Environmentalist


2009_12_12_7_46_59.gif  به گفته برخی پزشکان، تولد نوزادان کم وزن، در کلانشهرهای کشور رو به افزایش است. هر چند پژوهش علمی درباره شیوع تولد نوزادان کم وزن صورت نگرفته، ولی برخی کارشناسان، علت این امر را آلودگی هوا در کلانشهرها می دانند.

 

امید سلیمی بنی: آمار رسمی اعلام شده از وزارت بهداشت و درمان می گوید سال گذشته نزدیک به ۱۱۰ هزار نوزاد نارس در کشور به دنیا آمده، یعنی به ازای هر ۱۰۰ تولد، نزدیک به ۸ درصد نوزادان ایرانی، زودتر از موعد مقرر، پا به جهان گذاشته اند. این در حالی است که آلودگی هوا باعث می شود جنین نتواند از اکسیژن کافی برخوردار شود و به همین دلیل لاغر و زودتر از موعد مقرر، به دنیا می آید.

 

تحقیقی که اخیرا اداره سلامت کودکان، وابسته به معاونت سلامت وزارت بهداشت و درمان منتشر کرده، نشان می دهد در ۱۸ استان کشور، عامل “نارسی و کم وزنی” علت اول و موثرترین دلیل مرگ و میر نوزادان است. اینجاست که برخی کارشناسان، از عامل “کم وزنی و نارسی” به عنوان یکی از پیامدهای آلودگی هوا، یاد می کنند. یک پزشک فوق تخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری – تناسلی در این باره می گوید: ” پژوهش‌های اخیر که نتایج آنها طی چندین مقاله در ژورنال‌های معتبر طب زناشوئی و باروری منتشر شده نشان می‌دهند که آلودگی هوا با مختل شدن سلامت جنین، تولد نوزادان کم وزن، عدم رشد مناسب جنین، و نارس بودن نوزادان همراه است و تمامی این عوارض در هوای پاک بسیار کمتر رخ می‌دهند.”

 

به گفته دکتر جواد زرگوشی، بیشتر مردم به اشتباه تصور می‌کنند که عوارض آلودگی هوا صرفا در دستگاه تنفسی و ریه‌ها رخ می‌دهد حال آنکه چنین نیست. بلکه اثرات آلودگی هوا، بسیار بیشتر از بیماریهای تنفسی و ریوی است. او توصیه می کند: “اینکه منفعلانه منتظر بمانیم که مردم بر اثر عوامل محیطی که قابل کنترل و اصلاح است، بیمار و ناتوان شوند و آنگاه با صرف هزینه‌های گزاف درمان شوند عاقلانه نیست. بلکه باید از این امراض و عوارض پیشگیری کرد.”

 

برخی پزشکان نیز می گوید آلودگی هوا می تواند خطر تولد نوزادان نارس را بین ۱۰ تا ۲۵ درصد نسبت به تولد در هوای پاک، بیشتر کند. سهیلا‌ عارفی متخصص زنان و زایمان، تنفس گازهای CO2 ، مونوکسید کربن و همچنین آلاینده‌هایی مثل سرب توسط مادر را بر تکامل جنین، موثر می داند و می گوید این گازها می تواند اکسیژن‌رسانی به جنین را مختل کند.

 

به گفته او آلودگی هوا، اثرات سو فراوانی بر رشد جنین می‌گذارد و جنین نارس و ریز‌تر به دنیا می آید. این را نیز باید در نظر داشت هر چه هفته بارداری مادر بالا می‌رود، حجم ریه مادر کوچک‌تر و او به تغییرات آلودگی هوا حساس‌تر می‌شود.

 

دکتر ناصر کلانتری، متخصص کودکان نیز درباره آلودگی هوا و تاثیر آن روی رشد کودکان هشدار می دهد. به گفته او، ذرات آلوده که کمتر از دو نیم میکرون قطر دارند، مشکلات تنفسی را در مادر باردار تشدید می کند و افزایش تنگی نفس را به همراه می آورد. در صورتی که این تنگی نفس ادامه یابد، تاثیرات سوئی مانند کاهش وزن جنین هنگام تولد و یا ختم حاملگی زودتر از موعد مقرر را در پی خواهد داشت.

 

نوزادان نارس و بیمار، نیمه پنهان آلودگی هوا

 

با وجودی که کارشناسان و پزشکان هشدار می دهند آلودگی هوا باعث کاهش سلامت مادر باردار و جنین می شود، هنوز آمار دقیقی درباره تولد نوزادان نارسی که تحت تاثیر آلودگی هوا دچار مشکل شده اند، تهیه نشده است. ولی نگاهی گذرا به بخش نوزادان بیمارستان های کودکان در تهران و کلانشهرها نشان می دهد مادران زیادی، نگران سلامت نوزاد نارس و لاغر خود در دستگاه نگهداری از نوزادان نارس (انکوباتور) هستند.

 

این البته، سرنوشت مادرانی است که توانسته اند جنین خود را تا مرحله زایمان، هر چند پیش از موعد، برسانند، زیرا تحقیقات علمی نشان می دهد اگر میزان آلاینده‌ها بیش از حد مجاز باشد سقط جنین به خصوص در ماه‌های ابتدایی بیش از حد طبیعی است.

 

از سوی دیگر، کارشناسان معتقدند در صورتی که وضعیت آلودگی در هوای تهران و کلانشهرها به صورت فعلی باشد، انواع بیماری در انتظار نسل آینده ساکنان این شهرهاست.

 

یک محقق اپیدمیولوژی (همه گیرشناسی) در مورد تاثیر آلودگی هوا بر تولد نوزادان معلول می گوید: بررسی ها نشان می دهد کە میزان آلودگی هوای تهران از نظر فلزات سنگین، همچون میزان بمباران ها ست و غلظت فلزات سنگین در هوای پایتخت با میزان فلزات سنگین آزاد شده در هوا پس از بمباران برابری می کند.

 

به گفته دکتر سعید دستگیری فاکتورهای مختلفی در بروز اختلال های کروموزومی و بیماری ها و معلولیت های مادرزادی دخیل است کە از آن جمله می توان بە عوامل محیطی اشاره کرد و آلودگی هوا و پارازیت ها و امواج و اشعه ها نیز در این گروه قرار می گیرند.

 

این استاد دانشگاه می افزاید: آمارها نشانگر این است کە مواجه با آلاینده های موجود در هوا همچون سرب و آرسنیک و دیگر فلزات سنگین و نیز در معرض اشعه و پارازیت قرار گرفتن تا ۳۰برابر خطر تولد نوزاد معلول و عقب مانده ذهنی را افزایش می دهد و این زنگ خطری است برائ شهروندان پایتخت کە هر روزه در معرض این آلودگی های محیطی قرار دارند.

به گفته دکتر دستگیری سه ماهه پیش از بارداری، سه ماهه اول و سه ماهه دوم از زمان‌های طلایی بە شمار می روند کە مراقبت‌ها باید در بالاترین سطح خود صورت بگیرند. این متخصص بیماری های مادرزادی می افزاید: آلودگی هوا در مادران باردار منجر بە سرطان و در جنین منجر بە نقص های مادرزادی و اختلال های ژنتیکی می‌شود و از این رو بحث پیشگیری بسیار حایز اهمیت است.

 

ﻣﺤﻤﺪ ﺣﯿﺪرزاده پزشک متخصص کودکان نیز در ﺧﺼﻮص ﺗﺎﺛﯿﺮ آﻟﻮدﮔﯽ هوا ﺑﺮ بیماریهای ﻣﺎدرزادی ﻧﻮزادان از جمله تولد پیش از موعد و کمبود وزن هنگام تولد می گوید: اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﯿﺶ از همه ﭼﯿﺰ ﺑﺮ عهده ﺳﯿﺎﺳﺖ‌ﮔﺬاران بهداﺷﺖ و ﻣﺤﯿﻂ اﺳﺖ و آنها ﺑﺎﯾﺪ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﻧﻈﺮات ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ اراﺋﻪ دهند.به گفته وی ﻣﺴﻠﻤﺎ آﻟﻮدﮔﯽ هوا ﯾﮑﯽ از ﻓﺎﮐﺘﻮرهای ﺑﺮوز بیماریهای ﻣﺎدرزادی در ﻧﻮزادان محسوب ﻣﯽ ﺷﻮد و ﻧﻤﯽ ﺗﻮان ﻋﻠﺖ اﺻﻠﯽ ﺑﯿﻤﺎری های ﻣﺎدرزادی ﻧﻮزادان و ﯾﺎ جهش های ژﻧﺘﯿﮑﯽ و اﺧﺘﻼل های واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ آن را تنها زاییده آﻟﻮدﮔﯽ هوا داﻧﺴﺖ و ﻣﺴﻠﻤﺎ آﻟﻮدﮔﯽ هوا ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ تنهایی ﻋﺎﻣﻞ ﺑﺮوز ﻣﺸﮑﻼت ﺟﻨﯿﻨﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

 

نوزاد نارس و مشکلات پس از تولد

 

نتایج مطالعه‌ای از کالیفرنیا نشان می‌دهد که کیفیت هوای تنفسی و هوای آلوده در اثر ترافیک تاثیر مستقیمی بر تولد نوزادان نارس دارد. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که آلودگی هوای مرتبط با ترافیک، خصوصا وجود PAH تا ۳۰ درصد میزان بروز تولدهای نارس نوزادان را افزایش می‌دهد. تغییرات فصلی و مجاورت با ساحل هم غلظت آلاینده‌های سمی را در هوا متاثر کرده است. در این مطالعه، ۱۰۰ هزار تولد در داخل شعاع ۵ مایلی از دستگاه نظارت بر کیفیت هوا مورد بررسی قرار گرفتند. در این بررسی، محققان ۳ منبع آلودگی را تحت‌نظر داشتند: مدل آلودگی ترافیک، آلودگی ناشی از مواردی مانند تولید مونواکسیدکربن و مواد شیمیایی سمی و بعضی آلاینده‌ها که منحصر به مناطق خاصی هستند که کارخانه‌های صنایع بیشتری داشتند. در مجموع مواجهه با آلاینده‌های بحرانی مانند PAH از همه بیشتر خطرناک بودند. دیگر مواد سمی، مانند بنزن و ذرات ریز با افزایش ۱۰درصدی خطر تولدهای نارس نوزادان و ذرات ریز آمونیوم نیترات با افزایش ۲۱ درصدی خطر در زایمان زودرس همراه بودند.

 

از لحاظ علمی، بیشتر نوزادان نارس بین ۳۲ تا ۳۷ هفتگی زمان بارداری متولد می‌شوند. آنها عموما دچار مشکلاتی مانند کمبود اکسیژن،‌عفونت شدید، یا آسیب مغزی یا ریوی هستند و احتمال معلولیت یا تاخیر رشد در این نوزادان زیاد است. معمولا وقتی کودک به سنین مدرسه رفتن رسید، مشکلاتی در یادگیری، خواندن، و ریاضیات به خاطر نارس بودن او، بروز می کند، ممکن است برای این مشکلات برای اولین بار در سال‌های اول مدرسه خود را نشان دهد.هر چه نوزاد هنگام زایمان نارس‌تر، با وزن کمتر، و بیمارتر بوده باشد، با احتمال بیشتری امکان دارد که دچار تاخیر رشد یا معلولیت شدید شود.

 

معمولا نوزادان بسیار نارس (قبل از هفته ۲۶ بارداری به دنیا آمده است) یا وزنش بسیار کم بوده است (۸۰۰ گرم یا کمتر)، با احتمال بیشتری ممکن است دچار معلولیت شدید شود. در مورد نوزادان بسیار نارس یا با وزن بسیار کم،‌این معلولیت‌ها ممکن است رخ دهد: معلولیت ذهنی، فلج مغزی، نابینایی، ناشنوایی

 

برخی از نوزادانی که با وزن بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ گرم متولد می‌شوند، در مقایسه با نوزادان رسیده بعدها دچار تفاوت در ضریب ‌هوش می‌شوند. نوزادان نارسی که با وزن بالای ۲۵۰۰ گرم متولد می‌شود،‌تنها در معرض خطر اندک معلولیت‌های رشدی هستند. نوزادانی که دارای نشانه‌های تاخیر رشدی هستند،‌ احتمالا با کمک یک زندگی خانگی غنی و مراقبانی که به نوزاد توجه دارند، بهبود پیدا می‌کنند. البته اگر باز هم در معرض آلودگی هوا، تشعشعات و امواج مختل کننده جریان حیات قرار نگیرند.

 

منبع: خبرآنلاین



نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 7 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

نسل کشی آهوان بی پناه در پناهگاه حیات وحش شیراحمد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مسئول حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: مأمورین یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان طی بررسی های به عمل آورده موفق به دستگیری دو شکارچی غیر مجاز در پناهگاه حیات وحش شیر احمد شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، علی خانی افزود این شکارچیان اقدام به شکار غیر مجاز ۵ رأس آهو در پناهگاه حیات وحش شیر احمد و فروش گوشت آنها نموده بودند.

وی تصریح کرد طبق بند الف ماده ۱۲ قانون شکار و صید، هرکس مرتکب شکار و صید جانوران وحشی حمایت شده بدون داشتن پروانه ویژه شود به مجازات حبس از ۳ ماه تا ۳ سال و یا به جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم میگردد.

خانی ادامه داد علاوه بر آن طبق بند ج ماده ۱۰ قانون مذکور، حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا غیر زنده و اجزای آنان بدون کسب پروانه و یا مجوز از سازمان محیط زیست جرم محسوب میشود و متخلف به جزای نقدی از یکصد هزار تا یک میلیون ریال و یا حبس از یک تا شش ماه محکوم ی گردد.

وی در پایان اظهار داشت این متخلفین پس از ضبط ادوات شکار، به مراجع قضایی معرفی و به پرداخت مبلغ چهل و هشت میلیون ریال جریمه نقدی بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست محکوم و جریمه مذکور را به حساب خزانه واریز نمودند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 7 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

روزی انسان به کوچه قدم می نهد که درختان آن از ترس، پشت گنجشک‌ها پنهان شده اند … !

 

 

 

زیست نما در آدینه + تصاویر

 

زیست نما در آدینه + تصاویر

 

زیست نما در آدینه + تصاویر

 

زیست نما در آدینه + تصاویر

 

زیست نما در آدینه + تصاویر

زیست نما در آدینه + تصاویر



نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 7 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

  بررسی‌ها نشان می‌دهد لارو زنبور جواهرنشان که انگل سوسری آمریکایی است، این منبع غذایی غیربهداشتی را با ترشح یک ترکیب قوی ضدمیکروبی به منبع غذایی پاک و عاری از آلودگی تبدیل می‌کند.

Animal-Rights-Watch--ARW-1-1156
به گزارش خبر آنلاین،  ما انسان‌ها از نگهداری غذاها در یخچال گرفته تا پاستوریزه کردن شیر و موادغذایی مشابه، شستن مرتب دست‌ها و بازرسی بهداشتی موادغذایی شیوه‌های متفاوتی را برای جلوگیری از ابتلا به مسمومیت‌ها یا عفونت‌های غذایی انتخاب می‌کنیم؛ اما به نظر می‌رسد این تنها ما نیستیم که به سلامت موادغذایی اهمیت می‌دهیم. مطالعه تازه‌ای نشان می‌دهد لارو زنبور جواهرنشان که درون بدن سوسک حمام به شکل انگل رشد می‌کند، ترکیب ضدمیکروبی قوی را در بدن میزبان خود ترشح می‌کند تا از سلامت منبع غذایی نه‌چندان بهداشتی خود مطمئن شود.
زنبور جواهرنشان ماده در فصل تولیدمثل به سراغ سوسری آمریکایی با نام علمی Periplaneta Americana رفته و با اتصال یکی از تخم‌های خود به پای این حشره او را به یک منبع غذایی حاضر و آماده برای لارو خود تبدیل می‌کند. لاروپس از خروج از تخم حفره‌ای درون بدن میزبان ایجاد کرده و شروع به تغذیه از اندام‌های داخلی سوسری می‌کند. در نهایت با از بین رفتن میزبان لارو شروع به تنیدن پیله‌ای به دور خود خواهد کرد و درون آن به یک زنبور بالغ تبدیل خواهد شد.
به دلیل شرایط غیربهداشتی زندگی میزبان این زامبی کوچک در استفاده از اندام‌های داخلی او اغلب تنها نیست و می‌تواند رقبایی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و انواع قارچ‌ها داشته باشد که می‌توانند سلامت منبع غذایی منحصربه‌فرد او و حیات لارو را تهدید کنند.
گوردون هرزنر، حشره‌شناس مؤسسه جانورشناسی دانشگاه رگنزبرگ در آلمان که محقق ارشد این پژوهش بوده است، می‌گوید: «واضح است که لارو این حشره به حفظ تنها منبع‌غذایی خود و سلامت خودش در برابر بیماری‌های با منشا غذایی نیاز دارد و به همین دلیل مطالعه این محیط، شیوه عمل او و مکانیسم‌ دفاع ضدمیکربی که به کار می‌گیرد، می‌تواند حائز اهمیت باشد».

یک ترکیب ضدمیکروبی قوی

هرزنر و همکارانش برای اینکه شیوه محافظت این لارو از خودش را در برابر بیماری‌های ناشی از مصرف منبع‌غذایی آلوده بررسی کنند، قطراتی از ماده‌ای را که لارو در هنگام تغذیه از بدن سوسری به درون بدن او ترشح می‌کند، جمع‌آوری و مورد بررسی قرار دادند.
بررسی‌های این گروه نشان می‌داد ماده ترشح شده در بدن میزبان از ترکیب دو ماده ضدمیکروبی قوی تشکیل شده که به سادگی می‌توانند باکتری‌های موجود در بدن سوسری آمریکایی را هدف قرار دهند. هرزنر می‌گوید: «این اولین‌بار نیست که این دو ماده ضدمیکروبی که یکی در گل ماهور وجود دارد و دیگری یک ترکیب طبیعی ضد سل است، شناخته می‌شوند؛ اما ترکیب آنها در این قطرات کاملا اختصاصی است و به نظر می‌رسد می‌تواند طیف وسیعی از باکتری‌ها را هدف قرار دهد. در نتیجه علاوه بر اینکه ماده غذایی که در اختیار لارو قرار می‌گیرد کاملا بهداشتی است، ترشح این طیف متفاوت از ترکیب‌های ضدمیکروبی باعث می‌شود احتمال مقاوم‌ شدن باکتری‌ها نسبت به ترکیب ضدمیکروبی از بین برود، درست شبیه به شیوه‌ای که ما انسان‌ها برای جلوگیری از ایجاد مقاومت باکتریایی نسبت به دارو اتخاذ می‌کنیم».

جیم وایتفیلد، استاد حشره‌شناسی دانشگاه ایلینویز که در این تحقیق مشارکت نداشته، می‌گوید: «این شیوه انگلی در بسیاری از حشرات متداول است؛ اما آن چیزی که این نمونه را منحصربه‌فرد می‌کند این است که بر خلاف اغلب حشرات اینجا لارو است که از خودش محافظت می‌کند و حشره بالغ دخالتی در میکروب‌زدایی از محیط برای حفاظت از او ندارد».

هرزنر می‌گوید: «کشف این ترکیب ضدمیکروبی شاید در طول زمان بتواند در تولید غذاهای ایمن‌تر به بشر کمک کند و باعث شود آنتی‌بیوتیک‌های بهتری که در نهایت به مقاومت باکتری‌ها منجر نمی‌شوند، تولید شوند. از سوی دیگر تکامل کار خودش را خواهد کرد و می‌توانیم در آینده منتظر تولید آنتی‌بیوتیک‌هایی به مراتب قوی‌تر توسط این لاروها باشیم».

منبع: http://arw.ir/1391/11/04/%DA%86%D8%B7%D9%88%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%B3%D9%88%D8%B3%DA%A9-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B9%E2%80%8C%D8%BA%D8%B0/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


English news
?What is light pollution

 

What is light pollution?

 

 

The alteration of the natural quantity of light in the night environment due to the introduction of artificial light is a true pollution. “Pollution” means “impairment of the purity of the environment” (e.g. Mc Graw Hill Scie. Tech. Dictionary). Light pollution stands for “pollution of the light”: pollution of the natural light due to manmade light.

 

Light pollution produces many impacts on the environment and the health of the beings living in it (animals, plants and man), as shown by a large number of scientific studies and reports (see e.g. Rich C., Longcore T. 2005, Ecological Consequences of Artificial Night Lighting, Island Press). They are still little known because this field of studies has developed since few years. The growth of the night sky brightness is the most known of the many effects of light pollution only because it is the most evident and because astronomers, with their sensitive instruments, recognized it and begun to study it already many years ago, when it was not so pronounced. Even neglecting the many and well documented effects of light pollution on the environment, light pollution is a serious problem because it endangers the perception of the Universe around us, on which the starred sky constitutes the only window available for the population. A fundamental element for the culture, both humanistic and scientific, and one important part of the landscape patrimony is disappearing. Light pollution finally means energy and money waste.

 

Even considering only the effects on the night sky visibility, the situation of light pollution is particularly worrisome. From the impressive data available, it clearly appears that a legislative effort is indispensable in order to direct the progress and the development of the nighttime outdoor lighting in a virtuous way of respect of the environment and energy saving, which so far was not adequately undertaken. This legislative effort must be able to promote a change in the lighting habits and is demanded with urgency because light pollution grows in an exponential way, with growth rates that in some areas surpasses 7 per cent per year.  

 

Solutions

 

What could be done?  The most natural and effective solution, that to shut off any external light, is obviously not practicable in the modern world where nighttime outdoor lighting is a social necessity. In a hypothetical scale of decreasing effectiveness, the second solution is to renounce to install any new lighting system. This would not eliminate light pollution but at least would set to zero its high yearly growth rate. This solution would not create the dark and it is seen positively from some peoples, however it could be conflicting with the development requirements of advanced industrial countries like ours. The third solution is to allow the increase of nighttime lighting but, at the same time, to enforce provisions to avoid that the light is wasted upward and a top limit to the yearly growth rates of the outdoor light flux installed in each town and to the yearly growth rates of the electric power consumptions for external lighting. These top limits favor the use of more efficient fixtures, the design of lighting installations with larger utilization coefficients and the use of lamps with larger efficiencies.

  

The best laws against light pollution currently in force in some Italian regions, undertook a more soft road, perhaps even too much soft (e.g. Lumbardy, Emilia-Romagna, Marche). They have chosen to not place any limit to the installation of lighting systems. Except few exceptions, everyone is free to illuminate whatever he wants. If a so wide freedom is allowed but at the same time a reasonably effective law in limiting light pollution is wanted, it must be required to follow at least some fundamental rules when designing and installing the lighting system. Any attempt to leave further freedom even on the rules, results is an ineffective law.

 

The basis of a truly effective protection is (i) the minimization of the direct light emissions over the horizon from the luminaires by a proper choice of fixtures and a proper lighting design, and (ii) the limitation to the minimum necessary of the light emissions reflected from the lighted surfaces, by avoiding over-lighting and containing at best the light wasted outside the area to be lighted.

