمرار کم کاری‌ در حفاظت از گونه‌های نادر جانوری

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با هشدار نسبت به روند رو به رشد شکار گونه‌های نادر جانوری در کشور، گفت: در صورت استمرار کم کاری‌ سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت از گونه‌های نادر جانوری، مجلس مسئله تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست را کلید خواهد زد.

با تصویب هیات وزیران بهای پروانه شکار و صید و جریمه شکار جانوران وحشی تعیین شد+جدول جرائم

شورای عالی حفاظت محیط زیست بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد ماده (۳) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست-مصوب ۱۳۵۳ تصویب کرد بهای پروانه شکار و صید و بهای جانوران وحشی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان تعیین شد.

هر تعداد که می خواهید ببر وارد کنید، خروج پلنگ به صلاح محیط زیست کشور نیست

پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست به نقل از ریاست این سازمان اعلام کرد: “بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، ببرهای روسی تا قبل از تابستان سال ۹۲ وارد کشور می شوند و طرف روسی هم آمادگی این کار را دارد.

خروج گونه های جانوری و گیاهی ارزشمند از کشور بدون مصوبه مجلس شورای اسلامی غیر قانونی است

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی در مورد تبادل ببر و پلنگ با کشور روسیه گفت: خروج گونه های جانوری و گیاهی ارزشمند از کشور بدون مصوبه مجلس شورای اسلامی امکانپذیر نبوده و غیر قانونی است.

گونه‌های نادر حیوانی و گیاهی سرمایه‌های ملی هستند، نباید بدون نظر مجلس شورای اسلامی از کشور خارج شوند

کمال‌الدین پیرموذن عضو فراکسیون محیط‌ زیست مجلس شورای اسلامی گفت: «با توجه به اینکه گونه‌های نادر حیوانی و گیاهی سرمایه‌های ملی هستند نباید بدون نظر مجلس از کشور خارج شوند.» دو پلنگ در فاز نخست این تبادل در زمان پوتین بدون نظر مجلس از کشور خارج شدند که البته این تبادل برای محیط‌ زیست ایران شکست سختی در پی داشت.

پایان نخستین پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی / تنها ۲۰ یوزپلنگ شناسایی شده است!

فاز نخست برنامه پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی پس از یک سال به پایان رسید و در جریان این پروژه تنها ۲۰ قلاده یوزپلنگ در کشور شناسایی شد.

انتصاب احمدعلی کیخا بعنوان معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست

احمد علی کیخا در حکمی از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست منصوب و جایگزین اصغر محمدی فاضل در این سمت شد.

با ادامه روند فعلی، بدون شک تا چند سال آینده جنگلی در کشور وجود نخواهد داشت

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اجرای طرح تنفس ۱۰ ساله جنگل ها و منع قطع درخت در سراسر کشور ضروری است و باید این طرح از سوی مسئولان و دست اندرکاران جدی گرفته شود.

ثبت تصویر پلنگ در شهرستان زیرکوه

نیروهای یگان حفاظت محیط زیست قاین در روزهای پایانی سال ۱۳۹۱ موفق شدند طی چندین مرحله جستجو، ردزنی و دریافت اطلاعات از مردم بومی، تصویر پلنگ ایرانی را در ارتفاعات منطقه پیشنهادی تجنود واقع در شهرستان زیرکوه ثبت نمایند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 6 فروردين 1387برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

مشاهده پرنده شکاری نادر و بسیار زیبای کورکور بال سیاه در سیستان و بلوچستان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در سرشماری پرندگان مهاجر در سایت ها و زیستگاه های سراسر استان سیستان و بلوچستان، گونه کمیاب کورکور بال سیاه از خانواده پرندگان شکاری مشاهده گردید.

تاکنون گزارش های انگشت شماری از مشاهده کورکور بال سیاه ارائه شده است، این گونه ارزشمند به سختی دیده می شود و با تلاش های شبانه روزی و کمین های بسیار طولانی کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در زیستگاه ها و سایت های مهاجرت پرندگان، مشاهده گردیده است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 6 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تهران


مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: با احتساب ثبت موالید و فوت و بروزرسانی آمار جمعیت سازمان ثبت احول در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، جمعیت ایران تا پایان بهمن‌ سال جاری به ۷۶ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۹۸۵ نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دفتر روابط عمومی و همکاری‌های بین الملل، علی‌اکبر محزون با بیان اینکه در یازده ماهه سال جاری، یک میلیون و 310 هزار و 163 ولادت در کشور به ثبت رسیده، افزود: از این تعداد، 672 هزار و 51 نفر پسر و 638 هزار و 112 نفر دختر بوده و این آمار نسبت به سال گذشته از رشد 2.9 درصدی برخوردار بوده است.

محزون با اشاره به اینکه آمار ازدواج‌های ثبت شده در مدت یاد شده که در حال تکمیل است، برابر با 726 هزار و 390 مورد بوده است اظهارداشت: بیشترین ازدواج ثبت شده مربوط به مردان گروه سنی 20تا 24 ساله با زنان 15 تا 19 ساله بوده که تعداد آن برابر با 148 هزار و 226 مورد است.

وی تصریح کرد: در این مدت، بیشترین ازدواج ثبت شده مردان در گروه سنی 20 تا 24 ساله با رقم 314 هزار و 452 مورد و بیشترین ازدواج ثبت شده زنان نیز در همین گروه سنی با رقم 278 هزار و 918 مورد بوده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال یادآور شد: همچنین در یازده ماهه سال جاری، 121 هزار و یک طلاق و 334 هزار و 667 فوت درکشور به ثبت رسیده است.

برگزاری همایش ملی جمعیت22 و 23 اسفند

محزون افزود: در پی تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مسائل جمعیتی کشور و با هدف ایجاد وفاق ملی در اجرای دقیق و اثربخش سیاست‌های جدید جمعیتی و تبیین راهبردها و اقدامات اجرایی آن، همایش ملی «جمعیت، تعالی و راهبردها» با حضور اندیشمندان، صاحبنظران و مسئولین توسط سازمان ثبت احوال کشور و با مشارکت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه تهران و سایر ارگان‌ها و مجامع تخصصی در تاریخ 22 و 23 اسفندماه سال جاری در محل تالار بزرگ وزارت کشور برگزار می‌شود.

وی «مروری بر فرصت‌ها و چالش‌های جمعیتی ایران و آینده‌نگری آن»، «جابجایی‌ها و توزیع فضایی جمعیت»، «کیفیت و سلامت جمعیت»، «جمعیت، خانواده و الگوی سبک زندگی» و «راهبردهای و سیاست‌های جمعیتی» را از محورهای اصلی برگزاری همایش ملی جمعیت عنوان کرد.

بنا به گفته مدیرکل دفتر و آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در پایان این همایش، میزگردی با موضوع «چشم انداز جمعیت ایران، ظرفیت‌ها و مطلوبیت‌ها» نیز برگزار خواهد شد.

 

کد خبر :7943   زمان مخابره: 13:48:0 - 7/12/1391
 // www.iren.ir //

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دیده بان حقوق حیوانات : معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بر اساس آمار آخرین سرشماری انجام‌ شده در سایت‌های حفاظت‌ شده استان خوزستان، تعداد گوزن‌های زرد ایرانی از ۵۹ راس به ۹۹ راس افزایش یافته است.

عادل مولا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان اظهارکرد: گونه گوزن زرد ایرانی در دهه ۳۰ خورشیدی جزو گونه‌های منقرض به شمار می‌آمد که پس از مشاهده تعداد اندکی از این گونه در حاشیه‌های رودخانه‌های دز و کرخه، این گوزن‌ها آخرین بازماندگان گونه گوزن زرد ایرانی در خاورمیانه شناخته شدند. تعدادی از این گونه‌ها به ساری منتقل شد و پس از تکثیر، به استان‌های دیگر کشور منتقل شدند.

Animal-Rights-Watch--ARW-1-1339

وی افزود: در حال حاضر گوزن زرد ایرانی در جنگل‌های حاشیه دز و کرخه نگهداری می‌شود؛ این مناطق در رده پارک‌های ملی طبقه‌ بندی شده‌اند.مولا با بیان این‌که این سایت‌ها پس از پاک‌سازی از حیوانات درنده و گوشت‌خوار، به محل نگهداری گوزن زرد ایرانی تبدیل شدند، گفت: حدود ۷۰ هکتار زمین در سایت دز و ۲۰۰ هکتار زمین در سایت کرخه حصارکشی شد.

وی ادامه داد: پس از آماده‌سازی، ۲۱ راس گوزن ایرانی به سایت دز و ۳۸ راس به سایت کرخه منتقل شدند.معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: خوشبختانه به دلیل سازگاری این گونه گوزن کمیاب با شرایط آب و هوایی خوزستان، رشد و افزایش گونه گوزن زرد ایرانی نسبت به استان‌های دیگر بسیار خوب بوده است.وی گفت: در آخرین سرشماری مشخص شد که تعداد این گونه در سایت دز به ۳۵ راس و در سایت کرخه به ۶۴ راس افزایش یافته است.مولا عنوان کرد: البته بیشتر گوزن‌های منتقل شده به خوزستان نر بوده‌اند که در صورت بیشتر بودن تعداد گوزن‌های ماده، امکان افزایش بیشتر تعداد رئوس در سایت‌های خوزستان وجود داشت.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

  وی افزود: اجلاس ریو + 20 خرداد ماه امسال در شهر ریودوژانیرو در برزیل برگزار شد که در آن موضوع توسعه پایدار مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که بر این اساس قرار شد اقتصاد سبز به عنوان محور اصلی در برنامه توسعه ملی کشورها قرار گیرد. رییس انجمن ...
تاریخ انتشار: ۷ اسفند, ۱۳۹۱

عباس پور زیست بوم: هجدهمین همایش انجمن متخصصان محیط زیست ۱۵ و ۱۶ اسفندماه با حضورمحققان و پیشکسوتان عرصه محیط زیست در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود.

به گزارش زیست بوم، ˈ مجید عباسپور ˈ رییس این همایش با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: هدف اصلی از برپایی هجدهمین همایش انجمن متخصصان محیط زیست بررسی نقش ایران و کشورهای منطقه در دستیابی به دستاوردهای اجلاس ریو + ۲۰ است.

 

 

وی افزود: اجلاس ریو + ۲۰ خرداد ماه امسال در شهر ریودوژانیرو در برزیل برگزار شد که در آن موضوع توسعه پایدار مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که بر این اساس قرار شد اقتصاد سبز به عنوان محور اصلی در برنامه توسعه ملی کشورها قرار گیرد.

رییس انجمن متخصصان محیط زیست کشور ادامه داد: بر این اساس موضوعات مختلف زیست محیطی از جمله ˈ حسابرسی زیست محیطی ˈ و ˈ فعال کردن اقتصاد در حوزه هایی که می توانند به کاهش انتشار آلاینده ها کمک کنند ˈ مورد توجه قرار گرفت.

وی یادآور شد : در مبحث کاهش انتشار آلاینده ها به گرمایش زمین توجه ویژه شده است و اتحادیه اروپا برنامه ای با عنوان ˈ ۲۰۲۰ ˈ دارد که بر اساس آن باید تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدید پذیر تامین کند که این موضوع به کاهش گرم شدن زمین کمک می کند.

عباسپور گفت: از این رو محورهای همایش بر اساس تصمیمات اجلاس ریو + ۲۰ انتخاب شده است و شامل محورهایی از جمله ˈ محیط زیست انسانی با رویکرد توسعه پایدار ˈ ، ˈ محیط زیست طبیعی با رویکرد توسعه پایدار و اقتصاد سبز ˈ ، ˈ همکاری های بین المللی و منطقه ای ˈ ، ˈ انرژی و توسعه پایدار ˈ و ˈ اقتصاد سبز ˈ است.

رییس هجدهمین همایش انجمن متخصصان محیط زیست افزود: همزمان با برپایی این همایش هفت نشست تخصصی با حضور نمایندگانی از وزارتخانه ها و نهادهای ذیربط برگزار می شود. بعد از اعلام فراخوان بیش از ۳۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که بعد از داوری ۴۰ مقاله برای ارایه در همایش انتخاب شد که از این تعداد ۹ مقاله به صورت پوستر و بقیه به صورت شفاهی در روزهای برپایی همایش ارایه می شود.

وی گفت: همچنین جشنواره توسعه سبز نیز در حاشیه این همایش برگزار می شود که در آن صنایع و شرکت هایی که در زمینه حفظ محیط زیست فعال بودند ، معرفی و تجلیل می شوند . علاوه براین از فعالان زیست محیطی رسانه ای و پیشکسوتان عرصه محیط زیست هم تجلیل می شود.

هجدهمین همایش انجمن متخصصان محیط زیست به همت انجمن متخصصان محیط زیست برگزار می شود .

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

  مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسایی در ادامه افزود: برای به دست آوردن آمار این دسته از حیوانات(حیواناتی که پوست بدن آنها خال خال یا راه راه است) از دوربین‌های تله‌ای استفاده می شود. به گفته وی،‌ یوزپلنگ‌ها گونه‌هایی هستند که در دنیای زیست شناسی از آنها با تخمین ...
تاریخ انتشار: ۷ اسفند, ۱۳۹۱

هومن جوکار زیست بوم: مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسایی با اشاره به اسارت دو توله یوزپلنگ نر و ماده با نام‌های «کوشکی» و «دلبر»، گفت: عملیات تکثیر فرزند دو یوز در اسارت برای اولین بار در کشور، در سال آتی انجام می‌شود.

به گزارش زیست بوم، هومن جوکار در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار جامعه فارس، اظهار داشت:‌ پوزپلنگ گونه ای است که تعیین جمعیت دقیق آن کار آسانی نیست. اینها گونه‌هایی هستند که آمار آنها در دنیا با تخمین یاد می‌شود. برای این کار چند منطقه به طور نمونه مورد انتخاب قرار می‌گیرد و در آن مناطق از روش‌های آمار برداری سعی می‌شود تعداد این دسته از جانداران تخمین زده و به سایر مناطق تعمیم داده شود.

 

 

مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسایی در ادامه افزود: برای به دست آوردن آمار این دسته از حیوانات(حیواناتی که پوست بدن آنها خال خال یا راه راه است) از دوربین‌های تله‌ای استفاده می شود.

به گفته وی،‌ یوزپلنگ‌ها گونه‌هایی هستند که در دنیای زیست شناسی از آنها با تخمین یاد می شود.

وی بیان داشت: در روش فعلی تعداد زیادی دوربین در مناطق به خصوصی کار گذاشته می شود و یوزپلنگ‌هایی که از کنار این دوربین‌ها عبور می‌کنند به صورت اتوماتیک از آنها عکسبرداری می‌شود و به همین ترتیب به یک تخمین از جمعیت یوزپلنگ‌های دست می‌یابیم.

جوکار اضافه کرد: این کار به صورت پراکنده انجام شده و درنهایت تخمین غیر دقیقی در گذشته از تعداد یوزپلنگ‌ها حاصل شده است.

 

*بر اساس آمار تخمینی تعداد یوزپلنگ‌ها در کشور به ۱۲۰ قلاده می‌رسد

وی بیان داشت:‌ هم اکنون بر همین اساس آمار یوزپلنگ در کشور حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ قلاده بوده است.

مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسایی در ادامه ابراز داشت: از زمانی که تصمیم گرفته تخمین با واقعیت نزدیک شود زمانی که حدود ۸۰درصد از زیستگاه این جاندار مورد آماربرداری قرار گرفت بر این امر واقف شدیم که تعداد یوزپلنگ در کشور از آماری که در گذشته تخمین خورده بود کمتر است.

جوکار گفت: تمامی یوزپلنگ‌های شناسایی شده، در حاشیه کویر مرکزی شناخته شده اند این در حالی است که ما از وسط این کویر خبری نداریم و اطلاعی از تعداد یوزپلنگ‌ها در این نقطه نداریم.

*هم‌اکنون حداقل ۵۰قلاده یوزپلنگ در کشور زندگی می‌کند

وی افزود: بر همین اساس ما حداقل‌ها را در خصوص آمار یوزپلنگ در کشور می دانیم به همین ترتیب می توان به طور قطع گفت که هم اکنون حداقل تعداد ۵۰ قلاده یوزپلنگ در کشور زندگی می کند.

جوکار ادامه داد: ‌تنها جایی که در دهه ۷۰میلادی یوزپلنگ در آن دیده شده است فقط ایران است و گزارشی مبنی بر دیده شدن این حیوان در کشورهای حاشیه ارائه نشده است.

*شکارچی یوز نداریم

وی با اعلام اینکه هم اکنون شکار برای سرگرمی و فروش در خصوص یورزپلنگ در کشور انجام نمی‌شود، بیان داشت: شکارچی که به قصد شکار  یوزپلنگ به صحرا و بیابان برود وجود ندارد.

جوکار افزود: شکار این جاندار به ندرت و به صورت تصادفی توسط چوپان‌ها و ساربان‌ها آن هم به دلیل اینکه این دسته از افراد آموزش‌های لازم را ندیده‌اند انجام می‌شود.

*به دام افتادن یوزپلنگ توسط چوپانان و ساربان‌ها

وی گفت: این افراد در مواجه به یوزپلنگ نسبت به این دسته از حیوانات وحشی واکنش شدید نشان می دهند و در نهایت در این میان یورزپلنگ یا به دام می افتد و یا از بین ‌می‌رود.

*طی ۸سال گذشته ۲حادثه درباره اسارت یوزپلنگ اتفاق افتاده است

وی بیان داشت: به این ترتیب طی ۸سال گذشته ۲ حادثه برخورد افراد به صورت تصادفی با یوزپلنگ دیده شده است که در هر دو مورد در پارک ملی توران اتفاق افتاده است.

جوکار اضافه کرد: یکی از این موارد حدود ۴ سال گذشته اتفاق افتاده بود که یک چوپان با تعقیب یک یوزپلنگ مادر به همراه دو توله اش، موفق شده بود تا یکی از توله‌های این یوز را نر بود و سنش هم ۴ماه بود به دام اندازد.

*به دام افتادن یوزپلنگ نر ۴ ماهه توسط چوپان

‌مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسیایی اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست این یوزپلنگ نر را از چوپانی که مبادرت به دام انداختن آن کرده بود باز پس گرفت و از آنجایی که سن آن کم بود و امکانش نبود به طبیعت برگردانده شود  آن را در محل ۱۲هکتاری در استان خراسان شمالی اسکان داد.

جوکار یادآور شد: اسم این توله یوزپلنگ به نام فردی که آن را به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی کرده است نامگذاری شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون نام این یوزپلنگ نر، کوشکی است.

*دلبر نیز به دام افتاد

‌مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسیایی اضافه کرد:‌ در اوایل سال ۹۰ نیز یوزپلنگ دیگری مورد تعقیب افراد عادی قرار گرفت که سازمان حفاظت محیط زیست پس از باز پس گیری این یوزپلنگ ماده آن را به منطقه پارک ملی توران برای ادامه حیات انتقال داد.

وی افزود: اسم این یوزپلنگ ماده با بهره گیری از منطقه‌ای که ساختمان حفاظت محیط زیست در آن واقع شده است،‌ دلبر نامگذاری شد.

جوکار گفت: بنابراین ما هم اکنون شاهد اسارت دو یوزپلنگ نر و ماده با نام‌های کوشکی و دلبر هستیم.

*تولد یوز فرزند توسط کوشکی و دلبر

وی خاطرنشان کرد: معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست درصدد است به عنوان گزینه آخر، ‌تکثیر در اسارت این دو یوز را مورد آزمایش قرار دهد.

