Environmentalist

Environmentalist


کرمان مهمترین منطقه زیستی خرس یقه دار در غرب آسیا
 
به گفته مسئولان رسمی در استان کرمان 20 قلاده از این حیوان منحصر به فرد وجود دارد اما منابع غیر رسمی از حضور 10 تا 15 قلاده از آن در گسترده استان کرمان که مهمترین زیستگاه خرس سیاه آسیایی در ایران است خبر می دهند، آنچه که مورد نگرانی دوستداران محیط زیست طی ماههای اخیر شده است خبر کشته شدن این حیوان توسط چوپانان در پناهگاه حیات وحش زریاب بم بود.
 
این امر نشان دهنده افزایش بیش از پیش تعارض این حیوان با انسان است و این دقیقا موردی است که در خصوص حیوانات در معرض انقراض دیده می شود بطوریکه حیوان به دلیل کمبود منابع زیستی به ناچار به محیط زندگی انسان نزدیک می شود، بیان این نکته ضروری است که قرار گرفتن نام خرس سیاه آسیایی در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی یا "IUCN" نشان می دهد که جمعیت این حیوان طی 10 سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است و ذکر این نکته نیز ضروری است که درحال حاضر وضعیت زیستی این حیوان بسیار نگران کننده تر از 10 سال گذشته است.
 
 
مجاورت این حیوان در کنار انسان سبب شده است درگیریهای فیزیکی متعددی نیز بین این حیوان با انسان گزارش شود بطوریکه چندین درگیری در جنوب کرمان بین این حیوان با انسان روی داده است همچنین به دلیل نزدیک شدن توله های این خرس به محیط زیست انسان به خصوص در باغها برای تغذیه از میوه های درختان روستائیان و عشایر بنا به اعلام منابع مردمی اقدام به زنده گیری و نگهداری آنها می کنند.
 
در حالی این حیوان در خطر بالقوه انقراض قرار دارد که پناه گاه حفاظت شده مشخصی برای خرس سیاه آسیایی تعریف نشده است و شاید به همین دلیل هم باشد که یه قلاده از این حیوان در پناه گاه زریبا بم توسط چوپانان مسموم و کشته شده است.
 
هیچ منطقه حفاظت شده خرس در معرض انقراض در ایران وجود ندارد
 
به نظر می رسد با وجود افزایش چشمگیر تهدیدهای حیات این حیوان باید هر چه زودتر برنامه مدون و تعریف شده ای برای حمایت و محافظت از آن باید تدوین شود و در این میان آگاه سازی اهالی بومی مناطق زیستی این حیوان بسیار مورد اهمیت قرار دارد.
 
این فسیل زنده که بیش از 5 میلیون سال بر روی کره خاکی زندگی کرده است و یکی از مهمترین مکانهای اقامتش در ایران , پاکستان است امروز در آستانه انقراض قرار دارد و مرگ یک قلاده از این حیوان در بم بر نگرانیها افزوده است و نباید فراموش کرد که یوزپلنگ آسیایی که در مناطق شمالی کرمان زندگی می کند نیز طی سالهای اخیر شاهد همین سرنوشت بوده است و طی سالهای اخیر شاهد مسموم شدن و تصادف در جاده های کرمان بوده است در صورتیکه حفاظت از این گنجینه گران بها و منتقل کردن این امانت به آیندگان مورد بی توجهی قرار گیرد به این ثروت خدادادی از بین خواهد رفت.
 
محمد صدوقی، فعال محیط زیست در گفتگو با مهر اظهارداشت: گونه خرس سیاه آسیایی در طبقه حفاظتی آسیب پذیر قرار دارد و به دلیل عدم حمایت صحیح این حیوان در غرب آسیا در لیست قرمز IUCN قرار دارد و در ایران در رده گوشتخواران خرس سیاه آسیایی و یوزپلنگ در این رده قرار دارند.
 
وی افزود: بسیاری از مکانهای زیستی این حیوان طی سالهای اخیر به مزرعه و باغ تبدیل شده است و این حیوان مجبور به مهاجرت از زیستگاه اصلی خود شده است و ساخت زیر ساختهای انسانی از جمله جاده نیز به دیگر تهدیدهای ادامه حیات این حیوان تبدیل شده است.
 
صدوقی ادامه داد: طی سالهای اخیر نیز به دلیل کمبود تغذیه این حیوان و نزدیک شده منطقه زیستی حیوان و خرس درگیریهای متعددی گزارش شده است و در نتیجه امکان شکار حیوان افزایش یافته است.
 

