Environmentalist

Environmentalist


عبدا... ياري

گفت و گوي تفصيلي درباره شهادت مهندس ياري
ياري قرباني مديريت غير اصولي شکار شد
ايرن، اميد کرمي: دکتر مير مهرداد ميرسنجري استاد شهيد عبدا... ياري، در گفت و گو با ايرن از حسرت از دست دادن حامي فداکار محيط زيست مي گويد.

"اگر فکري اساسي براي مديريت شکار نشود، محيط زيست محکوم به تقديم کردن ايثارگران ديگري مثل ياري است"، اين جمله را دکتر ميرمهرداد ميرسنجري رئيس دانشکده کشاورزي دانشگاه ملاير مي گويد. مير سنجري استاد عبدا... ياري در اين دانشگاه بوده، و خود را به نوعي دوست ياري مي داند.
ميرسنجري در گفت و گو با خبرگزاري مستقل محيط زيست ايران قتل مهندس ياري را محکوم کرده و اين اتفاق را حادثه اي ناگوار براي جامعه دوستدار محيط زيست کشور مي داند. ايشان در حالي که از شکارچي با نام "جانگير" ياد مي کند ادامه مي دهد: عمل شکارچي گرفتن جان حيات وحشي است که خدا به آنها جان داده است، پس بي انصافي نيست که شکارچي را "جانگير" بناميم. ياري همواره تمام تلاشش را براي مبارزه با شکارچيان متخلف به کار مي بست و در نهايت جان خود را نيز در اين راه تقديم کرد. ياري الگويي است براي حافظان محيط زيست ايران.
وي افزود: به علت نزديکي دانشگاه ملاير با منطقه حفاظت شده لشگردر، به نوعي اين منطقه به عنوان آزمايشگاه طبيعي دانشجويان محيط زيست به شمار ميرود و مرحوم مهندس ياري با سعه صدر همواره پذيراي طالبان علم بود و تمام تلاشش را براي کمک و معرفي اين منطقه به دانشجويان به کار مي بست.
از ميرسنجري پرسيدم که چه عاملي را دليل اصلي اين همه تلاش محيط بانان براي حفاظت از محيط زيست ميداند؟ در پاسخ گفت: بدون شک چيزي جز عشق به طبيعت نمي تواند اين همه فداکاري را موجب شود. اگر مسايل مالي را در نظر بگيريم که حقوق پايين اکثر محيط بانان به هيچ وجه جوابگوي زندگي هرچند ساده آن ها نيست. تسهيلات و پاداش قابل توجهي نيز در ازاي اين از جان و خانواده گذشتن نيز نصيب هيچ محيط باني تاکنون نشده است. براي مثال يکي از محيط بانان استان همدان که همکار ياري نيز بوده، در سال گذشته به عنوان محيط بان نمونه در کشور انتخاب شد. شايد براي بسياري قابل باور نباشد که پاداش اين انتخاب تنها پنجاه هزار تومان بوده است. اين مبلغ توهيني است به زحمات شبانه روزي محيط بانان کل کشور.

عضو هيئت مديره انجمن ارزيابي ايران در جواب اين سوال که راهکاري که براي پيشگيري از اين حوادث مي دانيد چيست، مي گويد: تجربه نشان داده است که در هيچ جاي دنيا با اعمال بازدارنده و کنترل صرف نمي توان مانع از شکار غير مجاز شد. جدا از خطر شکار غير کنترل شده براي حيات وحش کشور، برخورد شکارچيان متخلف با محيط بانان حوادثي از اين دست را رغم مي زند. اما راهکار، مديريت شکار است، در فصل مجاز، با اعتاي پروانه و در منطقه بدون خطر. از آنجايي که در اکثر مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست شرايط ايده آل براي انجام شکار موجود نيست، تنها راهي که باقي مي ماند پرورش مديريت شده حيوانات دلخواه شکارچيان در مناطق بدون خطر است. مانند کاري که در استراليا براي پرورش کانگورو انجام شده و شرايط را براي شکار امن آن فراهم مي کنند.
در خصوص جزييات قتل عبدا... ياري عنوان شده است که با مشاهده شکارچيان متخلف به قصد توقيف اسلحه هاي آنها به سمتشان حرکت مي کند که اين عمل موجب اقدام به فرار متخلفين مي شود. پس از چندي تعقيب و گريز به درگيري مسلحانه تبديل مي شود. ديگر محيط بانان منطقه لشگردر عنوان کرده اند که ياري تا آخرين توان خود مبارزه کرده است، تا جايي که متخلفين پس از اصابت گلوله به کتف ياري با خودرو نيز به سمتش حمله کرده و با اصابت خودرو موجب از کار افتادنش مي شوند. خوشبختانه هر سه متخلف دستگير شده و در اختيار مقامات قضايي قرار گرفته اند.


 www.iren.ir
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com