وی متذکر شد:‌ باید توجه داشت که این دو یوز را اگر به همین شکل رها کنیم عمرشان به پایان خواهد رسید بنابراین می‌توان از موقعیت به وجود آمده استفاده کرد.

وی بیان داشت: این امر به شکلی است که کوشکی و دلبر به یک مکان واحد انتقال می‌یابند و پس از ازدواج

طی عمل جفت‌گیری فرزند می‌آورند.

جوکار متذکر شد: البته سازمان محیط زیست تکثیر گونه‌ها در اسارت را هیچگاه به عنوان گزینه اول مطرح مورد تایید قرار نمی‌دهد.

*تولید مثل دو یوز در اسارت یک شانس و فرصت است

‌مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسیایی در ادامه اضافه کرد: برای این کار دلایل کافی وجود دارد چرا که هم اکنون دو یوزپلنگ در اسارت هستند که این اقدام تنها راهکار ادامه دارد بودن حیات آنها خواهد بود.این یک شانس و فرصت است.

جوکار با بیان اینکه تکثیر یوزپلنگ شرایط خاص و ویژه‌ای را می طلبد، گفت:‌ به همین لحاظ اجرای این پروژه بسیار حساس است.

وی بیان داشت: یوزپلنگ تنها در ۷ روز سال است که آمادگی تکثیر پیدا می‌کند بنابراین تشخص زمانی را که یوزپلنگ در آن آمادگی تکثیر پیدا می کند از اهمیت ویژه1354371357‌ای برخوردار است.

مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسیایی افزود:  باید این ۷ روز تشخیص داده شود و سپس اقدام به نزدیک کردن این دو یوز نر و ماده کرد در غیر این صورت دلبر و کوشکی هیچگاه با هم جفت گیری نخواهند کرد.

*خوش بینی درباره جفتگیری کوشکی و دلبر در سال آتی

جوکار با بیان اینکه تامین منابع بودجه‌ای برای پیشبرد این مهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت:‌ برای تحقق مطلوب امر مزبور، بهترین متخصص بین المللی تکثیر یوزپلنگ را برای به کشور دعوت کرده‌ایم.خوش بین هستم در سال آینده این کار فاضل اجرایی کند.

وی در ادامه بیان داشت: شیوه زندگی یوزپلنگ‌ها ایجاب کننده طی مسافت‌های طولانی توسط آنان است به همین دلیل این دسته از جانداران برای طی مسافت مجبورند از بسیاری از جاده‌ها عبور کنند و چنانچه این امر در شب اتفاق افتد، رانندگان قادر به تشخیص نخواهند بود و احتمال صدمه دیدن آنها وجود خواهد داشت.

*هرساله ۲قلاده یوزپلنگ در جاده ها از بین می‌رود

مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسیایی بیان داشت: از ۱۰ سال گذشته تا به امروز هر ۳ ساله ۲ قلاده یوزپلنگ به این شکل از بین رفته اند.

جوکار افزود: کشورهای دنیا زیر گذرهایی را درست می کنند و از دو سمت جاده نقطه‌هایی را محصور می کنند و حیوانات برای عبور از جاده مجبور هستند از این زیر گذر عبور کنند.

*آغاز پروژه حمایت از یوزپلنگ آسیایی از سال ۱۳۸۱

وی یادآور شد: در ایران نیز در این راستا اقداماتی انجام شده است. به طوریکه برای نگه داشت یوزپلنگ از سال ۸۱ پروژه ای بین سازمان ملل متحد با سازمان حفاظت محیط زیست ایران با عنوان پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسایی، آغاز شد.

جوکار اضافه کرد: این پروژه با یک سری حمایت‌های بین‌المللی و بودجه ملی ادامه یافت.

وی اظهار داشت:  در طول ۱۰ سال گذشته به منظور حفاظت از این گونه از جانداران مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در قالب  3حوزه  آموزش و آگاه سازی،‌ تحقیقات و نیز حفاظت انجام شده است.

به گفته وی،‌ شاید اگر این اقدامات صورت  نمی‌گرفت امروز شاهد منقرض شدن این جاندار بودیم.

*یوزپلنگ دیگر در هاله‌ای از ابهام نیست

جوکار با تاکید بر اینکه باید روند رشد جمعیت این جاندار مورد ارزیابی قرار می گرفت،‌ افزود: فیلم های مستندی در این باره ساخته شده به طوریکه می‌توان گفت یوزپلنگ دیگر در هاله ای از ابهام نیست و همین امر  کمک شایانی را به حفاظت از آن کرده است.

مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسیایی یادآور شد:‌ سازمان حفاظت محیط زیست تعداد محیط بانان خود را در مناطقی که حضور قطعی یوز در آنها وجود دارد، افزایش داده است و امکانات این مناطق را بیشتر کرده است.

وی به نقش مهم رسانه ها اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها بستری را در ذهن مردم ایجاد می کند تا سازمان محیط زیست از تنهایی بیرون آید.

جوکار خاطرنشان کرد: مردم باید با آگاه شدن در حفظ و حراست از میراث های طبیعی همکاری لازم را با سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشند.



* مطالب و دیدگاههای درج شده در سایت نظر شخصی نویسنده آن بوده و لزوماً دیدگاه مسئولین زیست بوم نمی‌باشد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

انسان جانی از جاندار سلب نمی شود.   اصغر محمدی فاضل معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار زیست بوم به سیاست‌های جدید سازمان محیط زیست نسبت به شکار پرداخت و گفت: در موضوع شکار به طور کلی سازمان محیط زیست با یک پارادوکس مواجه ...
تاریخ انتشار: ۵ اسفند, ۱۳۹۱

asgharmohammadifazel1 زیست بوم/ سمیرا خباز: شکارچیان ما باید بدانند که دوران شکار و شکارچی‌گری به پایان رسیده است، زیرا نه تنها حیات وحش بلکه شرایط فرهنگی کشور نیز دیگر تحمل ادامه رویه‌های نادرست قبلی را ندارد و افراد علاقمند به فعالیت ورزشی به جای شکار، تیراندازی ورزشی رادنبال کنند و تفاوت آن اینست که برای تفریح

 

انسان جانی از جاندار سلب نمی شود.

 

اصغر محمدی فاضل معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار زیست بوم به سیاست‌های جدید سازمان محیط زیست نسبت به شکار پرداخت و گفت: در موضوع شکار به طور کلی سازمان محیط زیست با یک پارادوکس مواجه است از یک طرف تعداد قابل توجهی سلاح در اختیار افراد هست و سالانه تولید و یا از خارج از کشور وارد می‌شود و تحت عنوان سلاح شکاری در اختیار افراد قرار می‌گیرد و در اختیار داشتن این سلاح شکاری این توقع را برای دارندگان آن ایجاد می‌کند که حتما باید به شکار بپردازند، درحالیکه موجودی حیات وحش قابل شکار ما در کشور از تعداد سلاحهای شکاری کم تر است.

 

طبیعت ایران ظرفیت شکار همانند سالهای گذشته را ندارد

 

وی ازعواملی که باعث ایجاد کاهش حیات وحش قابل شکار ایران  شده است را در دو بخش تقسیم کرد: توسعه نامتوازن که باعث تخریب سطوح وسیعی از محیط زیست طبیعی ما شده است و از طرف دیگر بروز خشکسالی‌ها و محدود شدن عرصه‌های طبیعی به دلایل مختلف باعث افول آمار حیات وحش به طور سالیانه شده است.

 

اصغر محمدی فاضل گفت: سازمان محیط زیست از سیاست قبلی صدور پروانه شکار فاصله گرفته است و با محدود کردن صدور پروانه‌ها برای افراد بومی و روستاییان ساکن در حاشیه مناطق مدیریت از فشار بر روی حیات وحش کشور کاسته است.

 

وی اظهار کرد: شکارچیان ما باید بدانند که دوران شکار و شکارچی‌گری به پایان رسیده است، زیراکه نه تنها حیات وحش بلکه شرایط فرهنگی کشور نیز دیگر تحمل ادامه رویه‌های نادرست قبلی را ندارد و اگر افراد علاقمند به فعالیت به فعالیت‌های ورزشی هستند به جای شکار، تیراندازی ورزشی را دنبال کنند و تفاوت آن اینست که برای تفریح انسان جانی از جاندار سلب نمی شود.

 

حمایت از باشگاههای تیراندازی با هماهنگی های اخیر سازمان محیط زیست و فدراسیون تیراندازی و وزارت دفاع

 

معاون محیط زیست طبیعی  سازمان محیط زیست درخصوص تدابیری که سازمان مربوطه برای تغییر فرهنگ شکار کرده است گفت: اخیرا هماهنگی‌هایی با فدراسیون تیراندازی جمهوری اسلامی انجام داده‌ایم، در قالب این هماهنگی قرار شد برای حمایت از باشگاههای تیراندازی اقداماتی از قبیل تامین کافی گلوله انجام شود، که به موجب این در‌خواست با صنایع دفاع برای تخصیص گلوله‌های ورزشی به باشگاههای تیراندازی و تولید گلوله‌های ورزشی که هم به لحاظ مقدار مواد ناریه (میزان باروت) و هم از لحاظ وزن و رنگ با پوکه‌‌های معمولی متفاوت هستند انجام شده است.

 

وی اظهار امیدواری کرد با شرایط متفاوتی که این ترکیبات جدید گلوله‌ با ترکیبات قدیمی دارند، رویکرد جدید‌ی به حوزه تیراندازی درمیان علاقمندان به تیراندازی ایجاد کند و با این رویکرد حساب آنها از شکارچیان جدا خواهد شد.

 

محمدی فاضل افزود: با اجرایی شدن این رویکرد جدید ما همچنان با شکارچیان در قالب مقررات مربوطه‌ در سازمان محیط زیست برخورد خواهیم کرد اما در خواست ما از همه علاقمندان به ویژه شکارچیان این‌است که یک دوره استراحت چند ساله به حیات وحش بدهیم و اجازه دهیم حیات وحش از لبه انقراض فاصله بگیرد.



* مطالب و دیدگاههای درج شده در سایت نظر شخصی نویسنده آن بوده و لزوماً دیدگاه مسئولین زیست بوم نمی‌باشد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

زیست بوم: بزرگ‌ترین کروکودیل جهان که در قفس نگهداری می‌شد، مرده است.   به گزارش زیست بوم و به نقل از خبرگزاری اتریش از مانیل گزارش داد، این کروکودیل 6.17 متری که در آب‌های شور زندگی می‌کرد، یکشنبه شب در پارک گردشگری در بوناوان در فیلیپین مُرده است. ...
تاریخ انتشار: ۵ اسفند, ۱۳۹۱

زیست بوم: بزرگ‌ترین کروکودیل جهان که در قفس نگهداری می‌شد، مرده است.

 

به گزارش زیست بوم و به نقل از خبرگزاری اتریش از مانیل گزارش داد، این کروکودیل ۶٫۱۷ متری که در آب‌های شور زندگی می‌کرد، یکشنبه شب در پارک گردشگری در بوناوان در فیلیپین مُرده است.

86591DA839AEC945B98EF722A3C48_h316_w628_m5_cZYQLSMeD

 

65812815_012824681-1 (1)

 

ادوین الورده، شهردار بوناوان اعلام کرد دلیل مرگ این حیوان در دست بررسی است.

 

از اواخر ماه گذشته، این تمساح که “لولانگ” ( Lolong) نامیده شده بود، دیگر جیره غذایی خود را نمی‌خورد. علاوه بر این، شکم او پف کرده بود.

 

864314381BF864C8706D6225EC48EB_h316_w628_m5_cQkrnnYWa

کتاب رکوردهای گینس در ماه نوامبر ۲۰۱۱ اعلام کرد که “لولانگ” بلندترین کروکودیل زنده اسیر است. این حیوان دو ماه پیش بازداشت شده بود. این تمساح یک تنی پیش از اسیر شدن یک ماهیگیر، یک دختر ۱۲ ساله و همچنین یک گاومیش را کشته و خورده بود.

 

5B2740C2F4FA8DA03A87792FB7ACF2_h316_w628_m5_cfkcUUtpY



* مطالب و دیدگاههای درج شده در سایت نظر شخصی نویسنده آن بوده و لزوماً دیدگاه مسئولین زیست بوم نمی‌باشد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صاویر مربوط به مار حلقه به گردن است که درمکزیکوی ایالات متحده و جنوب شرق کانادا یافت می شود و سم آن ضرری برای انسان ندارد و برای شکار طعمه های کوچک آن را به کار می برند! این مارها حداکثر تا ۳۵ اینچ ( تقریباً ۸۸ سانتیمتر) رشد می کنند.

این مارها در شبها فعالیت دارند و در طول روز به ندرت دیده می شوند و بیشتر در زیستگاه های مرطوب زندگی می کنند.و معمولا در جنگل های مرطوب در زیر تکه سنگ ها یا تکه چوب های کوچک نیز یافت می شوند

 

.
رژیم غذایی این مار از کرم های کوچک سمندر ها و حلزون ها و گاهی نیز از مارمولک ها و قورباغه های جوان نیز تغذیه می کنند.

m2
مجله علمی می نویسد: این مارها بصورت اجتماعی زندگی می کنند و گاهی در کلنی های ۶ تا ۱۰۰ نفره نیز مشاهده شده اند و در قصل بهار و پاییز جفت گیری می کنند و ۱-۱۰ تخم در ژوئن و ژولیه می گذارند. تخم های این جاندار به رنگ سفید و زرد است و مارهای تازه متولد شده برای دفاع از خود نیازمند والدین هستند.

dpmodestushp

 

dpoccidentalis2huمنبع: http://zistboom.com/11772/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کارگاه آموزشی بین المللی مدیریت زیست بومی تالابها

ramsar1  کارگاه آموزشی بین المللی باعنوان مدیریت زیست بومی تالابها را به مدت دو روز از تاریخ ۷ الی۸ اسفند ماه۱۳۹۱دراستان مازندران برگزار می شود.

 

به گزارش زیست بوم و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام):مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسردر نظر‌‌دارد کارگاه آموزشی بین المللی باعنوان “مدیریت زیست بومی تالابها” را به مدت دو روز از تاریخ ۷ الی۸ اسفند ماه۱۳۹۱دراستان مازندران برگزار نماید.

صادق صادقی زادگان مدیراجرایی مرکز منطقه ا ی کنوانسیون رامسر ضمن اعلام این خبر گفت: دراین کارگاه علاوه بر آموزش اصول مدیریت زیست بومی تالابها و ارائه تجربیات کسب شده در پروژه های بین المللی، کشورهای شرکت کننده این فرصت را خواهند داشت ضمن ارائه گزارشات ملی در کارگروه‌ها و نشست‌های تخصصی شرکت نموده و به بررسی و تبادل اطلاعات در خصوص مدیریت تالابهای سایت رامسر با سایر کشورها و همچنین سازمانها و کنوانسیون‌ها بپردازند.

وی افزود این کارگاه آموزشی با حضور کارشناسانی از دبیرخانه کنوانسیون رامسرRRC-CWA))، برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP)،آژانس همکاری های بین المللی ژاپن JICA) )، سازمان علمی فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (UNESCO) ، و مرکز پایش جهانی حفاظت (UNEP-WCMC) ونیزجمعی از متخصصان و صاحبنظران بیش از ۳۰ کشور، برگزار خواهد شد.

همچنین چهارمین نشست بورد مدیریت مشارکتی مرکز منطقه ای رامسر با شرکت اعضای بورد در حاشیه این کارگاه برگزار می گردد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

صدور رای قطعی دادگاه علیه عاملین ضرب و شتم محیط بان پارک ملی بوجاق

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دی ماه سال گذشته مرتضی زیبا چهره محیط بان وظیفه شناس پارک ملی بوجاق مورد ضرب و شتم شکارچیان غیر مجازی قرار گرفت که در حال شکار در این منطقه بودند. این حادثه منجر به مجروح شدن این محیط بان از ناحیه پیشانی و نسوج نرم پیش سری شد.

محیط بان زیباچهره علی رقم جراحت و خونریزی از ناحیه سر موفق به توقیف سلاح متخلفین گردید و شکارچیان متواری شدند. پس از بررسی های به عمل آمده سلاح توقیف شده نیز غیر مجاز شناخته شد. تحقیقات محلی و شناخت اولیه ضاربین توسط محیط بان زیباچهره منجر به شناسایی و طرح شکایتی در شعبه یکم دادگاه عمومی لشت نشاء گردید.

طی رای صادره و با استناد به مواد ۴۲ و ۲۹۴، بند ج ماده ۲۹۵، تبصره ۲ ماده ۳۰۲، ۳۶۷ و ۴۸۰ قانون مجازات اسلامی و ماده ۱۳ قانون شکار و صید متخلفین محکوم به پرداخت دیه، توقیف سلاح و پرداخت جریمه نقدی شدند.

متهمین خواهان تجدید نظر در رای صادره شدند که شعبه ششم دادگاه تجدید نظر استان گیلان با تاکید بر رای اولیه، مجموعه مفاد آن را مورد تایید قرار داد.

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

عبور بی‌ سر و صدای خط لوله نفت سروستان از پارک ملی بمو

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش خبرگزاری مهر، سرانجام پس از ماه ها اعتراض دوستداران محیط زیست به مماشات رئیس سازمان محیط زیست با استاندار فارس برای توسعه پالایشگاه شیراز و عبور خطوط لوله نفت سروستان از پارک ملی بمو که مقدمه این توسعه است، چندی پیش این خطوط، بی سرو صدا از لابلای فنس های پارک ملی بمو گذشتند و درست از جلوی پاسگاه محیط بانی پارک عبور کردند.

ماجرای عبور خط لوله نفت سروستان از مهر ماه گذشته آغاز شد که رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در سفر به شیراز اعلام کرد توسعه پالایشگاه شیراز که یکی از دغدغه‌های مهم بود با پیگیری های استاندار فارس و حل مشکلات زیست‌ محیطی، قابل اجراست و مجری طرح می‌تواند کار خود را آغاز کند.

هر چند هنوز توسعه پالایشگاه در بمو عملی نشده (به دلیل اعتراض دیوان محاسبات کشور به نحوه واگذاری این اراضی توسط سازمان محیط زیست)، اما این موافقت ها مقدمه ای شده برای اجرای سایر طرح های مخرب که عبور خط لوله نفت سروستان از داخل پارک ملی بمو یکی از آنهاست. حالا به نظر می رسد پیگیری های شرکت نفت در این مورد نتیجه داده و عبور خط لوله از داخل پارک ملی بمو آغاز شده است.

مدیر کانون سبز فارس در این باره به مهر می گوید: پیش از انقلاب ۷ حلقه چاه نفت در شهرستان سروستان شناسایی شد که در سال های اخیر شرکت نفت تصمیم گرفت آن چاه ها را به مرحله بهره برداری برساند و به همین دلیل ساخت و ساز مستحدثات بهره برداری را در اطراف این چاه ها آغاز کرد تا نفت استخراج شده از این چاه ها را به پالایشگاه شیراز که در مجاورت پارک ملی بمو قرار دارد انتقال دهد.

به گفته بهمن ایزدی، در حقیقت شرکت نفت در این پروژه قصد دارد نفت چاه‌های شهرستان سروستان فارس را که در ۸۵ کیلومتری شیراز واقع شده با لوله به پالایشگاه شیراز منتقل کنند. همچنین قرار است میعانات گازی از فراشبند، منطقه‌ای بین فارس و بوشهر به این پالایشگاه منتقل شود.