 

The adverse effects of light pollution depend on the direction of the light emission. Upward light emission by fixtures and upward light reflection by lighted surfaces have typically a very different light distribution. Fixtures are usually the main responsible of the light emissions in those directions, which make light pollution propagate in a large area and add very efficiently with pollution produced from other sources. So upward emission by fixtures need to be minimized very accurately, particularly in the first 45 degrees over the horizon plane. See this paper to learn more.

 

Provisions to be adopted

 

Let’s resume the provisions to be adopted in an effective legislation against light pollution. Only the technical measures than cannot be renounced are listed here and only those already enforced and “experimented” somewhere. They should be part of a law and not postponed to following Regulations or Planes, because they should be stronger to win the resistances of the most unprogressive part of light polluters.

 

1) provisions should be applied in the entire territory without ineffective subdivisions in “protected areas” or poorly defined zoning because light pollution propagates very far from sources.

2) provisions need to be clearly applied to any NEW lighting installation, both public and private.

3) light pollution due to reflection by lighted surfaces should be limited by forbidding over-lighting and enforcing the use of flux reducers at the proper time or the shut off whenever possible. When a standard rule for safety exist, the average luminance or illuminance should not surpass the minimum value required for safety (e.g. road, walking areas, working areas). For other kinds of lighting a maximum luminance of 1 cd/m^2 should be permitted (e.g. building lighting).

4) limitation of direct upward emission produced by fixtures in any direction above the horizon, should be obtained by using a parameter depending on the direction of the light and not on the integrated light flux. A good parameter is the light intensity per unit of flux emitted by the light installation, in cd/klm. The light emissions at small angles above the horizon (the first 45 degrees) should be limited very carefully because they are the most effective in producing the adverse affects of light pollution.

5) the direct upward light emission of fixtures should be limited to 0 cd per 1000 lumens of flux emitted by the fixture, in any direction above the horizon (gamma angle equal or greater than 90 degrees) for almost any kind of lighting installation. A tolerance of 0.49 cd/klm is allowed in practice, because the limit is given as an integer number and then the measurements can be approximated to the nearest integer.

6) Building and monuments should be lighted from top to bottom, with the same limits given above for the upward lighting emissions, except in cases of proved impossibility (in this case it should be permitted to light from bottom but the border of the light beams should remain inside the boundaries of the lighted surface).

7) Lighting installations for large areas should complain to the same limits above (point 5).

8) Only lamps with the larger efficiency available for the requested use should be used. They save energy and produce less light pollution outside the photopic band and inside the scotopic band.

9) Upward directed light beams, beacons and similar luminous calls should be prohibited, even because they distract car-drivers and endanger the road safety.

10) Penalties for not compliant installations should be proportional to the number of fixtures.

11) The existing installations producing huge quantities of light pollution or belonging to the most polluting categories should be adapted.

12) The lighting design made by a professional lighting engineer should be mandatory for any lighting installation (except low power home installations with less than 5 fixtures). It should be completed with the photometries of fixtures in standard EULUMDAT format and a report demonstrating the numerical compliance with these rules.

 

The following prescriptions could also be added, whose precious effects of rationalization have already been pointed out: 1) the yearly growth rate of the installed light flux for nighttime outdoor lighting, public and private, in any municipal district cannot exceed the 2%; 2) the yearly growth rate of the electric power consumptions for nighttime outdoor lighting, public and private, in any municipal district cannot exceed the 1,5%; 3) the fraction of downward flux emitted by the lighting installation outside the surface to be lit should be accurately minimized as much as possible.

The limit on the yearly growth rate of the electric power consumptions for nighttime outdoor lighting has been recently enforced by law in some regions of Italy.


منبع: http://www.savethenight.eu/What20is.html


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تقدير از قهرمان تالاب همزمان با روز جهاني تالابها

مدير اجرايي مركز منطقه اي رامسر از معرفي قهرمان تالاب در شهر اهواز خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست (پام): هرساله همزمان با روز جهاني تالابها در 14 بهمن ماه(2فوريه) از كساني كه خدمات ارزنده اي نسبت به احياي تالاب هاي كشور داشته اند به عنوان قهرمان تالاب قدرداني مي شود كه امسال نيز اين مراسم در شهر اهواز برگزار خواهد شد.
 
اين برنامه در راستاي تقويت فرهنگ حفاظت بهينه از تالابها و ارتقاي سطح آگاهي مردم از اكوسيستم هاي تالابي و گونه هاي آنها در نظر گرفته شده است.
 
صادقي زادگان مدير اجرايي مركز منطقه اي رامسر در خصوص نحوه انتخاب قهرمان تالابي گفت: پس ازدرج آگهي مربوطه در روزنامه هاي كثير الانتشار وجمع آوري مدارك افراد در سه بخش فعاليتهاي تحقيقاتي- مطالعاتي،اجرايي و همچنين مشاركت مردمي سوابق و عملكرد افراد توسط كميته داوران بررسي و نتايج آن در روز جهاني تالابها اعلام و به نفرات برتر جوايزي اهداء خواهد شد.
 
وي افزود: اين سازمان در نظر دارد به منظور شناسايي،جمع­آوري و طبقه­بندي تجربيات موفق مرتبط با حفاظت بهينه اكوسيستمهاي تالابي و تشويق و اشاعه فرهنگ تالابي در سطوح مختلف در كشور، برنامه سالانه انتخاب قهرمان تالاب را هر ساله همزمان با روز جهاني تالابها برگزار نمايد.
 
اين جايزه در سه بخش فعاليتهاي  تحقيقاتي- مطالعاتي،اجرايي و مشاركت مردمي اهداء خواهد شد.كليه افراد حقيقي و حقوقي مي­توانند در اين رقابت شركت نمايند. مهلت ارسال مدارك تا  9 بهمن 1391 مي­باشد.
 
ضروري است تا متقاضيان اطلاعات درخواستي را به آدرس تهران- بزرگراه حكيم- پارك طبيعت پرديسان- ساختمان معاونت محيط زيست طبيعي وتنوع زيستي  بلوك D طرح حفاظت از تالابها (پست الكترونيكيinfowetlands@yahoo.com) يا دبيرخانه مركزمنطقه اي رامسر(پست الكترونيكي rrc.sama@gmail.com ) ارسال نماييد. جهت دريافت اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 88241658 و 88233014 تماس حاصل فرماييد.
فرمهاي دريافتي توسط كميته داوران بررسي و جوايز آنها در تاريخ 16 بهمن، همزمان با روز جهاني تالابها اهداء خواهد شد.
 
  
جهت دريافت اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 88241658 و 88233014 تماس حاصل فرماييد.

جهت دريافت فايل فرم ثبت نام اينجا كليك نماييد
 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

The Effects of Light Pollution on the Animal

The Effects of Light Pollution on the Animal Kingdom

 

Everyone knows that any outdoor light is usually surrounded by an assortment of insects. No one really stops to think about the effect the lights have on these insects they just know that insects are attracted to light. The fact is that it is more than just an attraction, it is an obsession. Insects will fly around from light to light congregating with other insects and are eventually blinded, exhausted or overheated to death. Studies show that the average street lamp kills at least 150 insects each night it is lit. Multiply that by 365 and you get 54,750 insects killed by one lamp in a year. A city block has at least 4 usually more in the range of 8 street lamps. That means that one city block is knocking out 219,000 to 438,000 insects per year. Now picture how many street lamps reside in New York City, or the United States of America. The number of insects being killed by street lamps gets to an unfathomable number when you factor in all the street lamps in the world which probably in itself is in the millions. You are probably thinking the less bugs the better, but the birds, bats, reptiles and frogs have different thoughts on their minds.

Sparrows and a number of song birds rely on insects for protein. With the loss of billions of insects every year to light pollution, the hunt for food is becoming more difficult for these birds. Frogs, Lizards and bats also rely on insects for meals and shortages in food could be an issue in the near future. The abundance of artificial lighting is more directly related to the death of thousands of birds than their starvation due to lack of insects. Most birds embark on biannual journeys to warmer climates and back to their habitat of originality. In order to navigate this journey they use the magnetic force of earth with their internal compasses along with the constellations and the moon as an atlas. Usually these birds travel across massive areas of land and thousands of miles of ocean, using the reflection of the stars and moon to guide their way. In the past, this reflection created the brightest luminosity compared to the land and the birds would easily be able to find their way to their destination. Now the moonlight has some competition with the coastline lined with brightly lit cities creating a glow in the sky that is brighter than the natural illumination of the heavens.

According to the Fatal Light Awareness Program (FLAP), at least 100 million birds are killed annually by manmade structures. These deaths are a combination of disorientation due to artificial lighting, bright lights and towers with blinking beacons. A large majority of the deaths are caused from collisions with either other birds or buildings, towers and other manmade structures due to confusion from too many or too bright lights. A couple of significant mass killings of birds have occurred in the United States over the past fifty years. Cause of death: LIGHTS. On October 7, 1954, 50,000 birds followed a bright light beam lit by the Warner Robins Air Force Base in Georgia only to hit dead into the ground. More Recently in 1998, nearly 10,000 birds slammed into radio transmission towers in Kansas. Although these may have been freak accidents, it only proves the theory that the over usage of lights is killing our birds.

Most commonly associated with light pollution is the endangered sea turtles of Florida. Six species of turtles are known to live in the Atlantic and five of these are endangered. Sea turtle eggs are buried in the beach by their mothers and hidden for a period of time. When they hatch, the hatchlings are supposed to crawl towards the water by looking for the brightest horizon. Like the birds, this used to be the reflection of moonlight and stars on the water or the reflection of the sun on the water. However, in the past couple decades, Florida has urbanized their coastline with six distinct sky glows on the eastern coast. Instead of heading for the water, the hatchlings are disoriented and heading for the cities and die from either exhaustion, being hit by a car or other various deaths. The sea turtles of Florida are not expected to be in existence in fifty years


As you can see, light pollution is not just an inconvenience to those who are intrigued by the night sky, but also to those who believe that the animal kingdom is sacred. The animal kingdom is in danger of being eliminated because of humankinds excessive need to light up our world. There is better use for our energy and money and certainly a better use for a dark night than a bright one. The benefits of dark-sky friendly lighting clearly outweigh the costs of light pollution, and the world should start paying attention how flipping the switch is affecting our earth.



Abstract
In urban areas, animals are often faced with changes in the natural noise and light environment. Recent work showed that artificial night lighting can affect both circadian and circannual patterns of behavior. Males of several songbird species started their dawn singing earlier relative to sunrise when breeding near street lights, and male blue tits Cyanistes caeruleus in lighted territories were more successful at extra-pair mating. Female blue tits that bred near street lights also started egg laying earlier in the season. A PhD project is available to study effects of light pollution on seasonal and daily variation in the timing of singing. The project will focus on (a) fitness consequences of variation in the timing of singing, (b) the relationship between female fertility status and the timing of singing, and (c) the costs of early singing. The project requires intense fieldwork on a variety of songbirds; fieldwork can take place in several European countries, depending on the main focus of the project.
Keywords behavioral ecology, singing behavior, reproductive success, multiple paternity, songbird
Main advisor
Bart Kempenaers, MPIO Seewiesen

منبع: http://starrynightlights.com/blog/?p=53
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، محمد مظلوم پناه مسئول اداره محیط زیست تایباد گفت: غاز پیشانی سفید برای نخستین بار در شهرستان تایباد به تصویر کشیده شد.

وی افزود غاز پیشانی سفید با نام علمی Anser albifrons که از راسته غازسانان است ۷۲ سانتی متر طول دارد و روی پیشانی اش نوار سفید و مشخصی دیده میشود.

مظلوم پناه درباره دیگر مشخصات این گونه افزود: زیر تنه آن دارای رگه های تیره و خاکستری و زیردمش سفیداست. منقار این پرنده صورتی رنگ و پاهایی نارنجی رنگ دارد. زیستگاه این گونه در مناطق تالابی، نیزار، دریاچه های آب شیرین، شالیزارها و مزارع گندم و جو است و در نواحی باتلاقی و توندرا تولید مثل می کند.

وی تصریح کرد این پرنده جزو گونه های حمایت شده به شمار می رود و شکار آن در تمام فصول سال ممنوع است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 4 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رهاسازی در زیستگاه طبیعی

کمیته رهاسازی دیده بان حقوق حیوانات در راستای اقدام های عملی جهت بازگرداندن حق زندگی در شرایط طبیعی به زیستمندان، اقدام به رهاسازی اصولی حیوانات می کند. همچنین حیواناتی که توسط یگان امداد و نجات در ماموریت ها زنده گیری می شوند و یا حیواناتی که به این یگان واگذار می شوند، پس از بازیابی شرایط مناسب برای بازگشت به طبیعت تحویل کمیته رهاسازی می شوند. کمیته رهاسازی خود را موظف می داند در کمترین زمان ممکن نسبت به بازگرداندن حیوانات به زیستگاه طبیعی مناسب اقدام کند. در صورتی که حیوان به دلیل دخالت غیر طبیعی نیازمند کمک و سرپرستی بشر تشخیص داده شود (قابلیت بازگشت به زیستگاهش را نداشته باشد)، گروهی متشکل از ۵ فعال حقوق حیوانات، در مورد واگذاری آن، شرایط واگذاری و صلاحیت سرپرست/ سرپرست های داوطلب تصمیم گیری می کنند. اسناد تصویری رهاسازی ها در قالب گزارش تصویری در پایگاه خبری دیده بان حقوق حیوانات منتشر می شود.

هزینه هر مورد رهاسازی در تصویر مربوطه با تعداد دستبند های استفاده شده نمایش داده می شود. هر دستبند نشان دهنده صرف ده هزارتومان هزینه از محل فروش دستبند هاست.

برای دیدن کامل هر گزارش روی تصویر آن کلیک کنید.

______________________________________________________________________________________

رهاسازی موفق یک کورکور سیاه: دستبند های نارنجی ناجی گونه های حمایت شده

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-RELEASE006.jpg

______________________________________________________________________________________

رهاسازی قرقی مضروب و لذت مجدد پرواز

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/10/Animal-Rights-Watch-ARW-RELEASE007.jpg

______________________________________________________________________________________

بازگشت حق پرواز به یک طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

رهاساز طوطی

______________________________________________________________________________________

شمال، تهران، رامسر؛ مسیر سفر نوروزی سه لاک پشت ایران گرد!/ تصویری

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-RELEASE004.jpg

______________________________________________________________________________________

با کمک دستبند نارنجی ها انجام شد: تیمار و رهاسازی موفق یک سارگپه پابلند

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/07/Animal-Rights-Watch-ARW-RELEASE001.jpg

______________________________________________________________________________________

 رهاسازی موفق یک خرگوش وحشی

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/07/Animal-Rights-Watch-ARW-RELEASE002.jpg

______________________________________________________________________________________

رهاسازی گنجشک متروی حسن آباد/ تصویری

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/07/Animal-Rights-Watch-ARW-RELEASE003.jpg

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/07/Animal-Rights-Watch-ARW-4345.jpghttp://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/07/Animal-Rights-Watch-ARW-4343.jpghttp://static.arw.ir/wp-content/uploads/2012/07/Animal-Rights-Watch-ARW-4344.jpg

اخبار مرتبط:

فارس: در پی رهاسازی در پارک پردیسان صورت گرفت: گنجشک متروی حسن‌آباد پس از ۶ ماه دوری به دامن طبیعت بازگشت/ بازتاب خبر

رهاسازی گنجشک متروی حسن آباد/ تصویری

فارس: در پی رهاسازی در پارک پردیسان صورت گرفت: گنجشک متروی حسن‌آباد پس از ۶ ماه دوری به دامن طبیعت بازگشت

فارس: تلاشها برای نجات پرنده گرفتار در قفس مترو ثمر داد/ بازتاب خبر

فارس: با پیگیری فارس/ تلاشها برای نجات پرنده گرفتار در قفس مترو ثمر داد

چشمانی کوچک و ملاقات خورشید پس از ۶ ماه/ تصاویر نجات موفق پرنده اسیر از عمق ۳۰ متری

آغاز امداد و نجات پرنده در عمق ۳۰ متری

در صورت موافقت مسوولین، پرنده اسیر در عمق زمین آزاد می شود

درخواست کمک برای نجات پرنده اسیر در متروی میدان حسن آباد

گرفتار شدن پرنده ای در ایستگاه متروی حسن آباد

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 30 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

Animal-Rights-Watch-ARW-27601

دیده بان حقوق حیوانات: هم زمان با جشم بهمنگان، با اهدای ششمین نشان خروس سپید و لوح تقدیر از دکترمازیار منشئی و مهندس مژگان جمشیدی تقدیر خواهد شد.

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2013/01/Animal-Rights-Watch-ARW-Manshaie.jpg

جایزه ملی حمایت از حیوانات با نام «نشان خروس سپید» همزمان با جشن بهمنگان و روز ملی حمایت از حیوانات به دکتر مازیار منشئی تعلق خواهد گرفت. مازیار منشئی دامپزشک دوستدار حیوانات است به شکلی که مخالف بسیاری از اعمال جراحی معمول صورت گرفته روی حیوانات خانگی نظیر عقیم سازی و اخته کردن، اصلاح گوش و حنجره و قطع دم بوده و در سالهای اخیر برای در مخالفت با آنها کوشیده است. ضمن اینکه حیوانات بیمار بی سرپرست را بطور رایگان درمان می کند.

تاریخچه نشان خروس سپید

جایزه ملی حمایت از حیوانات  همزمان با جشن بهمنگان و روز ملی حمایت از حیوانات سال ۱۳۸۵ خورشیدی به ابتکار انجمن حمایت از حیوانات اصفهان به کوشاترین فرد یا گروه فعال در زمینه حفظ حقوق حیوانات اهداء می شود. از آنجائیکه «خروس سپید» یکی از نشانه های جشن بهمنگان است، لذا عنوان نشان خروس سپید برای نشان یادبود آن انتخاب شده است.

نخستین بار در بهمنگان سال ۱۳۸۵ خورشیدی این جایزه به یاد «شهید یحیی شاهکو محلی» و برای بزرگداشت او به خانواده این محیط بان شهید اهداء شد. درسال ۱۳۸۶ خورشیدی دومین نشان خروس سپید به «انجمن یوزپلنگ ایرانی» به پاس تلاش‌های علمی و عملی برای حفظ گوشتخواران بزرگ ایران و به ویژه یوزپلنگ ایرانی طی سالهای متمادی تعلق گرفت. سومین جایزه سالانه حمایت از حیوانات در سال ۱۳۸۷ خورشیدی به پاس تلاش برای حفظ لاک پشت پوزه عقابی و سال ها تلاش برای حفظ محیط زیست و تنوع زیستی به « مهندس بیژن فرهنگ دره شوری» اهداء شد. چهارمین نشان خروس سپید در سال ۱۳۸۸ به پاس تلاشهای بی وقفه «خانم ژاله فتوره چی» در زمینه حفاظت، فرهنگ سازی و رفتار مسئولانه شهروندی در زمینه حمایت از حیوانات به ایشان تعلق گرفت.

سال گذشته نیز، پنجمین نشان خروس سپید به پاس تلاش بی وقفه برای اطلاع رسانی صحیح در خصوص وضعیت حیوانات ایران به پایگاه خبری «دیده بان حقوق حیوانات ایران» اهدا شد.

از امسال برای پوشش گستره ی بیشتری از فعالیتهای مرتبط با حمایت از حیوانات در ایران، دیده بان حقوق حیوانات ایران نیز در اهدای این نشان مشارکت خواهد داشت و این نشان بطور مشترک از سوی انجمن حمایت از حیوانات اصفهان و دیده بان حقوق حیوانات ایران اهداء خواهد شد.

چرا یک دامپزشک دوستدار حیوانات؟

آنچه که در خصوص آقای دکتر منشئی جلب توجه می کند اعتقاد راستین و علاقه ایشان به حیوانات است. درست است که دامپزشکان بطور مستقیم با حیوانات سروکار دارند ولی این الزاماً نمی تواند نشانه علاقه آنها به حیوانات و یا توجه ویژه آنها به حقوق حیوانات باشد و گاهاً شاهد هستیم فعالیت حرفه ای و کسب درآمد فدای احترام به حقوق حیوانات می شود.

گسترش صنعت حیوانات خانگی و افزایش آن در جوامع امروزی قطعاً تبعاتی برای حیوانات خواهد داشت و آنها را به کالایی تجاری برای تولیدکنندگان آنها تبدیل کرده است. غافل از آنکه حیوانات، همچون ما مخلوقات خداوند هستند و حق حیات و زندگی دارند. اعمالی نظیر قطع دم و اصلاح گوش و حنجره و یا عقیم سازی و اخته کردن حیوانات بر خلاف حقوق حیوانات است و هر کدام به شکلی تجاوز به حقوق حیوانات است. در کنار این اعمال، خرید و فروش حیوانات خانگی در کلینیک های دامپزشکی نیز از مواردی است که می تواند باعث گسترش تجارت حیوانات و در نتیجه آزار و اذیت آنها شود.

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2013/01/Animal-Rights-Watch-ARW-5635.jpg

برگزیده امسال نشان خروس سپید دامپزشک دارای کلینیک درمان حیوانات خانگی است ولی با این حال مخالف اعمالی نظیر قطع دم، اصلاح گوش و حنجره و عقیم سازی و اخته کردن حیوانات است و برخی از اعمال گفته شده را به هیچ وجه انجام نمی دهد و در موارد دیگر تلاش خود را برای تغییر نظر صاحبان دام انجام می دهد. همچنین هیچگونه خرید و فروش دام کوچک توسط ایشان انجام نمی شود و کلیه حیوانات بیمار شهری را بدون اخذ هیچ هزینه ای رایگان و داوطلبانه مداوا می کنند. ضمن اینکه در سالهای گذشته تلاش هایی برای انتشار مطالبی در خصوص آگاه سازی مردم در خصوص دیدگاههای غلط نسبت به حیوانات شهری و خانگی داشته اند. همچنین ایشان از دامپزشکان داوطلبی بودند که پس از زلزله آذربایجان، برای همراهی یگان امداد و نجات حیوانات دیده بان حقوق حیوانات اعلام آمادگی کرده بودند و در لیست انتظار بودند.

مجموعه دلایل فوق نشان از آن دارد که ایشان یک دامپزشک دوستدار حیوانات هستند که در زمینه گسترش فرهنگ حیوان دوستی تلاش می کنند. امیدواریم این انتخاب انگیزه ای شود برای دیگر دامپزشکان محترم تا احترام به حقوق حیوانات را بیش از پیش در دستور کار حرفه ای خود قرار دهند.

سپاس ویژه از مژگان جمشیدی

همچنین اهدا کنندگان نشان خروس سپید ضمن قدردانی از تلاش ها و کوشش های همه کوشندگان و حامیان حیوانات در ایران لوح سپاس خود را تقدیم خانم «مژگان جمشیدی»، کوشنده و خبرنگار محیط زیست ایران می نمایند. مژگان جمشیدی در قامت کوشنده زیست محیطی و روزنامه نگار بیش از یک دهه است که به فعالیت در حوزه محیط زیست و حمایت از تنوع زیستی می پردازد. اخبار و مقالات روشنگرانه و جسورانه مژگان جمشیدی، نور امیدی برای نجات همه زیستمندان ایران است و در سالهای اخیر نقش غیرقابل انکاری در افزایش آگاهی مردم نسبت به وضعیت حیات وحش و تنوع زیستی ایران داشته است. همزمان با روز ملی حمایت از حیوانات ، لوح تقدیر دیده بان حقوق حیوانات و انجمن حمایت از حیوانات اصفهان به مژگان جمشیدی به عنوان دیده بان محیط زیست ایران اهداء خواهد شد.