 
این فعال محیط زیست اضافه کرد: اما آنچه که جالب است این است که با وجود تمام این تهدیدها و قرار گرفتن در معرض انقراض هیچ مکانی در ایران به عنوان منطقه حفاظت شده این حیوان وجود ندارد این درحالی است که استان کرمان با 20 قلاده خرس مهمترین منطقه زندگی خرس سیاه آسیایی در غرب آسیا محسوب می شود.
 
وی گفت: طبق بررسی های صورت گرفته به نظر می رسد جیرفت، بحر آسمان و دلفارد مهمترین منطقه زندگی این حیوان در استان کرمان است که به همین دلیل پیشنهاد منطقه حفاظت شده خرس در این مکانها داده شده است که هنوز به نتیجه نرسیده است.
 
فاجعه ای که بر خرس می رود
 
صدوقی در خصوص وضعیت این حیوان در پاکستان نیز گفت: متاسفانه افراد دوره گرد در این کشور از خرس برای معرکه گیری استفاده می کنند که نسل حیوان را بیشتر در معرض تهدید قرار داده است.
 
وی افزود: گونه هایی از این حیوان در شرق آسیا زندگی می کند که شاهد تراژدی وحشتناکی هستند بطوریکه مردم محلی این مناطق تصور دارند که کیسه صفرای حیوان خاصیت درمانی دارد و به همین دلیل با استفاده از نصب سوند و اتصال به کیسه صفرای حیوان اقدام به خروج ماده صفرا می کنند و حیوان به مرور زمان ضعیف شده و مرگ دلخراشی خواهد داشت.
 
وی گفت: این حیوان در ایران شاهد رفتارهای غیر انسانی اینگونه نیست و این جای خوشبختی دارد با این وجود به نظر می رسد باید آگاه سازیهای لازم در خصوص ضرورت حفاظت افراد بومی از این حیوان انجام شود زیرا این حیوان در حالت عادی سعی دارد که از محیط زندگی انسان فاصله گیرد اما وقتی در محیط زندگی این حیوان کشاورزی انجام می شود درنهایت شاهد برخی تعارضات بین خرس و انسان خواهیم بود.
 
وی گفت: در گذشته نیز در ایران خرس را اکسیر جوانی می دانستند و از اعضای بدن حیوان برای رفع بیماریهای مختلف استفاده می شد اما در نهایت با اقداماتی که صورت گرفت این امر در ایران به صفر رسیده است.
 
اما از سوی دیگر وضعیت تعارض این حیوان با انسان نگران کننده است بطوریکه تعارضات طی سالهای اخیر بسیار شدیدتر از گذشته شده است گفته می شود همه چیز خواری خرس سیاه آسیایی که مهمترین تشابه انسان و خرس است موجب بروز این تعارضات می شود.
 
افزایش حمله خرس به مردم بومی
 
خسارات وارده توسط خرس به باغها و مزارع و عدم حفاظت از مراکز زندگی این حیوان و همچنین نگهداری سلاح گرم توسط عشایر منطقه و استفاده از آن در مقابل خرسها از مهمترین مشکلات موجود در محل زنگی حیوان است.
 

 
همچنین در بررسی میدانی که توسط پرسشگران انجام شده است مدارک غیر قابل انکاری از حملات مکرر خرس به ساکنان بومی گزارش شده است اما این موارد در سالهای اخیر کاهش یافته که به احتمال فراوان به دلیل کاهش جمعیت خرس است.
 
اما باید به این نکته نیز توجه کرد که خرس حیوان تهاجی نیست بلکه رو در رویی ناگهانی افراد بومی در محل زندگی حیوان موجب دفاع حیوان و در نهایت صدمه دیدن انسان شده است.
 
همین حملات بر حساسیت مردم محلی افزوده است و نگرانیها را در خصوص صدمه جدی به ادامه نسل حیوان افزوده است شاید اوج این تعارضات حمله شبانه خرس به خانه ای چوبی در جنوب کرمان است که در این حادثه خرس پوست سر یک پیرمرد را که درخواب بوده می کند و موجب مرگ این مرد می شود.
 
در حال حاضر این تعارضات موجب تغییر دیدگاه مردم نسبت به احترام به این حیوان و بی آزاری آن شده است و همین مسئله ضرورت آگاه سازی مردم بومی را از طریق برگزاری کارگاههای محلی بیشتر کرده است.




خبرگزاری مهر


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com