او اضافه می کند: کارشناسان و ارزیابان محیط زیست، مسیری را برای عبور لوله نفت و میعانات گازی و انتقال از سروستان و فراشبند به شیراز پیشنهاد کرده بودند که هیچگونه آسیبی به پارک ملی بمو وارد نمی‌کرد و خطوط انتقال، بی‌آنکه وارد پارک شود به پالایشگاه متصل می‌شدند. اما مسئولان اجرایی بی‌آنکه این پیشنهاد را در نظر بگیرند گزینه‌ای را انتخاب کرده‌اند که براساس آن، بخشی از مسیر خطوط انتقال نفت و میعانات گازی از عمیق‌ترین و بکرترین دره‌ها در پارک ملی بمو عبور می‌کند. این در حالی است که بنا به تصریح قانون و معیارهای زیست‌محیطی هرگونه طرح صنعتی باید حداقل ۱۴ کیلومتر از پارک ملی فاصله داشته باشد.

آنطور که این فعال محیط ‌زیست می گوید: در گزینه جدید برای انتقال خطوط نفت و میعانات گازی نه تنها معیارهای زیست‌محیطی رعایت نشده که عملیات اجرایی انتقال با دشواری‌های فراوانی همراه خواهد بود زیرا طبق مسیری که کارشناسان محیط‌ زیست پیشنهاد کرده بودند خطوط انتقال از اراضی مسطح عبور می‌کرد و با دور زدن پارک ملی بمو به پالایشگاه متصل می‌شد اما مسیر جدید از منطقه کوهستانی و دره‌های عمیق عبور می‌کند. ضمن آنکه ۳۰ کیلومتر طولانی‌تر از مسیر پیشنهادی محیط‌ زیست استان است.

ایزدی با بیان اینکه طول مسیر خط لوله از داخل پارک ملی بمو حدودا ۷ کیلومتر است تأکید می کند: در حالی که تا چند ماه پیش لوله‌های انتقال نفت تا پشت فنس‌های پارک ملی بمو رسیده بود و تلاش برای جلوگیری از ورود لوله‌ها به پارک در حال انجام بود؛ در آبان ماه مجوز عبور لوله نفت از پارک ملی از سوی کمیسیون زیربنایی دولت و در نتیجه کم‌کاری سازمان حفاظت محیط زیست صادر شد و حالا بعد از گذشت چند  ماه،‌ نهایتا وارد پارک ملی بمو شد و عملا پارک ملی بمو با احداث این جاده عملیاتی به دو نیم تقسیم می شود.

به گفته وی، این خط لوله از غرب در منطقه چشمه آب بز به شرق پارک در منطقه بند امیر رسیده و بخش شمالی پارک که حدودا یک چهارم مساحت بمو را شامل می شود از بخش جنوبی جدا شده تا به این طریق تسهیلات لازم برای تعرض به سایر اراضی باقیمانده پارک در آینده نزدیک برای فرصت طلبان فراهم شود.

این فعال محیط زیست افزود: این نقطه از پارک زیستگاه کل و بز و همچنین آبشخورگاه آهوان است که تقریبا با این عملیات دستخوش تغییرات اساسی و جدی شده است.

او با اشاره به اینکه تصمیم کمیسیون زیربنایی در مورد عبور خط لوله از پارک ملی بمو، ناشی از آن بوده که سازمان محیط زیست در این زمینه از مسئولیت خود شانه خالی کرده‌ می گوید: در حالیکه پیش از این  هم عده ای در سازمان محیط زیست در صدد بی ارزش نشان دادن پارک ملی بمو بودند با عبور این خط لوله نفت و جاده دسترسی آن عملا با از بین رفتن امنیت منطقه،‌ امکان جدا شدن این بخش از پارک از قسمت اصلی در آینده بسیار زیاد است.

به گفته ایزدی، دادن مجوز برای عبور لوله‌های نفت از بمو در حالی است که این پارک ملی جزو مناطق چهارگانه تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست بوده و نیازی نبوده که کمیسیون زیربنایی دولت در مورد عبور خط لوله از آن مجوز بدهد و سازمان حفاظت محیط زیست این اختیار را داشته که با این تصمیم مخالفت کند.

در حال حاضر بمو با تهدیدات متعددی مواجه است، همجواری کلانشهر شیراز و ۲ شهرستان بزرگ مرودشت و زرقان با بمو، فشار فراوانی را به پارک وارد می‌کند. این فشار با رشد روز افزون جمعیت روز به روز بیشتر می‌شود. از سوی دیگر، جاده شیراز – اصفهان که پیش از انقلاب احداث شده از وسط پارک عبور می‌کند و پارک را به دو بخش بزرگ و کوچک تقسیم کرده به‌طوری که اکنون در بخش کوچک‌تر پارک، اثری از حیات‌ وحش به چشم نمی‌خورد زیرا عملا ارتباط این بخش با بخش‌های دیگر پارک قطع شده و آمیزشی میان گونه‌های وحش این بخش با دیگر بخش‌ها وجود ندارد. وجود چند پادگان نظامی و شهرک صنعتی در اطراف پارک از دیگر عوامل تهدید‌کننده پارک است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

مشاهده چهار قطعه پرنده کمیاب بال لاکی در منطقه حفاظت شده هلالی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مسئول حفاظت محیط زیست بجستان از مشاهده چهار قطعه پرنده کمیاب بال لاکی در منطقه دره آهنگ واقع در منطقه حفاظت شده هلالی خبر داد.

علیرضا کیانی در ادامه افزود: بال لاکی پرنده ای است از خانواده پاسریفورم ها که کمیاب و نسبت به سایر پرندگان پراکندگی کمتری در محیط دارد. این پرنده شاخه نشین بوده،  کاکل زیبایی به سرداشته و زائده قرمز رنگی در وسط بال هایش دارد که این امر او را از سایر پرندگان متمایز می سازد.

کیانی ادامه داد هرچند بال لاکی ها از منظر زیبایی جایگاه بالایی را در بین پرندگان به خود اختصاص داده اند ولی به لحاظ صدا، از آوای خوشی برخوردار نیستند. این پرنده عمدتا از میوه های خشکیده و به جامانده از فصل تابستان بر شاخه های درختان تغذیه می نماید. وی حضور آنها را دلیل بر استعداد زیستگاهی منطقه حفاظت شده هلالی بر شمرد و افزود احتمال مشاهده تعداد بیشتری از این گونه در منطقه دور از انتظار نیست.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

تجربه آموزنده از برنامه عمران سازمان ملل متحدد (UNDP) در بهبود معیشت مردم، رشد اقتصادی و کاهش فقر با حفاظت بهتر از محیط زیست

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: شبه جزیره کامچاتکا با مناظر زیبای طبیعی همچون بخار آب فشان، آتشفشان ها، کوه های پوشیده از برف و طیف وسیعی از گیاهان و جانوران در شرق دور روسیه واقع شده است.

شبه جزیره کامچاتکا توسط یونسکو در فهرست میراث جهانی به رسمیت شناخته شده است و در سال ۱۹۹۰ توسط صندوق جهانی طبیعت (WWF) به عنوان یکی از مهم ترین مناطق اکولوژیکی جهان ثبت شده است.

پس از فروپاشی سیستم اقتصادی اتحاد جماهیر شوروی، مردم محلی کامچاتکا دوران سخت اقتصادی را تجربه کردند. بسیاری از مردم به شکار غیر قانونی روی آوردند و تعداد بی سابقه ای از خرس قهوه ای، گوسفند برفی، گوزن شمالی، پستانداران دریایی و ماهی قزل آلا در آستانه نابود شدن قرار گرفتند.

در سال ۲۰۰۲ دولت منطقه ای و مرکزی با کمک برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و پشتیبانی تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) و بنیاد مور، برنامه ای بین المللی برای حفاظت از محیط زیست و بهبود معیشت مردم محلی شبه جزیره کامچاتکا را آغاز نمودند.

هدف این برنامه سرمایه گذاری در امور زیربنایی، تجهیزات و نیروی انسانی بوده است و در جریان آن بیش از هزار نفر در توسعه صنعت گردشگری و حمایت از محیط زیست، آموزش داده شدند.

راه اندازی اولین سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای کمک به شناسایی الگوهای شکار غیر قانونی و نظارت بر گونه های مهم و حیاتی در مناطق حفاظت شده برای حفاظت بهتر از محیط زیست از دیگر برنامه های اجرا شده بود.

مدیریت بهتر مناطق حفاظت شده ارتباط مستقیمی با اهداف اصلی این برنامه یعنی بهبود معیشت مردم و در عین حال کاهش تنش های زیست محیطی داشت.

برنامه های متعددی توسط UNDP / GEF در جهت ارائه آموزش، توسعه کسب و کار، گردشگری سازگار با محیط زیست و ایجاد فرصت های شغلی جدید به اجرا درآمد.

از سال ۲۰۰۳ نرخ رشد اقتصاد محلی این منطقه بیش از دو برابر شده است. نرخ اشتغال نیز دو برابر شده و ساکنان محلی که زمانی در اثر فقر در حال نابودی محیط زیست و گونه های جانوری منطقه بودند، در صدد یافتن راه به تعادل رساندن نیازهای خود و کسانی که از طبیعت پیرامون آنها استفاده می کنند و حفاظت بهتر از محیط زیست هستند.

منبع: برنامه عمران سازمان ملل متحدد (undp.org)

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در کشور ما هدف اصلی حفاظت از محیط زیست بدرستی روشن نیست. حفظ عرصه های طبیعی و گونه های گیاهی و جانوری برای نسل های آینده بعنوان تنها هدف حفاظت از محیط زیست در ایران مطرح است، اما سهم نسل فعلی از محیط زیست چیست؟

در کشور ما اصولا برنامه ریزی مشخصی جهت بهره برداری پایدار از محیط زیست در جهت رشد اقتصادی مردم به خصوص جوامع محلی داخل و حاشیه مناطق حفاظت شده وجود ندارد.

بهره برداری سازگار و متناسب با ظرفیت طبیعت از جمله توسعه اکوتوریسم، علاوه بر بهبود معیشت مردم و ریشه کنی فقر، موجب سهیم شدن مردم محلی در حفاظت بهتر از محیط زیست می گردد.

زمانی که جوامع محلی تاثیر بهره برداری پایدار از طبیعت را در بهبود وضعیت اقتصادی خود احساس کنند نه تنها دست به تخریب محیط زیست نخواهند زد بلکه از طبیعت منطقه زندگی خود به بهترین شکل به عنوان سرمایه ارزشمند برای نسل امروز و آینده حفاظت خواهند کرد و اصولا حفظ محیط زیست برای نسل های بعدی بدون بهره برداری نسل فعلی از طبیعت امکان پذیر نیست.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی: روز به روز بر هجمه متجاوزین به منابع طبیعی افزوده می شود / افزایش ۵۰ درصدی کشف قاچاق چوب در کشور

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از کشف ۲۲۷۴ متر مکعب چوب آلات جنگلی قاچاق طی ۱۰ ماهه اول سال جاری خبر داد.

سرهنگ قاسم سبزعلی در گفت و گو با ایسنا افزود: نسبت به کشف ۱۵۰۳ متر مکعب چوق قاچاق طی ۱۰ ماه اول سال گذشته، ۴۹ درصد افزایش عملکرد داشته‌ایم.

وی ادامه داد: دلیل این افزایش عملکرد علاوه بر سازماندهی نیروهای درون سازمانی، هماهنگی دستگاه‌های قضایی با فرماندهان یگان حفاظت هر استان، نیروی انتظامی و غیره است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی با بیان اینکه روز به روز به هجمه متخلفین افزوده می‌شود گفت: مساله اساسی این است که با مجرمینی حرفه‌ای سر و کار داریم که می‌توانند از قانون فرار کرده و مورد مجازات لازم قرار نگیرند. علاوه بر آن این افراد با مشاهده کمبود نیرو و مشکلات اعتباری جسورتر شده و هر روز بیشتر می‌شوند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

موسسه‌ی حیات وحش میراث پارسیان، در راستای اهداف حفاظتی خود، بر آن شد تا از چاپ اولین جلد از مجموعه‌ی ۱۰ جلدی کتاب‌ها ی «جانوران در خطر انقراض ایران» حمایت کند. این کتاب که فریاد یوزپلنگ نام دارد به قلم آقای علی گلشن، نویسنده و پژوهش‌گر، و تصیویرگری خانم مانلی منوچهری، و توسط «موسسه‌ی فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر» منتشر شده است.

 

کودکان و نوجوانان مخاطبان اصلی این کتاب هستند. متن کتاب در مورد وضعیت یوزپلنگ آسیایی در ایران و تهدیداتی که متوجه آن است به زبان کودکانه و با تصاویر جذاب سخن می‌گوید. در هر جلد از  این کتاب یک ماسک با طرح صورت یوزپلنگ گذاشته شده که کودکان و نوجوانان می‌توانند با قرار دادن خود در نقش یوز داستان آن‌را برای خود تعریف کنند، چرا که یوزپلنگ در متن کتاب از کودکان می‌خواهد که به هم‌نوعانش کمک کنند و صدای فریادشان را به گوش دیگران برسانند.

 

علاقه‌مندان به حیات وحش می‌توانند با خرید این کتاب از پروژه‌های این موسسه، به خصوص برنامه‌های مربوط به یوزپلنگ آسیایی، حمایت کنند. این کتاب در دو جلد نرم و سخت چاپ شده است. قیمت جلد نرم ۶۰۰۰ تومان و جلد سخت ۱۰۰۰۰ تومان است. برای تهیه‌ی کتاب می‌توانید با موسسه تماس بگیرید. ۲-۸۸۰۴۷۸۴۱ 

 

files_news_848224Cheetah_book_cover[85e0fbea60da1875214b04f04758936d]

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

براساس یک تحقیق دانشگاهی گربه‌ها از بزرگ‌ترین عوامل تهدید‌کننده حیات وحش در ایالات متحده آمریکا هستند.

این تحقیق مشترک که با همکاری موسسه اسمیت سونین و سازمان شیلات و حیات‌وحش آمریکا انجام شده است، روشن می‌کند گربه‌ها به طور سالانه یک‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون تا سه‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون پرنده را می‌کشند. براساس مقاله منتشر شده در مجله
«NatureCommunications»، گربه‌های وحشی و ولگرد عامل اصلی کشتار پرندگان و جانوران کوچک معرفی شده‌اند، اما سهم گربه‌های خانگی هم در این کشتار لحاظ شده است و نویسندگان مقاله از صاحبان گربه‌های خانگی خواسته‌اند همه سعی خود را برای جلوگیری از این قتل‌عام به کار گیرند. نکته جالب دیگری که در این مقاله به چشم می‌خورد بر این واقعیت اذعان دارد که نقش گربه‌ها در مرگ دیگر جانوران در آمریکا از تصادف‌های جاده‌ای، برخورد با ساختمان‌ها و مسمومیت بیشتر است.

 

images
تحقیقات پیشین نشان‌دهنده نقش داشتن گربه‌ها در انقراض ۳۳گونه از جانوران است. پرنده‌های بومی آمریکا، مانند پرنده سینه سرخ آمریکایی، در معرض بیشترین تهدید از سوی گربه‌ها هستند.

پس از آن‌ها موش‌ها، سنجاب‌ها، موش‌های صحرایی و خرگــوش‌ها از سوی گربه‌ها تهدید می‌شوند.

منبع: http://zistboom.com/11297/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال ارسال گزارش مردمی مبنی بر شکار غیر مجاز و زنده گیری دو قطعه قو، مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان رشت با اخذ نیابت قضایی به روستای فشتکه بخش خمام مراجعه و ضمن کشف و ضبط پرندگان مذکور از منزل شخصی فردی به نام م-ع نسبت به تشکیل پرونده تخلف و ارجاع متخلف به مراجع قضایی اقدام نمودند.

قو پرنده نادر و حمایت شده ای است که با خطر انقراض روبروست و عدم حفاظت از این پرنده می تواند لطمات جبران ناپذیری برای بقاء نسل این گونه داشته باشد.

با توجه به اینکه بر اساس یک باور قدیمی در بین مردم محلی ، شکار قو باعث نکبت میشود، اغلب شکارچیان از شکار این پرنده خودداری میکنند. جای بسی تاسف است که در برخی موارد مشاهده میشود که بعضی از افراد بی رحم علاوه بر نادیده گرفتن اینگونه باورها، قانون را نیز زیر پا گذاشته و تفنگ خود را به سمت این پرنده زیبا نشانه می روند.

اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان خود را ملزم به برخورد شدید با اینگونه افراد می داند و هیچ اغماضی در جریمه و معرفی متخلفین به مراجع ذیصلاح نخواهد کرد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: هیات بلند پایه وزارت محیط زیست کشور عراق و برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) به دعوت سازمان حفاظت محیط زیست ایران برای پیگیری توافقات فیمابین دو کشور دیروز وارد تهران شدند.

به گزارش پام: علی اللامی معاون وزیر محیط زیست عراق، طه یاسین محمد از مرکز مطالعات بیابانزدایی، دکتر ماجد رادی مشاور فنی وزیر محیط زیست به عنوان رئیس گروه و دکتر حداد نماینده منطقه ای برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست ایران در راستای انجام تفاهم نامه های فیمابین در تاریخ ۱۳ الی ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ مصادف با ۱ الی ۵  فوریه در ایران مذاکره خواهند کرد.

منبع: http://www.iew.ir/1391/11/14/6414

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

به مناسبت روز جهانی تالاب ها

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: کنوانسیون رامسر در بیانیه‌ جدیدی اعلام کرد که پیام روز جهانی تالاب‌ها در سال ۲۰۱۳ میلادی تحت عنوان «مدیریت آب و تالاب‌ها» برگزیده شده است.

در این بیانیه آمده است که هدف اصلی از انتخاب این پیام و نیز برگزاری برنامه‌های روز جهانی تالاب‌ها در سال جدید میلادی (۲۰۱۳)، افزایش اطلاع رسانی عمومی درباره وابستگی متقابل بین آب‌ها و تالاب‌ها، تاکید بر روش‌های اطمینان از تقسیم مساوی منابع آب در میان گروه‌های سهامدار و در عین حال درک این واقعیت مهم که بدون تالاب‌ها، آبی نیز وجود نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کنوانسیون تالاب‌های رامسر، سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان «سال بین‌المللی سازمان ملل برای مشارکت در بخش آب» برگزیده شده و می‌تواند فرصتی ایده‌آل برای کنواسیون رامسر باشد تا به بررسی ارتباط مستقیم و مهم بین آب و تالاب‌ها بپردازد.

در این بیانیه همچنین آمده است که شعار امسال، تاکید بر نقش تالاب‌ها در مراقبت از منابع آبی، وابستگی متقابل بین آب و تالاب‌ها و نیز نقش حیاتی تالاب‌ها در محیط زیست است. بر همین اساس، استفاده صحیح و هوشمندانه از تالاب‌ها، اقدامی مهم و ضروری برای مدیریت پایدار منابع آب است.

کنوانسیون رامسر (میثاق بین المللی حفاظت از تالاب ها)

کنوانسیون رامسر قدیمی ترین معاهده بین المللی، با تاکید بر حفاظت از طبیعت در جهان است. آغاز آن در دوم ماه فوریه ۱۹۷۱ (۱۳بهمن ۱۳۴۹) در شهر رامسر ایران بوده که کنوانسیون نام خود را از این شهر اقتباس کرده است.

کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ جنبه قانونی یافت. این معاهده ۱۵۸ کشور عضو را ملزم به تعیین و حفظ تالاب های با اهمیت بین المللی و تشویق به استفاده خردمندانه از آنها می نماید. بیش از ۱۷۰۰ سایت با مساحت کل حدود ۱۵۰ میلیون هکتار در حال حاضر در این کنوانسیون به ثبت رسیده اند (آمار سال ۲۰۰۸).