انجمن حمایت از حیوانات اصفهان/ دیده بان حقوق حیوانات

بهمنگان یکهزارو ۳۹۱

_________________________

یک عضو پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات: حفاظت از حیات وحش وظیفه تمام سازمان‌ها و گروه‌های زیست محیطی است

سابقه جایزه ملی حمایت از حیوانات (نشان خروس سپید)

اهدای جایزه ملی حمایت از حیوانات/ نشان خروس سپید، به «پایگاه خبری دیده بان حقوق حیوانات» رسید

دلایل نامگذاری جشن بهمنگان به عنوان روز ملی حمایت از حیوانات از زبان دکتر سپنتا

بهمن گان، جشن اندیشه ی نیک و پاسداشت حیوانات

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 30 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

یازده پلنگ در بافق شناسایی شد
--http://www.wildlife.ir/ShowInfo.aspx?Lang=1&InfoId=442----1391/10/15

براساس برنامه پایش یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده استان یزد که از سال گذشته توسط اداره کل حفاظت محیط زیست یزد با همکاری انجمن یوزپلنگ ایرانی درحال جریان است، در منطقه حفاظت شده بافق یزد درسال گذشته 11 پلنگ مختلف شناسایی شدند که شامل چهار ماده (یکی دارای یک توله، دیگری دارای دو توله و 2 ماده فاقد توله)، 2 نر بالغ و 2 نر جوان می شوند. بررسی ها نشان از آن دارد که یکی از ماده های فاقد توله نیز توسط دوربین های تله ای همراه با یک نر بالغ فیلمبرداری شده و احتمالا سومین ماده نیز درسال جاری، توله های خود را به دنیا آورده است.

برنامه پایش از دی ماه 1390 تا پایان پاییز 1391 نشان از آن دارد که ماده پلنگی که دارای دو توله بود، موفق به بزرگ نمودن هر دو توله خود شده و براساس تصویری که آبان ماه سال جاری از آن گرفته شده است، توله ها از ماده کاملا جدا شده اند. نکته قابل توجه آنست که هر دو توله، ماده بوده و با فرض زنده ماندن چهار ماده پلنگ بالغی که در سال گذشته شناسایی شده اند، درحال حاضر حداقل 6 ماده پلنگ در این منطقه زیست می نماید. این برای نخستین بار در غرب آسیاست که حضور همزمان دو خانواده دارای توله در جمعیت های پلنگ مشاهده شده است. که نشان از ارزش منحصربفرد این منطقه برای حفاظت از پلنگ ایرانی می باشد.

پیش از این، صمیمی بخشدار مرکزی بافق این منطقه را فاقد ارزشهای لازم برای حفاظت دانسته و در مصاحبه خود اعلام نموده که "به عقیده ما این منطقه با دارا بودن حدود دو قلاده پلنگ و شش قلاده یوزپلنگ، ارزش زیست محیطی مهمی ندارد و هیچ ضرورتی نداشت که این منطقه را حفاظت شده اعلام نمایند". درحالیکه مطالعات نشان از آن دارد که بزرگترین جمعیت پلنگ ایرانی در مناطق کویری مرکز ایران را باید متعلق به بافق دانست، بطوریکه تنها حضور شش ماده پلنگ در کمتر نقطه ای از کشور قابل انتظار است. درحال حاضر، این منطقه با چالش جدی برای احداث جاده روستایی دست و پنجه نرم می کند که باعث شده بسیاری از دوستداران محیط زیست نگران آینده دو گربه سان ارزشمند این منطقه، یعنی پلنگ ایرانی و یوزپلنگ آسیایی شوند.

 Bafq eight leopards.jpg

 

 

هشت پلنگ بالغ شناسایی شده در بافق همراه با کد هر فرد (4 فرد بالا نر و 4 فرد پایین ماده هستند) (عکسها از انجمن یوزپلنگ ایرانی/اداره کل حفاظت محیط زیست یزد/پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و پانترا)


Bafq Female Leo 02.jpg

 

 

پلنگ ماده همراه با یکی از توله هایش در تابستان 1391 (عکس از اداره کل حفاظت محیط زیست یزد/انجمن یوزپلنگ ایرانی/پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و پانترا)

Bafq Female Leo 01.jpg

 

 

پلنگ ماده پس از جدایی از توله ها در آبان 1391 (عکس از اداره کل حفاظت محیط زیست یزد/انجمن یوزپلنگ ایرانی/پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و پانترا)

jade khaki mantaghe hefazat shode.jpg

 

جاده خاکی گزوئیه در میان منطقه حفاظت شده بافق که به بزرگترین چالش این منطقه تبدیل شده است


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 30 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سميرم


محکومیت عاملان کشتارخرس های سمیرم به حبس تعزیری
ایرن: متهمان شکار غیر مجاز سه قلاده خرس در شهرستان سمیرم به 18 ماه حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از داشتن هر گونه اسلحه شکاری محکوم شدند.

خبرگزاری مستقل محیط زیست ایران: رییس دادگستری اصفهان در این باره گفت: دادگاه این افراد روز دوشنبه 25 دی در شعبه جزایی 101 سمیرم به شکل غیابی برگزار شد.
غلامرضا انصاری دیروز در گفت و گو با ایرنا با بیان این که یکی از متهمان هنوز دستگیر نشده است، افزود: متهم دیگر نیز که با قرار وثیقه آزاد بود، در دادگاه حضور نداشت.
وی گفت: این دادگاه بدون حضور دو متهم به صورت غیابی برگزار و رای صادر شد. این رای در دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است.
سال گذشته فیلمی از شکارغیر مجاز یک قلاده خرس قهوه ای ماده به همراه دو توله اش در محدوده حیات وحش شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان در برخی پایگاه های اینترنتی و خبری منتشر شد. نحوه شکار و کشتار توله های این خرس سبب واکنش منفی گسترده دوستداران حیات وحش و افکار عمومی در فضای مجازی و رسانه های کشور شد.
این فیلم که با استفاده از تلفن همراه شکارچیان غیر مجاز تهیه و منتشر شده بود، در نهایت منجر به دستگیری و محاکمه آنان شد.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن

:: دانلود فایل ضمیمه ()

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 30 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

منوي توسعه پايدار جدول سازماندهي فعاليتهاي ايران پس از ريو +20 --------------------------------------------------------------------------------- ترجمه سند آينده اي كه مي خواهيم --------------------------------------------------------------------------------- منشور جهاني طبيعت --------------------------------------------------------------------------------- مجموعه كتب زيست محيطي منتشر شده توسط سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران --------------------------------------------------------------------------------- همايش رهيافتهاي ريو+ 20 در ساخت و ساز پايدار 14/12/91 دانشگاه امير كبير همايش آموزش عالي و توسعه پايدار 1/12/91 دانشگاه امير كبير ------------------------------------------------------------------------------------------ بيست و هفتمين اجلاس شوراي حكام برنامه محيط زيست ملل متحد (UNEP) و مجمع جهاني وزيران محيط زيست( 30 بهمن لغايت 4 اسفند 1391 ) ----------------------------------------------------------------------------------------- استراتژي توسعه بين المللي پس از 2015 --------------------------------------------------------------------------------------------- نشست كميته فرعي توسعه پايدار روستايي و هلال احمر يكشنبه 1/11/91
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 29 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

برای دریافت نقشه های تالاب های ایران و نقشه پراكنش مناطق چهارگانه و نقشه پراكنش مناطق چهارگانه به لاتين و ليست مناطق چهارگانه به آدرس زیر مراجعه نمایید: http://www.doe.ir/portal/Home/Default.aspx?CategoryID=194f31a0-4030-446f-8a8a-3b49774ba52d
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 29 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اهدای جایزه ملی حمایت از حیوانات/ ششمین نشان خروس سپید برای دامپزشک دوستدار حیوانات http://arw.ir/1391/10/26/ Animal-Rights-Watch-ARW-27601// دیده بان حقوق حیوانات: هم زمان با جشم بهمنگان، با اهدای ششمین نشان خروس سپید و لوح تقدیر از دکترمازیار منشئی و مهندس مژگان جمشیدی تقدیر خواهد شد. http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2013/01/Animal-Rights-Watch-ARW-Manshaie.jpg جایزه ملی حمایت از حیوانات با نام «نشان خروس سپید» همزمان با جشن بهمنگان و روز ملی حمایت از حیوانات به دکتر مازیار منشئی تعلق خواهد گرفت. مازیار منشئی دامپزشک دوستدار حیوانات است به شکلی که مخالف بسیاری از اعمال جراحی معمول صورت گرفته روی حیوانات خانگی نظیر عقیم سازی و اخته کردن، اصلاح گوش و حنجره و قطع دم بوده و در سالهای اخیر برای در مخالفت با آنها کوشیده است. ضمن اینکه حیوانات بیمار بی سرپرست را بطور رایگان درمان می کند. تاریخچه نشان خروس سپید جایزه ملی حمایت از حیوانات همزمان با جشن بهمنگان و روز ملی حمایت از حیوانات سال ۱۳۸۵ خورشیدی به ابتکار انجمن حمایت از حیوانات اصفهان به کوشاترین فرد یا گروه فعال در زمینه حفظ حقوق حیوانات اهداء می شود. از آنجائیکه «خروس سپید» یکی از نشانه های جشن بهمنگان است، لذا عنوان نشان خروس سپید برای نشان یادبود آن انتخاب شده است. نخستین بار در بهمنگان سال ۱۳۸۵ خورشیدی این جایزه به یاد «شهید یحیی شاهکو محلی» و برای بزرگداشت او به خانواده این محیط بان شهید اهداء شد. درسال ۱۳۸۶ خورشیدی دومین نشان خروس سپید به «انجمن یوزپلنگ ایرانی» به پاس تلاش‌های علمی و عملی برای حفظ گوشتخواران بزرگ ایران و به ویژه یوزپلنگ ایرانی طی سالهای متمادی تعلق گرفت. سومین جایزه سالانه حمایت از حیوانات در سال ۱۳۸۷ خورشیدی به پاس تلاش برای حفظ لاک پشت پوزه عقابی و سال ها تلاش برای حفظ محیط زیست و تنوع زیستی به « مهندس بیژن فرهنگ دره شوری» اهداء شد. چهارمین نشان خروس سپید در سال ۱۳۸۸ به پاس تلاشهای بی وقفه «خانم ژاله فتوره چی» در زمینه حفاظت، فرهنگ سازی و رفتار مسئولانه شهروندی در زمینه حمایت از حیوانات به ایشان تعلق گرفت. سال گذشته نیز، پنجمین نشان خروس سپید به پاس تلاش بی وقفه برای اطلاع رسانی صحیح در خصوص وضعیت حیوانات ایران به پایگاه خبری «دیده بان حقوق حیوانات ایران» اهدا شد. از امسال برای پوشش گستره ی بیشتری از فعالیتهای مرتبط با حمایت از حیوانات در ایران، دیده بان حقوق حیوانات ایران نیز در اهدای این نشان مشارکت خواهد داشت و این نشان بطور مشترک از سوی انجمن حمایت از حیوانات اصفهان و دیده بان حقوق حیوانات ایران اهداء خواهد شد. چرا یک دامپزشک دوستدار حیوانات؟ آنچه که در خصوص آقای دکتر منشئی جلب توجه می کند اعتقاد راستین و علاقه ایشان به حیوانات است. درست است که دامپزشکان بطور مستقیم با حیوانات سروکار دارند ولی این الزاماً نمی تواند نشانه علاقه آنها به حیوانات و یا توجه ویژه آنها به حقوق حیوانات باشد و گاهاً شاهد هستیم فعالیت حرفه ای و کسب درآمد فدای احترام به حقوق حیوانات می شود. گسترش صنعت حیوانات خانگی و افزایش آن در جوامع امروزی قطعاً تبعاتی برای حیوانات خواهد داشت و آنها را به کالایی تجاری برای تولیدکنندگان آنها تبدیل کرده است. غافل از آنکه حیوانات، همچون ما مخلوقات خداوند هستند و حق حیات و زندگی دارند. اعمالی نظیر قطع دم و اصلاح گوش و حنجره و یا عقیم سازی و اخته کردن حیوانات بر خلاف حقوق حیوانات است و هر کدام به شکلی تجاوز به حقوق حیوانات است. در کنار این اعمال، خرید و فروش حیوانات خانگی در کلینیک های دامپزشکی نیز از مواردی است که می تواند باعث گسترش تجارت حیوانات و در نتیجه آزار و اذیت آنها شود. http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2013/01/Animal-Rights-Watch-ARW-5635.jpg برگزیده امسال نشان خروس سپید دامپزشک دارای کلینیک درمان حیوانات خانگی است ولی با این حال مخالف اعمالی نظیر قطع دم، اصلاح گوش و حنجره و عقیم سازی و اخته کردن حیوانات است و برخی از اعمال گفته شده را به هیچ وجه انجام نمی دهد و در موارد دیگر تلاش خود را برای تغییر نظر صاحبان دام انجام می دهد. همچنین هیچگونه خرید و فروش دام کوچک توسط ایشان انجام نمی شود و کلیه حیوانات بیمار شهری را بدون اخذ هیچ هزینه ای رایگان و داوطلبانه مداوا می کنند. ضمن اینکه در سالهای گذشته تلاش هایی برای انتشار مطالبی در خصوص آگاه سازی مردم در خصوص دیدگاههای غلط نسبت به حیوانات شهری و خانگی داشته اند. همچنین ایشان از دامپزشکان داوطلبی بودند که پس از زلزله آذربایجان، برای همراهی یگان امداد و نجات حیوانات دیده بان حقوق حیوانات اعلام آمادگی کرده بودند و در لیست انتظار بودند. مجموعه دلایل فوق نشان از آن دارد که ایشان یک دامپزشک دوستدار حیوانات هستند که در زمینه گسترش فرهنگ حیوان دوستی تلاش می کنند. امیدواریم این انتخاب انگیزه ای شود برای دیگر دامپزشکان محترم تا احترام به حقوق حیوانات را بیش از پیش در دستور کار حرفه ای خود قرار دهند. سپاس ویژه از مژگان جمشیدی همچنین اهدا کنندگان نشان خروس سپید ضمن قدردانی از تلاش ها و کوشش های همه کوشندگان و حامیان حیوانات در ایران لوح سپاس خود را تقدیم خانم «مژگان جمشیدی»، کوشنده و خبرنگار محیط زیست ایران می نمایند. مژگان جمشیدی در قامت کوشنده زیست محیطی و روزنامه نگار بیش از یک دهه است که به فعالیت در حوزه محیط زیست و حمایت از تنوع زیستی می پردازد. اخبار و مقالات روشنگرانه و جسورانه مژگان جمشیدی، نور امیدی برای نجات همه زیستمندان ایران است و در سالهای اخیر نقش غیرقابل انکاری در افزایش آگاهی مردم نسبت به وضعیت حیات وحش و تنوع زیستی ایران داشته است. همزمان با روز ملی حمایت از حیوانات ، لوح تقدیر دیده بان حقوق حیوانات و انجمن حمایت از حیوانات اصفهان به مژگان جمشیدی به عنوان دیده بان محیط زیست ایران اهداء خواهد شد. انجمن حمایت از حیوانات اصفهان/ دیده بان حقوق حیوانات بهمنگان یکهزارو ۳۹۱ _________________________ یک عضو پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات: حفاظت از حیات وحش وظیفه تمام سازمان‌ها و گروه‌های زیست محیطی است سابقه جایزه ملی حمایت از حیوانات (نشان خروس سپید) اهدای جایزه ملی حمایت از حیوانات/ نشان خروس سپید، به «پایگاه خبری دیده بان حقوق حیوانات» رسید دلایل نامگذاری جشن بهمنگان به عنوان روز ملی حمایت از حیوانات از زبان دکتر سپنتا بهمن گان، جشن اندیشه ی نیک و پاسداشت حیوانات
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 28 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: در گذشته پارک ملی بمو 48 هزار هکتار وسعت داشته و امروز به دلیل توسعه و تخریب‌های غیراصولی به حدود 34 هزار هکتار تقلیل یافته است. خبرگزاری مستقل محیط زیست: حسینعلی ابراهیمی کارنامی در مراسم کاشت 100 نهال که به یاد 22 شهید محیط‌بان محیط زیست استان فارس در پارک کوهستانی برف‌فروشان شیراز برگزار شد، اظهار داشت: دخالت نادرست انسان‌ها در استفاده غیر اصولی از منابع طبیعی بحران و تخریب محیط زیست را تشدید کرده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس اظهار داشت: توسعه صنعتی بدون در نظر گرفتن محیط زیست از دلایل مهم تخریب آن است. ابراهیمی کارنامی افزود: در گذشته پارک ملی بمو 48 هزار هکتار وسعت داشته و امروز به دلیل توسعه و تخریب‌های غیراصولی وسعت منطقه دارای ظرفیت تنوع زیستی به حدود 34 هزار هکتار تقلیل یافته است. وی با اشاره به اینکه جنگل‌ها و فضای سبز نقش مهمی در راستای ایجاد اکسیژن و تلطیف هوا و جلوگیری از مخاطرات طبیعی مانند سیل و خشکسالی دارند، گفت: اگر با طبیعت مدارا کنیم و از دخالت‌های نادرست بشر در طبیعت جلوگیری شود از بسیاری از این مخاطرات طبیعی در امان می‌مانیم. وی با اشاره به حساسیت ویژه مردم و مدیران ارشد استان فارس در حفظ فرهنگ محیط زیست و نهادینه‌سازی آموزش و فرهنگ مشارکت مردمی از شهروندان خواست تا در آیین ازدواج و جشن تولد فرزندانشان با کاشت نهال فرهنگ درخت‌کاری و ایجاد فضای سبز را نهادینه کنند. به گزارش فارس، 100 نهال به پاسداشت 22 شهید محیط‌بان محیط زیست فارس در پارک کوهستانی برف‌فروشان شیراز با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس، معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری فارس، مدیرکل صنعت معدن و تجارت این استان، شهرداران، اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، مدیرکل فضای سبز شهرداری شیراز و جمعی از مدیران ارشد استان کاشته شد.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 28 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تالاب شيرين سو حکم دادگاه براي يک متجاوز به حريم تالاب‌ها يک متخلف زيست محيطي که به جرم تجاوز به حريم تالابها و تخريب و تصرف عدواني به مقامات قضايي معرفي شده بود، در دادگاه به غرس پانصد اصله درخت طبق نظر حفاظت محيط زيست محکوم شد. به گزارش سرويس «محيط زيست» ايسنا، يک متخلف زيست محيطي در شهرستان بروجن به جرم تصرف عدواني اراضي محيط زيست به ميزان پنج هکتار و تخريب عمدي تالاب جهت ايجاد کانال، از سوي مامورين يگان حفاظت محيط زيست به مقامات قضايي معرفي شد. مديرکل حفاظت محيط زيست استان از محکوميت اين متهم خبرداد و افزود: قاضي دادگاه باتوجه به گزارشات مامورين يگان حفاظت محيط زيست، نيروي انتظامي و ساير مراجع اتهام را وارد دانسته و نسبت به رفع تصرف حکم صادر نمود. سعيد يوسف پور درخصوص اجراي مجازات متخلف گفت: قاضي دادگاه اجراي حکم را به مدت دوسال معلق اعلام نموده با اين شرط که متخلف در اين مدت در فصل درختکاري با هماهنگي مامورين حفاظت محيط زيست استان اقدام به غرس پانصد اصله درخت نمايد. يوسف پور تصريح کرد: طبق نظر دادگاه، درصورتيکه متخلف حکم دادگاه را اجرا نمايد قاضي دستور بر محو سجل کيفري نامبرده خواهد داد. مديرکل حفاظت محيط زيست استان با بي سابقه خواندن چنين حکمي در استان اظهار داشت: اينگونه برخورد با متخلفان جرايم حوزه محيط زيست علاوه بر جلوگيري از تخلفات، و جبران خسارات وارده به محيط زيست مي تواند در زمينه آموزشي و فرهنگ سازي نيز تاثير به سزايي برجاي گذارد. يوسف پور ابراز اميدواري کرد که با تغيير نگرشي که در بين مسئولان نسبت به محيط زيست ايجاد شده است در آينده ي نه چندان دور شاهد برخورد توام با احترام مردم با طبيعت، همچون گذشتگانمان خواهيم بود. www.iren.ir
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 25 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

معاون رئیس جمهور خواستار اشد مجازات برای قاتلین خرس های سمیرم شد ۲۵ دی ۱۳۹۱ دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: محمد جواد محمدی زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سازمان محیط زیست به عنوان شاکی این پرونده از قاضی دادگاه می خواهد تا اشد مجازات را برای متهمان اصلی کشتار و سلاخی سه قلاده خرس در بخش ونک شهرستان سمیرم درنظر بگیرد تا دیگر شاهد بروز چنین حوادثی در حیات وحش کشور نباشیم. وی تأکید کرد: محیط زیست تا گرفتن رأی قطعی برای متخلفان این پرونده دست از تلاش خود برنمی دارد. محمدی زاده اظهار داشت: معاونت حقوقی محیط زیست استان اصفهان به عنوان نماینده سازمان محیط زیست در دادگاه متهمان کشتار و سلاخی سه قلاده خرس که امروز ۱۳۹۱/۱۰/۲۵ در شهرستان سمیرم برگزار می شود شرکت خواهد کرد.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 25 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شکارچی میش آبستن در جریان درگیری با محیط بانان پارک ملی تنگ صیاد زخمی شد دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: ماموران یگان حفاظت استان چهارمحال و بختیاری در پارک ملی تنگ صیاد سه شکارچی غیرمجاز را دستگیر نمودند که در جریان این دستگیری یکی از آنان به ضرب گلوله خودش از ناحیه پا آسیب دید. به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، مامورین یگان حفاظت این استان در پارک ملی تنگ صیاد پس از شناسایی سه شکارچی غیرمجاز وارد عمل شده و با سرعت عمل خود باعث غافلگیری متخلفان شدند و موفق شدند هر سه متخلف را دستگیر نمایند. از این متخلفان که یک راس میش وحشی آبستن به دو بره را شکار نموده بودند، یک قبضه اسلحه برنو دروبین دار به همراه ۲۴ عدد فشنگ و یک قبضه اسلحه تک لول روسی با یک عدد فشنگ به همراه سایر ادوات شکار کشف و ضبط نمودند. متخلفان در جریان دستگیری به سمت مامورین تیراندازی نمودند و در این درگیری یکی از متخلفان به ضرب گلوله خود مجروح گردید. هم اکنون این متخلفان جهت طی مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی و انتظامی شدند. مامورین یگان حفاظت استان چهارمحال و بختیاری در اقدام دیگری در شب رحلت پیامبر اکرم (ص) متوجه حضور تعدادی متخلف در منطقه حفاظت شده و پارک ملی تنگ صیاد شدند و پس از ساعاتی تعقیب و گریز، متخلفین از تاریکی شب استفاده کرده و متواری شدند. پس از آن مامورین با حکم مقامات قضایی به همراه مامورین انتظامی وارد منزل یکی از متهمین شده و موفق به کشف اجزاء لاشه شکار گردیدند. پرونده مذکور از سوی این اداره کل محیط زیست استان و مقامات قضایی در حال پیگیری می باشد. منبع: http://www.iew.ir/1391/10/25/6051
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 25 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

