Environmentalist

Environmentalist


 

با وجود اعتراضات گسترده مردمی و در میان سکوت متولیان
درخت 400 ساله مادی نیاصرم توسط شهرداری اصفهان قطع شد


 

 

 بزرگنمایی
سبزپرس- گروه منابع طبیعی: قطع درخت 400 ساله مادی نیاصرم توسط عوامل شهرداری اصفهان، خشم و نفرت طبیعت دوستان، اهالی منطقه و مردم این شهر را برانگیخته است. این درخت کهنسال به عنوان سندی طبیعی و تاریخی در اقدامی ضربتی و نابخردانه توسط شهرداری اصفهان قطع شده است در حالی که منطقه مورد نظر به عنوان میراث این شهر تاریخی به ثبت رسیده است و درخت مذکور نیز جزء درختان شناسایی شده حاشیه مادی نیاصرم به شمار می‌رفته است.

تارنماي ايران نامه با انتشار اين گزارش مي نويسد: مادي‌هاي اصفهان، نهرهايي هستند که آب را از رودخانه زاينده رود گرفته و به اکثر مناطق شهري و روستايي ميرسانند. به هنگام ايجاد آن‌ها در ساليان دور، دو طرف مادي ها، درختان سايه‌دار با فاصله مناسب کاشته شده است تا به‌واسطه اين درختان، سايه آن‌ها و کاهش دماي ناشي از آن، مانع تبخير آب مادي‌ها شوند و جريان آب در آن‌ها حفظ گردد. مادي نياصرم به دليل داشتن موقعيتي ويژه، مهم‌ترين و معروف‌ترين ماديشهر اصفهان به شمار مي‌آيد که همه روزه تعداد زيادي از گردشگران داخلي و خارجي به عنوان يکي از آثار تاريخي اين شهر از آن بازديد مي‌نمايند. وجود درختان کهنسال در اطراف مادي نياصرم حاکي از قدمت آن است و آن را به ميراثي تاريخي- طبيعي مبدل نموده است.

صبح روز جمعه، 29 ارديبهشت ماه 1391، عده‌اي که به ظاهر از جانب شهرداري اصفهان ملزم به قطع چندين اصله درخت واقع در حاشيه‌ي مادي نياصرم، بين خيابان‌هاي چهارباغ عباسي و شمس آبادي بودند، مبادرت به بريدن شاخه‌ها و تنه درختان و در نهايت قطع درختان نمودند. اين اقدام با مخالفت اهالي محل و عابران روبرو شد، چرا که پس از قطع درختان، همگان شاهد سلامت و زنده بودن برخي از درختان قطع شده بودند.

اما اعتراض اهالي و عابرين زماني اوج گرفت که پيمانکار شهرداري اصفهان، خود را براي قطع يکي از کهنسال‌ترين درختان مادي نياصرم آماده مي‌نمود. اين درخت با ارتفاعي بالغ بر 30 متر و شاخه‌هايي سرسبز و با نشاط و برگ‌هايي سبز و تازه، هيچ نشانه‌اي از پوسيدگي و يا آفت را به بيننده منتقل نمي‌کرد و از اين رو باعث شکل‌گيري اعتراضات گسترده ساکنين آن منطقه شد.

در پي اين اعتراضات و درخواست ساکنين مبني بر مشاهده مجوزهاي لازم به منظور قطع اين درخت کهنسال، افرادي که از صبح مشغول قطع درختان اين منطقه مهم بودند، اظهار کردند که سرپرست‌شان فعلا حضور ندارد و براي ناهار محل را ترک کرده است. اما اهالي که شخصي را به عنوان سرپرست از ابتداي صبح در محل زندگي خود نديده بودند، خواهان توقف کار تا زمان رسيدن سرپرست گروه پيمانکار شدند.