گرچه نام رسمی کنوانسیون “کنوانسیون تالابهای بین المللی بویژه به عنوان زیستگاه پرندگان آبزی” یا به اختصار ”کنوانسیـون تالابهـا (رامسـر، ایــران ، ۱۹۷۱) ” نوشتـه می شـود، ولی به طور معمول به “کنوانسیون رامسر” شهرت دارد.

(مشاهده معیارهای جدید کنوانسیون رامسر مربوط به شناسایی تالاب های با اهمیت بین المللی و تقسیم بندی انواع تالاب ها)

 


ادامه مطلب
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

رها سازی سه قطعه لاک پشت دریایی کمیاب و در معرض انقراض در سواحل گناوه

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: ۳ قطعه لاک پشت دریایی (یک قطعه لاکپشت سبز و ۲ قطعه لاک پشت منقار عقابی) که بر اثر گیر افتادن در تور صیادی دچار آسیب شده بودند، توسط یکی از دوستداران محیط زیست تیمار و نگهداری شده و پس از بهبودی کامل و حصول شرایط مناسب، علامت گذاری و در ساحل شهر گناوه در دریا رهاسازی شدند.

سید اصغر مطهری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با توجه به این که لاک پشت های دریایی از گونه های در معرض خطر انقراض و حمایت شده هستند و از طرفی کاهش شدید جمعیت آن ها باعث آسیب به اکوسیستم دریا میشود و همچنین یکی از مهمترین عوامل تهدید لاک پشت های دریایی گیر افتادن در تور و ادوات صیادی است، لذا تنویر افکار عمومی و آموزش بهره برداران از دریا سبب برخورد صحیح صیادان و آزادسازی این گونه های ارزشمند در مواقع اسارت در ادوات صیادی می گردد.

لاک پشت های دریایی جزء رده خزندگان (Reptiles) هستند. موجوداتی با جثه ای بزرگ و با قدمت ۲۷۵ میلیون ساله که از عصر دایناسورها تاکنون زندگی می کنند. لاک پشت ها با مهاجرت های طولانی در اکثر سواحل اقیانوس ها و دریاها زندگی می کنند می کنند. از ۸ گونه لاک پشت دریایی شناسایی شده در جهان ۷ گونه آن در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) ثبت گریده اند و از این میان ۵ گونه در آبهای خلیج فارس مشاهده شده اند که در صورت عدم اجرای برنامه های صحیح حفاظتی جهت حفظ زیستگاههای طبیعی آن، به شدت آسیب خواهند دید. این پنج گونه شامل گونه های زیر می باشد:

۱- لاک پشت دریایی سبز
۲- لاک پشت دریایی عقابی
۳- لاک پشت دریایی سرخ
۴- لاک پشت دریایی زیتونی
۵- لاک پشت دریایی چرمی

لاک پشت های دریایی معمولا در آبهای صاف و روشن ساحلی جزایر و سواحل زندگی می کنند. لانه سازی آنها بطور عمده از اسفند ماه تا اواخر اردیبهشت ماه بوده و این عمل معمولاً در طول شب صورت می گیرد. اصولا ماده ها سواحل شنی و ماسه ای را برای لانه سازی و تخم گذاری انتخاب می کنند و ممکن است در یک فصل تعداد ۲ تا ۳  لانه در ساحل ایجاد کنند. تعداد تخمها به طور متوسط به ۱۳۵ تا ۱۶۰ عدد می رسد. با توجه به بازماندگی کم تخم ها، حدود یک تا دو درصد از نوزادان به لاک پشت بالغ تبدیل شده و جهت زادآوری مجدد به زیستگاه خودشان باز میگردند. بدلیل نرخ زادآوری پایین، جبران تلفات ناشی از فعالیت های انسانی برای حفظ چرخه زیستی این گونه ها بسیار سخت است.

گرچه انواع متعددی از موجودات کفزی به عنوان غذای مصرفی لاک پشت های دریایی مشخص شده اما اسفنج ها بخش مهمی از غذای آنها را به خود اختصاص میدهند. لاک پشت های دریایی نقش بسیار مهمی در زنجیره زیستی دریایی دارند بطوری که با تغذیه از اسفنجها و جانداران دریایی باعث تعادل و حفظ زنجیره زیستی دریا می گردند.

مهمترین عوامل تهدید کننده نسل لاک پشتان دریایی عبارتند از: آلودگی های نفتی، تخلیه زباله در سواحل، صید غیر مجاز، فاضلاب های شهری، ساخت و ساز در سواحل، علاوه بر آن مواردی همچون تردد شناورها، انفجار جهت اکتشاف منابع، آلودگی حرارتی، به دام افتادن در تورهای صیادی، تخریب آبسنگ های مرجانی، پدیده ذوب شدن یخ های قطبی، فرسایش سواحل و مانورهای نظامی دریایی نیز به شکل های گوناگون عامل انقراض این موجودات می باشند. خوشبختانه مردم حاشیه خلیج فارس از این آبزی مهم بعنوان خوراکی استفاده نمی کنند

تنها دو گونه لاک پشت منقار عقابی و لاک پشت سبز جهت لانه گزینی و تخم گذاری به سواحل جنوبی ایران بخصوص جزایر خلیج فارس مراجعه میکنند.

این دو گونه از لاک پشت های دریایی در پارک ملی دیر – نخیلو و منطقه حفاظت شده مند، پارک ملی نای بند، پناهگاه حیات وحش خارک، پناهگاه حیات وحش هندورابی، پناهگاه حیات وحش شیدور، منطقه حفاظت شده جزایر فارور و جزایری مانند جزیره هرمز، لارک، قشم، کیش، نخیلو و ام الگرم و ابوموسی لانه گزینی و زادآوری میکنند و فصل تولید مثل آنها از فروردین ماه تا اواخر تیرماه می باشد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

عاج فيل 2
کارشناسان حفاظت از حيات وحش در يک مطالعه جديد هشدار دادند: هم‌اکنون جمعيت فيل‌هاي وحشي در ميانمار به ميزان چشمگيري کاهش پيدا کرده و اين حيوانات به طور جدي با خطر انقراض نسل مواجه‌اند.
 

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، چندين عامل از اسارت و شکار غيرقانوني براي بدست آوردن عاج فيل‌ها گرفته تا از بين رفتن زيستگاه‌هاي طبيعي اين حيوانات به دليل تخريب جنگل‌ها، فيل‌هاي آسيايي را در وضعيت جدال مداوم براي حفظ بقا قرار داده است. اين بار نيز نتايج يک مطالعه جديد نشان مي‌دهد که اين حيوانات يک نگراني ديگر دارند که حيات آنها را تهديد مي‌کند و آنهم پديده تغييرات جوي است.


به گزارش شبکه اي ان ان، «هنان مومباي» از کارشناسان دانشگاه «شفيلد» که سرپرستي اين مطالعه را بر عهده داشته مي‌گويد: اگر شرايط جوي حتي تا چند درجه نيز تغيير کند مي‌تواند به طور جدي شانس بقاي فيل‌هاي آسيايي را کاهش دهد.


در اين بررسي معلوم شده است که پيامدهاي پديده تغييرات جوي بيش از آنچه در گذشته تصور مي‌شد روي جمعيت فيل‌ها تاثير منفي دارد.


اين کارشناسان حيات وحش با بررسي اطلاعات حاصل از کنترل و نظارت بر شرايط زندگي 1000 فيل نژاد آسيايي در چهار منطقه مختلف از ميانمار که طي نزديک به 40 سال گذشته بررسي شده است، دريافتند که دماي هوا تاثير جدي و مهم روي فيل‌هاي نر و ماده و در همه سنين دارد.


به گفته کارشناسان، براي فيل‌ها معمولا بهترين دماي هوا که مي‌توانند در آن دما، طاقت بياورند و شانس زنده ماندنشان بيشتر شود، حدود 24 درجه سانتي گراد است. از آنجا که اين حيوانات در طول سال مدت زمان بيشتري را در دماي گرمتر از 24 درجه مي‌گذرانند، بنابراين در دوره‌هايي که هوا داغ تر است احتمال مرگ و مير و تلف شدن آنها نيز افزايش مي‌يابد.


در اين شرايط عامل اصلي مرگ فيل‌ها، ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و گرمازدگي شديد است. از سوي ديگر هواي سرد نيز به همين اندازه شانس زنده ماندن فيل‌ها را کاهش مي‌دهد و سلامت آنها را به طور جدي به خطر مي‌اندازد.


در واقع پديده تغييرات جوي موجب شيوع سريع‌تر بيماري‌هاي عفوني، افزايش خشکسالي و محدوديت دسترسي به ذخاير آب شيرين براي اين حيوانات مي‌شود و در نهايت احتمال مرگ و مير آنها را تشديد مي‌کند.

 

 // www.iren.ir //
کد خبر :7932   زمان مخابره: 11:33:58 - 16/11/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دلفين
مديرکل حفاظت محيط زيست هرمزگان از پيدا شدن لاشه يک قطعه دلفين در ساحل بندرعباس خبر داد.
 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خليج فارس، مجيد وفادار با اعلام خبر پيداشدن لاشه يک قطعه دلفين در ساحل بندرعباس افزود: روز يکشنبه(سوم ديماه سال جاري) لاشه يک قطعه دلفين در سواحل پارک غدير بندرعباس مشاهده شد که پس از بررسي وضعيت ظاهري حيوان مشخص شد علت مرگ برخورد با جسم سنگين از ناحيه پشت است. مديرکل حفاظت محيط زيست هرمزگان اظهار کرد: با توجه به وضعيت ظاهري لاشه، مشخص شد که بيش از يک هفته از مرگ جانور گذشته و بدن جانور با توجه به وجود پديده مد کامل، در روزهاي اخير توسط امواج به ساحل آورده شده است. وي با اشاره به اينکه اين لاشه پيداشده از نوع دلفين بيني‌بطري است، خاطرنشان کرد: اين گونه دلفين در اقيانوس هند، آرام بيشتر مشاهده شده وبا نام علمي Tursiops aduncus شناخته مي‌شود که پس از نمونه‌برداري جهت تکميل اطلاعات ژني، لاشه دلفين دفن شد. وفادار با اشاره به مشخصات ظاهري اين دلفين اضافه کرد: طول بدن دلفين مذکور 245 سانتي متر، طول باله سينه‌اي36 سانتي متر، طول پوزه 41 سانتي متر و وزن تقريبي200 کيلوگرم محاسبه شده و اندازه‌گيري طول باله دمي نيز به علت فساد امکان‌پذير نبوده است
مديرکل حفاظت محيط زيست استان هرمزگان همچنين با بيان اينکه اين گونه از دلفين‌ها در آب‌هاي استان و اطراف جزاير به ويژه قشم، هنگام و لارک ديده مي‌شوند، بيان کرد: اين دلفين معمولاً داراي بدني ستبر، قوي و طول باله پشتي بلند و هلالي شکل است که شکم اين گونه دلفين سفيد تا خاکستري روشن، پهلوها و پشت جانور خاکستري پررنگ است. اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: تمامي گونه‌هاي پستانداران دريايي موجود در خليج‌فارس اعم از نهنگ‌ها و دلفين‌ها گونه‌هاي تحت حمايت محسوب شده و به عنوان گونه‌هاي در معرض خطر انقراض جهاني معرفي شده که به منظور ادامه حيات به طور جدي نيازمند کمک هستند.

 

انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

IUCN


طبيعت در سال 2012 از نگاه IUCN
دبيرکل اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN) در پيام جديدي تاکيد کرد: کارشناسان و فعالان محيط زيستي در سال 2012 ميلادي به تعهدات خود عمل کردند و به اين ترتيب اين سال به يکي از پرکارترين و پرتلاش ترين سال‌ها براي جامعه جهاني محيط زيستي تبديل شد.

«جوليا مارتون-ليفور» دبيرکل اين اتحاديه با اشاره به دستاوردها و تلاش‌هاي انجام گرفته در سال 2012 ميلادي، از آغاز به کار تريبون بين دولتي «سياست‌گذاري علمي در عرصه خدمات تنوع زيستي و اکوسيستمي» (IPBES) گرفته تا برگزاري کنفرانس ريو+20 و از برگزاري نشست‌هاي متعدد جوي و تنوع زيستي گرفته تا کنگره جهاني حفاظت از محيط زيست IUCN تاکيد کرد که يقينا سال 2012 را با دستان‌پر پشت سر مي‌گذاريم.



به گزارش پايگاه اطلاع رساني اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت، تمام اين برنامه‌ها و رويدادهاي مهم سياست‌گذاري روي تشديد و تقويت تلاش‌هاي جهاني در جهت دست يابي به «توسعه پايدار» و بقاي انسان در سياره زمين متمرکز بوده‌اند و IUCN نيز از قدرت اطلاع رساني و نفوذ خود استفاده کرد تا جهان را متقاعد سازد که تنها با سرمايه گذاري روي طبيعت مي‌توان براي تک تک ساکنان زمين آينده‌اي با ثبات و مطمئن را خلق کرد.



دبيرکل اين اتحاديه در ادامه تاکيد کرد: IUCN اولين سازماني بود که مفهوم «توسعه پايدار» را در گزارش خود با عنوان «راهکار جهاني حفاظت از محيط زيست» مطرح کرد و اين گزارش در سال 1980 ميلادي از سوي صندوق جهاني حيات وحش (WWF) و دفتر برنامه حفاظت از محيط زيست سازمان ملل (UNEP)‌ منتشر شد و اين اتحاديه از آن زمان تاکنون براي تحقق بخشيدن به اين مفهوم تلاش کرده است.



همچنين در کنگره جهاني حفاظت از محيط زيست 2012 نيز ايده جديد بهره گيري از «راه حل‌هاي طبيعي» براي نجات زمين مطرح شد. در اين کنگره که در جزيره «ججو» کره جنوبي برگزار شد بر بکارگيري «راه حل‌هاي مبتني بر طبيعت» براي رفع مشکلات زيست محيطي و حفظ تنوع زيستي تاکيد شده است. به بيان ديگر بهره‌گيري از «راه حل‌هاي طبيعي» موجب دستيابي به طيف وسيعي از منافع و مزاياي اجتماعي مي‌شود و در جذب سرمايه گذاري هاي عمومي و خصوصي موثر خواهد بود.



در اين پيام همچنين تاکيد شد که اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت بيش از هر زمان ديگري در گذشته آماده است تا اين راه‌حل‌هاي زيست محيطي را در سراسر جهان و در تمام بخش‌ها و جوامع و کشورها بکار بگيرد.

 

/ www.iren.ir //
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


گروهي از متخصصان مطالعات زمين شناسي در يک بررسي جديد ادعا کرده‌اند که مجمع الجزاير هاوايي در شمال اقيانوس آرام از برخي مناطق مرکزي در حال نابودي است و پيش بيني مي‌شود که با تداوم روند کنوني در آينده اين مجمع الجزاير به طور کامل از نقشه زمين محو شود.
 

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين کارشناسان در ارزيابي‌هاي جديد دريافته‌اند که نواحي کوهستاني در سومين جزيره بزرگ هاوايي موسوم به «اوآهو» بر اثر جريان آب‌هاي زيرزميني از بخش‌هاي مرکزي در حال فرسايش و نابودي هستند. بنابراين احتمال مي‌رود که طي سالهاي آتي و به مرور زمان کوه‌هاي اين منطقه کوچک و کوچک‌تر شده و در نهايت کاملا به دشت‌هاي مسطح تبديل شوند. اين کارشناسان مي‌گويند: اما مشکل به اينجا ختم نمي‌شود چون کوه‌هاي «اوآهو» در واقع در حال حل شدن در آب‌هاي زيرزميني هستند و مي‌توانيم پيش‌بيني کنيم که اين جزيره در آينده‌اي نه چندان دور ناپديد شود. به گزارش لايوساينس، آب‌هاي زيرزميني در واقع تاثير چشمگير در حل شدن حجم بيشتري از املاح و مواد معدني اين جزاير دارد و روند فرسايش آنها را تشديد مي‌کند.

 

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درخواست نویسنده این وبلاگ زیست محیطی از شما دوستداران محیطزیست :

لطفا" مقاله ها یا مطالب و اخبار زیست محیطی خود را به من ایمیل کنید تا با نام خودتان در وبلاگ محیطزیست قرار دهم .


Bagheri_Mannane@yahoo.com

Manan.Bagheri@yahoo.com

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 13 بهمن 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پدیده کشند سرخ هر چند وقت یکبار سواحل ایران را در آبهای شمال و جنوب همچون برخی دریاهای دیگر در سراسر جهان فرا می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود این پدیده بار دیگر به سواحل بازگردد؛ پدیده‌ای که خطر تلف شدن آبزیان را در پی دارد. اما کشند سرخ چگونه پدیده‌ای است؟

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، کشند سرخ (Red Tide) یک پدیده زیست محیطى است که در نتیجه افزایش جمعیت فیتوپلانکتون‌ها (شکوفایی پلانکتونی) ایجاد می‌شود. کشند سرخ یک نام عمومی‌است و به تغییر رنگ آب حاصل از شکوفایی و تجمع میکروارگانیسم اطلاق می‌شود. عبارت کشند در واقع همان جزر و مد و بالا و پایین رفتن سطح آب در دریاها است که در نتیجه جاذبه ماه و خورشید بر سطح کره زمین بوجود آمده و در فواصل زمانی مشخص روی می‌دهد.

پلانکتون‌ها فاقد قدرت شنای آزاد بوده و با جریانات دریایی از جمله جزر و مد در دریا جابجا می‌شوند و علت قرارگیری عبارت کشند در ابتدای نام این پدیده موید انتقال جمعیت پلانکونی ایجاد کننده شکوفایی جلبکی توسط جزر و مد است. از آنجاییکه عامل بوجود آورنده این پدیده یعنی فیتوپلانکتونها دارای رنگدانه‌هایی با رنگ‌های مختلف از جمله سبز، آبی، زرد، قهوه‌ای و قرمز هستند لذا این پدیده به رنگهای متنوعی دیده می‌شود اما از آنجایی که رنگ قرمز یا سرخ متداول تر است این پدیده را با صفت سرخ می‌شناسند.

images

فیتوپلانکتون‌ها که در حالت عادى در آب دریا وجود دارند و از طریق فتوسنتز به حیات خود ادامه می‌دهند در واقع نوعى گیاه تک‌سلولى و از ریزترین و ابتدایی‌ترین موجودات زنده در چرخه غذایى محیط‌هاى دریایى و در واقع ایجادکننده حیات در دریاها هستند. پلانکون‌های جانوری با تغذیه از فیتوپلانکونها به حیات خود ادامه می‌دهند و به تبع آن سایر موجودات با تغذیه از پلانکتون‌های جانوری و حتی یکدیگر زنجیره غذایی دریاها را تکمیل می‌کنند. انسان در بالاترین نقطه این زنجیره قرار گرفته است. پس در واقع شبکه یا زیربناى حیات در دریاها و اقیانوس‌ها وابسته به این گیاهان تک سلولى یا فیتوپلانکتون‌ها است.