«وزغ تالشی» که به عنوان بزرگترین دوزیست ایران شناخته شده هم اکنون با تهدیدهای فراوانی از جمله مرگ در جاده ها در فصل تولید مثل و زادآوری روبرو است. این جانور با وجود پراکنش بسیار محدود جهانی در هیچ یک از طبقه بندی های حفاظتی قرار نگرفته است. به گزارش سبزپرس، این گونه دوزیست با نام علمی Bufo eichwaldi به عنوان بزرگترین گونه دوزیست ایران شناخته شده اما تا کنون مطالعات بسیار کمی روی آن انجام شده و اطلاعات زیادی درمورد آن در دست نیست. وزغ تالشی Bufo eichwaldi وزغ تالشی وابسته به یکی از بزرگترین خانواده های وزغ با تعداد ۵۶۹ عضو است. این جانور با نام های «وزغ تالشی» و «وزغ ایچوالد» در کتاب های جانورشناسی نام برده شده است. وزغ تالشی دارای بدنی پهن و مکعبی شکل به طول تقریبی ۱۴ سانتی متر و پاهایی به طول ۱۳ سانتی متر است، سری بزرگ دارد و چشمانی که در دو طرف سر متمایل به جلو و بالا قرار گرفته است. پوست بدن آن نیز به رنگ کرم قهوه ای با خال های سیاه رنگ است. سطح شکمی آن سفید یا شیری با خال ها یا لکه های بزرگ تیره رنگ و نامنظم به رنگ قهوه ای- مشکی است. پیش از این تصور می شد که این گونه وزغ تنها در محدوده جنگل های «تالش» (ما بین دو استان گیلان و اردبیل) یافت می شود اما اخیرا جمعیت هایی از آن تا شرق استان مازندران نیز مشاهده شده است. «باربد صفایی» از «انجمن خزنده شناسان پارس» درباره این گونه دوزیست می گوید: می توان گفت پراکنش وزغ تالشی در تمامی دامنه شمالی رشته کوه البرز از شرق مازندران تا قسمت هایی از غرب استان اردبیل گسترده است. این گونه به جز ایران در قسمت های جنوبی کشور همسایه جمهوری آذربایجان نیز پراکنش دارد. به عبارت دیگر پراکنش جهانی آن محدود به ارتفاعات حوزه جنوبی دریای خزر است. وزغ هایی که به جای تولید مثل، می میرند هم اکنون وزغ های تالشی با تهدیدهای فراوانی روبرو هستند که مانند تمامی جانوران در معرض تهدید و خطر، تخریب زیستگاه مهمترین تهدید برای این گونه دوزیست است. تغییر کاربری پهنه های جنگلی به زمین کشاورزی و متعاقب آن، ورود سموم آفت کش و علف کش شیمیایی به آب های سطحی، بخشی از این تخریب محسوب می شوند. علاوه بر این، تغییرات اقلیم و الگوهای بارش در زیستگاه جانور و همچنین از بین رفتن و کشته شدن مستقیم به دست انسان ها از دیگر تهدیدهای این گونه محسوب می شود. اما گذشته از این عوامل، تلفات جاده ای فراوان در فصل تولید مثل و زادآوری، در چند سال گذشته تبدیل به یکی از مهمترین عوامل تهدید این گونه شده است. وزغ هایی که در فصل زادآوری قصد عبور از عرض جاده ها را دارند، به دلیل کاهش سطح هوشیاری در این فصل، زیر چرخ های خودروهای عبوری از بین می روند و همین مسئله باعث شده تا جاده های مواصلاتی، یکی از تهدیدهای این جانور محسوب شود. صفایی می گوید: فصل زادآوری در مناطق مختلف با توجه به سرمای هوا متفاوت است اما در یکی از مناطق بررسی شده در استان مازندران، اطلاعات بدست آمده نشان می دهد که از اواخر دی ماه افراد بالغ از پناهگاه های خود در قسمت های جنگلی خارج شده و به سمت آبگیرها حرکت می کنند. در این میان تعداد آن ها رفته رفته تا اوایل بهمن ماه افزایش می یابد به نحوی که این گرد همایی ها در مناطقی به حدی زیاد است که موجب مسدود شدن جاده های محلی در شب می شود. او ادامه می دهد: در این هنگام به دلیل وجود فعل و انفعالات شیمیایی در بدن، وزغ ها هوشیاری چندانی ندارند و متاسفانه تعداد قابل توجی از آنها در مسیر جاده ها به زیر ماشین می روند و تلف می شوند. او همچنین تاکید دارد: این موضوع به حدی جدی است در بررسی انجام شده در منطقه «عباس آباد» بهشهر در فاصله حدود ۴۰ روز، تلفات وزغ ها روزانه به بیش از ۲۵۰ جفت می رسد و تکرار این کشتار جاده ای هر ساله باعث آسیب جدی به جمعیت این گونه در مناطق جنگلی مازندران و گیلان شده است. به طوری که افراد محلی معتقدند جمعیت آنها به یک سوم کاهش یافته است. صفایی معتقد است که می توان با آموزش مردم محلی، و نصب علائم هشدار دهنده در جاده ها، نظیر کاری که در کشورهای دیگر انجام می شود، تلفات جاده ای این گونه را به حداقل رساند. گونه ای که هنوز در فهرست ها وارد نشده! با وجود آنکه وزغ تالشی، بزرگترین دو زیست ایران است، اما هنوز مطالعات چندانی در مورد آن انجام نشده است. همین ضعف اطلاعات باعث شده تا این گونه در هیچ یک از فهرست های حفاظتی ملی وارد نشود. از سوی دیگر نبود اطلاعات از این گونه وزغ در کشور ایران و آذربایجان، کار را برای مجامع بین المللی نیز مشکل کرده به گونه ای که با جستجوی نام علمی این گونه در بانک اطلاعات اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) و کنوانسیون منع تجارت گونه های نادر گیاهی و جانوری (CITES) هیچ اطلاعاتی به دست نمی آید. گونه های دو زیست با وجود تنوع کمترشان نسبت به سایر گونه ها، یکی از مهمترین رده های جانوری محسوب می شوند. آنها نقش بسیار مهمی در کنترل جمعیت حشرات و نرم تنان دارند؛ حشرات و نرم تنانی که بعضاً به عنوان آفت شناخته می شوند. از سوی دیگر این گونه ها به دلیل آنکه در دوران جنینی تا پیش از بلوغ درون آن زندگی می کنند و پس از بلوغ، خارج از آب ادامه حیات می دهند، در برابر تغییرات محیطی بسیار حساس هستند. از این رو وضعیت دوزیستان یک منطقه به عنوان شاخصی دقیق برای سلامت و کیفیت محیط زیست یک منطقه از نظر آلودگی ها به حساب می آیند.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 24 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

قوچ و میش یا گوسفند وحشی از اجداد گوسفندهای اهلی هستند و می‌توانند با آن‌ها جفت‌گیری کنند. هزاران سال پیش تعدادی قوچ و میش به‌دست انسان‌ها رام شدند و گوسفندهای اهلی به‌وجود آمدند. مهاجرت‌های ارتفاعی مهاجرت ارتفاعی بدین معناست که گوسفند وحشی در فصل بهار در ارتفاعات بالاتر دیده می‌شوند که شاید به دلیل آغاز رویش بهاره‌ی علف‌ها در ارتفاعات باشد. آن‌ها تابستان را هم در همان ارتفاعات بالا می‌گذرانند. گله‌ها برای دوری از گرمای تابستان، دامنه‌های شمالی با شیب ملایم را برای استراحت انتخاب می‌کنند تا علاوه بر استفاده از خنکی دامنه‌ی شمالی، از حشره‌های موذی هم در امان باشند. با آغاز پاییز و زمستان، گله‌های گوسفند وحشی به مناطق کم‌ارتفاع‌تر و دره‌ها و گودی‌ها پناه می‌آورند. زیرا با آغاز فصل سرما، نیاز به آب کم‌تر می‌شود. به‌علاوه، علف‌ها بیش‌تر در گودی‌ها و مناطق کم‌ارتفاع رشد می‌کنند. آن‌ها در این مهاجرت‌ها، مسیرهایی سنتی دارند. ساختار اجتماعی گوسفند وحشی به صورت گروهی زندگی می‌کند. معمولاً میش‌ها، بره‌ها و نرهای جوان با هم و جدا از گله‌های مسن‌تر مشاهده می‌شوند. نرها از ۳ تا ۴ سالگی از گله‌‌ی ماده‌ها و بره‌ها جدا می‌شوند و در گروه‌های جداگانه‌ای زندگی می‌کنند. بنابراین، جدایی نرها از ماده‌ها، پدیده‌ای مرتبط با سن و تدریجی است. به‌طور معمول، گله‌ها در طول فصل جفت‌گیری مخلوط می‌شوند و بعد از آن، قوچ‌ها گله‌های ماده‌ها، بره‌ها و جوان‌های نابالغ را ترک می‌کنند. نژادهای گوسفند وحشی در ایران نژادهای گوناگونی از قوچ و میش در ایران زندگی می‌کنند که هم از نظر ظاهری و هم از نظر تعداد کروموزوم‌ها، با هم تفاوت دارند. این نژادها عبارت‌اند از: ۱٫ قوچ و میش ارمنی: در تپه‌ماهورها و مناطق استپی شمال غربی و جنوب غربی دیده می‌شوند. در زیر گلو و سینه‌ی آن‌ها ریش و موهای زبر کوتاهی به رنگ قهوه‌ای تا سیاه دیده می‌شود. ماده‌ها شاخ ندارند یا شاخ‌های آن‌ها بسیار کوچک است. قوچ‌های ارمنی در ناحیه‌ی کمر لکه‌ی سفیدرنگی دارند که در اصطلاح به آن «آلاکمر» می‌گویند. ۲٫ قوچ و میش اصفهان: که در قسمت‌های جنوب اصفهان و قسمتی از چهارمحال و بختیاری زندگی ‌می‌کنند. از ویژگی‌های بارز این قوچ و میش این است که رنگ بدنشان تیره‌تر از سایر قوچ‌هاست و دست، پا و پوزه‌‌ی آن‌ها سفید است. 3. قوچ و میش لارستانی: کوچک‌ترین قوچ و میش ایران است. نوک شاخ آن‌ها به موازات گردن انحنا دارد و میش‌ها غالباً شاخ دارند. این قوچ‌ها در هرمود فارس زندگی می‌کنند. دورگه‌های گوسفند وحشی ایران در بسیاری از نقاط ایران، نژادهای گوناگون قوچ با هم آمیزش کرده‌‌اند و دورگه‌های متفاوتی به‌وجود آمده است. این جانوران در ظاهر شبیه به هر دو نژادی هستند که با هم آمیزش کرده‌اند؛ ولی از نظر تعداد کروموزوم با آن‌ها متفاوت‌اند. دورگه‌های معروف گوسفندهای وحشی ایرانی عبارت‌اند از: ۱٫ قوچ و میش البرز مرکزی: از آمیزش گوسفندهای وحشی اوریال و ارمنی به‌وجود آمده است. آن‌ها در محدوده‌ی شرقی پراکندگی خود، به گوسفند وحشی اوریال شباهت بیش‌تری دارند و در محدوده‌ی غربی به قوچ ارمنی شبیه‌ترند. ۲٫ قوچ و میش کرمان: از آمیزش گوسفندهای وحشی لارستان و اوریال به‌وجود آمده‌اند. شاخ‌های آن‌ها شبیه قوچ اوریال است. در ناحیه‌ی گردنشان هم موهای سیاه و نسبتاً بلندی مشاهده می‌شود. میش‌ها معمولاً شاخ‌های کوتاهی دارند. در کشور ما، علاوه بر نژادها و دورگه‌های ذکر شده، گوسفندهایی وحشی زندگی می‌کنند که به دلیل کمبود اطلاعات، نمی‌توان درمورد آن‌ها قاطعانه اظهار نظر کرد.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 24 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دیده بان حقوق حیوانات: مدیرکل دفتر تنوع زیستی حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست شمار دقیق پرنده های ایران را ۵۳۴ گونه اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری محیط زیست ایران حسین محمدی در حاشیه دومین کارگاه تخصصی نقشه راه گربه‌سانان همچنین اشاره کرد دوسوم از کل پرندگان خاور میانه در ایران زندگی میکنند و تنوع گونه های پرنده در کشور ما معادل تمام قاره اروپا است. وی افزود در ایران دویست نقطه مهم برای زمستان گذرانی پرندگان وجود دارد که از جمله مهمترین آنها تالابهای انزلی و میانکاله است.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 24 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

برنامه های هفته ی هوای پاک سال 1391 اعلام شد. روزشمار هفته ی هوای پاک سال ۱۳۹۱ (۳۰-۲۴ دی ماه) یکشنبه ۲۴/۱۰/۹۱ آموزش وهوای پاک دوشنبه ۲۵/۱۰/۹۱ صنعت پاک و هوای پاک سه شنبه ۲۶/۱۰/۹۱ طبیعت و هوای پاک چهارشنبه ۲۷/۱۰/۹۱ قانون و هوای پاک پنج شنبه ۲۸/۱۰/۹۱ مدیریت منابع آلاینده و هوای پاک جمعه ۲۹/۱۰/۹۱ مشارکت مردمی و هوای پاک
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 23 دی 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

چرا صندوقی برای محیط‌بانان و جنگل‌بانان چندی پیش خطاب به نویسنده مهار بیابان‌زایی «صندوق حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان» را پیشنهاد دادم. پس از آن شماری سوال کردند که چرا به دنبال «صندوق محیط‌زیست» نباشیم؟ محمد درویش نیز در یادداشتی همین موضوع را نوشت و از تشکیل صندوق حامی طبیعت ایران حمایت کرد و از علاقمندان به حفظ محیط‌زیست ایران ممد خواست. اما چرا اصرار دارم در این مقطع، صندوقی برای حمایت از جنگل‌بانان و محیط‌بانان راه‌اندازی شود و نه صندوق حفاظت یا حمایت محیط‌زیست؟ در پاسخ به این سوال لازم است چند نکته را در نظر بگیریم: ۱- اگر به فکر حفاظت عرصه‌های طبیعی هستیم باید هوای محیط‌بانان و جنگل‌بانان را داشته باشیم. قشر زحمت‌کشی که وظیفه‌ای دشوار را به عهده گرفته‌اند؛ برخی از روی علاقه و برخی از روی ناچاری جذب این کار شده‌اند. برای تشویق و تاییدشان چاره‌ای نیست جز جلوگیری از دلسردی گروه نخست و تشویق گروه دوم. چنانچه در مواقع دشواری و تنگنا به فریاد این جامعه کوچک چند هزار نفری برسیم، آن اهرم‌های تشویقی کار خودش را به درستی کرده است و می‌توان اندکی امیدوار بود که آن دو گروه کمتر نگران خواهند شد اگر در راه انجام وظیفه حتی توبیخ و بازداشت و زندانی شوند. ۲- اگر قرار است چنین پیشنهادی به مرحله عمل درآید، بی‌تردید با کاستی‌ها و گرفتاری‌ها و مشکلاتی روبه‌رو خواهد بود. چه بهتر که آزمون و خطای این کار، دامنه کوچکتری داشته باشد. می‌توان حتی کار را بسیار بزرگ گرفت مثلا «صندوق حمایت از محیط‌زیست خاورمیانه». اما سنگ بزرگ علامت نزدن است. بهتر است کار را کوچک شروع کرد و گسترش داد. سنگ‌بنا را بر صندوق حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان گذاشت و بعد صندوق‌هایی مثل مبارزه با آلوگی هوای شهرها، حفاظت رودخانه‌ها و تالاب‌ها، آبزیان و ...راه اندازی کرد که همگی زیرچتر واحدی باشند به نام صندوق محیط‌زیست ایران. هر کدام از این صندوق‌ها هم می‌تواند هیات موسس و سازمان مردم‌نهاد خود را داشته باشند و در کنار هم و زیر یک بیرق واحد قرار بگیرند. ۳- در صندوق محیط‌بانان و جنگل‌بانان، می‌توان خیل عظیمی از مردم را با سلیقه‌های گوناگون مشارکت داد. زیرا این صندوق دو محور را به طور مستقیم پوشش می‌دهد؛ طبیعت و انسان (به طور مشخص محیط‌بانان، جنگل‌بانان و خانواده‌هایشان). هم مردم کمتر آشنا به طبیعت و البته علاقمند به امور خیر را می‌توان جذب این کار کرد و هم افراد آشنا به مسایل و گرفتاری‌های محیط‌زیست را. شاید برای عده‌ای مهم نباشد فلان تالاب در حال خشکیدن است اما نمی‌توانند بی‌گناهی را ببینند که به خاطر عدم استطاعت در پرداخت دیه باید مدت‌ها در زندان بماند. پس قدمی برمی‌دارند و بانی خیر می‌شوند. ۴- می‌توان از تجربه آنها که به طور پراکنده و موردی و یا مستمر به محیط‌بان‌ها و جنگل‌بان‌ها یاری‌ رسانده‌اند استفاده کرد. این صندوق می‌تواند باب گفت‌وگوی سالم میان دوستداران طبیعت اعم از موافقان و مخالفان شکار را باز کند. هر دو گروه که ممکن است با نظر هم در زمینه شکار موافق نباشند در یک موضوع با هم اشتراک نظر دارند؛ حفاظت طبیعت! این اشتراک نظر چنانچه درست هدایت شود باب مرافقت پدید می‌آورد و فضای مسموم و آلوده تهمت‌زنی و توهین را تلطیف خواهد کرد. مشروط بر آن که دو طرف نخواهند نظرشان را به هم تحمیل کنند. این چهار دلیل و دلایل کوچک دیگری دست به دست هم دادند تا به جای پیشنهاد صندوق محیط‌زیست، پیشنهاد «صندوق محیط‌بانان و جنگل‌بان‌ها» را ارائه کنم. بی‌تردید کار ساده‌ای نخواهد بود اما غیر ممکن نیست. اگر این تجربه موفق بود می‌توان آن را گسترش داد و حتی با کمی بلندپروازی و همت می‌تواند به صندوقی برای حفاظت از محیط‌زیست زمین توسعه یابد و افتخار کنیم که سنگ بنای آن در ایران گذاشته شده است. اما شرط لازم و کافی پیش از رسیدن به آن مرحله این است که اولا بند ناف‌مان را از مدیران و مسئولان حکومتی قطع کنیم و دنبال اصغرآقاها و ممدآقاها نباشیم (به بیان ساده مستقل از بودجه‌های دولتی صندوق تشکیل و راه‌اندازی شود) و ثانیا بتوانیم در مقیاس کشوری موفق باشیم. منبع از وبلاگ : http://samkhf.blogfa.com/post/295
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 23 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