در اين ميان عده اي از اهالي سعي در تماس با شهرداري و اطلاع يافتن از چگونگي صدور مجوز براي قطع چنين درختي شدند که به علت تعطيل بودن شهرداري، امکان تماس با شهردار و معاونان وي ميسر نشد. البته برخي تماس‌ها نيز حاکي از "جلسه داشتن معاون مربوطه شهردار منطقه يک شهرداري اصفهان" در آن روز جمعه و تعطيل بود که اعلام داشتند پس از جلسه، ايشان به محل خواهند آمد. اما يا جلسه تمام نشد و يا اصولا جلسه‌اي در کار نبود و اين مطلب، دروغي بود که از جانب شهرداري به اهالي محل گفته شد! شايد هم انتخاب روز جمعه براي قطع چنين درختي، عامدانه صورت گرفته باشد که مسئولان مربوطه به منظور پاسخگويي به مردم، دچار زحمت نگردند.

گروه اره به دست، که گفته مي شد از پيمانکاران چندين ساله شهرداري اصفهان به شمار مي‌آيند از تجربه خود استفاده نموده و يکي از آن ها در فرصتي مناسب از درخت 400 ساله بالا رفته و مبادرت به قطع شاخه‌هاي اصلي درخت نمود. چنين عملي، آن هم در زماني که همگان منتظر مشاهده برگه مجوز شهرداري براي قطع درخت 400 ساله مادي نياصرم اصفهان بودند، خشم مردم را بيشتر دامن زد به نحوي که با "گشت تخلفات شهري" و پليس تماس‌هايي برقرار شد. در پي اين تماس‌ها و بعد از گذشت ساعتي، دو مامور از جانب شهرداري به محل اعزام شدند که يکي معاون بخش فضاي سبز شهرداري منطقه يک و ديگري مامور گشت تخلفات شهري بودند.

پس از ورود اين دو نفر به ماجرا و درخواست اهالي براي مشاهده مجوزهاي لازم که بايستي از سوي شهرداري صادر شده باشد، معاون فضاي سبز شهردارياصفهان در جهت پاسخگويي برآمد ولي به دليل عيان بودن سلامت درخت، اظهار مي‌شد که درخت از داخل پوسيده است و اهالي و ناظران پس از قطع درخت پوسيدگي آن را ملاحظه خواهند کرد. در هر حال آن پاسخ‌ها قانع کننده واقع نشدند، زيرا با وجود قطع چند شاخه بزرگ از درخت، هيچ‌گونه اثري از پوسيدگي در شاخه‌ها ديده نمي‌شد و سرانجام پس از صحبت‌هاي طولاني مشخص شد که معاون بخش فضاي سبز شهرداري نيز بدون در دست داشتن مجوز به محل اعزام شده است و مجوز در اختيار رئيس وي که معاون شهردار منطقه محسوب مي‌شود، مي‌باشد.

در اين ميان دو نفر پليس موتورسوار نيز به محل رسيدند ولي بدون هيچ‌گونه مکث و يا پرسشي به راه خود ادامه داده و از محل خارج شدند. توقع مردم از پليس در اين صحنه، درخواست مشاهده مجوز قطع درختان از عوامل شهرداري و پيمانکارشان بود که متاسفانه اين خواسته حداقل نيز مرتفع نشد.

هنگامي که ساکنين مشغول بحث با معاون بخش فضاي سبز شهرداري بودند، گروه مذکور با مناسب ديدن زمان و موقعيت به دست آمده اقدام به قطع کامل درخت نمودند و اره برقي را به جان سالم و با طراوت درخت انداختند.