این فتوسنتزکنندگان دریایى با توجه به مهیا شدن شرایط زیست محیطی از جمله دما، نور، مواد مغذی و… در فصول مختلفى از سال افزایش تعداد می‌یابند و به اصطلاح “بلوم” یا شکوفا می‌شوند. در میان عوامل یا فاکتورهای محیط زیستی، مواد مغذی (فسفات، نیترات و سیلیسیوم) به ویژه عناصر کمیاب نظیر آهن‌و… در این شکوفایی بیشترین تاثیر را دارند، که گروه اول (فسفات، نیترات و سیلیسیوم) در فاضلاب‌هاى خانگى، شهری – روستایی و کشاورزی و دومی در گرد و غبارها به وفور یافت می‌شوند. در خلیج فارس و دریای عمان این شرایط زیست محیطی در اکثر موافصول سال فراهم است اما در دریای خزر این پدیده بیشتر در زمان اعتدال دمایی (اوایل فصول بهار و پاییز) دیده می‌شود.

برخی ازکشند‌های سرخ موجب مرگ دسته جمعی جانوران دریایی می‌شوند. برای علت مرگ جانوران دریایی در اثر این پدیده چندین دلیل مطرح می‌شود. از آنجاییکه هر موجودی در طبیعت مرگی دارد ضرورت دارد که اجساد توسط تجزیه کنندگان به مواد تشکیل دهنده تجزیه شوند. تجزیه کنندگان غالباً با مصرف اکسیژن کارشان را که تجزیه بدن یا پیکره موجودات است انجام می‌دهند. در نتیجه یکی از عوامل مشاهده مرگ و میر موجودات دریایی بواسطه کشند سرخ و کاهش اکسیژن در اثر ازدیاد عوامل تجزیه کننده است. عامل دیگر مرگ و میر سم تولید شده توسط این موجودات است. گاهی تجمع فیتوپلانکتونها در آبشش‌ها باعث خفگی آبزیان می­شود.

حرکت کشند سرخ تحت تاثیر عوامل محیطی نظیر سرعت جرایانات دریایی مثل امواج یا جزر و مد یا … از حدود یک متردر ساعت تا بیشتر متغیر است. بعضی از کشندهای سرخ صدها کیلومتر مربع از آب را اشغال می‌کنند. با توجه به کمی‌اطلاعات درخصوص گونه‌های ایجاد کننده و شرایط دقیق ایجاد شکوفایی جلبکی، پیش‏بینی وقوع آن در حال حاضر امکان پذیر نیست.

علل پیدایش غیرعادی کشند سرخ

از اصلی ترین عوامل ایجادکننده کشند سرخ، ورود پساب‌های شهری، روستایی و کشاورزی (از جمله پساب حاوی مواد مغزی استخرهای کشت و پرورش آبزیان همچون میگو ماهی) به دریا است. در کنار این عوامل، مساعد بودن سایر شرایط محیط زیستی نظیر دمای آب نیز در بروز این پدیده موثر است. حضور گونه‌های غیربومی ایجاد کننده کشند سرخ بویژه حضور آنها در آب‌های کشور از جمله تخلیه آب توازن کشتی‌ها می‌تواند به بروز کشندهای سرخ خطرناک منجر شود.

کشند سرخ و اثر آن بر انسان

بر اساس نوع سم تولید شده و میزان مصرف گونه‌های دریایی آلوده به سم، علایم متنوعی از خارش چشم و بینی و گلو، سوزش لب و زبان گرفته تا بروز حالت تهوع و اسهال و استفراغ و در شرایط بسیار حاد حتی مرگ از علائم غالب مسمومیت به این سموم است.

کشند سرخ و مصرف آبزیان

تمامی موجودات دریایی به ویژه گونه‌های ساکن یا دارای حرکت محدود نظیر دوکفه ایها یی مثل صدف‌های ماسل، آبالونی و…، سخت پوستان که ذرات غذایی از جمله فیتوپلانکتونهای ایجاد کننده سم را از آب دریا فیلتر می‌کنند و دیگر موجودات تغذیه کننده از این صدفها نظیر میگو، شاه میگو یا خرچنگ‌ها به خاطر تجمع سم در بافت چربی درصورتیکه میزان سم از مقدار معینی افزایش یابد خوردنشان می‌تواند برای انسان ایجاد عارضه نماید. البته خوردن ماهی تازه صید شده و دور از مناطق تحت تاثیر، مشکلی ایجاد نمی‏کند لازم به ذکر است به علت مصرف کم صدفها در کشور تاکنون گزارشی از مسمومیت غذایی در کشور گزارش نشده است.

اقدامات پیشگیرانه

با توجه به تاثیر فراوان مواد مغذی ورودی به دریا در ایجاد کشند سرخ ضروریست هرچه سریعتر نسبت به تصفیه فاضلاب‌های خانگی و شهری و روستایی و عدم انتقال فاضلاب تصفیه نشده به رودخانه‌ها اقدام شود. شناسایی گونه‌های مهم ایجاد کننده کشند سرخ و اعلام اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از خسارات شدید زیست‌محیطی از دیگر اقداماتی است که می‌بایست توسط سازمان‌های مسئول صورت پذیرد.

 

تحقیق: امیر گرجی

ویرایش: آرش نکوئیان

 

 

 

روزنامه مردمسالاری – پنجشنبه ۱۲ / ۱۱ / ۱۳۹۱ – نسخه شماره ۳۱۲۳

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 13 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

زیست بوم: سایت خبری تحلیلی زیست بوم به صورت رسمی دو زبانه شد. پس از چند ماه تلاش برای رفع نقص های نسخه آزمایشی، سرانجام نسخه انگلیسی سایت زیست بوم به نشانی www.en.zistboom.com  به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.   براساس این گزارش در نسخه انگلیسی سایت ...
تاریخ انتشار: ۱۹ دی, ۱۳۹۱

زیست بوم: سایت خبری تحلیلی زیست بوم به صورت رسمی دو زبانه شد.

پس از چند ماه تلاش برای رفع نقص های نسخه آزمایشی، سرانجام نسخه انگلیسی سایت زیست بوم به نشانی www.en.zistboom.com  به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

براساس این گزارش در نسخه انگلیسی سایت تلاش شده است تا علاوه بر انتشار اخبار  بین المللی، خبرهایی از زبان فارسی نیز به انگیسی برگردانده شود.

 

enzistboom

 

اساتید، دانش آموختگان و دانشجویانی که تمایل دارند اخبار، مقالات یا گزارش شان به زبان انگلیسی در زیست بوم انگلیسی منتشر شود می توانند از قسمت تماس با ما برای همکاری با بخش انگلیسی سایت استفاده نمایند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 13 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

پیرترین پلنگ ایران در منطقه حفاظت شده کوه بافق

این پلنگ نر برای نخستین بار در پاییز ۱۳۸۳ که در آن زمان نیز پلنگ بالغی بود، توسط دوربین های تله ای عکس برداری شد. این پلنگ در سال ۱۳۸۶ در این منطقه زنده گیری شده و به مدت شش ماه مجهز به گردنبند ردیاب ماهواره ای بود.

تصویر: پیرترین پلنگ ایرانی در دی ماه ۱۳۹۰

در  سال های بعدی نیز این پلنگ به دفعات درحال شکار کل و بز توسط محیط بانان عکسبرداری شد. تصویر این پلنگ در زمستان ۱۳۹۰ در نقاط مختلف منطقه حفاظت شده کوه بافق ثبت شد.

بررسی ظاهر این پلنگ در سال های مختلف نشان از آن دارد که حداقل ۱۲ تا ۱۴ سال از عمر آن می گذرد و از همین رو پیرترین پلنگ نر شناخته شده در ایران به شمار می رود.

با اینکه گربه سانان در اسارت تا ۲۵ سال هم عمر می کنند، ولی در طبیعت معمولا به ندرت بیش از ۱۰ سال زندگی کرده و حضور این پلنگ در بخش های مختلف منطقه نشان از غالب بودن آن دارد.

تصویر: پیرترین پلنگ ایرانی پس از نصب گرنبند ردیاب در سال ۱۳۸۶

این موضوع نشان دهنده امنیت نسبتا مناسب منطقه حفاظت شده کوه بافق برای زیست پلنگ ایرانی است. متاسفانه درحال حاضر آینده این منطقه به شدت بواسطه اقدام برای احداث یک جاده میان گذر در مخاطره قرار گرفته است، جاده ای که شهر بافق را به روستاهای شیطور و دولت آباد متصل می کند معروف به جاده گزوئیه که از محدوده امن منطقه حفاظت شده کوه بافق عبور میکند.

تصویر: پیرترین پلنگ ایرانی پس از شکار یک بز وحشی در سال
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 13 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

2009_12_12_7_46_59.gif  به گفته برخی پزشکان، تولد نوزادان کم وزن، در کلانشهرهای کشور رو به افزایش است. هر چند پژوهش علمی درباره شیوع تولد نوزادان کم وزن صورت نگرفته، ولی برخی کارشناسان، علت این امر را آلودگی هوا در کلانشهرها می دانند.

 

امید سلیمی بنی: آمار رسمی اعلام شده از وزارت بهداشت و درمان می گوید سال گذشته نزدیک به ۱۱۰ هزار نوزاد نارس در کشور به دنیا آمده، یعنی به ازای هر ۱۰۰ تولد، نزدیک به ۸ درصد نوزادان ایرانی، زودتر از موعد مقرر، پا به جهان گذاشته اند. این در حالی است که آلودگی هوا باعث می شود جنین نتواند از اکسیژن کافی برخوردار شود و به همین دلیل لاغر و زودتر از موعد مقرر، به دنیا می آید.

 

تحقیقی که اخیرا اداره سلامت کودکان، وابسته به معاونت سلامت وزارت بهداشت و درمان منتشر کرده، نشان می دهد در ۱۸ استان کشور، عامل “نارسی و کم وزنی” علت اول و موثرترین دلیل مرگ و میر نوزادان است. اینجاست که برخی کارشناسان، از عامل “کم وزنی و نارسی” به عنوان یکی از پیامدهای آلودگی هوا، یاد می کنند. یک پزشک فوق تخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری – تناسلی در این باره می گوید: ” پژوهش‌های اخیر که نتایج آنها طی چندین مقاله در ژورنال‌های معتبر طب زناشوئی و باروری منتشر شده نشان می‌دهند که آلودگی هوا با مختل شدن سلامت جنین، تولد نوزادان کم وزن، عدم رشد مناسب جنین، و نارس بودن نوزادان همراه است و تمامی این عوارض در هوای پاک بسیار کمتر رخ می‌دهند.”

 

به گفته دکتر جواد زرگوشی، بیشتر مردم به اشتباه تصور می‌کنند که عوارض آلودگی هوا صرفا در دستگاه تنفسی و ریه‌ها رخ می‌دهد حال آنکه چنین نیست. بلکه اثرات آلودگی هوا، بسیار بیشتر از بیماریهای تنفسی و ریوی است. او توصیه می کند: “اینکه منفعلانه منتظر بمانیم که مردم بر اثر عوامل محیطی که قابل کنترل و اصلاح است، بیمار و ناتوان شوند و آنگاه با صرف هزینه‌های گزاف درمان شوند عاقلانه نیست. بلکه باید از این امراض و عوارض پیشگیری کرد.”

 

برخی پزشکان نیز می گوید آلودگی هوا می تواند خطر تولد نوزادان نارس را بین ۱۰ تا ۲۵ درصد نسبت به تولد در هوای پاک، بیشتر کند. سهیلا‌ عارفی متخصص زنان و زایمان، تنفس گازهای CO2 ، مونوکسید کربن و همچنین آلاینده‌هایی مثل سرب توسط مادر را بر تکامل جنین، موثر می داند و می گوید این گازها می تواند اکسیژن‌رسانی به جنین را مختل کند.

 

به گفته او آلودگی هوا، اثرات سو فراوانی بر رشد جنین می‌گذارد و جنین نارس و ریز‌تر به دنیا می آید. این را نیز باید در نظر داشت هر چه هفته بارداری مادر بالا می‌رود، حجم ریه مادر کوچک‌تر و او به تغییرات آلودگی هوا حساس‌تر می‌شود.

 

دکتر ناصر کلانتری، متخصص کودکان نیز درباره آلودگی هوا و تاثیر آن روی رشد کودکان هشدار می دهد. به گفته او، ذرات آلوده که کمتر از دو نیم میکرون قطر دارند، مشکلات تنفسی را در مادر باردار تشدید می کند و افزایش تنگی نفس را به همراه می آورد. در صورتی که این تنگی نفس ادامه یابد، تاثیرات سوئی مانند کاهش وزن جنین هنگام تولد و یا ختم حاملگی زودتر از موعد مقرر را در پی خواهد داشت.

 

نوزادان نارس و بیمار، نیمه پنهان آلودگی هوا

 

با وجودی که کارشناسان و پزشکان هشدار می دهند آلودگی هوا باعث کاهش سلامت مادر باردار و جنین می شود، هنوز آمار دقیقی درباره تولد نوزادان نارسی که تحت تاثیر آلودگی هوا دچار مشکل شده اند، تهیه نشده است. ولی نگاهی گذرا به بخش نوزادان بیمارستان های کودکان در تهران و کلانشهرها نشان می دهد مادران زیادی، نگران سلامت نوزاد نارس و لاغر خود در دستگاه نگهداری از نوزادان نارس (انکوباتور) هستند.

 

این البته، سرنوشت مادرانی است که توانسته اند جنین خود را تا مرحله زایمان، هر چند پیش از موعد، برسانند، زیرا تحقیقات علمی نشان می دهد اگر میزان آلاینده‌ها بیش از حد مجاز باشد سقط جنین به خصوص در ماه‌های ابتدایی بیش از حد طبیعی است.

 

از سوی دیگر، کارشناسان معتقدند در صورتی که وضعیت آلودگی در هوای تهران و کلانشهرها به صورت فعلی باشد، انواع بیماری در انتظار نسل آینده ساکنان این شهرهاست.

 

یک محقق اپیدمیولوژی (همه گیرشناسی) در مورد تاثیر آلودگی هوا بر تولد نوزادان معلول می گوید: بررسی ها نشان می دهد کە میزان آلودگی هوای تهران از نظر فلزات سنگین، همچون میزان بمباران ها ست و غلظت فلزات سنگین در هوای پایتخت با میزان فلزات سنگین آزاد شده در هوا پس از بمباران برابری می کند.

 

به گفته دکتر سعید دستگیری فاکتورهای مختلفی در بروز اختلال های کروموزومی و بیماری ها و معلولیت های مادرزادی دخیل است کە از آن جمله می توان بە عوامل محیطی اشاره کرد و آلودگی هوا و پارازیت ها و امواج و اشعه ها نیز در این گروه قرار می گیرند.

 

این استاد دانشگاه می افزاید: آمارها نشانگر این است کە مواجه با آلاینده های موجود در هوا همچون سرب و آرسنیک و دیگر فلزات سنگین و نیز در معرض اشعه و پارازیت قرار گرفتن تا ۳۰برابر خطر تولد نوزاد معلول و عقب مانده ذهنی را افزایش می دهد و این زنگ خطری است برائ شهروندان پایتخت کە هر روزه در معرض این آلودگی های محیطی قرار دارند.

به گفته دکتر دستگیری سه ماهه پیش از بارداری، سه ماهه اول و سه ماهه دوم از زمان‌های طلایی بە شمار می روند کە مراقبت‌ها باید در بالاترین سطح خود صورت بگیرند. این متخصص بیماری های مادرزادی می افزاید: آلودگی هوا در مادران باردار منجر بە سرطان و در جنین منجر بە نقص های مادرزادی و اختلال های ژنتیکی می‌شود و از این رو بحث پیشگیری بسیار حایز اهمیت است.

 

ﻣﺤﻤﺪ ﺣﯿﺪرزاده پزشک متخصص کودکان نیز در ﺧﺼﻮص ﺗﺎﺛﯿﺮ آﻟﻮدﮔﯽ هوا ﺑﺮ بیماریهای ﻣﺎدرزادی ﻧﻮزادان از جمله تولد پیش از موعد و کمبود وزن هنگام تولد می گوید: اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﯿﺶ از همه ﭼﯿﺰ ﺑﺮ عهده ﺳﯿﺎﺳﺖ‌ﮔﺬاران بهداﺷﺖ و ﻣﺤﯿﻂ اﺳﺖ و آنها ﺑﺎﯾﺪ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﻧﻈﺮات ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ اراﺋﻪ دهند.به گفته وی ﻣﺴﻠﻤﺎ آﻟﻮدﮔﯽ هوا ﯾﮑﯽ از ﻓﺎﮐﺘﻮرهای ﺑﺮوز بیماریهای ﻣﺎدرزادی در ﻧﻮزادان محسوب ﻣﯽ ﺷﻮد و ﻧﻤﯽ ﺗﻮان ﻋﻠﺖ اﺻﻠﯽ ﺑﯿﻤﺎری های ﻣﺎدرزادی ﻧﻮزادان و ﯾﺎ جهش های ژﻧﺘﯿﮑﯽ و اﺧﺘﻼل های واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ آن را تنها زاییده آﻟﻮدﮔﯽ هوا داﻧﺴﺖ و ﻣﺴﻠﻤﺎ آﻟﻮدﮔﯽ هوا ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ تنهایی ﻋﺎﻣﻞ ﺑﺮوز ﻣﺸﮑﻼت ﺟﻨﯿﻨﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

 

نوزاد نارس و مشکلات پس از تولد

 

نتایج مطالعه‌ای از کالیفرنیا نشان می‌دهد که کیفیت هوای تنفسی و هوای آلوده در اثر ترافیک تاثیر مستقیمی بر تولد نوزادان نارس دارد. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که آلودگی هوای مرتبط با ترافیک، خصوصا وجود PAH تا ۳۰ درصد میزان بروز تولدهای نارس نوزادان را افزایش می‌دهد. تغییرات فصلی و مجاورت با ساحل هم غلظت آلاینده‌های سمی را در هوا متاثر کرده است. در این مطالعه، ۱۰۰ هزار تولد در داخل شعاع ۵ مایلی از دستگاه نظارت بر کیفیت هوا مورد بررسی قرار گرفتند. در این بررسی، محققان ۳ منبع آلودگی را تحت‌نظر داشتند: مدل آلودگی ترافیک، آلودگی ناشی از مواردی مانند تولید مونواکسیدکربن و مواد شیمیایی سمی و بعضی آلاینده‌ها که منحصر به مناطق خاصی هستند که کارخانه‌های صنایع بیشتری داشتند. در مجموع مواجهه با آلاینده‌های بحرانی مانند PAH از همه بیشتر خطرناک بودند. دیگر مواد سمی، مانند بنزن و ذرات ریز با افزایش ۱۰درصدی خطر تولدهای نارس نوزادان و ذرات ریز آمونیوم نیترات با افزایش ۲۱ درصدی خطر در زایمان زودرس همراه بودند.

 

از لحاظ علمی، بیشتر نوزادان نارس بین ۳۲ تا ۳۷ هفتگی زمان بارداری متولد می‌شوند. آنها عموما دچار مشکلاتی مانند کمبود اکسیژن،‌عفونت شدید، یا آسیب مغزی یا ریوی هستند و احتمال معلولیت یا تاخیر رشد در این نوزادان زیاد است. معمولا وقتی کودک به سنین مدرسه رفتن رسید، مشکلاتی در یادگیری، خواندن، و ریاضیات به خاطر نارس بودن او، بروز می کند، ممکن است برای این مشکلات برای اولین بار در سال‌های اول مدرسه خود را نشان دهد.هر چه نوزاد هنگام زایمان نارس‌تر، با وزن کمتر، و بیمارتر بوده باشد، با احتمال بیشتری امکان دارد که دچار تاخیر رشد یا معلولیت شدید شود.