به گزارش زیست بوم هوشنگ ضیایی در گفت و گو با ایلنا در رابطه با انقراض ببرهای ایرانی گفت: متاسفانه آخرین ببر ایرانی سال 1337 در پارک ملی گلستان منقرض شده بود و سالها تلاش جنگلبانان و کارشناسان حیات وحش در یافتن اثری از ببر ایرانی در پارک‌ها و ... تاریخ انتشار: ۲۲ دی, ۱۳۹۱ یک کارشناس حیات وحش گفت: سازمان دامپزشکی در مورد انتقال بیماری مشمشه در بین حیوانات باغ وحش تهران و مرگ ببرهای سیبری مقصر بود چرا که زمانی که حیوانات جهت تغذیه جانوران باغ‌وحش ذبح می‌شوند میبایست آن مکان قرنطینه شود و بر روی حیوانات ذبح شده آزمایش انجام شود تا از ابتلای احتمالی آنان به بیماری‌های خطرناکی همچون مشمشه آگاه شوند. به گزارش زیست بوم هوشنگ ضیایی در گفت و گو با ایلنا در رابطه با انقراض ببرهای ایرانی گفت: متاسفانه آخرین ببر ایرانی سال ۱۳۳۷ در پارک ملی گلستان منقرض شده بود و سالها تلاش جنگلبانان و کارشناسان حیات وحش در یافتن اثری از ببر ایرانی در پارک‌ها و جنگل‌های ملی ایران بی نتیجه ماند و ما نتوانستیم این گونه با ارزش حیات وحش ایران را از خطر انقراض نجات بدهیم. وی ابقای نسل ببر ایرانی را یک حسرت بزرگ عنوان کرد و گفت: ببر ایرانی پس از شیر ایرانی دومین گونه با ارزش منقرض شده حیات وحش ایران شمرده می‌شود که نتوانستیم آن را ابقا کنیم تا اینکه دانشگاه آکسفرد با انتشار مقاله‌ای مدعی شد که ببرهای سیبری و ببرهای منقرض شده ی ایرانی از نظر دی.ان.ای به هم نزدیک هستند و تنها ۱۰۰ سال از هم فاصله گرفته‌اند که این مقاله تا حد زیادی امید ما را به ابقای ببر ایرانی زنده کرد. این کارشناس حیات وحش ادامه داد: بر خلاف انقراض ببر ایرانی و جست و جوی مسئولان حیات وحش ایران در احیای ببر ایرانی، در روسیه نژاد پلنگ سیبری در خطر انقراض قرار گرفته است لذا پیشنهاد انتقال ببرهای سیبری با پاسخ درخواست انتقال پلنگ ایرانی به روسیه رو به رو شد.
ادامه مطلب
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 23 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جلسه دادگاه متهم اصلی کشتار و سلاخی سه قلاده خرس در شهرستان سمیرم، ۲۵ دیماه برگزار خواهد شد ۲۱ دی ۱۳۹۱ دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش ایسنا، طبق برگه احضار ارسالی از طرف دادگستری استان اصفهان برای انجمن حمایت از حیوانات، جلسه دادگاه “ح ا” متهم اصلی کشتار و سلاخی سه قلاده سرخ در بخش ونک شهرستان سمیرم، ۲۵ دی ماه برگزار خواهد شد. یادآوری می‌شود یکی از متهمان این پرونده به نام “ح ا” پس از دستگیری و دو ماه حبس با قرار وثیقه ۲۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد و متهم دیگر پرونده هنوز متواری است توله خرسهای سمیرم، سمبل مظلومیت حیات وحش انتشار تصاویر کشتار بیرحمانه یک خرس قهوه ای ماده و دو توله اش، در حالیکه شکم توله خرس های زنده پاره شده بود و در همان حال به آغوش مادر غرق در خون خود پناه می بردند، آنقدر دردناک و تکان دهنده بود که برای نخستین بار موجی از اعتراض و انزجار عمومی را به دنبال داشت و احساسات بسیاری از مردم کشور را جریحه دار کرد. به دنبال این اتفاق تلخ، ۲۰ شهریور به همت گروه های حامی محیط زیست و حیوانات طی بیانیه ای بعنوان ” روز ملی مبارزه با خشونت علیه حیوانات” نامگذاری شد. نصب تندیس خرس مادر و توله ها در یکی از میادین سمیرم در صورت موافقت شورای شهر شهرستان سمیرم، انجمن حمایت از حیوانات تندیس خرس مادر و دو توله خرس سلاخی شده را ساخته و در یکی از میادین این شهرستان نصب خواهد کرد. هزینه این طرح از طریق مشارکت‌های مردمی و توسط انجمن حمایت از حیوانات تامین خواهد شد.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 23 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تاریخ انتشار: ۲۰ دی, ۱۳۹۱ محمدعلی الله قلی زیست بوم/ محمدعلی الله قلی*: امسال هم در ادامه زمستان های ٣ سال گذشته قوهای مهاجر برای چهارمین سال به منطقه فریدونکنار و سرخرود مازندران آمدند البته با ٢ تفاوت عمده، یک؛ اینکه امسال قو ها یک ماه زودتر به این منطقه مهاجرت کردند و دوم اینکه بر خلاف سالهای قبل که به مرور به جمعیت شان اضافه می شد این بار یکباره بیش از ٣٠٠٠ بال قو در شالیزارهای منطقه فرود آمدند که این پدیده، صحنه شگفت انگیز و در عین حال نگران کننده ای را پدید آورده است و احتمال می رود که در آینده نزدیک جمعیت های بیشتری نیز به جمعیت فعلی اضافه شوند. این درحالی است که کل این منطقه به دلیل وجود شکارچی ها غیرمجاز از مازندران به شدت برای قوها و سایر پرندگان مهاجر ناامن می باشد. قوها برای سال چهارم این محدوده (شالیزارهای روستا وزراء محله واقع در سرخرود) را برای زمستان گذرانی انتخاب کرده اند که قطعا دلیلی به جز امنیت این منطقه کوچک برایشان موجب این انتخاب نشده است. درحال حاضر شالیزارهای منطقه سرخرود و فریدونکنار مملو از قوهای سرمازده و گرسنه هستند اما فقط بخش کوچکی از شالیزارهای این منطقه امنیت لازم را برای حضور قو ها دارند و آن شالیزارها واقع در روستای وزراء محله اند . همانند گذشته سعی بر این است که این امنیت در کنار تامین غذا برای قو ها در این منطقه حفظ شود و به این ترتیب قو ها نیاز به جابجایی از این محدوده امن و پرواز به سایر نقاط را نداشته باشند. منطقه سرخرود که محل تمرکز اصلی قوها میباشد از نظر مدیریت مناطق زیر نظر اداره محیط زیست محمودآباد می باشد. این اداره در حال حاضر به جز مدیر اداره فقط ٢ نفر کارمند دیگر دارد که هر ٢ نفر به همراه مدیرشان به شکل شبانه روزی حتی روزهای جمعه برای حفظ قوها در تلاش هستند و این در نوع خود در مقایسه با عملکرد سایر ادارات محیط زیست در سراسر ایران بی سابقه می باشد. گفتنی است مساحت حوزه استحفاظی این اداره با سه نفر کارمند بیش از ۵٠٠ هزار هکتار است. متاسفانه با وجود همه این تلاش ها گزارش های متعدد و روزانه ای از شکار قو ها وجود دارد و تاکنون تعدادی از آنها به اشکال مختلف شکار شده اند. از دوستان علاقه مند به حفظ طبیعت و حیات وحش تقاضا می شود مانند سالهای گذشته برای خرید ذرت و گندم، به جهت غذا رسانی و حفظ قو ها در این محدوده امن و جلوگیری از پخش شدن بیشتر قو ها “هرچند ناچیز” به ما یاری رسانند. تمامی هزینه های حضور افراد داوطلب برای تامین غذای قو ها به عهده خود این افراد می باشد و همه کمک های شما صرفا برای خرید غلات هزینه خواهد شد. در صورت تمایل هر یک از افراد علاقمند به اطلاع از روند کار فاکتورهای خرید غلات همواره آماده ارایه خواهند بود. همچنین شما می توانید خودتان به منطقه سفر کرده و اقدام به خرید ذرت یا گندم کنید و سپس با هماهنگی کیسه ها را در انباری که در روستای وزراء محله سرخرود، نزدیک محل قو ها توسط یکی از دوستان به هدف نگه داری دانه ها قبل از پخش در اختیار ما قرار داده شده است بگذارید و همزمان با ما در پخش دانه ها که معمولا یک روز در میان قبل از غروب آفتاب می باشد همراه باشید. قطعا این غذا دادن دستی تا زمانی که قوها به زیستگاه های جوجه آورییشان باز گردند جان صد ها بال از آنها را نجات میدهد و علاوه برقو ها، تعداد نه چندان کمی از سایر انواع اردک ها و غازهای وحشی نیز در کنار قو ها از این دانه ها تغذیه خواهند کرد و طبعا کمتر شکار خواهند شد. سال گذشته تنها باقیمانده نژاد غربی «درنای سیبری» که یک درنای بزرگ نر است و چند سالیست که تنها برای زمستان گذرانی به این منطقه می آید ٢۵ روز آخر زمستان را تمامًا در بین قو ها گذراند که این خود به تنهایی شاهدی بر تلاش مامورین این منطقه خصوصا همکار و دوست عزیزم مهدی گلی نازنین در حفظ امنیت این محدوده می باشد. در حال حاضر بیش ازهر زمان دیگری با توجه به اینکه جمعیت قو ها نسبت به ظرفیت زیستگاه فعلی شان بسیار زیاد می باشد و غذای کافی برای این جمعیت در دسترس شان نیست، یاری رسانی شما برای بقا این پرندگان زیبا اقدام بسیار شایسته ای خواهد بود. این همان زمانیست که ما باید با پخش غذا به شکل مستمر قوها را در این محل امن، در کنار مامورین محیط زیست بدون حضور فرصت طلبان نگاه داریم. قوهای تازه از راه رسیده به سرعت مشغول خوردن این تنها منبع غذائی هستند و آن زمان دور نیست. علاقمندان جهت دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین آگاهی از نحوه ارسال کمک های خود می توانند با شماره تلفن ۷۳ ۱۵ ۱۷۷ ۰۹۱۲تماس حاصل فرمایند. *فعال محیط زیست
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 21 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

برای نخستین بار از پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده گنو تصویر برداری شد ۱۹ دی ۱۳۹۱- منبع : http://www.iew.ir/1391/10/19/5952 - دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده گنو برای اولین بار توسط دوربین تله ای به تصویر کشیده شد. این نخستین بار است که از پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده گنو بوسیله دوربین تله ای تصویر برداری شده است. در منطقه حفاظت شده گنو از مدتها قبل، حضور پلنگ بوسیله آثار و نمایه ها محرز شده بود ولی سرانجام با تلاش مداوم کارشناسان با نصب مکرر دوربین های تله ای، عکسی از این جانور با اهمیت و در معرض خطر توسط این دوربین ها به ثبت رسید.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 21 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سبزپرس مسدود شد ايرن- پايگاه خبري فضاي سبز و محيط زيست ايران، سبز پرس، از سوي نهاد ناظر بر فعاليت پايگاههاي خبري و ظاهرا در پي شکايت سازمان حفاظت محيط زيست مسدود شد. به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران فيلترينگ سبزپرس در شرايطي صورت مي گيرد که طي هفته هاي گذشته سازمان حفاظت محيط زيست اقدام به شکايت از مژگان جمشيدي سردبير و مدير اين سايت کرده و بر اساس همين شکايت خانم جمشيدي تهديد به بازداشت هم شده است. جمشيدي از روزنامه نگاران پيشکسوت و خوشنام حوزه محيط زيست به شمار آمده و سبزپرس نيز در دوره فعاليت خود صرفا بر انعکاس اخبار محيط زيست متمرکز بوده است و اين نخستين بار است که اين پايگاه خبري مورد فيلترينگ قرار مي گيرد. مديريت کنوني سازمان حفاظت محيط زيست در ماههاي اخير چند روزنامه نگار ديگر حوزه محيط زيست را نيز تهديد به پيگرد قضايي کرده است. انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 18 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مدير کل محيط زيست استان ايلام گفت: متاسفانه به دليل تخريب زيستگاه، شکار بي رويه وعدم توجه به اهميت گونه هاي جانوري هم اينک حيات وحش ايلام تکامل يافته نيست و چرخه غذايي وحوش در بسياري فضاهاي طبيعي، تعادلي نشان نمي دهد. غلامحسين کاظمي در گفت‌وگو با خبرنگار محيط زيست ايسنا، اظهار کرد: در برخي نقاط شاهد افزايش جمعيت گونه هايي از وحوش مانند "گراز" که در مواردي زيانبار نشان مي دهد، هستيم. وي حفظ گونه ها و تکاثر آنها از جمله پستانداران در ايجاد تعادل چرخه غذايي بسيار حائز اهميت دانست و در عين حال گفت: نمودار حيات وحش ايلام نشان مي‌دهد که چرخه غذايي آن‌ در برخي نقاط از طبيعت استان با خلا همراه است که علت آن برداشت غير صحيح از حيات وحش است . مديرکل محيط زيست استان ايلام درباره امکان تبديل گونه اهلي "بز" به وحشي در حيات طبيعي استان ايلام نيز گفت: داده هاي آماري ما نشان مي دهد که اين امکان در برخي زيستگاه‌هاي ايران رخ داده اما در حيات وحش ايلام، رخداد نادري است. کاظمي درباره امکان زندگي قوچ عراق در حيات وحش ايلام نيز گفت: از آنجا که در حيات وحش و عناصر تشکيل دهنده آن، مرزبندي وجود ندارد اين امکان وجود دارد. وي با بيان اينکه در تعيين رده‌بندي گونه هايي از قوچ و ميش خلا وجود دارد، گفت: "قوچ عراق" ممکن است در حيات وحش "ايوان، چوار، مهران يا ..." در برخي فصول سال زيست کند که اين شرايط در تکميل چرخه اين نوع پستاندار در ايلام حائز اهميت است . انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 18 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مروری بر مهمترین رویدادها و اکتشافات زیست‌محیطی در سال ۲۰۱۲ سال ۲۰۱۲ میلادی نیز همانند سالهای قبل با مجموعه‌ای از رویدادها، برنامه‌ها، مشکلات و اکتشافات زیست محیطی به پایان رسید. به گزارش ایسنا طوفان سهمگین و مرگبار سندی در آمریکا، ذوب شدن بی سابقه حجم زیادی از صفحه یخی عظیم گرینلند و شیوع قارچ مخرب و کشنده در میان انبوهی از درختان زبان گنجشک در انگلیس از جمله جنجال برانگیزترین پدیده‌های محیط زیستی سال ۲۰۱۲ بودند. به گفته فعالان محیط زیست و کارشناسان بین المللی حفاظت از طبیعت، مشکلات و بحران‌های اصلی محیط زیستی در جهان امروز باید هرچه زودتر مورد توجه قرار گرفته و اقدامات لازم برای مقابله با آنها صورت گیرد تا کودکان ما و نسل‌های آتی بتوانند وارث سیاره‌ای پایدار به لحاظ اکولوژیکی و آینده‌ای سازگار با محیط زیست باشند. با وجود فوریت و ضرورت رسیدگی به این امر مهم و اهمیت جدی مبارزه برای جلوگیری از تشدید بحران‌های زیست محیطی، هنوز اکثر دولت‌ها نفع خود و مصلحت سیاسی را بر رعایت حقوق محیط زیستی تمام موجودات زنده در سیاره زمین و اقدامات پیشگیرانه ضروری برای کنترل این بحران‌ها ترجیح می‌دهند. براساس این گزارش، پدیده‌ها و رویدادهای مختلف زیست محیطی در سالی گذشت، طیف گسترده‌ای از موضوعات شامل آلودگی‌های محیط‌ زیستی، برگزاری چندین اجلاس بین المللی مهم درباره تغییرات جوی و حفاظت از طبیعت و حیات وحش، اقدامات مهم برخی از کشورها با هدف حفاظت موثرتر از محیط زیست، انتشار گزارشات و اخباری از پدیده‌های منفی و ناخوشایند زیست محیطی و نیز اخبار تاسف بار مرتبط با انقراض گونه‌های کمیاب و ارزشمند و بالاخره کشف چندین گونه جدید جانوری و گیاهی را دربرمی‌گیرد. در این گزارش فهرستی از مهمترین پدیده‌ها و موضوعات بحث برانگیز زیست محیطی در سال ۲۰۱۲ میلادی ارائه شده که عبارتند از: آلودگی‌های زیست محیطی در سالی که گذشت؛ در سال ۲۰۱۲ میلادی سازمان صلح سبز، آلودگی‌های حاصل از لاشه یک کشتی ایتالیایی را شناسایی کرد. این سازمان هشدار داد که مواد شیمیایی حاصل از لاشه این کشتی تفریحی وارد آبهای دریای اطراف جزیره ایتالیایی و زیبای گیگلیو شده است. این در حالی است که وزارت محیط زیست ایتالیا ادعا کرد که حجم این آلودگی شیمیایی چندان قابل توجه و مهم نیست. صلح سبز که این بررسی تحقیقاتی را بین ۱۵ تا ۱۸ ماه فوریه سال ۲۰۱۲ در گیگلیو انجام داده همچنین اعلام کرد آثاری از وجود هیدروکربن در آب شرب حاصل از کارخانه شیرین کننده آب دریا در این جزیره مشاهده شده است. از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از کارشناسان محیط زیستی در آمریکا اعلام کرد که آثار مواد رادیواکتیو حاصل از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در جلبک‌های قهوه‌ای سواحل غربی امریکا مشاهده شده است. در همین رابطه شرکت برق توکیو نیز در گزارش سال ۲۰۱۲ خود اعلام کرد که نشتی حاصل از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به اقیانوس آرام سرازیر شده است. بر اساس این گزارش حدود ۱۲ تن آب حاوی مواد رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای از کار افتاده فوکوشیما به بیرون نشت کرده و به داخل اقیانوس آرام ریخته است. خبرگزاری فرانسه هم چنین در گزارش دیگری اعلام کرد که در سال ۲۰۱۲ میلادی مقامات روسیه از یک مورد نشتی نفت در منطقه قطب شمال این کشور خبر دادند که منطقه‌ای به وسعت تقریبا ۸۰۰۰ متر مربع را دربرگرفته است. این مورد نشتی نفت در حوزه نفتی Nenets رخ داد و موجب شد که نفت خام حدود ۳۷ ساعت متوالی بدون کنترل از یک چاه قدیمی فوران کند. همچنین از دیگر آلودگی محیط زیستی در سال ۲۰۱۲ میلادی می‌توان به ایجاد یک «چاله گرمایی» حاصل از آلودگی‌های هوایی اخیر در ایالت‌های شرقی آمریکا اشاره کرد که در بروز تغییرات جوی در این نواحی نقش داشته است. کارشناسان مطالعات جوی در دانشگاه هاروارد تشریح کردند که این «چاله گرمایی» مانند یک محفظه سرد عمل می‌کند که اثرات پدیده گرایش جهانی را به طور موقت مخفی می‌کند و سبب بروز تغییرات جوی مهم می‌شود. در نیجریه نیز مقامات محلی این کشور، یک کمپانی نفتی بزرگ ایتالیایی را به عدم واکنش سریع و به موقع نسبت به حادثه نشتی نفت از یکی از خط لوله‌های این کمپانی متهم کردند. نشتی نفت حاصل از این خط لوله، بخش وسیعی از رودخانه‌ها و مزارع این ناحیه را آلوده کرد. همچنین در این سال صیادان، ‌دانشمندان، فعالان و طرفداران حمایت از محیط زیست در گزارش جامعی هشدار دادند که دو سال پس از وقوع فاجعه بی‌سابقه نشتی نفت در آبهای ساحل خلیج امریکا مربوط به فعالیت‌های شرکت نفتی BP، پیامدهای مرگبار و آلوده کننده این فاجعه هنوز به پایان نرسیده و ممکن است تا مدت زمان بیشتری نیز ادامه پیدا کند. از جمله این پیامدهای خطرناک و مرگبار می‌توان به مرگ مرموز تعداد زیادی از دلفین‌ها اشاره کرد و یا صخره‌های مرجانی پوشیده از نفت که در اعماق آبهای این منطقه در حال تلف شدن و نابودی هستند. این صیادان و کارشناسان محیط زیستی در عین حال میگوها و خرچنگ‌های نابینایی را در این منطقه پیدا کردند که روی پوسته‌های آنها حفراتی دیده می‌شد. مهمترین اجلاس‌های بین المللی جوی و زیست محیطی در سال ۲۰۱۲ در سال گذشته مرحله بعدی مذاکرات جهانی تغییرات جوی با هدف بررسی اقدامات لازم برای مقابله با پدیده گرمایش زمین در بن برگزار شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این مذاکرات کشورهای فقیر و ثروتمند گردهم آمدند به این امید که برای دسترسی به اهداف کاهش گازهای گلخانه‌ای و در نتیجه متوقف ساختن روند گرم شدن سیاره زمین به نتایج موافقی دست پیدا کنند. اما بار دیگر این دور از مذاکرت جوی سازمان ملل نیز بدون نتیجه گیری مطلوب درباره نحوه تقسیم وظایف و مسوولیت‌های هر کشور برای مقابله با پدیده گرمایش جهانی، خاتمه یافت. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کارشناسان زیست محیطی معتقدند علت اصلی عدم موفقیت برای نتیجه گیری قطعی در این مذاکرات این است که دولت‌های جهان هنوز بر سر این مساله که کدام کشورها فقیر و کدام کشورها ثروتمند هستند، به توافق نرسیده‌اند. یکی دیگر از نشست‌های مهم بین المللی در سال ۲۰۱۲ میلادی اجلاس ریو+۲۰ بود که با هدف بحث و تبادل نظر در زمینه توسعه پایدار از تاریخ ۲۰ لغایت ۲۲ ژوئن در شهر ریو دوژانیرو در برزیل و با حضور بیش از ۳۰ نفر از سران کشورها، دولت‌ها و هزاران نفر از رهبران بخش‌های تجاری و جامعه مدنی برگزار شد. هر چند قرار بود در این اجلاس سران جهان به جستجوی راه کاری موثر برای کمک به سیاره زمین و نجات آن بپردازند اما این اجلاس بین المللی نیز با موجی از نارضایتی پایان یافت. کنفرانس سازمان ملل در عرصه توسعه پایدار در حالی به پایان رسید که مذاکره کنندگان و مقامات دولت‌های جهان‌ پس اتمام نشست‌ها، تلاش‌های خود را در جهت دستیابی به یک جمع بندی مفید و پیشرفتی موثر در مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار ناموفق دیدند. چ در سال ۲۰۱۲ هم‌چنین بزرگترین کنگره جهانی حفاظت از طبیعت در کره جنوبی برگزار شد و بیش از ۸۰۰۰ کارشناس و مقام رسمی از حدود ۱۷۰ کشور مختلف در جزیره «ججو» گردهم آمدند تا به تبادل نظر درباره برخی از مسائل و مشکلات محیط زیستی بپردازند. در این اجلاس اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت بر اجرای طرح «سرمایه گذاری در بخش امرار معاش» تاکید کرد. از موضوعات دیگر توافق شده در این کنگره بحث «تقویت طبیعت» و کمک گرفتن از آن برای ایجاد اکوسیستم‌های مقاوم‌تر و نیز مردم و جوامع و اقتصاد سالم‌تر بود. بعلاوه در این سال دور دیگری از مذاکرات جوی سازمان ملل در پایتخت قطر برگزار شد که مهمترین دستاورد این اجلاس، توافق بر سر تمدید پروتکل کیوتو بود. در اجلاس دوحه نزدیک به ۲۰۰ کشور حاضر در مسیر تلاش برای کنترل پدیده گرمایش جهانی بر سر تمدید پروتکل توکیو به توافق رسیدند. اقدامات مهم کشورهای مختلف در جهت حفاظت از محیط زیست از مهمترین اقدامات و تمهیدات در جهت حفاظت از طبیعت و حیات وحش در سال ۲۰۱۲ می‌توان به برنامه چین برای حفاظت از گونه کمیاب میمونهای طلایی، ایجاد پارک ملی جدید برای حفاظت از کمیاب ترین گربه وحشی جهان موسوم به «پلنگ آمور» در روسیه، ارائه پروژه گسترده استرالیا برای حفاظت از کوآلاها، اقدامات جدی برزیل برای سرکوب قاچاق سودآور حیوانات وحشی، تلاش فعالان صلح سبز برای ممانعت از فعالیت شرکت نفتی شل در قطب شمال، پیشنهاد IUCN برای ثبت چهار شگفتی طبیعی در فهرست میراث جهانی و بالاخره ارائه طرح عظیم استرالیا برای احداث بزرگترین شبکه پارک‌های حفاظت شده دریایی اشاره کرد. مهمترین گونه‌های در معرض انقراض در سالی که گذشت به گفته کارشناسان بین‌المللی حفاظت از حیات وحش، در سال ۲۰۱۲ میلادی ۹۷ گونه گونه‌ پرندگان دریایی، ۱۴ گونه از پرندگان بومی و کمیاب هند، نوعی پستاندار کمیاب آسیایی موسوم به «سائولا» شبیه به گاوهای وحشی که شاخ‌های صاف و بلند دارد، گاوهای دریایی با نام لاتین «دوگونگ»، ۶۶ گونه مرجان دریایی در آبهای آمریکا، دو گونه صخره مرجانی در «میکرونزیا» و جزایر «راجا آمپات»، گونه گیاهی «بتا پاتولا»، دو گونه پیتون برمه‌ای، میمون «کائوتا تی تی»، ماهی مرکب غول پیکر استرالیایی، قورباغه رنگارنگ «هولا»، دو گونه شاه کبرا، سفره ماهی پلنگی «ویپرای»، ایگوآنای دم خاردار «نولاسکو»، خفاش میوه قرمز و چندین گونه گیاهی نیز جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض در فهرست اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و نیز در فهرست گونه‌های در معرض خطر امریکا معرفی شدند. در میان این گزارشات، خبر انقراض نسل کرگدن‌های جاوان در ویتنام نیز منتشر شد. گونه‌های تازه کشف شده در سال ۲۰۱۲ میلادی به گفته کارشناسان حیات وحش، در یک سال گذشته گونه‌های جدید نظیر گونه شبه میگو در غار نیومکزیکو، گونه‌های جدیدی از دوزیستان در مالزی، گونه جدیدی از سخت پوستان در اسپانیا از نوع خرچنگ‌های «اسکوات»، گروه جدیدی از روباه‌های کمیاب کالیفرنیایی و نیز گونه بسیار کمیاب مارهای هندی در یک منطقه حفاظت شده کشف شدند
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 18 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

