Environmentalist

Environmentalist


کمپانی والت دیزنی اخیراً با اعلام سیاست جدید تأمین کاغذ مورد نیاز خود اعلام کرده است که به منظور مبارزه با پدیدۀ جنگل زدایی و احترام به موازین حقوق بشر، از خرید کاغذهای که از قطع درختهای جنگلها در سراسر جهان به ویژه اندونزی تولید شده باشند، خودداری خواهد کرد.

 

با توجه با حاد شدن مشکل جنگل زدایی در اندونزی، کمپانی دیزنی با صدور بیانیه ای از همۀ شرکای تجاری و تأمین کنندگان خود خواسته است از خرید کاغذ و الیاف سلولزی تولید اندونزی که از استانداردهای شورای نظارت بر جنگلها برخوردار نباشند، اکیداً خودداری کنند.

 

20121022_disneybooks

این غول سرگرمی و رسانه­ای، بزرگترین منتشر کنندۀ کتب و مجلات کودک در جهان به شمار می­رود که سیاست جهانی جدید آن بر ۲۵ هزار کارخانه در بیش از ۱۰۰ کشور جهان، از جمله ۱۰ هزار کارخانه در کشور چین تأثیرات بسیاری خواهد داشت. مقامات کمپانی دیزنی بر این باورند که سیاست تأمین کاغذ این شرکت بیانگر تعهد زیست محیطی و اجتماعی این شرکت برای ایجاد تأثیری مثبت و ماندگار بر همۀ جوامع و اکوسیستم های جهان است. بنابراین، هدف سیاست جدید این شرکت به حداقل رسانیدن مصرف کاغذ و حذف کامل محصولاتی است که از الیاف حاصله از قطع درختان مناطق دارای ارزش حفاظتی به دست آمده باشند. همچنین کمپانی دیزنی در سیاست جدید خود که با همکاری گروه های فعال در زمینۀ محیط زیست تدوین شده، طرحهای گسترده ای نیز برای افزایش استفاده از کاغذ بازیافتی در نظر گرفته است.

 

کارشناسان محیط زیست بر این باورند که سیاست گذاری جدید کمپانی دیزنی بیشترین اثرگذاری را در کشور اندونزی خواهد داشت که هنوز هم بالاترین آمار قطع درختان جنگلهای بارانی برای تولید کاغذ و پالپ در آن مشاهده می شود. در چند دهۀ گذشته مساحت جنگلهای اندونزی به نصف کاهش پیدا کرده است و بر اساس تخمین ها سالانه حدود ۱ میلیون هکتار از جنگلهای آن نابود می شود. قطع بی رویه درختان در جنگلهای اندونزی مشکلات زیست محیطی و اجتماعی متعددی را به همراه داشته است. از جمله نسل ببر جاوه ای در این کشور منقرض شده و اورانگوتان نیز در معرض خطر انقراض قرار دارد. همچنین سوزاندن گیاهان برای پاکسازی جنگلها سبب آلودگی هوا در منطقه ای به مساحت صدها مایل شده است.

 

با توجه به آنکه جنگل ها ذخیره گاه مهم کربن به شمار می آیند، حذف آنها افزایش سطح گازهای گلخانه ای را نیز به همراه خواهد داشت، به نحوی که اندونزی هم اکنون، پس از چین و ایالات متحده، سومین منتشر کنندۀ بزرگ گازهای گلخانه ای در جهان به شمار می رود که ۸۵ درصد انتشار آن از جنگل زدایی ناشی می شود.

 

مردم اندونزی به بهای سودجویی شرکتهای تولید کنندۀ کاغذ در حال از دست دادن این منابع طبیعی و ذخایر ملی ارزشمند خود هستند. تلاش شرکتهای تولید کنندۀ کاغذ آنها برای تصاحب اراضی جنگلی به نقض گستردۀ حقوق بشر و بروز تنشها و برخوردهای متعدد میان عوامل این شرکتها و مردم محلی منجر گردیده است.

 

هدف سیاست جدید کمپانی دیزنی در سامان دهی به زنجیرۀ تأمین کاغذ مورد نیاز خود، تأمین ۱۰۰ درصد کاغذ مورد نیاز این شرکت از منابع پایدار اعلام شده است. والت دیزنی قصد دارد در گامهای بعدی بر روی کاغذهای مصرفی خود، که همگی آنها از مجوزهای زیست محیطی لازم برخوردار خواهند بود، تصویر شخصیتهای و مارک این شرکت را چاپ نماید.

 

سیاست جدید والت دیزنی، تداوم بخش سایر اقدامات این شرکت در حفاظت از جنگلها و محیط زیست به شمار می رود. در ۲۰ سال گذشته این شرکت برای انجام برنامه های حفاظتی در ۱۱۲ کشور جهان سرمایه گذاری کرده است که از جمله می توان به انجام بیش از ۷۰ پروژه برای حفظ جنگلهای بارانی سوماترای اندونزی اشاره کرد. همچنین از سال ۲۰۰۷ تا به حال این شرکت بیش از ۲۷ میلیون دلار برای حفاظت از جنگلها در ایالات متحده، پرو، برزیل، جمهوری دموکراتیک کنگو و چین سرمایه گذاری کرده است.

 

در سیاست زیست محیطی کمپانی دیزنی به موضوعات مختلفی نظیر حفاظت از منابع آب و انرژی، کاهش نشر گازهای گلخانه ای، کاهش میزان ضایعات و حفاظت از اکوسیستمهای طبیعی توجه شده است.

زیست بوم/ امیر طلوعی-

تاریخ انتشار: ۶ آبان, ۱۳۹۱


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 8 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com