 

معمولا نوزادان بسیار نارس (قبل از هفته ۲۶ بارداری به دنیا آمده است) یا وزنش بسیار کم بوده است (۸۰۰ گرم یا کمتر)، با احتمال بیشتری ممکن است دچار معلولیت شدید شود. در مورد نوزادان بسیار نارس یا با وزن بسیار کم،‌این معلولیت‌ها ممکن است رخ دهد: معلولیت ذهنی، فلج مغزی، نابینایی، ناشنوایی

 

برخی از نوزادانی که با وزن بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ گرم متولد می‌شوند، در مقایسه با نوزادان رسیده بعدها دچار تفاوت در ضریب ‌هوش می‌شوند. نوزادان نارسی که با وزن بالای ۲۵۰۰ گرم متولد می‌شود،‌تنها در معرض خطر اندک معلولیت‌های رشدی هستند. نوزادانی که دارای نشانه‌های تاخیر رشدی هستند،‌ احتمالا با کمک یک زندگی خانگی غنی و مراقبانی که به نوزاد توجه دارند، بهبود پیدا می‌کنند. البته اگر باز هم در معرض آلودگی هوا، تشعشعات و امواج مختل کننده جریان حیات قرار نگیرند.

 

منبع: خبرآنلاین



نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 7 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

نسل کشی آهوان بی پناه در پناهگاه حیات وحش شیراحمد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مسئول حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: مأمورین یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان طی بررسی های به عمل آورده موفق به دستگیری دو شکارچی غیر مجاز در پناهگاه حیات وحش شیر احمد شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، علی خانی افزود این شکارچیان اقدام به شکار غیر مجاز ۵ رأس آهو در پناهگاه حیات وحش شیر احمد و فروش گوشت آنها نموده بودند.

وی تصریح کرد طبق بند الف ماده ۱۲ قانون شکار و صید، هرکس مرتکب شکار و صید جانوران وحشی حمایت شده بدون داشتن پروانه ویژه شود به مجازات حبس از ۳ ماه تا ۳ سال و یا به جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم میگردد.

خانی ادامه داد علاوه بر آن طبق بند ج ماده ۱۰ قانون مذکور، حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا غیر زنده و اجزای آنان بدون کسب پروانه و یا مجوز از سازمان محیط زیست جرم محسوب میشود و متخلف به جزای نقدی از یکصد هزار تا یک میلیون ریال و یا حبس از یک تا شش ماه محکوم ی گردد.

وی در پایان اظهار داشت این متخلفین پس از ضبط ادوات شکار، به مراجع قضایی معرفی و به پرداخت مبلغ چهل و هشت میلیون ریال جریمه نقدی بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست محکوم و جریمه مذکور را به حساب خزانه واریز نمودند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 7 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

روزی انسان به کوچه قدم می نهد که درختان آن از ترس، پشت گنجشک‌ها پنهان شده اند … !

 

 

 

زیست نما در آدینه + تصاویر

 

زیست نما در آدینه + تصاویر

 

زیست نما در آدینه + تصاویر

 

زیست نما در آدینه + تصاویر

 

زیست نما در آدینه + تصاویر

زیست نما در آدینه + تصاویر



نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 7 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

  بررسی‌ها نشان می‌دهد لارو زنبور جواهرنشان که انگل سوسری آمریکایی است، این منبع غذایی غیربهداشتی را با ترشح یک ترکیب قوی ضدمیکروبی به منبع غذایی پاک و عاری از آلودگی تبدیل می‌کند.

Animal-Rights-Watch--ARW-1-1156
به گزارش خبر آنلاین،  ما انسان‌ها از نگهداری غذاها در یخچال گرفته تا پاستوریزه کردن شیر و موادغذایی مشابه، شستن مرتب دست‌ها و بازرسی بهداشتی موادغذایی شیوه‌های متفاوتی را برای جلوگیری از ابتلا به مسمومیت‌ها یا عفونت‌های غذایی انتخاب می‌کنیم؛ اما به نظر می‌رسد این تنها ما نیستیم که به سلامت موادغذایی اهمیت می‌دهیم. مطالعه تازه‌ای نشان می‌دهد لارو زنبور جواهرنشان که درون بدن سوسک حمام به شکل انگل رشد می‌کند، ترکیب ضدمیکروبی قوی را در بدن میزبان خود ترشح می‌کند تا از سلامت منبع غذایی نه‌چندان بهداشتی خود مطمئن شود.
زنبور جواهرنشان ماده در فصل تولیدمثل به سراغ سوسری آمریکایی با نام علمی Periplaneta Americana رفته و با اتصال یکی از تخم‌های خود به پای این حشره او را به یک منبع غذایی حاضر و آماده برای لارو خود تبدیل می‌کند. لاروپس از خروج از تخم حفره‌ای درون بدن میزبان ایجاد کرده و شروع به تغذیه از اندام‌های داخلی سوسری می‌کند. در نهایت با از بین رفتن میزبان لارو شروع به تنیدن پیله‌ای به دور خود خواهد کرد و درون آن به یک زنبور بالغ تبدیل خواهد شد.
به دلیل شرایط غیربهداشتی زندگی میزبان این زامبی کوچک در استفاده از اندام‌های داخلی او اغلب تنها نیست و می‌تواند رقبایی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و انواع قارچ‌ها داشته باشد که می‌توانند سلامت منبع غذایی منحصربه‌فرد او و حیات لارو را تهدید کنند.
گوردون هرزنر، حشره‌شناس مؤسسه جانورشناسی دانشگاه رگنزبرگ در آلمان که محقق ارشد این پژوهش بوده است، می‌گوید: «واضح است که لارو این حشره به حفظ تنها منبع‌غذایی خود و سلامت خودش در برابر بیماری‌های با منشا غذایی نیاز دارد و به همین دلیل مطالعه این محیط، شیوه عمل او و مکانیسم‌ دفاع ضدمیکربی که به کار می‌گیرد، می‌تواند حائز اهمیت باشد».

یک ترکیب ضدمیکروبی قوی

هرزنر و همکارانش برای اینکه شیوه محافظت این لارو از خودش را در برابر بیماری‌های ناشی از مصرف منبع‌غذایی آلوده بررسی کنند، قطراتی از ماده‌ای را که لارو در هنگام تغذیه از بدن سوسری به درون بدن او ترشح می‌کند، جمع‌آوری و مورد بررسی قرار دادند.
بررسی‌های این گروه نشان می‌داد ماده ترشح شده در بدن میزبان از ترکیب دو ماده ضدمیکروبی قوی تشکیل شده که به سادگی می‌توانند باکتری‌های موجود در بدن سوسری آمریکایی را هدف قرار دهند. هرزنر می‌گوید: «این اولین‌بار نیست که این دو ماده ضدمیکروبی که یکی در گل ماهور وجود دارد و دیگری یک ترکیب طبیعی ضد سل است، شناخته می‌شوند؛ اما ترکیب آنها در این قطرات کاملا اختصاصی است و به نظر می‌رسد می‌تواند طیف وسیعی از باکتری‌ها را هدف قرار دهد. در نتیجه علاوه بر اینکه ماده غذایی که در اختیار لارو قرار می‌گیرد کاملا بهداشتی است، ترشح این طیف متفاوت از ترکیب‌های ضدمیکروبی باعث می‌شود احتمال مقاوم‌ شدن باکتری‌ها نسبت به ترکیب ضدمیکروبی از بین برود، درست شبیه به شیوه‌ای که ما انسان‌ها برای جلوگیری از ایجاد مقاومت باکتریایی نسبت به دارو اتخاذ می‌کنیم».

جیم وایتفیلد، استاد حشره‌شناسی دانشگاه ایلینویز که در این تحقیق مشارکت نداشته، می‌گوید: «این شیوه انگلی در بسیاری از حشرات متداول است؛ اما آن چیزی که این نمونه را منحصربه‌فرد می‌کند این است که بر خلاف اغلب حشرات اینجا لارو است که از خودش محافظت می‌کند و حشره بالغ دخالتی در میکروب‌زدایی از محیط برای حفاظت از او ندارد».

هرزنر می‌گوید: «کشف این ترکیب ضدمیکروبی شاید در طول زمان بتواند در تولید غذاهای ایمن‌تر به بشر کمک کند و باعث شود آنتی‌بیوتیک‌های بهتری که در نهایت به مقاومت باکتری‌ها منجر نمی‌شوند، تولید شوند. از سوی دیگر تکامل کار خودش را خواهد کرد و می‌توانیم در آینده منتظر تولید آنتی‌بیوتیک‌هایی به مراتب قوی‌تر توسط این لاروها باشیم».

منبع: http://arw.ir/1391/11/04/%DA%86%D8%B7%D9%88%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%B3%D9%88%D8%B3%DA%A9-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B9%E2%80%8C%D8%BA%D8%B0/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


English news
?What is light pollution

 

What is light pollution?

 

 

The alteration of the natural quantity of light in the night environment due to the introduction of artificial light is a true pollution. “Pollution” means “impairment of the purity of the environment” (e.g. Mc Graw Hill Scie. Tech. Dictionary). Light pollution stands for “pollution of the light”: pollution of the natural light due to manmade light.

 

Light pollution produces many impacts on the environment and the health of the beings living in it (animals, plants and man), as shown by a large number of scientific studies and reports (see e.g. Rich C., Longcore T. 2005, Ecological Consequences of Artificial Night Lighting, Island Press). They are still little known because this field of studies has developed since few years. The growth of the night sky brightness is the most known of the many effects of light pollution only because it is the most evident and because astronomers, with their sensitive instruments, recognized it and begun to study it already many years ago, when it was not so pronounced. Even neglecting the many and well documented effects of light pollution on the environment, light pollution is a serious problem because it endangers the perception of the Universe around us, on which the starred sky constitutes the only window available for the population. A fundamental element for the culture, both humanistic and scientific, and one important part of the landscape patrimony is disappearing. Light pollution finally means energy and money waste.

 

Even considering only the effects on the night sky visibility, the situation of light pollution is particularly worrisome. From the impressive data available, it clearly appears that a legislative effort is indispensable in order to direct the progress and the development of the nighttime outdoor lighting in a virtuous way of respect of the environment and energy saving, which so far was not adequately undertaken. This legislative effort must be able to promote a change in the lighting habits and is demanded with urgency because light pollution grows in an exponential way, with growth rates that in some areas surpasses 7 per cent per year.  

 

Solutions

 

What could be done?  The most natural and effective solution, that to shut off any external light, is obviously not practicable in the modern world where nighttime outdoor lighting is a social necessity. In a hypothetical scale of decreasing effectiveness, the second solution is to renounce to install any new lighting system. This would not eliminate light pollution but at least would set to zero its high yearly growth rate. This solution would not create the dark and it is seen positively from some peoples, however it could be conflicting with the development requirements of advanced industrial countries like ours. The third solution is to allow the increase of nighttime lighting but, at the same time, to enforce provisions to avoid that the light is wasted upward and a top limit to the yearly growth rates of the outdoor light flux installed in each town and to the yearly growth rates of the electric power consumptions for external lighting. These top limits favor the use of more efficient fixtures, the design of lighting installations with larger utilization coefficients and the use of lamps with larger efficiencies.

  

The best laws against light pollution currently in force in some Italian regions, undertook a more soft road, perhaps even too much soft (e.g. Lumbardy, Emilia-Romagna, Marche). They have chosen to not place any limit to the installation of lighting systems. Except few exceptions, everyone is free to illuminate whatever he wants. If a so wide freedom is allowed but at the same time a reasonably effective law in limiting light pollution is wanted, it must be required to follow at least some fundamental rules when designing and installing the lighting system. Any attempt to leave further freedom even on the rules, results is an ineffective law.

 

The basis of a truly effective protection is (i) the minimization of the direct light emissions over the horizon from the luminaires by a proper choice of fixtures and a proper lighting design, and (ii) the limitation to the minimum necessary of the light emissions reflected from the lighted surfaces, by avoiding over-lighting and containing at best the light wasted outside the area to be lighted.

 

The adverse effects of light pollution depend on the direction of the light emission. Upward light emission by fixtures and upward light reflection by lighted surfaces have typically a very different light distribution. Fixtures are usually the main responsible of the light emissions in those directions, which make light pollution propagate in a large area and add very efficiently with pollution produced from other sources. So upward emission by fixtures need to be minimized very accurately, particularly in the first 45 degrees over the horizon plane. See this paper to learn more.

 

Provisions to be adopted

 

Let’s resume the provisions to be adopted in an effective legislation against light pollution. Only the technical measures than cannot be renounced are listed here and only those already enforced and “experimented” somewhere. They should be part of a law and not postponed to following Regulations or Planes, because they should be stronger to win the resistances of the most unprogressive part of light polluters.

 

1) provisions should be applied in the entire territory without ineffective subdivisions in “protected areas” or poorly defined zoning because light pollution propagates very far from sources.

2) provisions need to be clearly applied to any NEW lighting installation, both public and private.

3) light pollution due to reflection by lighted surfaces should be limited by forbidding over-lighting and enforcing the use of flux reducers at the proper time or the shut off whenever possible. When a standard rule for safety exist, the average luminance or illuminance should not surpass the minimum value required for safety (e.g. road, walking areas, working areas). For other kinds of lighting a maximum luminance of 1 cd/m^2 should be permitted (e.g. building lighting).

4) limitation of direct upward emission produced by fixtures in any direction above the horizon, should be obtained by using a parameter depending on the direction of the light and not on the integrated light flux. A good parameter is the light intensity per unit of flux emitted by the light installation, in cd/klm. The light emissions at small angles above the horizon (the first 45 degrees) should be limited very carefully because they are the most effective in producing the adverse affects of light pollution.

5) the direct upward light emission of fixtures should be limited to 0 cd per 1000 lumens of flux emitted by the fixture, in any direction above the horizon (gamma angle equal or greater than 90 degrees) for almost any kind of lighting installation. A tolerance of 0.49 cd/klm is allowed in practice, because the limit is given as an integer number and then the measurements can be approximated to the nearest integer.

6) Building and monuments should be lighted from top to bottom, with the same limits given above for the upward lighting emissions, except in cases of proved impossibility (in this case it should be permitted to light from bottom but the border of the light beams should remain inside the boundaries of the lighted surface).

7) Lighting installations for large areas should complain to the same limits above (point 5).

8) Only lamps with the larger efficiency available for the requested use should be used. They save energy and produce less light pollution outside the photopic band and inside the scotopic band.

9) Upward directed light beams, beacons and similar luminous calls should be prohibited, even because they distract car-drivers and endanger the road safety.

10) Penalties for not compliant installations should be proportional to the number of fixtures.

11) The existing installations producing huge quantities of light pollution or belonging to the most polluting categories should be adapted.

12) The lighting design made by a professional lighting engineer should be mandatory for any lighting installation (except low power home installations with less than 5 fixtures). It should be completed with the photometries of fixtures in standard EULUMDAT format and a report demonstrating the numerical compliance with these rules.

 

The following prescriptions could also be added, whose precious effects of rationalization have already been pointed out: 1) the yearly growth rate of the installed light flux for nighttime outdoor lighting, public and private, in any municipal district cannot exceed the 2%; 2) the yearly growth rate of the electric power consumptions for nighttime outdoor lighting, public and private, in any municipal district cannot exceed the 1,5%; 3) the fraction of downward flux emitted by the lighting installation outside the surface to be lit should be accurately minimized as much as possible.

The limit on the yearly growth rate of the electric power consumptions for nighttime outdoor lighting has been recently enforced by law in some regions of Italy.


منبع: http://www.savethenight.eu/What20is.html


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تقدير از قهرمان تالاب همزمان با روز جهاني تالابها

مدير اجرايي مركز منطقه اي رامسر از معرفي قهرمان تالاب در شهر اهواز خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست (پام): هرساله همزمان با روز جهاني تالابها در 14 بهمن ماه(2فوريه) از كساني كه خدمات ارزنده اي نسبت به احياي تالاب هاي كشور داشته اند به عنوان قهرمان تالاب قدرداني مي شود كه امسال نيز اين مراسم در شهر اهواز برگزار خواهد شد.
 
اين برنامه در راستاي تقويت فرهنگ حفاظت بهينه از تالابها و ارتقاي سطح آگاهي مردم از اكوسيستم هاي تالابي و گونه هاي آنها در نظر گرفته شده است.
 
صادقي زادگان مدير اجرايي مركز منطقه اي رامسر در خصوص نحوه انتخاب قهرمان تالابي گفت: پس ازدرج آگهي مربوطه در روزنامه هاي كثير الانتشار وجمع آوري مدارك افراد در سه بخش فعاليتهاي تحقيقاتي- مطالعاتي،اجرايي و همچنين مشاركت مردمي سوابق و عملكرد افراد توسط كميته داوران بررسي و نتايج آن در روز جهاني تالابها اعلام و به نفرات برتر جوايزي اهداء خواهد شد.
 
وي افزود: اين سازمان در نظر دارد به منظور شناسايي،جمع­آوري و طبقه­بندي تجربيات موفق مرتبط با حفاظت بهينه اكوسيستمهاي تالابي و تشويق و اشاعه فرهنگ تالابي در سطوح مختلف در كشور، برنامه سالانه انتخاب قهرمان تالاب را هر ساله همزمان با روز جهاني تالابها برگزار نمايد.
 
اين جايزه در سه بخش فعاليتهاي  تحقيقاتي- مطالعاتي،اجرايي و مشاركت مردمي اهداء خواهد شد.كليه افراد حقيقي و حقوقي مي­توانند در اين رقابت شركت نمايند. مهلت ارسال مدارك تا  9 بهمن 1391 مي­باشد.
 
ضروري است تا متقاضيان اطلاعات درخواستي را به آدرس تهران- بزرگراه حكيم- پارك طبيعت پرديسان- ساختمان معاونت محيط زيست طبيعي وتنوع زيستي  بلوك D طرح حفاظت از تالابها (پست الكترونيكيinfowetlands@yahoo.com) يا دبيرخانه مركزمنطقه اي رامسر(پست الكترونيكي rrc.sama@gmail.com ) ارسال نماييد. جهت دريافت اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 88241658 و 88233014 تماس حاصل فرماييد.
فرمهاي دريافتي توسط كميته داوران بررسي و جوايز آنها در تاريخ 16 بهمن، همزمان با روز جهاني تالابها اهداء خواهد شد.
 
  
جهت دريافت اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 88241658 و 88233014 تماس حاصل فرماييد.

جهت دريافت فايل فرم ثبت نام اينجا كليك نماييد
 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

The Effects of Light Pollution on the Animal

The Effects of Light Pollution on the Animal Kingdom

 

Everyone knows that any outdoor light is usually surrounded by an assortment of insects. No one really stops to think about the effect the lights have on these insects they just know that insects are attracted to light. The fact is that it is more than just an attraction, it is an obsession. Insects will fly around from light to light congregating with other insects and are eventually blinded, exhausted or overheated to death. Studies show that the average street lamp kills at least 150 insects each night it is lit. Multiply that by 365 and you get 54,750 insects killed by one lamp in a year. A city block has at least 4 usually more in the range of 8 street lamps. That means that one city block is knocking out 219,000 to 438,000 insects per year. Now picture how many street lamps reside in New York City, or the United States of America. The number of insects being killed by street lamps gets to an unfathomable number when you factor in all the street lamps in the world which probably in itself is in the millions. You are probably thinking the less bugs the better, but the birds, bats, reptiles and frogs have different thoughts on their minds.