احسان محمدی: 1- ناخدا خورشید؟ همون که یه دست نداره؟! - نه! همون که یه دست داره! ( ناخدا خورشید- ناصر تقوایی) 2- معاون محترم آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفته بودند:«سازمان از تشکیل انجمن تخصصی خبرنگاران، روزنامه نگاران و ناشران زیست محیطی حمایت می‌کند». هنوز به تحلیل خبر مشغول بودیم که آیا این خط کشی است که عابران پیاده و سواره رسانه باید از آن عبور کنند یا چتری که سایه آرامش و امنیت بر سرمان خواهد گستراند؟ ساعاتی بعد خبر رسید: پایگاه خبری فضای سبز و محیط زیست ایران (سبز پرس) از دسترس خارج شد! اگرچه زحمت تحلیل یک خبر کم شد ولی در فضایی که محیط زیست کشورمان به شدت به تریبون و رسانه برای انعکاس موفقیت ها و نشان دادن کاستی ها به منظور چاره اندیشی نیاز دارد، خبر خوشایندی نبود، این اتفاق می تواند بخشی از خوانندگان وفادار و علاقمندان محیط زیست را تلخکام کند. فعالان محیط زیست که پذیرفته اند در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران به فعالیت بپردازند خود را از خطا مبرا نمی دانند و بی تردید در صورت تخطی از این مقررات آماده پرداخت هزینه های آن خواهند بود ولی این جسارت حرفه‌ای در کنار مدیران باگذشت و صبور باعث ارتقای اعتماد مخاطب به هردو می شود، متاع کمیابی که این روزها هم مسئولین و هم رسانه آرزو می کنند. فیلتر شدن این سایت، کامل شدن پازل دو هفته پر تلاطم و نه چندان خوشایند برای سایت های محیط زیستی بود. دو هفته ای که در آن ناخواسته باعث ایجاد کدورت هایی شد که البته بخشی از آن با مساعدت کسانی که دل با محیط زیست ایران داشتند حل شد و کمترین نتیجه آن تلاش ها این است که شما بجای صفحه پرمخاطب فیلترینگ، خواننده این متن در زیست بوم هستید! در حالی که هنوز اطلاعات مستند، دقیق و جامعی در خصوص علت فیلتر شدن سبزپرس در دست نیست، بیشتر از یک هفته است که کاربران برای ورود به صفحه اصلی سبزپرس با مشکل مواجه می شوند، امیدوار بودیم که این اتفاق ناشی از یک خطای فنی در بارگیری سایت باشد اما از قرار معلوم خوش بینی ما فراتر از اندازه بود. 3- معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته در خلال نشست کرسی آزاد اندیشی دانشجویی در دانشگاه محیط زیست که توام با پرسش های صریح و تند و تیز و نقادانه دانشجویان بود، کوشید از پاسخگویی به این پرسش دانشجویی که “برخورد با سایت های مستقل محیط زیست نظیر زیست بوم و سبزپرس از کجا نشات می گیرد؟” شانه خالی کند و آن را خارج از حیطه مسئولیت خود دانست. اما وقتی با سماجت پرسشگرانه گروهی از دانشجویان مواجه شد با اظهار تاسف از اتفاقاتی که افتاده از مخالفت صریح رئیس سازمان محیط زیست با برخوردهایی از این دست سخن گفت و عنوان کرد: «شخص آقای مهندس محمدی زاده با توجه به اینکه خود علایق و سوابق رسانه ای دارند به هیچ وجه مشتاق رخ دادن چنین اتفاقاتی نیست و اطمینان قلبی دارم که با این رویه مخالف است و در طول چند سالی که با ایشان از نزدیک کار میکنم هیچگاه ندیدم که دنبال برخورد با منتقدین محیط زیست باشد حتی وقتی عده‌ای جانب انصاف را نگه نداشته اند». اما چند سوال دانشجویان همچنان بی پاسخ باقی ماند: آقای دکتر! پس این برخوردها کار کیست؟ آیا سازمانی که شما معاونش هستید در جریان شکایت از سایت های زیست محیطی هست؟ نیست؟ انتظار دارید که باور کنیم شما بی خبرید؟ چرا سازمان به سکوتی کشدار و طولانی و بی واکنش دست زده است؟ استاد! شما دیگه چرا؟ 4- هیچ متر و معیار و ترازویی برای قیاس تاثیرگذاری « سایت های محیط زیستی» و « روابط عمومی های ادارات محیط زیست » در فرهنگ سازی محیط زیست وجود ندارد، هر کدام می توانند مدعی شوند که آنها عده بیشتری را به حفاظت از آب و خاک این سرزمین علاقمند کرده اند، مانع از شکار غیرقانونی و تخریب محیط زیست شده اند، باعث حساس شدن شاخک های اجتماعی در مقابل تخریب های محیط زیست شده اند و …. اما تفاوت اصلی میان این دو در « منابع ارتزاق» و برخورد شغلی با آن است، آنچه نگارنده می داند فعالان رسانه‌ای مستقل محیط زیست برای این کار حقوقی نمی گیرند، از پاداش و عیدی و ترفیع و سفرهای داخلی و خارجی و اضافه کار محرومند و این فعالیت نه چندان کم خطر را به حکم وظیفه اجتماعی و مشتاقانه انجام می دهند. شاید چند سال پیش وقتی زنده یاد یاسر انصاری پایگاه خبری فضای سبز و محیط زیست ایران (سبز پرس) را پایه ریزی کرد عمق شگرف و تاثیر بی بدیل این ابتکارش را یک آرزوی دست نیافتنی می پنداشت ولی امروز وقتی او دیگر روی این خاک قدم نمی گذارد و تن اش به بخشی از خاک سرزمینی که عمیقا” دوستش داشت تبدیل شده، رسانه اش در چهارگوشه ایران علاقمندانی به خود جذب کرده که شاید حتی نام یاسر را نیز نشنیده باشند. او و همه کسانی که در عرصه بی نام و نان محیط زیست فعال هستند محیط زیست کشورشان را دوست دارند و باورها و اعتقاداتشان – حتی اگر جای نقد داشته باشد یا خطایی در آن به ذهن متبادر شود- را شجاعانه کنار « نام» شان می نویسند. آیا اگر کسی سرسوزنی بیماردل باشد دست به چنین ریسکی می زند؟ چنین سخن گفتنی با نام و نشان و تابلو – نه در خفا و ناجوانمردانه- قابل ستایش است یا مستوجب سرزنش؟ آیا تحمل این دل نوشته های با نام و امضا از تهمت‌های بی نام یا با نام مستعار سایت‌های و بلاگ های بی هویت و بی شناسنامه و شبنامه‌ها سخت تر است؟ کم نیستند مدیرانی که این ناجوانمردی ها را تجربه کرده باشند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با نزدیک به سه دهه تجربه مدیریت و فرمانداری و استانداری قطعاً آستینی پرتجربه از این زخم ها و نیش ها دارد، به همین دلیل فعالان رسانه ای محیط زیست از ایشان انتظار دارند که در هنگامه دشواری هایی که برای علاقمندان به محیط زیست به وجود می آید مجموعه تحت فرمانش را به سمت و سویی هدایت کند که حتی تصور « چشم در مقابل چشم » شدن با رسانه ها از آن دور شود. 5- در جدال میان سبزپرس و هر آنکس که باعث فیلتر شدن آن شده است چه کسی برنده خواهد شد؟ اصولاً می توان به فاتح نهایی این ماجرا نام « برنده» داد؟ فارغ از اینکه چه کسی یا کسانی آغازگر این اتفاقات بوده اند بزرگترین خسارت را سازمان حفاظت محیط زیست دیده است، سازمانی که اتفاقاً در چند سال اخیر کوشیده بود تصویر روشنی از خود در برخورد با رسانه ها ارائه کند، بیش از هر زمان دیگری در رادیو و تلویزیون «محیط زیست» مطرح شد، رئیس سازمان پاسخگوی پرسش ها بود و از معدود مدیران سازمان – و چه بسا کشور- به شمار می رود که با شجاعت و صداقت خطا بودن آمار تعداد یوزپلنگ ها را که اتفاقاً نخستین بار خود بیان کرده بود پذیرفت و به کارشناسان و مدیرانش اعتماد کرد و البته تاوان آن را با نقدهای ریز و درشت داد ولی ثابت کرد عذرخواهی میتواند عزت و اعتماد بیافریند. اما حالا بعد از یک دوره فترت خبری و رسانه ای، سازمان محیط زیست به درست یا به غلط، به سهو یا عمد، بر اساس شنیده ها و گفته ها و بر مبانی اسناد و یا اوهام و واکنش های توام با بروز احساسات کاربران در دنیای مجازی روبروی فعالان رسانه ای و سایت های زیست محیطی تعریف می شود. چه کسی باعث رخ دادن این اتفاق و خسران و خسارت شده است؟ چرا اشتیاقی برای پایان دادن به آن وجود ندارد؟ این حق طبیعی سازمان محیط زیست است که اگر از نوشته های یک سایت یا روزنامه و رسانه دچار خسران شده به روشن شدن فضا و تنویر افکار عمومی بپردازد، صریح و قانونی و در منظر و مرئی همه! مگر نه اینکه شایعه وقتی ایجاد می شود که نتوانیم یا نخواهیم اخبار واقعی را به ذهن های متقاضی برسانیم؟ انفعال در قبال رخدادها زمینه ساز شایعاتی می شود که سخت خسارت بار و جبران ناپذیرند. 6- تفاوت نگاه، سلیقه و قلم زیست بوم و سبزپرس را نشانه احترام به مخاطب در یک جامعه پویا می دانیم و بر این باوریم که رقابت سازنده موجب جلب توجه سلایق مختلف به محیط زیست خواهد شد ولی این تمایز دیدگاه و رقابت نمی تواند وجه اشتراک مان در «عشق به محیط زیست ایران» را خدشه دار کند. سایت خبری تحلیلی زیست بوم به عنوان یک رسانه مستقل محیط زیستی امیدوار است که با درایت، تعامل و تحمل مدیران سازمان حفاظت محیط زیست زمینه بازگشت مجدد سبز پرس به عرصه مجازی میسر گردد تا با کمک هم فضا را برای نقد، تحرک، پویایی و گستراندن اندیشه های ناب فراخ تر کنیم. پرنده ای به بیکرانی آسمان نگاه می کرد و بال نداشت! به همین قلم می توانید بخوانید: درد پرسش های گزنده … سلام و شاید خداحافظ؟ سازمان محیط زیست و اورانیوم؟! چرا موفقیت های بین المللی محیط زیست ایران را جشن نمی گیریم؟ دروغی به اسم فلامینگوهای دریاچه ارومیه سفر به سبک ایرانی خون محیط بان بر سفره افطار پورشه پانامرا و دریاچه ارومیه برای همسران محیط بانان ایران زمین محیط بان ها از شعار خسته اند
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

یک متخصص بهداشت محیط گفت: متأسفانه موش‌های پایتخت چاق و چله شده‌اند به طوری که حتی گربه ها هم از آنها می ترسند. گربه های پایتخت از موش ها می ترسند! به گزارش زیست بوم احمد عامری در گفت وگو با تسنیم ، در خصوص موش‌های موجود در خیابان‌های پایتخت اظهار داشت: موش‌ها مانند آدم‌ها هستند که نیاز به مسکن، آب، غذا و هوا دارند که همه این ۴ گزینه را می توانند در زباله‌ها به دست آورند. وی با بیان اینکه زباله‌ها به نوعی زایشگاه آنها نیز محسوب می‌شود گفت: جوی‌های فاضلاب و محل زباله‌ها مکان خوبی برای رشد و نمو این موجودات محسوب می‌شود. عامری با بیان اینکه مبارزه مکانیکی و شیمیایی با موشها فقط مُسکن محسوب می‌شود و راه حل نهایی نیست گفت: باید جایگاه زندگی موش‌‌ها یعنی فاضلاب‌ها و زباله‌ها را به نوعی اصلاح کرد به طوری که جمع‌آوری، حمل و نقل و دفن زباله‌ها صحیح انجام شود. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: تحقیقات نشان داده است اگر به طور ناگهانی تمام موشها را از بین ببریم آنها نیز یکدفعه تولید مثل می‌کنند و تعدادشان در مدت کوتاهی به میزان اولیه برمی‌گردد. لذا با روش‌های موجود می‌توان تا یک مدت کوتاه جمعیت آنها را پائین آورد اما راه اصلی این نیست. این متخصص بهداشت یادآور شد: نکته دیگر این است که ما گربه‌ها را بدعادت کرده‌ایم و به آنها گوشت و مقدار زیادی مواد غذایی می‌دهیم که این موضوع اشتباه است و با این وجود گربه‌ها دیگر به دنبال موش نمی‌روند چرا که شکار کردن سخت است. وی ادامه داد: همچنین اگر موش‌ها طعمه گربه‌ها شوند وضعیت موجود اصلاح خواهد شد اما ما انسانها سیکل طبیعت را دگرگون کرده‌ایم. برخی موش‌های پایتخت به قدری چاق و چله شده‌اند که گربه‌ها از آنها می‌ترسند. عامری گفت: بر اساس مطالعات جانورشناسی، اگر دندان‌های موش‌ها به هم نخورد ظرف چند سال ۱۶ متر می‌شود.http://zistboom.com/10348/
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ببر روسي روزگار خوش ببرها در همه آسيا، به جز ايران! ايرن- با وجود انقراض نسل ببر مازندران، جديدترين تصاوير ويدئويي تاييد مي‌کنند که جمعيت ببرها در سرتاسر قاره آسيا بويژه در مناطق جنوب غربي هند رو به افزايش است. «انجمن حفاظت از حيات وحش» (WCS) در گزارش جديدي اعلام کرد: تعداد ببرها بويژه در نواحي جنوب غرب هند در حال رشد است و در اين منطقه ببرهاي جوان به دليل فشار ناشي از رشد جمعيت همنوعان خود در حال ترک مناطق حفاظت شده طبيعي هستند. به گزارش ايسنا و به نقل از سايت اينترنتي اوور ايميزينگ پلانت، انجمن حفاظت از حيات وحش، عوامل افزايش جمعيت گروه‌هاي مختلف ببرها در اين قاره را اجراي بهتر و کارآمدتر قوانين حمايت از حيات وحش و حفاظت موثرتر از زيستگاه‌هاي بيشتر اين گربه‌سانان باشکوه و ارزشمند برشمرده است. اين سازمان هم‌چنين در گزارش جديد خود تاکيد کرد: از جمله اقدامات حفاظتي موثر و جدي در جهت حمايت از اين پستانداران، ايجاد يک شبکه گسترده و فعال براي مقابله با قاچاق حيوانات در سال گذشته در تايلند بوده که سردسته‌هاي چندين باند شکارغيرقانوني حيوانات وحشي را دستگير کرده و طبق صلاحديد مقامات دولتي اين افراد حداقل به پنج سال حبس محکوم شده‌اند. اين حکم، شديدترين مجازاتي است که تاکنون براي قاچاقچيان حيوانات وحشي در اين کشور تعيين شده است. علاوه بر اين در پارک‌هاي ملي هند نيز جمعيت اين گربه‌سانان رشد چشمگيري داشته به طوري که طي دهه گذشته، تصاوير مربوط به بيش از 600 قلاده ببر در فيلم‌هاي ويدئويي تهيه شده از اين منطقه مشاهده شده است. بر اساس اين گزارش، فعالان محيط زيست هم‌چنين براي ايجاد تعداد بيشتري از نواحي حفاظت شده طبيعي براي ببرها با مقامات دولتي روسيه همکاري کرده‌اند. بعلاوه رشد جمعيت اين پستانداران اخيرا در نواحي کوهستاني چين نيز مشاهده شده است. انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 11 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سونامي طبيعت در سالي که گذشت؛ مهمترين رويدادها و اکتشافات زيست‌محيطي در سال 2012 ايرن- سال 2012 ميلادي نيز همانند سالهاي قبل با مجموعه‌اي از رويدادها، برنامه‌ها، مشکلات و اکتشافات زيست محيطي به پايان رسيد. گسترش توفان هاي حاره اي شايد مهمترين اخباري بود که در اين سال توجه مردم جهان را به طبيعت جلب کرد. به گزارش ايسنا، طوفان سهمگين و مرگبار سندي در آمريکا، ذوب شدن بي سابقه حجم زيادي از صفحه يخي عظيم گرينلند و شيوع قارچ مخرب و کشنده در ميان انبوهي از درختان زبان گنجشک در انگليس از جمله جنجال برانگيزترين پديده‌هاي محيط زيستي سال 2012 بودند. به گفته فعالان محيط زيست و کارشناسان بين المللي حفاظت از طبيعت، مشکلات و بحران‌هاي اصلي محيط زيستي در جهان امروز بايد هرچه زودتر مورد توجه قرار گرفته و اقدامات لازم براي مقابله با آنها صورت گيرد تا کودکان ما و نسل‌هاي آتي بتوانند وارث سياره‌اي پايدار به لحاظ اکولوژيکي و آينده‌اي سازگار با محيط زيست باشند. با وجود فوريت و ضرورت رسيدگي به اين امر مهم و اهميت جدي مبارزه براي جلوگيري از تشديد بحران‌هاي زيست محيطي، هنوز اکثر دولت‌ها نفع خود و مصلحت سياسي را بر رعايت حقوق محيط زيستي تمام موجودات زنده در سياره زمين و اقدامات پيشگيرانه ضروري براي کنترل اين بحران‌ها ترجيح مي‌دهند. براساس اين گزارش، پديده‌ها و رويدادهاي مختلف زيست محيطي در سالي گذشت، طيف گسترده‌اي از موضوعات شامل آلودگي‌هاي محيط‌ زيستي، برگزاري چندين اجلاس بين المللي مهم درباره تغييرات جوي و حفاظت از طبيعت و حيات وحش، اقدامات مهم برخي از کشورها با هدف حفاظت موثرتر از محيط زيست، انتشار گزارشات و اخباري از پديده‌هاي منفي و ناخوشايند زيست محيطي و نيز اخبار تاسف بار مرتبط با انقراض گونه‌هاي کمياب و ارزشمند و بالاخره کشف چندين گونه جديد جانوري و گياهي را دربرمي‌گيرد. در اين گزارش فهرستي از مهمترين پديده‌ها و موضوعات بحث برانگيز زيست محيطي در سال 2012 ميلادي ارائه شده که عبارتند از: آلودگي‌هاي زيست محيطي در سالي که گذشت؛ در سال 2012 ميلادي سازمان صلح سبز، آلودگي‌هاي حاصل از لاشه يک کشتي ايتاليايي را شناسايي کرد. اين سازمان هشدار داد که مواد شيميايي حاصل از لاشه اين کشتي تفريحي وارد آبهاي درياي اطراف جزيره ايتاليايي و زيباي گيگليو شده است. اين در حالي است که وزارت محيط زيست ايتاليا ادعا کرد که حجم اين آلودگي شيميايي چندان قابل توجه و مهم نيست. صلح سبز که اين بررسي تحقيقاتي را بين 15 تا 18 ماه فوريه سال 2012 در گيگليو انجام داده همچنين اعلام کرد آثاري از وجود هيدروکربن در آب شرب حاصل از کارخانه شيرين کننده آب دريا در اين جزيره مشاهده شده است. از سوي ديگر خبرگزاري فرانسه به نقل از کارشناسان محيط زيستي در آمريکا اعلام کرد که آثار مواد راديواکتيو حاصل از نيروگاه هسته‌اي فوکوشيما در جلبک‌هاي قهوه‌اي سواحل غربي امريکا مشاهده شده است. در همين رابطه شرکت برق توکيو نيز در گزارش سال 2012 خود اعلام کرد که نشتي حاصل از نيروگاه هسته‌اي فوکوشيما به اقيانوس آرام سرازير شده است. بر اساس اين گزارش حدود 12 تن آب حاوي مواد راديواکتيو از نيروگاه هسته‌اي از کار افتاده فوکوشيما به بيرون نشت کرده و به داخل اقيانوس آرام ريخته است. خبرگزاري فرانسه هم چنين در گزارش ديگري اعلام کرد که در سال 2012 ميلادي مقامات روسيه از يک مورد نشتي نفت در منطقه قطب شمال اين کشور خبر دادند که منطقه‌اي به وسعت تقريبا 8000 متر مربع را دربرگرفته است. اين مورد نشتي نفت در حوزه نفتي Nenets رخ داد و موجب شد که نفت خام حدود 37 ساعت متوالي بدون کنترل از يک چاه قديمي فوران کند. همچنين از ديگر آلودگي محيط زيستي در سال 2012 ميلادي مي‌توان به ايجاد يک «چاله گرمايي» حاصل از آلودگي‌هاي هوايي اخير در ايالت‌هاي شرقي آمريکا اشاره کرد که در بروز تغييرات جوي در اين نواحي نقش داشته است. کارشناسان مطالعات جوي در دانشگاه هاروارد تشريح کردند که اين «چاله گرمايي» مانند يک محفظه سرد عمل مي‌کند که اثرات پديده گرايش جهاني را به طور موقت مخفي مي‌کند و سبب بروز تغييرات جوي مهم مي‌شود. در نيجريه نيز مقامات محلي اين کشور، يک کمپاني نفتي بزرگ ايتاليايي را به عدم واکنش سريع و به موقع نسبت به حادثه نشتي نفت از يکي از خط لوله‌هاي اين کمپاني متهم کردند. نشتي نفت حاصل از اين خط لوله، بخش وسيعي از رودخانه‌ها و مزارع اين ناحيه را آلوده کرد. همچنين در اين سال صيادان، ‌دانشمندان، فعالان و طرفداران حمايت از محيط زيست در گزارش جامعي هشدار دادند که دو سال پس از وقوع فاجعه بي‌سابقه نشتي نفت در آبهاي ساحل خليج امريکا مربوط به فعاليت‌هاي شرکت نفتي BP، پيامدهاي مرگبار و آلوده کننده اين فاجعه هنوز به پايان نرسيده و ممکن است تا مدت زمان بيشتري نيز ادامه پيدا کند. از جمله اين پيامدهاي خطرناک و مرگبار مي‌توان به مرگ مرموز تعداد زيادي از دلفين‌ها اشاره کرد و يا صخره‌هاي مرجاني پوشيده از نفت که در اعماق آبهاي اين منطقه در حال تلف شدن و نابودي هستند. اين صيادان و کارشناسان محيط زيستي در عين حال ميگوها و خرچنگ‌هاي نابينايي را در اين منطقه پيدا کردند که روي پوسته‌هاي آنها حفراتي ديده مي‌شد. مهمترين اجلاس‌هاي بين المللي جوي و زيست محيطي در سال 2012 در سال گذشته مرحله بعدي مذاکرات جهاني تغييرات جوي با هدف بررسي اقدامات لازم براي مقابله با پديده گرمايش زمين در بن برگزار شد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، در اين مذاکرات کشورهاي فقير و ثروتمند گردهم آمدند به اين اميد که براي دسترسي به اهداف کاهش گازهاي گلخانه‌اي و در نتيجه متوقف ساختن روند گرم شدن سياره زمين به نتايج موافقي دست پيدا کنند. اما بار ديگر اين دور از مذاکرت جوي سازمان ملل نيز بدون نتيجه گيري مطلوب درباره نحوه تقسيم وظايف و مسووليت‌هاي هر کشور براي مقابله با پديده گرمايش جهاني، خاتمه يافت. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، کارشناسان زيست محيطي معتقدند علت اصلي عدم موفقيت براي نتيجه گيري قطعي در اين مذاکرات اين است که دولت‌هاي جهان هنوز بر سر اين مساله که کدام کشورها فقير و کدام کشورها ثروتمند هستند، به توافق نرسيده‌اند. يکي ديگر از نشست‌هاي مهم بين المللي در سال 2012 ميلادي اجلاس ريو+20 بود که با هدف بحث و تبادل نظر در زمينه توسعه پايدار از تاريخ 20 لغايت 22 ژوئن در شهر ريو دوژانيرو در برزيل و با حضور بيش از 30 نفر از سران کشورها، دولت‌ها و هزاران نفر از رهبران بخش‌هاي تجاري و جامعه مدني برگزار شد. هر چند قرار بود در اين اجلاس سران جهان به جستجوي راه کاري موثر براي کمک به سياره زمين و نجات آن بپردازند اما اين اجلاس بين المللي نيز با موجي از نارضايتي پايان يافت. کنفرانس سازمان ملل در عرصه توسعه پايدار در حالي به پايان رسيد که مذاکره کنندگان و مقامات دولت‌هاي جهان‌ پس اتمام نشست‌ها، تلاش‌هاي خود را در جهت دستيابي به يک جمع بندي مفيد و پيشرفتي موثر در مسير تحقق اهداف توسعه پايدار ناموفق ديدند. چ در سال 2012 هم‌چنين بزرگترين کنگره جهاني حفاظت از طبيعت در کره جنوبي برگزار شد و بيش از 8000 کارشناس و مقام رسمي از حدود 170 کشور مختلف در جزيره «ججو» گردهم آمدند تا به تبادل نظر درباره برخي از مسائل و مشکلات محيط زيستي بپردازند. در اين اجلاس اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت بر اجراي طرح «سرمايه گذاري در بخش امرار معاش» تاکيد کرد. از موضوعات ديگر توافق شده در اين کنگره بحث «تقويت طبيعت» و کمک گرفتن از آن براي ايجاد اکوسيستم‌هاي مقاوم‌تر و نيز مردم و جوامع و اقتصاد سالم‌تر بود. بعلاوه در اين سال دور ديگري از مذاکرات جوي سازمان ملل در پايتخت قطر برگزار شد که مهمترين دستاورد اين اجلاس، توافق بر سر تمديد پروتکل کيوتو بود. در اجلاس دوحه نزديک به 200 کشور حاضر در مسير تلاش براي کنترل پديده گرمايش جهاني بر سر تمديد پروتکل توکيو به توافق رسيدند. اقدامات مهم کشورهاي مختلف در جهت حفاظت از محيط زيست از مهمترين اقدامات و تمهيدات در جهت حفاظت از طبيعت و حيات وحش در سال 2012 مي‌توان به برنامه چين براي حفاظت از گونه کمياب ميمونهاي طلايي، ايجاد پارک ملي جديد براي حفاظت از کمياب ترين گربه وحشي جهان موسوم به «پلنگ آمور» در روسيه، ارائه پروژه گسترده استراليا براي حفاظت از کوآلاها، اقدامات جدي برزيل براي سرکوب قاچاق سودآور حيوانات وحشي، تلاش فعالان صلح سبز براي ممانعت از فعاليت شرکت نفتي شل در قطب شمال، پيشنهاد IUCN براي ثبت چهار شگفتي طبيعي در فهرست ميراث جهاني و بالاخره ارائه طرح عظيم استراليا براي احداث بزرگترين شبکه پارک‌هاي حفاظت شده دريايي اشاره کرد. مهمترين گونه‌هاي در معرض انقراض در سالي که گذشت به گفته کارشناسان بين‌المللي حفاظت از حيات وحش، در سال 2012 ميلادي 97 گونه گونه‌ پرندگان دريايي، 14 گونه از پرندگان بومي و کمياب هند، نوعي پستاندار کمياب آسيايي موسوم به «سائولا» شبيه به گاوهاي وحشي که شاخ‌هاي صاف و بلند دارد، گاوهاي دريايي با نام لاتين «دوگونگ»، 66 گونه مرجان دريايي در آبهاي آمريکا، دو گونه صخره مرجاني در «ميکرونزيا» و جزاير «راجا آمپات»، گونه گياهي «بتا پاتولا»، دو گونه پيتون برمه‌اي، ميمون «کائوتا تي تي»، ماهي مرکب غول پيکر استراليايي، قورباغه رنگارنگ «هولا»، دو گونه شاه کبرا، سفره ماهي پلنگي «ويپراي»، ايگوآناي دم خاردار «نولاسکو»، خفاش ميوه قرمز و چندين گونه گياهي نيز جزو گونه‌هاي در معرض خطر انقراض در فهرست اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت و نيز در فهرست گونه‌هاي در معرض خطر امريکا معرفي شدند. در ميان اين گزارشات، خبر انقراض نسل کرگدن‌هاي جاوان در ويتنام نيز منتشر شد. گونه‌هاي تازه کشف شده در سال 2012 ميلادي به گفته کارشناسان حيات وحش، در يک سال گذشته گونه‌هاي جديد نظير گونه شبه ميگو در غار نيومکزيکو، گونه‌هاي جديدي از دوزيستان در مالزي، گونه جديدي از سخت پوستان در اسپانيا از نوع خرچنگ‌هاي «اسکوات»، گروه جديدي از روباه‌هاي کمياب کاليفرنيايي و نيز گونه بسيار کمياب مارهاي هندي در يک منطقه حفاظت شده کشف شدند. انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 11 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بارش باران در زیستگاه های یوزپلنگ و امید به احیای جمعیت سم داران این مناطق ۸ دی ۱۳۹۱ دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: بسیاری از زیستگاه های یوزپلنگ در سالهای اخیر خشکسالی های پی در پی را تجربه کرده اند، ولی خوشبختانه پاییز سال جاری از لحاظ بارندگی بسیاری از مناطق در شرایط مطلوب تری به سر می برند، بطوریکه طی سه ماه پاییز حداقل سه بارندگی در برخی زیستگاه ها رخ داد. با این حال، چنین موهبتی برنامه های منظم دوربین گذاری را که درحال حاضر انجمن یورپلنگ ایرانی در زیستگاه های یوزپلنگ در دست اجرا دارد، با دشواری جدی روبرو ساخته است. طی پاییز سال ۱۳۹۱، حداقل ۱۲ دستگاه از دوربین های تله ای انجمن یوزپلنگ ایرانی که با سختی زیاد و به رغم شرایط تحریم برای برآورد جمعیت یوزپلنگ ها وارد کشور نموده بود، به دلیل بروز سیل از بین رفتند و اکثرا قابل تعمیر نیستند که هزینه مالی هنگفتی را به برنامه پایش ملی جمعیت یوزپلنگ در کشور وارد نموده است. با اینکه هنگام نصب دوربین های تله ای از تجربیات ارزشمند محیط بانان که حاصل سالها حضور در هر منطقه است استفاده شده و موارد ایمنی رعایت می شوند، با این حال باران های غیر منتظره و به گفته محیط بانان بی سابقه پاییز امسال باعث غافلگیری شده و متأسفانه منجر به خرابی و حتی گم شدن دوربین های تله ای گردید. با این حال، امید است که این بارندگی ها همچنان به خوبی ادامه یافته و باعث احیای جمعیت سمداران به عنوان طعمه های یوزپلنگ در کشور شود. تصویر فوق: یوزپلنگ آسیایی نر در پناهگاه حیات وحش نای بندان آذر ۱۳۹۱ منبع: انجمن یوزپلنگ ایرانی
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 9 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