درختان کهنسال در طول سال‌هاي متمادي، تنش‌هاي نامساعد اقليمي و محيطي را پشت سر مي‌گذارند و مي‌توانند گنجينه ژنتيکي بسيار دقيق و ارزشمنديباشند. اما متاسفانه اين ذخاير ملي به علت غفلت و نا آگاهي آسيب مي‌بينند و برخي نيز نابود مي‌گردند. اين درخت تنومند اگرچه طي 400 سال در برابر خشکسالي‌هاي اين منطقه کويري، توفان‌هاي بي‌شمار، تندبادهاي سرد پاييزي و زمستاني، سرما و گرماي شديد هوا و ساير عوامل سخت و طاقت فرسا، طاقت آورده بود و سرزنده و شاداب به حيات خويش ادامه مي‌داد و علاوه بر آن به هزاران انسان نيز سلامت، سرزندگي و شادابي را هديه کرده بود ولي اين بار در برابر انسان‌هايي که با اره برقي به او حمله‌ور گشته بودند، تاب نياورد و با تمام شکوه و جلالش از پاي درآمد و بر زمين افتاد.

تنه بريده شده آن نيز خبر از سلامت درخت مي داد. تنه درخت کاملا مرطوب و سالم، بدون هرگونه زدگي و اثري از پوسيدگي، در حال فعاليت و رساندن آب و غذا به شاخ و برگ‌هاي سبز خود بود که ظاهرا به‌واسطه نظر کارشناس و يا کارشناسان شهرداري اصفهان، پوسيده (!) شناخته شده و دستور قطع آن صادر شده بود. پس از قطع نابخردانه و غير مسئولانه اين درخت و به دليل عدم حضور سرپرستان ذيربط شهرداري، با افتادن اين درخت بر زمين، چندين اصله درخت نوپا و چند ساله که در اطراف اين درخت، مشغول زندگيشان بودند نيز شکسته شدند و زندگيشان پايان يافت.

لرزه اي که از سقوط اين درخت تاريخي شهر اصفهان بر وجود ناظران، مردم فهيم و طبيعت دوستان افتاده است، اکنون با گذشت نزديک به دو هفته، همچنان باقي است و بُن اين درخت نيز کماکان نشانه‌هاي حيات را در خود حفظ کرده است. گويي انتظار مي کشد، انتظار انسان هايي را که ...

با گذشت چند روز از قطع اين درخت 400 ساله، هيچ ارگاني به اين مساله رسيدگي نکرده است. سازمان منابع طبيعي که احتمالا خبر ندارد. سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان که مسئوليت کارشناسي و عواقب اين کار کارشناسي نشده را به عهده داشته است نيز احتمالا در جريان قطع اين درخت نبوده است. سرپرست گروه پيمانکار شهرداري که با مدرک "فوق ديپلم برق" مبادرت به قطع درختان منطقه کرده است نيز از شهرداري دستور مي‌گرفته است و نقشيجز قطع درختان نداشته است. سازمان محيط زيست نيز اصولا در رابطه با قطع درختان اقدامي انجام نمي‌دهد. سازمان ميراث فرهنگي هم کاري به ميراث طبيعي ندارد. بنابراين وجود و عدم وجود اين درخت 400 ساله براي هيچ ارگان رسمي و غير رسمي تفاوتي ايجاد نمي‌کرده است.

حال مي توانيد امتحان کنيد و يک درخت 40 ساله را در حوالي منزلتان قطع نماييد، ببينيد چه ارگان‌هايي با شما برخورد خواهند کرد و شهرداري چند ميليون تومان پول نقد به عنوان خسارت از شما دريافت خواهد کرد؟! البته پيشنهاد مي‌کنيم اين کار را امتحان نکنيد. چون علاوه بر آسيب رساندن به محيط زيست محله، ممکن است طبق قانون علاوه بر جريمه نقدي، به حبس نيز محکوم شويد و چند ماهي را هم در زندان سپري کنيد ولي اين قانون فقط در مورد شما اعمال خواهد شد و نه در مورد شهرداري و يا هر سازمان ديگري!

گر تضرع کني و گر فرياد دزد، زر، باز پس نخواهد داد

سعدي

منبع: http://isdle.ir/news/index.php?news=8420



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com