Sparrows and a number of song birds rely on insects for protein. With the loss of billions of insects every year to light pollution, the hunt for food is becoming more difficult for these birds. Frogs, Lizards and bats also rely on insects for meals and shortages in food could be an issue in the near future. The abundance of artificial lighting is more directly related to the death of thousands of birds than their starvation due to lack of insects. Most birds embark on biannual journeys to warmer climates and back to their habitat of originality. In order to navigate this journey they use the magnetic force of earth with their internal compasses along with the constellations and the moon as an atlas. Usually these birds travel across massive areas of land and thousands of miles of ocean, using the reflection of the stars and moon to guide their way. In the past, this reflection created the brightest luminosity compared to the land and the birds would easily be able to find their way to their destination. Now the moonlight has some competition with the coastline lined with brightly lit cities creating a glow in the sky that is brighter than the natural illumination of the heavens.

According to the Fatal Light Awareness Program (FLAP), at least 100 million birds are killed annually by manmade structures. These deaths are a combination of disorientation due to artificial lighting, bright lights and towers with blinking beacons. A large majority of the deaths are caused from collisions with either other birds or buildings, towers and other manmade structures due to confusion from too many or too bright lights. A couple of significant mass killings of birds have occurred in the United States over the past fifty years. Cause of death: LIGHTS. On October 7, 1954, 50,000 birds followed a bright light beam lit by the Warner Robins Air Force Base in Georgia only to hit dead into the ground. More Recently in 1998, nearly 10,000 birds slammed into radio transmission towers in Kansas. Although these may have been freak accidents, it only proves the theory that the over usage of lights is killing our birds.

Most commonly associated with light pollution is the endangered sea turtles of Florida. Six species of turtles are known to live in the Atlantic and five of these are endangered. Sea turtle eggs are buried in the beach by their mothers and hidden for a period of time. When they hatch, the hatchlings are supposed to crawl towards the water by looking for the brightest horizon. Like the birds, this used to be the reflection of moonlight and stars on the water or the reflection of the sun on the water. However, in the past couple decades, Florida has urbanized their coastline with six distinct sky glows on the eastern coast. Instead of heading for the water, the hatchlings are disoriented and heading for the cities and die from either exhaustion, being hit by a car or other various deaths. The sea turtles of Florida are not expected to be in existence in fifty years


As you can see, light pollution is not just an inconvenience to those who are intrigued by the night sky, but also to those who believe that the animal kingdom is sacred. The animal kingdom is in danger of being eliminated because of humankinds excessive need to light up our world. There is better use for our energy and money and certainly a better use for a dark night than a bright one. The benefits of dark-sky friendly lighting clearly outweigh the costs of light pollution, and the world should start paying attention how flipping the switch is affecting our earth.



Abstract
In urban areas, animals are often faced with changes in the natural noise and light environment. Recent work showed that artificial night lighting can affect both circadian and circannual patterns of behavior. Males of several songbird species started their dawn singing earlier relative to sunrise when breeding near street lights, and male blue tits Cyanistes caeruleus in lighted territories were more successful at extra-pair mating. Female blue tits that bred near street lights also started egg laying earlier in the season. A PhD project is available to study effects of light pollution on seasonal and daily variation in the timing of singing. The project will focus on (a) fitness consequences of variation in the timing of singing, (b) the relationship between female fertility status and the timing of singing, and (c) the costs of early singing. The project requires intense fieldwork on a variety of songbirds; fieldwork can take place in several European countries, depending on the main focus of the project.
Keywords behavioral ecology, singing behavior, reproductive success, multiple paternity, songbird
Main advisor
Bart Kempenaers, MPIO Seewiesen

منبع: http://starrynightlights.com/blog/?p=53
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، محمد مظلوم پناه مسئول اداره محیط زیست تایباد گفت: غاز پیشانی سفید برای نخستین بار در شهرستان تایباد به تصویر کشیده شد.

وی افزود غاز پیشانی سفید با نام علمی Anser albifrons که از راسته غازسانان است ۷۲ سانتی متر طول دارد و روی پیشانی اش نوار سفید و مشخصی دیده میشود.

مظلوم پناه درباره دیگر مشخصات این گونه افزود: زیر تنه آن دارای رگه های تیره و خاکستری و زیردمش سفیداست. منقار این پرنده صورتی رنگ و پاهایی نارنجی رنگ دارد. زیستگاه این گونه در مناطق تالابی، نیزار، دریاچه های آب شیرین، شالیزارها و مزارع گندم و جو است و در نواحی باتلاقی و توندرا تولید مثل می کند.

وی تصریح کرد این پرنده جزو گونه های حمایت شده به شمار می رود و شکار آن در تمام فصول سال ممنوع است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 4 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رهاسازی در زیستگاه طبیعی

کمیته رهاسازی دیده بان حقوق حیوانات در راستای اقدام های عملی جهت بازگرداندن حق زندگی در شرایط طبیعی به زیستمندان، اقدام به رهاسازی اصولی حیوانات می کند. همچنین حیواناتی که توسط یگان امداد و نجات در ماموریت ها زنده گیری می شوند و یا حیواناتی که به این یگان واگذار می شوند، پس از بازیابی شرایط مناسب برای بازگشت به طبیعت تحویل کمیته رهاسازی می شوند. کمیته رهاسازی خود را موظف می داند در کمترین زمان ممکن نسبت به بازگرداندن حیوانات به زیستگاه طبیعی مناسب اقدام کند. در صورتی که حیوان به دلیل دخالت غیر طبیعی نیازمند کمک و سرپرستی بشر تشخیص داده شود (قابلیت بازگشت به زیستگاهش را نداشته باشد)، گروهی متشکل از ۵ فعال حقوق حیوانات، در مورد واگذاری آن، شرایط واگذاری و صلاحیت سرپرست/ سرپرست های داوطلب تصمیم گیری می کنند. اسناد تصویری رهاسازی ها در قالب گزارش تصویری در پایگاه خبری دیده بان حقوق حیوانات منتشر می شود.

هزینه هر مورد رهاسازی در تصویر مربوطه با تعداد دستبند های استفاده شده نمایش داده می شود. هر دستبند نشان دهنده صرف ده هزارتومان هزینه از محل فروش دستبند هاست.

برای دیدن کامل هر گزارش روی تصویر آن کلیک کنید.

______________________________________________________________________________________

رهاسازی موفق یک کورکور سیاه: دستبند های نارنجی ناجی گونه های حمایت شده

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-RELEASE006.jpg

______________________________________________________________________________________

رهاسازی قرقی مضروب و لذت مجدد پرواز

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/10/Animal-Rights-Watch-ARW-RELEASE007.jpg

______________________________________________________________________________________

بازگشت حق پرواز به یک طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

رهاساز طوطی

______________________________________________________________________________________

شمال، تهران، رامسر؛ مسیر سفر نوروزی سه لاک پشت ایران گرد!/ تصویری

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-RELEASE004.jpg

______________________________________________________________________________________

با کمک دستبند نارنجی ها انجام شد: تیمار و رهاسازی موفق یک سارگپه پابلند

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/07/Animal-Rights-Watch-ARW-RELEASE001.jpg

______________________________________________________________________________________

 رهاسازی موفق یک خرگوش وحشی

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/07/Animal-Rights-Watch-ARW-RELEASE002.jpg

______________________________________________________________________________________

رهاسازی گنجشک متروی حسن آباد/ تصویری

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/07/Animal-Rights-Watch-ARW-RELEASE003.jpg

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/07/Animal-Rights-Watch-ARW-4345.jpghttp://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/07/Animal-Rights-Watch-ARW-4343.jpghttp://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/07/Animal-Rights-Watch-ARW-4344.jpg

اخبار مرتبط:

فارس: در پی رهاسازی در پارک پردیسان صورت گرفت: گنجشک متروی حسن‌آباد پس از ۶ ماه دوری به دامن طبیعت بازگشت/ بازتاب خبر

رهاسازی گنجشک متروی حسن آباد/ تصویری

فارس: در پی رهاسازی در پارک پردیسان صورت گرفت: گنجشک متروی حسن‌آباد پس از ۶ ماه دوری به دامن طبیعت بازگشت

فارس: تلاشها برای نجات پرنده گرفتار در قفس مترو ثمر داد/ بازتاب خبر

فارس: با پیگیری فارس/ تلاشها برای نجات پرنده گرفتار در قفس مترو ثمر داد

چشمانی کوچک و ملاقات خورشید پس از ۶ ماه/ تصاویر نجات موفق پرنده اسیر از عمق ۳۰ متری

آغاز امداد و نجات پرنده در عمق ۳۰ متری

در صورت موافقت مسوولین، پرنده اسیر در عمق زمین آزاد می شود

درخواست کمک برای نجات پرنده اسیر در متروی میدان حسن آباد

گرفتار شدن پرنده ای در ایستگاه متروی حسن آباد

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 30 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

Animal-Rights-Watch-ARW-27601

دیده بان حقوق حیوانات: هم زمان با جشم بهمنگان، با اهدای ششمین نشان خروس سپید و لوح تقدیر از دکترمازیار منشئی و مهندس مژگان جمشیدی تقدیر خواهد شد.

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2013/01/Animal-Rights-Watch-ARW-Manshaie.jpg

جایزه ملی حمایت از حیوانات با نام «نشان خروس سپید» همزمان با جشن بهمنگان و روز ملی حمایت از حیوانات به دکتر مازیار منشئی تعلق خواهد گرفت. مازیار منشئی دامپزشک دوستدار حیوانات است به شکلی که مخالف بسیاری از اعمال جراحی معمول صورت گرفته روی حیوانات خانگی نظیر عقیم سازی و اخته کردن، اصلاح گوش و حنجره و قطع دم بوده و در سالهای اخیر برای در مخالفت با آنها کوشیده است. ضمن اینکه حیوانات بیمار بی سرپرست را بطور رایگان درمان می کند.

تاریخچه نشان خروس سپید

جایزه ملی حمایت از حیوانات  همزمان با جشن بهمنگان و روز ملی حمایت از حیوانات سال ۱۳۸۵ خورشیدی به ابتکار انجمن حمایت از حیوانات اصفهان به کوشاترین فرد یا گروه فعال در زمینه حفظ حقوق حیوانات اهداء می شود. از آنجائیکه «خروس سپید» یکی از نشانه های جشن بهمنگان است، لذا عنوان نشان خروس سپید برای نشان یادبود آن انتخاب شده است.

نخستین بار در بهمنگان سال ۱۳۸۵ خورشیدی این جایزه به یاد «شهید یحیی شاهکو محلی» و برای بزرگداشت او به خانواده این محیط بان شهید اهداء شد. درسال ۱۳۸۶ خورشیدی دومین نشان خروس سپید به «انجمن یوزپلنگ ایرانی» به پاس تلاش‌های علمی و عملی برای حفظ گوشتخواران بزرگ ایران و به ویژه یوزپلنگ ایرانی طی سالهای متمادی تعلق گرفت. سومین جایزه سالانه حمایت از حیوانات در سال ۱۳۸۷ خورشیدی به پاس تلاش برای حفظ لاک پشت پوزه عقابی و سال ها تلاش برای حفظ محیط زیست و تنوع زیستی به « مهندس بیژن فرهنگ دره شوری» اهداء شد. چهارمین نشان خروس سپید در سال ۱۳۸۸ به پاس تلاشهای بی وقفه «خانم ژاله فتوره چی» در زمینه حفاظت، فرهنگ سازی و رفتار مسئولانه شهروندی در زمینه حمایت از حیوانات به ایشان تعلق گرفت.

سال گذشته نیز، پنجمین نشان خروس سپید به پاس تلاش بی وقفه برای اطلاع رسانی صحیح در خصوص وضعیت حیوانات ایران به پایگاه خبری «دیده بان حقوق حیوانات ایران» اهدا شد.

از امسال برای پوشش گستره ی بیشتری از فعالیتهای مرتبط با حمایت از حیوانات در ایران، دیده بان حقوق حیوانات ایران نیز در اهدای این نشان مشارکت خواهد داشت و این نشان بطور مشترک از سوی انجمن حمایت از حیوانات اصفهان و دیده بان حقوق حیوانات ایران اهداء خواهد شد.

چرا یک دامپزشک دوستدار حیوانات؟

آنچه که در خصوص آقای دکتر منشئی جلب توجه می کند اعتقاد راستین و علاقه ایشان به حیوانات است. درست است که دامپزشکان بطور مستقیم با حیوانات سروکار دارند ولی این الزاماً نمی تواند نشانه علاقه آنها به حیوانات و یا توجه ویژه آنها به حقوق حیوانات باشد و گاهاً شاهد هستیم فعالیت حرفه ای و کسب درآمد فدای احترام به حقوق حیوانات می شود.

گسترش صنعت حیوانات خانگی و افزایش آن در جوامع امروزی قطعاً تبعاتی برای حیوانات خواهد داشت و آنها را به کالایی تجاری برای تولیدکنندگان آنها تبدیل کرده است. غافل از آنکه حیوانات، همچون ما مخلوقات خداوند هستند و حق حیات و زندگی دارند. اعمالی نظیر قطع دم و اصلاح گوش و حنجره و یا عقیم سازی و اخته کردن حیوانات بر خلاف حقوق حیوانات است و هر کدام به شکلی تجاوز به حقوق حیوانات است. در کنار این اعمال، خرید و فروش حیوانات خانگی در کلینیک های دامپزشکی نیز از مواردی است که می تواند باعث گسترش تجارت حیوانات و در نتیجه آزار و اذیت آنها شود.

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2013/01/Animal-Rights-Watch-ARW-5635.jpg

برگزیده امسال نشان خروس سپید دامپزشک دارای کلینیک درمان حیوانات خانگی است ولی با این حال مخالف اعمالی نظیر قطع دم، اصلاح گوش و حنجره و عقیم سازی و اخته کردن حیوانات است و برخی از اعمال گفته شده را به هیچ وجه انجام نمی دهد و در موارد دیگر تلاش خود را برای تغییر نظر صاحبان دام انجام می دهد. همچنین هیچگونه خرید و فروش دام کوچک توسط ایشان انجام نمی شود و کلیه حیوانات بیمار شهری را بدون اخذ هیچ هزینه ای رایگان و داوطلبانه مداوا می کنند. ضمن اینکه در سالهای گذشته تلاش هایی برای انتشار مطالبی در خصوص آگاه سازی مردم در خصوص دیدگاههای غلط نسبت به حیوانات شهری و خانگی داشته اند. همچنین ایشان از دامپزشکان داوطلبی بودند که پس از زلزله آذربایجان، برای همراهی یگان امداد و نجات حیوانات دیده بان حقوق حیوانات اعلام آمادگی کرده بودند و در لیست انتظار بودند.

مجموعه دلایل فوق نشان از آن دارد که ایشان یک دامپزشک دوستدار حیوانات هستند که در زمینه گسترش فرهنگ حیوان دوستی تلاش می کنند. امیدواریم این انتخاب انگیزه ای شود برای دیگر دامپزشکان محترم تا احترام به حقوق حیوانات را بیش از پیش در دستور کار حرفه ای خود قرار دهند.

سپاس ویژه از مژگان جمشیدی

همچنین اهدا کنندگان نشان خروس سپید ضمن قدردانی از تلاش ها و کوشش های همه کوشندگان و حامیان حیوانات در ایران لوح سپاس خود را تقدیم خانم «مژگان جمشیدی»، کوشنده و خبرنگار محیط زیست ایران می نمایند. مژگان جمشیدی در قامت کوشنده زیست محیطی و روزنامه نگار بیش از یک دهه است که به فعالیت در حوزه محیط زیست و حمایت از تنوع زیستی می پردازد. اخبار و مقالات روشنگرانه و جسورانه مژگان جمشیدی، نور امیدی برای نجات همه زیستمندان ایران است و در سالهای اخیر نقش غیرقابل انکاری در افزایش آگاهی مردم نسبت به وضعیت حیات وحش و تنوع زیستی ایران داشته است. همزمان با روز ملی حمایت از حیوانات ، لوح تقدیر دیده بان حقوق حیوانات و انجمن حمایت از حیوانات اصفهان به مژگان جمشیدی به عنوان دیده بان محیط زیست ایران اهداء خواهد شد.

انجمن حمایت از حیوانات اصفهان/ دیده بان حقوق حیوانات

بهمنگان یکهزارو ۳۹۱

_________________________

یک عضو پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات: حفاظت از حیات وحش وظیفه تمام سازمان‌ها و گروه‌های زیست محیطی است

سابقه جایزه ملی حمایت از حیوانات (نشان خروس سپید)

اهدای جایزه ملی حمایت از حیوانات/ نشان خروس سپید، به «پایگاه خبری دیده بان حقوق حیوانات» رسید

دلایل نامگذاری جشن بهمنگان به عنوان روز ملی حمایت از حیوانات از زبان دکتر سپنتا

بهمن گان، جشن اندیشه ی نیک و پاسداشت حیوانات

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 30 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

یازده پلنگ در بافق شناسایی شد
--http://www.wildlife.ir/ShowInfo.aspx?Lang=1&InfoId=442----1391/10/15

براساس برنامه پایش یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده استان یزد که از سال گذشته توسط اداره کل حفاظت محیط زیست یزد با همکاری انجمن یوزپلنگ ایرانی درحال جریان است، در منطقه حفاظت شده بافق یزد درسال گذشته 11 پلنگ مختلف شناسایی شدند که شامل چهار ماده (یکی دارای یک توله، دیگری دارای دو توله و 2 ماده فاقد توله)، 2 نر بالغ و 2 نر جوان می شوند. بررسی ها نشان از آن دارد که یکی از ماده های فاقد توله نیز توسط دوربین های تله ای همراه با یک نر بالغ فیلمبرداری شده و احتمالا سومین ماده نیز درسال جاری، توله های خود را به دنیا آورده است.

برنامه پایش از دی ماه 1390 تا پایان پاییز 1391 نشان از آن دارد که ماده پلنگی که دارای دو توله بود، موفق به بزرگ نمودن هر دو توله خود شده و براساس تصویری که آبان ماه سال جاری از آن گرفته شده است، توله ها از ماده کاملا جدا شده اند. نکته قابل توجه آنست که هر دو توله، ماده بوده و با فرض زنده ماندن چهار ماده پلنگ بالغی که در سال گذشته شناسایی شده اند، درحال حاضر حداقل 6 ماده پلنگ در این منطقه زیست می نماید. این برای نخستین بار در غرب آسیاست که حضور همزمان دو خانواده دارای توله در جمعیت های پلنگ مشاهده شده است. که نشان از ارزش منحصربفرد این منطقه برای حفاظت از پلنگ ایرانی می باشد.

پیش از این، صمیمی بخشدار مرکزی بافق این منطقه را فاقد ارزشهای لازم برای حفاظت دانسته و در مصاحبه خود اعلام نموده که "به عقیده ما این منطقه با دارا بودن حدود دو قلاده پلنگ و شش قلاده یوزپلنگ، ارزش زیست محیطی مهمی ندارد و هیچ ضرورتی نداشت که این منطقه را حفاظت شده اعلام نمایند". درحالیکه مطالعات نشان از آن دارد که بزرگترین جمعیت پلنگ ایرانی در مناطق کویری مرکز ایران را باید متعلق به بافق دانست، بطوریکه تنها حضور شش ماده پلنگ در کمتر نقطه ای از کشور قابل انتظار است. درحال حاضر، این منطقه با چالش جدی برای احداث جاده روستایی دست و پنجه نرم می کند که باعث شده بسیاری از دوستداران محیط زیست نگران آینده دو گربه سان ارزشمند این منطقه، یعنی پلنگ ایرانی و یوزپلنگ آسیایی شوند.