حيات وحش 2 مدير کل محيط زيست استان ايلام گفت: متاسفانه به دليل تخريب زيستگاه، شکار بي رويه وعدم توجه به اهميت گونه هاي جانوري هم اينک حيات وحش ايلام تکامل يافته نيست و چرخه غذايي وحوش در بسياري فضاهاي طبيعي، تعادلي نشان نمي دهد. غلامحسين کاظمي در گفت‌وگو با خبرنگار محيط زيست ايسنا، اظهار کرد: در برخي نقاط شاهد افزايش جمعيت گونه هايي از وحوش مانند "گراز" که در مواردي زيانبار نشان مي دهد، هستيم. وي حفظ گونه ها و تکاثر آنها از جمله پستانداران در ايجاد تعادل چرخه غذايي بسيار حائز اهميت دانست و در عين حال گفت: نمودار حيات وحش ايلام نشان مي‌دهد که چرخه غذايي آن‌ در برخي نقاط از طبيعت استان با خلا همراه است که علت آن برداشت غير صحيح از حيات وحش است . مديرکل محيط زيست استان ايلام درباره امکان تبديل گونه اهلي "بز" به وحشي در حيات طبيعي استان ايلام نيز گفت: داده هاي آماري ما نشان مي دهد که اين امکان در برخي زيستگاه‌هاي ايران رخ داده اما در حيات وحش ايلام، رخداد نادري است. کاظمي درباره امکان زندگي قوچ عراق در حيات وحش ايلام نيز گفت: از آنجا که در حيات وحش و عناصر تشکيل دهنده آن، مرزبندي وجود ندارد اين امکان وجود دارد. وي با بيان اينکه در تعيين رده‌بندي گونه هايي از قوچ و ميش خلا وجود دارد، گفت: "قوچ عراق" ممکن است در حيات وحش "ايوان، چوار، مهران يا ..." در برخي فصول سال زيست کند که اين شرايط در تکميل چرخه اين نوع پستاندار در ايلام حائز اهميت است . انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 9 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دستگیری شکارچیان خرگوش در میاندوآب ۹ دی ۱۳۹۱ http://www.iew.ir/1391/10/09/5714 دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، مامورین یگان حفاظت شهرستان میاندوآب در حین گشت و کنترل در مناطق کوهستانی باداملو و آجرلوی شرقی در حوزه استحفاظی شهرستان میاندوآب موفق به دستگیری دو نفر متخلف شکار که با بیتوته در محل تخلف، شب هنگام با استفاده از نورافکن و اسلحه شکاری اقدام به شکار نموده بودند و کشف و ضبط تعدادی لاشه خرگوش، سه قبضه اسلحه شکاری و سایر ادوات شکار شدند. متخلفین پس از تنظیم صورتجلسه و تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی گردیدند. مناطق کوهستانی آجرلو با کوههای سر به فلک کشیده، چشم انداز طبیعی منطقه، چشمه های متعدد، رودخانه آجرلو در مسیر جاده، منطقه باداملو، رودخانه قوری چای و سایر پتانسیل های با ارزش و طبیعت بکر یکی از زیستگاه های مهم انواع پرندگان و حیوانات در منطقه می باشد.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 9 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جدیدترین تصویر ثبت شده از یوزپلنگ آسیایی در یزد / بی نتیجه ماندن تلاشها جهت ارتقا منطقه شکار ممنوع آریز بافق به یکی از مناطق چهارگانه ۶ دی ۱۳۹۱ دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد: با توجه به توپوگرافی منطقه و همچنین وجود جمعیت مناسب از طعمه های یوز شامل کل و بز، قوچ و میش، جبیر و خرگوش، منطقه شکار ممنوع آریز بافق یکی از زیستگاه های مناسب و مستعد برای زیست این گونه می باشد به طوری که بیشترین مشاهده یوز در سال جاری در این منطقه به ثبت رسیده است. جدید ترین تصویر ثبت شده از یوزپلنگ آسیایی توسط دوربین های تله ای در منطقه شکار ممنوع آریز همچنین با توجه به قرار گرفتن این منطقه مابین منطقه حفاظت شده کوه بافق و پناهگاه حیات وحش دره انجیر که هردو از زیستگاه های اصلی یوزپلنگ آسیایی به شمار میروند، منطقه شکار ممنوع آریز بافق نقش بسیار مهمی بعنوان کریدور مهاجرتی یوزپلنگ مابین مناطق مذکور ایفا میکند. از مهمترین مشکلات و تعارضات منطقه آریز روند توسعه اکتشاف و بهره برداری از معادن می باشد و تلاش ها و پیگیری های این اداره کل جهت ارتقاء آن به یکی از مناطق چهارگانه محیط زیست بدلیل وجود همین ذخایر معدنی تاکنون بی نتیجه مانده است. نقشه ماهواره ای منطقه شکار ممنوع آریز: http://www.iew.ir/1391/10/06/5680
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 9 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مديرکل حفاظت محيط زيست هرمزگان از پيدا شدن لاشه يک قطعه دلفين در ساحل بندرعباس خبر داد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خليج فارس، مجيد وفادار با اعلام خبر پيداشدن لاشه يک قطعه دلفين در ساحل بندرعباس افزود: روز يکشنبه(سوم ديماه سال جاري) لاشه يک قطعه دلفين در سواحل پارک غدير بندرعباس مشاهده شد که پس از بررسي وضعيت ظاهري حيوان مشخص شد علت مرگ برخورد با جسم سنگين از ناحيه پشت است. مديرکل حفاظت محيط زيست هرمزگان اظهار کرد: با توجه به وضعيت ظاهري لاشه، مشخص شد که بيش از يک هفته از مرگ جانور گذشته و بدن جانور با توجه به وجود پديده مد کامل، در روزهاي اخير توسط امواج به ساحل آورده شده است. وي با اشاره به اينکه اين لاشه پيداشده از نوع دلفين بيني‌بطري است، خاطرنشان کرد: اين گونه دلفين در اقيانوس هند، آرام بيشتر مشاهده شده وبا نام علمي Tursiops aduncus شناخته مي‌شود که پس از نمونه‌برداري جهت تکميل اطلاعات ژني، لاشه دلفين دفن شد. وفادار با اشاره به مشخصات ظاهري اين دلفين اضافه کرد: طول بدن دلفين مذکور 245 سانتي متر، طول باله سينه‌اي36 سانتي متر، طول پوزه 41 سانتي متر و وزن تقريبي200 کيلوگرم محاسبه شده و اندازه‌گيري طول باله دمي نيز به علت فساد امکان‌پذير نبوده است مديرکل حفاظت محيط زيست استان هرمزگان همچنين با بيان اينکه اين گونه از دلفين‌ها در آب‌هاي استان و اطراف جزاير به ويژه قشم، هنگام و لارک ديده مي‌شوند، بيان کرد: اين دلفين معمولاً داراي بدني ستبر، قوي و طول باله پشتي بلند و هلالي شکل است که شکم اين گونه دلفين سفيد تا خاکستري روشن، پهلوها و پشت جانور خاکستري پررنگ است. اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: تمامي گونه‌هاي پستانداران دريايي موجود در خليج‌فارس اعم از نهنگ‌ها و دلفين‌ها گونه‌هاي تحت حمايت محسوب شده و به عنوان گونه‌هاي در معرض خطر انقراض جهاني معرفي شده که به منظور ادامه حيات به طور جدي نيازمند کمک هستند. انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 9 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

از منزل يک شکارچي غيرمجاز در مشهد کشف 80 قطعه پرنده وحشي ايرن:فرمانده يگان حفاظت محيط زيست خراسان رضوي از کشف لاشه 50 قطعه گنجشک خانگي در مشهد خبر داد. به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، منطقه خراسان و به نقل از روابط عمومي حفاظت محيط زيست خراسان رضوي، محمد اسدي‌پور با اعلام اين خبر گفت: در پي دريافت يک فقره گزارش مردمي، مبني برشکار و زنده‌گيري پرنده وحشي تحت حمايت سازمان محيط زيست دريک منزل مسکوني در مشهد، مامورين يگان حفاظت محيط زيست استان عازم محل مورد نظر شدند. وي افزود: از منزل اين شکارچي غير مجاز لاشه 50 قطعه گنجشک خانگي و چکاوک تلف شده، 9 رشته تور زنده‌گيري و نيز 10 عدد ميله پرنده‏گيري کشف و ضبط شد. اسدي‏پور همچنين از کشف 17 قطعه چکاوک معمولي و 13 قطعه انواع سهره وحشي نيز از اين متخلف ياد کرد و افزود پرندگاني که زنده‏‎گيري شده بودند در عرصه‏هاي طبيعي پارک پرديس مشهد رها سازي شدند. فرمانده يگان حفاظت محيط زيست اظهار کرد:‌ طبق بند الف ماده 10 قانون شکار و صيد هرکس مرتکب شکار و صيد جانوران وحشي عادي بدون پروانه شود به جزاي نقدي از 100 هزار تا يک ميليون ريال و يا حبس از يک تا 6 ماه محکوم مي‎شود. وي ميزان ضرر و زيان وارده به محيط زيست را 6 ميليون ريال عنوان کرد و افزود: جهت سير مراحل قانوني اين متخلف به مراجع ذي‌صلاح قضايي تحويل شد. // www.iren.ir //
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 9 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

معرفی موزه تنوع زیستی 1390/01/13 :: نویسنده : شهرام صمدی خادم پردیسان (بوستان جنگلی شهرک غرب) یکی از بوستان های بزرگ و مشهور شهر تهران است.این بوستان که در شمال باختری تهران واقع است، از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از سمت خاور به بزرگراه شیخ فضل الله نوری، از سمت باختر به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم محدود می‌شود. بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی-جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم می‌‌کند که پیوند آنها به وسیله دو پل برقرار شده است.از امکانات این بوستان می‌‌توان به موزه تنوع زیستی، موزه آب و باغ وحش اشاره کرد. ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در قسمت جنوبی این بوستان قرار دارد. به علت وجود چندین بزرگراه در اطراف پارک جنگلی پردیسان، استقبال زیادی برای استفاده از این پارک پدید آمده و بیشتر روزهای هفته و به ویژه روزهای تعطیل مردم برای استفاده از این پارک رهسپار شمال غرب تهران می شوند. نزدیکی این بوستان به میدان صنعت (میدان شهرک غرب) نیز عاملی دیگر برای افزایش استقبال از این مکان گردشگری است. موزه تنوع زیستی به منظور نمایشگاه تخصصی گونه های گیاهی و جانوری جهان طراحی افتتاح گردیده است. این موزه در پارك طبیعت پردیسان و در فضایی با مساحت داخلی 1800 متر مربع در شمال غربی شهران واقع شده است كه و در 26 فروردین ماه سال 1383 توسط ریاست محترم جمهوری افتتاح گردید. موزه با تاكید بر اهمیت و ارزش تنوع زیستی و در راستای وظایف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد شده است و هدف مدیریت موزه همواره این بوده است که با استفاده از کادر کارشناسان خود نقش موثری در تحقیقات، اطلاع رسانی و آموزش برای گروه های مختلف سنی و علاقه مندان به محیط زیست ایفا نماید. در موزه تنوع زیستی تقسیم بندی بر اساس سیستم قاره ای بوده است و نمونه های مختلف در غرفه های مختلف عرضه شده اند. که از آن جمله : 1- نمونه های منقرض شده مثل : شیر و ببر ایرانی 2- نمونه های کمیاب مانند : کبک دری - هوبره - سیاه خروس – قرقاول 3- زیستگاه های ایران 4- آسیا مانند : ببر بنگال - پلنگ - خرس تنبل - آیبکس – چینکارا 5- اروپا شامل : شاموآ - اردک سرسبز - گورکن - موفلون – کراز 6- آفریقا مانند : سیوت - جنت - شترمرغ - پلنگ - اوریکس سفید - بزمجه - قوچ بربری 7- امریکا مثل : بز راکی - اکراس سرخ - ولورین – جاگوار 8- اقیانوسیه مانند : امو - کانگرو قرمز و انواع حیوانات بصورت تنوع زیستی جهانی به همراه پروانه ها - فسیل ها - حشرات و گیاهان و موجودات دریائی بسیار زیبا و نادر دیگر . آدرس : تهران ، ضلع شمالی بزرگراه حکیم از شرق به غرب ، بین بزرگراه شیخ فضل ا.. و یادگار امام ، پارک طبیعت پردیسان
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 4 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

یکی از مهمترین رفتارهای خرسها (قهوه ای) عدم فعالیت آنها در فصل های سرد سال است که به خواب زمستانی مشهور شده است.

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران، عدم فعالیت خرسها در فصل های سرد سال به خواب زمستانی مشهور شده است در صورتی که آنها در زمستان خواب کامل نیستند و به آسانی بیدار می شوند. اگر بعضی از روزهای فصل زمستان گرم باشند، امکان دارد آنها از خواب بیدار شوند و گشتی بیرون از لانه بزنند و دوباره برگردند و بخوابند تا سرما کاملا تمام شود.

علیرضا مهدوی کارشناس محیط زیست با بیان اینکه خرس قهوه ای جانوری بزرگ است که در بسیاری از مناطق آمریکای شمالی و شمال اورآسیا (آسیا و اروپا) پراکنده است، گفت: خرس قهوه ای که در ایران زندگی می کند جانوری است بزرگ و تنومند که طول بدنش ممکن است به 2 متر و ارتفاع 90 تا 110 سانتی متر و وزنی که گاه به 200 کیلوگرم می رسد و بزرگ ترین گوشت خوار ایران به شمار می رود.

وی افزود: این خرس در ایران از شمال خراسان تا آذربایجان کوههای البرز و لرستان، خوزستان و فارس (زاگرس) دیده می شود. در مناطق جنگلی خزر، ارسباران و زاگرس، علف زارهای مرتفع کوهستانی و دره های پایین دست جنگل زندگی می کند.

مهدوی با اشاره به اینکه خرس قهوه ای همه چیز خوار است و رژیم غذایی آن بستگی به منابع غذایی قابل دسترسی دارد، تصریح کرد: خرس قهوه ای اغلب از مواد گیاهی نظیر میوه ها، ریشه، دانه، جوانه و مواد حیوانی از قبیل حشرات، مهره داران بزرگ و کوچک، نوزاد پستانداران بزرگ، ماهی،‌دام، لاشه حیوانات و زباله تغذیه می کند.

وی گفت: خرس های قهوه ای حیوانات بسیار مفیدی هستند و با از بین بردن حشرات و جوندگان مضر نقش موثری در کنترل آفات به عهده دارند. آنها با خوردن میوه های جنگلی و دفع و پخش هسته های آنها در سطح جنگل به تجدید حیات درختان جنگلی کمک می کنند. بسیاری از دانه های جنگلی تا زمانی که از معده خرس ها عبور نکند قدرت رشد و باروری نمی یابند.

به همین دلیل حفظ گونه ای چون خرس به حفظ زمین های کشاورزی و جنگل ها کمک بسیار مهمی می کند.

این کارشناس محیط زیست خاطر نشان کرد: جانوری صلح طلب است و تا حد ممکن از درگیری اجتناب می کنند. آنها به مجرد دیدن یا حس کردن بوی انسان فرار می کنند و برخلاف آنچه تعریف می کنند، حیوانات ترسویی هستند ولی خرس های ماده توله دار، خرس زخمی و خرس هایی که جایی برای خواب زمستانی پیدا نکرده اند یا از خواب زمستانی بیدار شده اند، مهاجم و بسیار خطرناک اند و ممکن است جنگیدن را ترجیح بدهند.

