Environmentalist

Environmentalist



کار جمعي دروي محصولات کشاورزي موسوم به "گل درو" که هم اينک در سطح روستاهاي ايلام در حال انجام است، نمادي از اخلاق‌گرايي اين بخش از جامعه استان است.

 

مراد نصري، کارشناس ارشد اخلاق‌ اسلامي در گفت وگو با ايسنا، اظهار کرد: "گل‌درو" که نسل به نسل همچنان در ايلام جايگاه خود را از دست نداده، نشان مي‌دهد "اخلاق‌گرايي" در روستاهاي ايلام همچنان نمادهاي خود را از دست نداده است.
وي با تشريح چگونگي "گل‌درو" گفت: دراين کار اهالي يک روستا يا چادرنشينان يک منطقه عشايري به هنگام موسوم برداشت، داشت يا کاشت محصول در قالب کاري دسته جمعي تحت عنوان "گل‌درو" به ياري هم مي‌شتابند.
نصري با تبيين اينکه "گل‌درو" بيشتر نماد برداشت محصول را نشان مي‌دهد، اضافه کرد: روستانشينان ايلام اخلاقا خود را موظف مي‌دانند به هنگام موسوم کار خود را به جمع برسانند، آنها هيچگاه در اين گونه نمادهاي اخلاقي با بهانه‌تراشي و زيرکاررفتن، سستي نشان نمي‌دهند.
کارشناس ارشد اخلاق اسلامي اضافه کرد:از جمله انگيزه‌هاي اصلي عمل نيک "گل درو" در روستاهاي ايلام افزون بر سرعت بخشيدن به يک کار، حفظ ارتباط و صله رحم و دوري جستن از کار انفرادي است که جزء توصيه‌هاي تأکيد شده دين مبين اسلام نيز هست.
مراد نصري با بيان اينکه "گل درو" نه تنها بين اهالي يک روستا در حال اتفاق است، بلکه ميان جوامع روستايي مناطق مختلف استان هم گاه خودنمايي مي‌کند، افزود: در کار"گل‌درو" علاوه بر مردان، زنان نيز در کنار هم اين نماد اخلاق‌گرايي روستايي را مانايي بخشيده‌اند.

کارشناس ارشد اخلاق اسلامي در تبيين چگونگي گل درو در بين جامعه زنان روستايي ايلام نيز گفت: در زمان عمل جمعي مردان روستا، زنان در تهيه آذوقه يا در کمک به جابجايي محصولات برداشت شده به ياري همسران خود مي‌شتابند.
وي به قاليبافي بانوان روستاهاي ايلام به صورت جمعي نيز اشاره کرد و گفت: زنان روستايي براي سرعت بخشيدن به کار يک بافنده به صورت دسته جمعي به ياري او مي‌آيند تا نتيجه او هرچه زودتر به فرجام برسد و اين عمل بي‌شباهت با "گل‌درو" نيست.
در همين رابطه مديرکل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي وگردشگري استان ايلام در خصوص چگونگي ثبت "گل‌درو" در فهرست آثار ملي به خبرنگار ايسنا گفت: خوشبختانه مستندسازي اين اثر فاخر محلي به جهت ثبت ملي آن انجام گرفت است.
"علي قاسم‌پور" اضافه کرد: چگونگي ثبت اين اثر فاخر بومي در فهرست آثار ملي به شاخص‌هايي بستگي دارد که بايد احراز شود.
وي با پيش‌بيني اينکه "گل‌درو" در فهرست آثار ملي قرار خواهد گرفت، افزود: مستند اين اثر براي ثبت ملي به مرکز ارسال شده است تا ارزيابي شود.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com