 Bafq eight leopards.jpg

 

 

هشت پلنگ بالغ شناسایی شده در بافق همراه با کد هر فرد (4 فرد بالا نر و 4 فرد پایین ماده هستند) (عکسها از انجمن یوزپلنگ ایرانی/اداره کل حفاظت محیط زیست یزد/پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و پانترا)


Bafq Female Leo 02.jpg

 

 

پلنگ ماده همراه با یکی از توله هایش در تابستان 1391 (عکس از اداره کل حفاظت محیط زیست یزد/انجمن یوزپلنگ ایرانی/پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و پانترا)

Bafq Female Leo 01.jpg

 

 

پلنگ ماده پس از جدایی از توله ها در آبان 1391 (عکس از اداره کل حفاظت محیط زیست یزد/انجمن یوزپلنگ ایرانی/پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و پانترا)

jade khaki mantaghe hefazat shode.jpg

 

جاده خاکی گزوئیه در میان منطقه حفاظت شده بافق که به بزرگترین چالش این منطقه تبدیل شده است


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 30 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سميرم


محکومیت عاملان کشتارخرس های سمیرم به حبس تعزیری
ایرن: متهمان شکار غیر مجاز سه قلاده خرس در شهرستان سمیرم به 18 ماه حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از داشتن هر گونه اسلحه شکاری محکوم شدند.

خبرگزاری مستقل محیط زیست ایران: رییس دادگستری اصفهان در این باره گفت: دادگاه این افراد روز دوشنبه 25 دی در شعبه جزایی 101 سمیرم به شکل غیابی برگزار شد.
غلامرضا انصاری دیروز در گفت و گو با ایرنا با بیان این که یکی از متهمان هنوز دستگیر نشده است، افزود: متهم دیگر نیز که با قرار وثیقه آزاد بود، در دادگاه حضور نداشت.
وی گفت: این دادگاه بدون حضور دو متهم به صورت غیابی برگزار و رای صادر شد. این رای در دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است.
سال گذشته فیلمی از شکارغیر مجاز یک قلاده خرس قهوه ای ماده به همراه دو توله اش در محدوده حیات وحش شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان در برخی پایگاه های اینترنتی و خبری منتشر شد. نحوه شکار و کشتار توله های این خرس سبب واکنش منفی گسترده دوستداران حیات وحش و افکار عمومی در فضای مجازی و رسانه های کشور شد.
این فیلم که با استفاده از تلفن همراه شکارچیان غیر مجاز تهیه و منتشر شده بود، در نهایت منجر به دستگیری و محاکمه آنان شد.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن

:: دانلود فایل ضمیمه ()

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 30 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

منوي توسعه پايدار جدول سازماندهي فعاليتهاي ايران پس از ريو +20 --------------------------------------------------------------------------------- ترجمه سند آينده اي كه مي خواهيم --------------------------------------------------------------------------------- منشور جهاني طبيعت --------------------------------------------------------------------------------- مجموعه كتب زيست محيطي منتشر شده توسط سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران --------------------------------------------------------------------------------- همايش رهيافتهاي ريو+ 20 در ساخت و ساز پايدار 14/12/91 دانشگاه امير كبير همايش آموزش عالي و توسعه پايدار 1/12/91 دانشگاه امير كبير ------------------------------------------------------------------------------------------ بيست و هفتمين اجلاس شوراي حكام برنامه محيط زيست ملل متحد (UNEP) و مجمع جهاني وزيران محيط زيست( 30 بهمن لغايت 4 اسفند 1391 ) ----------------------------------------------------------------------------------------- استراتژي توسعه بين المللي پس از 2015 --------------------------------------------------------------------------------------------- نشست كميته فرعي توسعه پايدار روستايي و هلال احمر يكشنبه 1/11/91
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 29 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

برای دریافت نقشه های تالاب های ایران و نقشه پراكنش مناطق چهارگانه و نقشه پراكنش مناطق چهارگانه به لاتين و ليست مناطق چهارگانه به آدرس زیر مراجعه نمایید: http://www.doe.ir/portal/Home/Default.aspx?CategoryID=194f31a0-4030-446f-8a8a-3b49774ba52d
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 29 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اهدای جایزه ملی حمایت از حیوانات/ ششمین نشان خروس سپید برای دامپزشک دوستدار حیوانات http://arw.ir/1391/10/26/ Animal-Rights-Watch-ARW-27601// دیده بان حقوق حیوانات: هم زمان با جشم بهمنگان، با اهدای ششمین نشان خروس سپید و لوح تقدیر از دکترمازیار منشئی و مهندس مژگان جمشیدی تقدیر خواهد شد. http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2013/01/Animal-Rights-Watch-ARW-Manshaie.jpg جایزه ملی حمایت از حیوانات با نام «نشان خروس سپید» همزمان با جشن بهمنگان و روز ملی حمایت از حیوانات به دکتر مازیار منشئی تعلق خواهد گرفت. مازیار منشئی دامپزشک دوستدار حیوانات است به شکلی که مخالف بسیاری از اعمال جراحی معمول صورت گرفته روی حیوانات خانگی نظیر عقیم سازی و اخته کردن، اصلاح گوش و حنجره و قطع دم بوده و در سالهای اخیر برای در مخالفت با آنها کوشیده است. ضمن اینکه حیوانات بیمار بی سرپرست را بطور رایگان درمان می کند. تاریخچه نشان خروس سپید جایزه ملی حمایت از حیوانات همزمان با جشن بهمنگان و روز ملی حمایت از حیوانات سال ۱۳۸۵ خورشیدی به ابتکار انجمن حمایت از حیوانات اصفهان به کوشاترین فرد یا گروه فعال در زمینه حفظ حقوق حیوانات اهداء می شود. از آنجائیکه «خروس سپید» یکی از نشانه های جشن بهمنگان است، لذا عنوان نشان خروس سپید برای نشان یادبود آن انتخاب شده است. نخستین بار در بهمنگان سال ۱۳۸۵ خورشیدی این جایزه به یاد «شهید یحیی شاهکو محلی» و برای بزرگداشت او به خانواده این محیط بان شهید اهداء شد. درسال ۱۳۸۶ خورشیدی دومین نشان خروس سپید به «انجمن یوزپلنگ ایرانی» به پاس تلاش‌های علمی و عملی برای حفظ گوشتخواران بزرگ ایران و به ویژه یوزپلنگ ایرانی طی سالهای متمادی تعلق گرفت. سومین جایزه سالانه حمایت از حیوانات در سال ۱۳۸۷ خورشیدی به پاس تلاش برای حفظ لاک پشت پوزه عقابی و سال ها تلاش برای حفظ محیط زیست و تنوع زیستی به « مهندس بیژن فرهنگ دره شوری» اهداء شد. چهارمین نشان خروس سپید در سال ۱۳۸۸ به پاس تلاشهای بی وقفه «خانم ژاله فتوره چی» در زمینه حفاظت، فرهنگ سازی و رفتار مسئولانه شهروندی در زمینه حمایت از حیوانات به ایشان تعلق گرفت. سال گذشته نیز، پنجمین نشان خروس سپید به پاس تلاش بی وقفه برای اطلاع رسانی صحیح در خصوص وضعیت حیوانات ایران به پایگاه خبری «دیده بان حقوق حیوانات ایران» اهدا شد. از امسال برای پوشش گستره ی بیشتری از فعالیتهای مرتبط با حمایت از حیوانات در ایران، دیده بان حقوق حیوانات ایران نیز در اهدای این نشان مشارکت خواهد داشت و این نشان بطور مشترک از سوی انجمن حمایت از حیوانات اصفهان و دیده بان حقوق حیوانات ایران اهداء خواهد شد. چرا یک دامپزشک دوستدار حیوانات؟ آنچه که در خصوص آقای دکتر منشئی جلب توجه می کند اعتقاد راستین و علاقه ایشان به حیوانات است. درست است که دامپزشکان بطور مستقیم با حیوانات سروکار دارند ولی این الزاماً نمی تواند نشانه علاقه آنها به حیوانات و یا توجه ویژه آنها به حقوق حیوانات باشد و گاهاً شاهد هستیم فعالیت حرفه ای و کسب درآمد فدای احترام به حقوق حیوانات می شود. گسترش صنعت حیوانات خانگی و افزایش آن در جوامع امروزی قطعاً تبعاتی برای حیوانات خواهد داشت و آنها را به کالایی تجاری برای تولیدکنندگان آنها تبدیل کرده است. غافل از آنکه حیوانات، همچون ما مخلوقات خداوند هستند و حق حیات و زندگی دارند. اعمالی نظیر قطع دم و اصلاح گوش و حنجره و یا عقیم سازی و اخته کردن حیوانات بر خلاف حقوق حیوانات است و هر کدام به شکلی تجاوز به حقوق حیوانات است. در کنار این اعمال، خرید و فروش حیوانات خانگی در کلینیک های دامپزشکی نیز از مواردی است که می تواند باعث گسترش تجارت حیوانات و در نتیجه آزار و اذیت آنها شود. http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2013/01/Animal-Rights-Watch-ARW-5635.jpg برگزیده امسال نشان خروس سپید دامپزشک دارای کلینیک درمان حیوانات خانگی است ولی با این حال مخالف اعمالی نظیر قطع دم، اصلاح گوش و حنجره و عقیم سازی و اخته کردن حیوانات است و برخی از اعمال گفته شده را به هیچ وجه انجام نمی دهد و در موارد دیگر تلاش خود را برای تغییر نظر صاحبان دام انجام می دهد. همچنین هیچگونه خرید و فروش دام کوچک توسط ایشان انجام نمی شود و کلیه حیوانات بیمار شهری را بدون اخذ هیچ هزینه ای رایگان و داوطلبانه مداوا می کنند. ضمن اینکه در سالهای گذشته تلاش هایی برای انتشار مطالبی در خصوص آگاه سازی مردم در خصوص دیدگاههای غلط نسبت به حیوانات شهری و خانگی داشته اند. همچنین ایشان از دامپزشکان داوطلبی بودند که پس از زلزله آذربایجان، برای همراهی یگان امداد و نجات حیوانات دیده بان حقوق حیوانات اعلام آمادگی کرده بودند و در لیست انتظار بودند. مجموعه دلایل فوق نشان از آن دارد که ایشان یک دامپزشک دوستدار حیوانات هستند که در زمینه گسترش فرهنگ حیوان دوستی تلاش می کنند. امیدواریم این انتخاب انگیزه ای شود برای دیگر دامپزشکان محترم تا احترام به حقوق حیوانات را بیش از پیش در دستور کار حرفه ای خود قرار دهند. سپاس ویژه از مژگان جمشیدی همچنین اهدا کنندگان نشان خروس سپید ضمن قدردانی از تلاش ها و کوشش های همه کوشندگان و حامیان حیوانات در ایران لوح سپاس خود را تقدیم خانم «مژگان جمشیدی»، کوشنده و خبرنگار محیط زیست ایران می نمایند. مژگان جمشیدی در قامت کوشنده زیست محیطی و روزنامه نگار بیش از یک دهه است که به فعالیت در حوزه محیط زیست و حمایت از تنوع زیستی می پردازد. اخبار و مقالات روشنگرانه و جسورانه مژگان جمشیدی، نور امیدی برای نجات همه زیستمندان ایران است و در سالهای اخیر نقش غیرقابل انکاری در افزایش آگاهی مردم نسبت به وضعیت حیات وحش و تنوع زیستی ایران داشته است. همزمان با روز ملی حمایت از حیوانات ، لوح تقدیر دیده بان حقوق حیوانات و انجمن حمایت از حیوانات اصفهان به مژگان جمشیدی به عنوان دیده بان محیط زیست ایران اهداء خواهد شد. انجمن حمایت از حیوانات اصفهان/ دیده بان حقوق حیوانات بهمنگان یکهزارو ۳۹۱ _________________________ یک عضو پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات: حفاظت از حیات وحش وظیفه تمام سازمان‌ها و گروه‌های زیست محیطی است سابقه جایزه ملی حمایت از حیوانات (نشان خروس سپید) اهدای جایزه ملی حمایت از حیوانات/ نشان خروس سپید، به «پایگاه خبری دیده بان حقوق حیوانات» رسید دلایل نامگذاری جشن بهمنگان به عنوان روز ملی حمایت از حیوانات از زبان دکتر سپنتا بهمن گان، جشن اندیشه ی نیک و پاسداشت حیوانات
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 28 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: در گذشته پارک ملی بمو 48 هزار هکتار وسعت داشته و امروز به دلیل توسعه و تخریب‌های غیراصولی به حدود 34 هزار هکتار تقلیل یافته است. خبرگزاری مستقل محیط زیست: حسینعلی ابراهیمی کارنامی در مراسم کاشت 100 نهال که به یاد 22 شهید محیط‌بان محیط زیست استان فارس در پارک کوهستانی برف‌فروشان شیراز برگزار شد، اظهار داشت: دخالت نادرست انسان‌ها در استفاده غیر اصولی از منابع طبیعی بحران و تخریب محیط زیست را تشدید کرده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس اظهار داشت: توسعه صنعتی بدون در نظر گرفتن محیط زیست از دلایل مهم تخریب آن است. ابراهیمی کارنامی افزود: در گذشته پارک ملی بمو 48 هزار هکتار وسعت داشته و امروز به دلیل توسعه و تخریب‌های غیراصولی وسعت منطقه دارای ظرفیت تنوع زیستی به حدود 34 هزار هکتار تقلیل یافته است. وی با اشاره به اینکه جنگل‌ها و فضای سبز نقش مهمی در راستای ایجاد اکسیژن و تلطیف هوا و جلوگیری از مخاطرات طبیعی مانند سیل و خشکسالی دارند، گفت: اگر با طبیعت مدارا کنیم و از دخالت‌های نادرست بشر در طبیعت جلوگیری شود از بسیاری از این مخاطرات طبیعی در امان می‌مانیم. وی با اشاره به حساسیت ویژه مردم و مدیران ارشد استان فارس در حفظ فرهنگ محیط زیست و نهادینه‌سازی آموزش و فرهنگ مشارکت مردمی از شهروندان خواست تا در آیین ازدواج و جشن تولد فرزندانشان با کاشت نهال فرهنگ درخت‌کاری و ایجاد فضای سبز را نهادینه کنند. به گزارش فارس، 100 نهال به پاسداشت 22 شهید محیط‌بان محیط زیست فارس در پارک کوهستانی برف‌فروشان شیراز با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس، معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری فارس، مدیرکل صنعت معدن و تجارت این استان، شهرداران، اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، مدیرکل فضای سبز شهرداری شیراز و جمعی از مدیران ارشد استان کاشته شد.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 28 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تالاب شيرين سو حکم دادگاه براي يک متجاوز به حريم تالاب‌ها يک متخلف زيست محيطي که به جرم تجاوز به حريم تالابها و تخريب و تصرف عدواني به مقامات قضايي معرفي شده بود، در دادگاه به غرس پانصد اصله درخت طبق نظر حفاظت محيط زيست محکوم شد. به گزارش سرويس «محيط زيست» ايسنا، يک متخلف زيست محيطي در شهرستان بروجن به جرم تصرف عدواني اراضي محيط زيست به ميزان پنج هکتار و تخريب عمدي تالاب جهت ايجاد کانال، از سوي مامورين يگان حفاظت محيط زيست به مقامات قضايي معرفي شد. مديرکل حفاظت محيط زيست استان از محکوميت اين متهم خبرداد و افزود: قاضي دادگاه باتوجه به گزارشات مامورين يگان حفاظت محيط زيست، نيروي انتظامي و ساير مراجع اتهام را وارد دانسته و نسبت به رفع تصرف حکم صادر نمود. سعيد يوسف پور درخصوص اجراي مجازات متخلف گفت: قاضي دادگاه اجراي حکم را به مدت دوسال معلق اعلام نموده با اين شرط که متخلف در اين مدت در فصل درختکاري با هماهنگي مامورين حفاظت محيط زيست استان اقدام به غرس پانصد اصله درخت نمايد. يوسف پور تصريح کرد: طبق نظر دادگاه، درصورتيکه متخلف حکم دادگاه را اجرا نمايد قاضي دستور بر محو سجل کيفري نامبرده خواهد داد. مديرکل حفاظت محيط زيست استان با بي سابقه خواندن چنين حکمي در استان اظهار داشت: اينگونه برخورد با متخلفان جرايم حوزه محيط زيست علاوه بر جلوگيري از تخلفات، و جبران خسارات وارده به محيط زيست مي تواند در زمينه آموزشي و فرهنگ سازي نيز تاثير به سزايي برجاي گذارد. يوسف پور ابراز اميدواري کرد که با تغيير نگرشي که در بين مسئولان نسبت به محيط زيست ايجاد شده است در آينده ي نه چندان دور شاهد برخورد توام با احترام مردم با طبيعت، همچون گذشتگانمان خواهيم بود. www.iren.ir
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 25 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

معاون رئیس جمهور خواستار اشد مجازات برای قاتلین خرس های سمیرم شد ۲۵ دی ۱۳۹۱ دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: محمد جواد محمدی زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سازمان محیط زیست به عنوان شاکی این پرونده از قاضی دادگاه می خواهد تا اشد مجازات را برای متهمان اصلی کشتار و سلاخی سه قلاده خرس در بخش ونک شهرستان سمیرم درنظر بگیرد تا دیگر شاهد بروز چنین حوادثی در حیات وحش کشور نباشیم. وی تأکید کرد: محیط زیست تا گرفتن رأی قطعی برای متخلفان این پرونده دست از تلاش خود برنمی دارد. محمدی زاده اظهار داشت: معاونت حقوقی محیط زیست استان اصفهان به عنوان نماینده سازمان محیط زیست در دادگاه متهمان کشتار و سلاخی سه قلاده خرس که امروز ۱۳۹۱/۱۰/۲۵ در شهرستان سمیرم برگزار می شود شرکت خواهد کرد.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 25 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شکارچی میش آبستن در جریان درگیری با محیط بانان پارک ملی تنگ صیاد زخمی شد دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: ماموران یگان حفاظت استان چهارمحال و بختیاری در پارک ملی تنگ صیاد سه شکارچی غیرمجاز را دستگیر نمودند که در جریان این دستگیری یکی از آنان به ضرب گلوله خودش از ناحیه پا آسیب دید. به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، مامورین یگان حفاظت این استان در پارک ملی تنگ صیاد پس از شناسایی سه شکارچی غیرمجاز وارد عمل شده و با سرعت عمل خود باعث غافلگیری متخلفان شدند و موفق شدند هر سه متخلف را دستگیر نمایند. از این متخلفان که یک راس میش وحشی آبستن به دو بره را شکار نموده بودند، یک قبضه اسلحه برنو دروبین دار به همراه ۲۴ عدد فشنگ و یک قبضه اسلحه تک لول روسی با یک عدد فشنگ به همراه سایر ادوات شکار کشف و ضبط نمودند. متخلفان در جریان دستگیری به سمت مامورین تیراندازی نمودند و در این درگیری یکی از متخلفان به ضرب گلوله خود مجروح گردید. هم اکنون این متخلفان جهت طی مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی و انتظامی شدند. مامورین یگان حفاظت استان چهارمحال و بختیاری در اقدام دیگری در شب رحلت پیامبر اکرم (ص) متوجه حضور تعدادی متخلف در منطقه حفاظت شده و پارک ملی تنگ صیاد شدند و پس از ساعاتی تعقیب و گریز، متخلفین از تاریکی شب استفاده کرده و متواری شدند. پس از آن مامورین با حکم مقامات قضایی به همراه مامورین انتظامی وارد منزل یکی از متهمین شده و موفق به کشف اجزاء لاشه شکار گردیدند. پرونده مذکور از سوی این اداره کل محیط زیست استان و مقامات قضایی در حال پیگیری می باشد. منبع: http://www.iew.ir/1391/10/25/6051
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 25 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 15 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com