گفتنی است، گر چه گفته می شود که خرس های قهوه ای به دلیل استفاده از منابع غذایی مختلف، زندگی در مناطق دور از دسترس و صعب العبور جنگلی و کوهستانی، شبگرد بودن و نداشتن دشمنان طبیعی و همچنین خواب زمستانی از جمعیت خوبی برخوردارند اما اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) در گزارش سالیانه خود از وضعیت حیات وحش جهان نام خرس قهوه ای ایران را از سال 2004، در فهرست گونه های در معرض تهدید قرار داده است.

از سوی دیگر شورای عالی محیط زیست نیز از سال 1378 خرس قهوه ای را در زمره حیوانات حمایت شده و حفاظت شده در ایران معرفی کرده است.

در سال های اخیر به علت تخریب بیش از حد زیستگاه و کاهش مواد غذایی، گاهی اوقات به اماکن مسکونی نزدیک شده و به همین دلیل اغلب کشته شده اند./ز

گزارشی از هراتیان

http://www.yjc.ir/fa/news/4188253/%D8%AE%D8%B1%D8%B3%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8-%D8%B2%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:خرس , خواب , زمستاني, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 محمدی زاده زیست بوم20/9/91 : معاون رئیس جمهور با اشاره به تلاش کشورهای غربی جهت بی اعتبار سازی پیمان کیوتو در اجلاس آب و هوا در دوحه، تاکید کرد: با تلاش‌های ایران اعتبار پیمان کیوتو پنج سال دیگر تمدید شد.

 

  • به گزارش زیست بوم، «محمد جواد محمدی زاده» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، پیمان بین‌المللی کیوتو را که به منظور کاهش صدور گازهای گلخانه‌ای در سال‌های گذشته تصویب شده را از مهمترین پیمان‌ها برای نابودی گازهای گلخانه‌ای و کمک به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با آن دانست و خاطرنشان ساخت: در این اجلاس تلاش‌هایی برای بی اعتبار سازی این پیمان توسط کشورهای صنعتی و کشورهای غربی صورت گرفت، اما تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران به همراه کشورهای عضو گروه ۷۷ و چین باعث شد تا این پیمان ۵ سال دیگر تمدید شود و تا سال ۲۰۱۷ اعتبار یابد.
  •  

وی افزود: کشورهای صنعتی متعهد شدند که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را ۵٪ کاهش دهند و به کشورهای در حال توسعه کمک‌های مالی برای افزایش ضریب نفوذ استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر نظیر انرژی خورشیدی و بادی، اعطا کنند.

 

رئیس هیئت ایرانی در ادامه با اشاره به حضور فعال ایران در  نشست‌های کارشناسی و تخصصی هجدهمین کنفرانس اعضای متعهدین کنوانسیون تغییر آب و هوا، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات دهگانه‌ای را در زمینه همکاری جمعی و کمک تکنولوژی و فنی به کشورهای ضعیف و ضرورت اجرای تعهدات از سوی کشورهای صنعتی به اجلاس دوحه ارائه کرده است.

 

وی گفت: پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در نشست مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت و قرار است کشورهای جهانی حاضر در این اجلاس در نشست جمعه آینده تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

 

محمدی زاده افزود: اطمینان‌های زیادی برای اجرای تعهدات جهت تامین مالی ۳۰ میلیارد دلاری پروژه‌های مشترک از سوی کشورهای حاضر وجود دارد، اما کمک کشورهای صنعتی به کشورهای ضعیف در زمینه انتقال تکنولوژی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سارا ابراهیمی  سارا ابراهیمی: هر از چند گاهی تب یک موضوع در کشورمان بالا می گیرد، عده ای دنبال آن می افتند و جریانی را شکل می دهند، این روزها برخی ترجیح می دهند وقت شان را با یک حیوان خانگی بگذرانند، فرقی نمی کند که این حیوان ماهی آکواریومی باشد، خوکچه هندی، سگ، گربه، همستر یا …..

 

بازیگران به نام سینما هم به این جریان پیوسته اند و عکس هایی از آنها منتشر شده است که حیوانات خانگی شان را در آغوش فشرده اند.  پسران و دختران جوان را دیده اید که سگی را اندازه یک گلوله کاموا در آغوش می گیرند؟ خبر دارید که در شهرهای کوچک هم حیوانات خانگی آرام آرام جایشان را باز کرده اند؟ از خودتان پرسیده اید که چرا برخی افراد دست به این کار می زنند؟ تا چه اندازه ممکن است داشتن یک حیوان خانگی خطرساز باشد؟

 

در این گزارش که به مناسبت ۱۰ دسامبر روز جهانی حقوق حیوانات آماده شده است ، به زوایایی از این موضوع می پردازیم که شاید برای شما هم تازگی داشته باشد. این گزارش صرفاً می کوشد آینه ای برای انعکاس آن چه در اطراف ما می گذرد باشد، به هیچ وجه قصد توجیه یا تحقیر این رفتار در میان نیست.

 

پیشنیه نگهداری از حیوانات

 

شاید نتوان مرز مشخصی را برای حیواناتی که نگهداری می شود مشخص کرد، گرچه در تعریف حیوانات خانگی یا به اصلاح pet عنوان می شود : “منظور حیوانی است که برای نگهـداری در خانه پرورش می‌یابد، نگهداری هرگونه حیوانِ خارج از این چارچوب، درست نیست”. اما سال  پیش خبری منتشر شد که مردی در خانه اش یک شیر آفریقایی را نگهداری می کرده که با شکایت همسایه ها و مراجعه ماموران محیط زیست مجبور شده است آن را به باغ وحش برگرداند، خبر باور نکردنی است، یک شیر آفریقایی در خانه یک شهروند تهرانی؟!! ماه پیش نیز ماموران محیط زیست استان تهران یک کروکودیل را از یک آپارتمان در قلب تهران بیرون کشیدند!! 

 

حتماً در کتاب ها، فیلم ها و سریال ها مردان و پسران جوانی را دیده اید که بر بالای پشت بام ها و داخل قفس توری چند کفتر را نگهداری می کنند، برای کفترهایشان اسم می گذارند، دانه می پاشند، تر و خشکشان می کنند و از اوج گرفتنشان در آسمان لذت می برند، کمتر دیده ایم یا شاید ندیده ایم که این موضوع از طرفی کسی ستوده شده باشد، همیشه کفتربازها را سرزنش می کردند و حتی متهم بودند که خانه همسایه ها را به بهانه کفتربازی دید می زنند، حالا با گسترش فرهنگ آپارتمان نشینی عملاً پشت بام مستقلی باقی نمانده است تا کسی کفتر بازی کند، خروس بازی و چنگ های خونین آن هم بیشتر به شرط بندهای حرفه ای نسبت داده می شود، در فیلم “اعتراض” ساخته مسعود کیمیایی صحنه های چندش آوری از جنگ این حیوانات نگون بخت نمایش داده می شود. دوران خلیفه های عباسی هم تمام شده است که در سریال های با آن میمون های یازیگوششان نمایش داده می شوند، اما این روزها نگهداری از حیوانات خانگی شکل و سیاق دیگری به خود گرفته است.

 

در برخی از نمادها و نقاشی هایی که به تاریخ باستان منتسب می شود حیوانات وحشی از قبیل شیر یا پلنگ در کنار شاهان دیده می شود که قلاده حیوان به شکلی در دست آنان است که گویی رام و اهلی شده اند که در دربار نگهداری می شوند، کمک گرفتن از سگهای دست آموز برای شکار و صیادی نیز پیشینه ای تاریخی در فرهنگ ایرانی دارد، اما آنچه این روزها دیده می شود شکل جدیدی از ماجراست، قیاس سگی پاکوتاه و پشمالو که گاه از یک گربه هم کوچکتر است با سگ های تازی مخصوص شکار خود گویای این تفاوت است.

 

0.661384001310958075_irannaz_com

 

* چرا حیوان خانگی نگه می دارند؟

 

دکتر صادقی دامپزشک می گوید: « رام کردن و دست آموز کردن حیوانات وحشی عمری به درازی بشر دارد، حتی حیوانی چون بُز که امروز اهلی و مفید به شمار می رود در آغاز “وحشی” لقب می گرفته چرا که در دامان طبیعت رها بوده است، این داستان در مورد دیگر حیوانات از قبیل اسب هم وجود داشته است، جالب است که سگ اصحاب کهف در فرهنگ ما بیشتر از “پسر” نوح ستایش شده است، اما نگهداری از حیوانات به عنوان یک همدم در بیشتر در غرب نمود پیدا کرده است.»

 

دکتر صادقی می افزاید:« سفر اروپائیان به غرب وحشی و همراهی سگ ها با آنها شکل تازه ای از رابطه انسان و حیوان را آفرید، شما به رمان سپید دندان نوشته جک لندن مراجعه کنید یا نمونه های بسیاری از فداکاری سگ ها که جان خود را برای صاحبانشان به مخاطره انداخته اند، اما غرب پس از آنکه طرح کنترل جمعیت را پایه ریزی کرد برای جبران خلا ناشی از کمبود فرزندان، نگهداری حیوانات خانگی را ترویج کرد،البته برخی این موضوع را به مشکلات اقتصادی نیز مرتبط می دانند چرا که در آن شرایط نگهداری یک حیوان خانگی به مراتب کم هزینه تر از نگهداری فرزند بود، از آنجائیکه انسان نیازهای عاطفی بسیاری دارد برای پر کردن این نیاز حیوانات خانگی را وارد زندگی افراد کردند».

 

67803_476

عبدالرضا باقری، مدیر روابط عمومی انجمن حمایت از حیوانات نظری مشابه دارد و می گوید:« زندگی در هزاره سوم، سبب تنهایی انسان‌ها و دورشدن آنان از یکدیگر شده است. نگهداری از حیوان خانگی، افزون بر دورکردن انسان از زندگی سراسر ماشینی، اوقات فراغت دور از افکار پریشان را به همراه دارد. رسیدگی روزمره و آب و غذا دادن به یک موجود زنده که غیر از این توقع دیگری ندارد، لذت‌بخش است. امروزه انسان‌هایی‌که به سببی تنها مانده‌اند، احساس بی‌فایده بودن می‌کنند. وابسته بودن‌ یک پرنده یا حیوان خانگی به همین انسان تنها، به او احساس ارزشمندی می‌دهد و احساس‌های بد را در او از بین می‌برد».

 

اما حسین رفاهی شهروند ۳۵ ساله نظری کاملاً متفاوت دارد و می گوید: « من اصلاً این حرفها را قبول ندارم،بیشتر به توجیه شبیه است، برای نمونه نگهداری سگ که این روزها مد شده است یک کار مضر است، در اسلام از این حیوان به عنوان نجس یاد می شود، موی سگ، عرق سگ نجس به شمار می رود، مگر ما ادعای مسلمانی نداریم؟ چطور می شود یک همچین حیوانی را در خانه نگهداری کرد، توی ماشین سوار کرد، بغل کرد؟ همیشه سگ و سگ بازی از نظر ایرانی ها کار ناپسندی بوده است.».

 

اما نگهداری حیوانات خانگی تنها به سگ خلاصه نمیشود، برخی از افراد شیفته ماهی ها هستند، در خانه بسیاری از افراد می توان آکواریوم های کوچکی را مشاهده کرد که صاحب آن با حوصله و لذت ماهی هایش را نگهداری می کند. بهزاد فروغی می گوید: « من چهار سال است آکواریوم دارم و ماهی نگهداری می کنم، قبول دارم که کار آسانی نیست و به مراقبت دائمی نیاز دارد، هزینه اش هم کم نیست اما ماهی ها به من آرامش می دهند، هر بار هم ماهی تازه ای به بازار می آید که آدم را وسوسه می کند آن را به آکواریومش اضافه کند، راستش را بخواهید با آنکه از بچگی خیلی خوردن ماهی را دوست داشتم اما از وقتی آکواریوم خریده ام به هیچ وجه نمی توانم ماهی بخورم، حس عجیبی نسبت به ماهی ها پیدا کرده ام.».

 

67796_380

 

*تاثیر رسانه ها بر ترویج فرهنگ نگهداری حیوانات خانگی

 

کوچکتر که بودیم در کارتون هایی که از تلویزیون پخش می شد حیوانات نقش ویژه ای داشتند، بنر سنجاب شیطان و بازیگوش، رامکال که قند را قبل از خوردن می شست!، زُمبه سگ شجاع سگارو در میتی کومان، بل سگ پشمالو و بزرگ سباستین، بارون سگ باوفای پرین، شیلا پرنده زبان دراز سندباد و …همه همراه قهرمانان قصه های کودکی ما بودند، شاید هر کدام از ما در آن سن و سال آرزو کرده باشد که دوستی چنین باوفا و باهوش می داشتیم، این احساس را هنوز برخی با خود دارند، فائزه رجبی می گوید:« دخترم دوازده سالش است و چند ماه پیش در روزهای عید اصرار کرد و مجبور شدم براش لاک پشت بخرم! الان توی یک جعبه کفش نگهداریش می کنه، صبحا قبل از اینکه خودش صبحونه بخوره اول می ره غذای لاک پشتش رو می ده! یادم می آید بچه که بودیم پسرها توی کوچه ها دنبال گربه ها می افتادند تا با تیرکمون و تفنگ بادی بزننشون! اما الان بچه ها نسبت به حیونا حس دوستی دارن.”

 

بعد از پخش سریال مرد هزار چهره ساخته مهران مدیری که علیرضا خمسه در نقش آقای قزاقه مندیان که رئیس یک باند تبهکاری بود یک ایگوانای ترسناک داشت، بعد از پخش سریال خرید و فروش خزندگانی مثل «ایگوانا» به شدت افزایش یافت، خبرگزاری مهر در گزارشی کوتاه به این موضوع اشاره کرد و نوشت؛ سوسمار درختی «ایگوآنا» بیش از دو دهه است که در کشورهای پیشرفته و صنعتی به جرگه حیوانات خانگی پیوسته است. این حیوان به تازگی از دیگر کشورها از جمله آمریکای جنوبی به کشور ما نیز راه یافته است. ایگوانا سوسمار گیاهخوار و بی‌آزاری است که طول بدن آن در مدت دو تا سه سال، به دو متر خواهد رسید و دائماً رنگ خود را با محیط اطرافش هماهنگ می‌کند. این حیوان نیاز به حوضچه‌ای دارد که حداقل ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر عمق داشته باشد و ابعاد این حوضچه باید متناسب با طول بدن حیوان باشد. علاوه بر آن، ایگوانا باید همه روزه خود را بر روی تنه‌ای از درخت بالا بکشد. به همین خاطر خریداران این حیوان مجبورند که همراه آن اقدام به خرید درخت‌های طبیعی یا مصنوعی کنند. نوع نوزاد ایگوانا دو سال پیش که بازار داغی داشت با قیمت ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان و نوع بالغ آن با قیمتی حتی بالاتر از یک میلیون تومان خرید و فروش می‌شد که قطعاً قیمت آن انی روزها گرانتر است. خریداران این حیوان باید حتماً نوع آن را از پیش سفارش داده باشند و نمی‌توان به صورت حضوری این حیوان را در بازار خریداری کرد.

 

32-01

 

مدیر یکی از کلینیک‌های تهران می گوید: علاوه بر ایگوانا تقاضا برای خرید «کروکودیل» نیز در میان برخی از خانواده‌های مرفه تهرانی افزایش یافته است!!!

پیمان غفاری می‌افزاید: در حال حاضر برخی از خانواده‌های مرفه تهرانی بطور محدود در خانه‌های از «کروکودیل» نگهداری می‌کنند. برخی از کارشناسان اجتماعی معتقدند به دلیل افزایش برخوردهای انتظامی با موضوع نگهداری و حمل حیواناتی همچون سگ، گرایش خانواده‌ها به نگهداری حیواناتی مانند کروکودیل، ایگوآنا، خرگوش، سنجاب و سایر جوندگان به شدت افزایش یافته است!

 

چندی پیش از تلویزیون برنامه ای در خصوص سگ های خانگی پخش شد که مشکلات و معضلات مربوط به نگهداری این حیوان سوژه بود، در قسمت هایی از آن تهیه کنندگاه در پوشش خریدار به خانه هایی می رفتند که در واقع فروشگاه مخفی سگ بودند، قیمت های میلیونی سگ ها همه را شگفت زده کرد، سگ‌ها حدود ۱۳ هزار نژاد دارند که ۵۰۰ نژاد از آن‌ها ثبت شده. این موجودات باوفا بر اساس نژاد خاصی که دارند و همین‌طور توانایی‌هایشان، می‌توانند به منظور خاصی تربیت شوند. مثلاً در نژاد «ژرمن شپرد»، از هر ۱۰۰۰ سگ ۳تای آن‌ها از هوش بالایی برخوردار هستند که برای کارهای سخت، مثل شناسایی جسد یا موادیابی تربیت می‌شوند. و ضمناً تمام این آموزش‌ها کار مربی است و یک سگ ذاتاً نمی‌تواند چنین مهارت‌هایی را بلد باشد. بعضی از سگ‌ها را برای بمب‌یابی و محافظت، وحشی تربیت می‌کنند؛ در صورتی‌که از ابتدا وحشی نیستند. بعضی دیگر هم از روش‌های تربیتی سوءاستفاده کرده و به صورت غیرقانونی و زیرزمینی سگ‌ها را برای مبارزه و جنگ آماده می‌کنند، که خود این تربیت کردن با روش‌های حیوانی مثل کتک‌زدن سگ یا گرسنه و در تاریکی نگه داشتن زبان‌بسته صورت می‌گیرد! جالب است بدانید در ایران برای تربیت سگ‌های هلال احمر و موادیاب و نیروی دریایی، معمولاً‌ از مربیان اروپایی استفاده می‌شود. هنوز در کشور ما مدرسه‌ی سگ‌ها راه نیفتاده و فقط نهادهای دولتی هستند که به این کار می‌پردازند.

 

*صنعت پولساز!

 

در برخی منابع از صنعت حیوانات خانگی به عنوان سومین صنعت پولساز دنیا نیز یاد شده است، جالب است بدانید که ۶۴% مردم امریکا حیوان خانگی نگهداری می کنند، شاید بسیاری تعجب کردند زمانی که رسانه های آمریکایی در خصوص سگی که اوباما با خود به کاخ سفید برده است روزها بحث و جدل کردند، اما این موضوع بخشی از فرهنگ آنان به شمار می رود، حیوانات در بسیاری از کشورهای جهان انجمن های معتبری دارند و هر کس نمی تواند حیوان خانگی اش را در خیابان رها کند، آنها دارای شناسنامه و پرونده های ویژه ای هستند و با جدیت با صاحبان حیوانات خانگی که آنها را رها کنند برخورد می شود. در ایران هم مرکز پرورش سگ در زنجان راه اندازی شده است که ویژه سگ های مواد یاب یا امداد و نجات است، چندی پیش یکی از خبرگزاری عکس هایی از این سگ ها و مربیان آنها به نمایش گذاشت که هیبت سگ ها وحشت آفرین بود!

 

گربه ها نیز در میان حیوانات خانگی جای عمده ای دارند، گربه ایرانی در تمام دنیا به اندازه فرش ایرانی شهرت دارد و همه ساله در برنامه هایی که برگزار می شود گربه های ایرانی عنوان زیباترین و گرانترین گربه های دنیا را به خود اختصاص می دهند، اما گربه های به همان اندازه که زیبا و ملوس هستند به بی وفایی هم شهرت دارند، یک ضرب المثل افغانی می گوید:« اگر به یک سگ غذا بدهید او شما را ارباب خوش می داند اما اگر به یک گربه غذا بدهید او شما را نوکر خودش می داند!!».

 

حیوانات خانگی می توانند برای سلامتی مضر باشند، این را حتی دوست داران سر سخت حیوانات هم قبول دارند که اگر یک حیوان خانگی به درستی نگهداری نشود ممکن است باعث شیوع بیماری های مشترک میان انسان و حیوان شود، بیشترین مراجعه به کلینک های پزشکی در پی گاز گرفتگی از سوی حیوانات است، حتی اهلی ترین حیوان نیز در صورتی که احساس خطر کند برای دفاع از خود ممکن است با گاز گرفتن یا چنگ زدن عکس العمل نشان دهد.

 

این گزارش می توانست به پرنده بازها و کسانی که عاشق نگهداری بلبل و طوی و مرغ عشق و قناری هستند، کسانی که علیرغم ممنوع بودن هنوز در آپارتمان شان سگ نگهداری می کنند و همسایه ها از صدای پارس کردن آن گله مند هستند، کسانی که در کار خرید و فروش و وارد کردن این حیوانات هستند و …نیز بپردازد، اگر مشتاق هستید می توانید برای یکبار هم شده سری به مولوی بزنید، در آنجا می توانید از مار بوا و پیتون تا میمون و طوطی سخنگو و ایگوانا و آفتاب پرست و …. را ببنید، قیمت کنید و چانه بزنید، باور کنید اگر کمی بازار را زیر و رو کنید چه بسا بتوانید دایناسور و ماموت هم خرید و فروش کنید، اینجا مولوی است، جایی که هر حیوانی را می شود خرید و فروخت، کافیست جیبتان پر پول باشد و دلتان خوش!

 

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر, ۱۳۹۱
  zistboom.com
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

امیرطلوعی: میمونهای بومی جنگلهای سرادو در برزیل که به میمونهای هرکول معروف هستند می توانند سنگی بزرگتر از وزن خود را از زمین برداشته و با استفاده از آن پوستۀ بسیار سخت دانه های درخت نخل را بشکنند.

 

به گزارش زیست بوم انگلیسی و به نقل از نشنال جئوگرافیک، دورثی فراگازبی رفتار این حیوانات کوچک اما کاریزماتیک را موردد بررسی قرار داده و هفتۀ گذشته نتایج بررسی وی بر روی این گونه منتشر شده است.

 

Fragaszy-2-600x399

برخی دانه های نخل واقعاً سخت و غیر قابل نفوذ به نظر می رسند، اما این میمونها با استفاده از یک به اصطلاح چکش سنگی آنها را خرد می کنند. آنها برای این کار ابتدا سنگ را با هر دو دست بلند کرده به بالای سر می برند و سپس آن را با تمام قوا بر روی دانه می کوبند.

 

Fragaszy-600x399

 

بیشتر میمونهای هرکول هر روز و در تمامی طول سال این کار را تکرار می کنند. برای این منظور ابتدا باید ابزار کار یعنی سنگ مناسب را انتخاب کنند که معمولاً قطعه سنگی از جنس کوارتز که در این منطقه نسبتاً کمیاب است با وزنی تقریباً سنگین تر از بدن خودشان بر می گزینند. سپس سندان مناسبی که ممکن است تکه چوب یا سنگی مسطح باشد انتخاب می شود. معمولاً سندانی انتخاب می شود که در سطح آن حفره هایی نیز برای قرار دادن دانه های نخل وجود داشته باشد. در نهایت دانه باید در جهتی در داخل حفره های سطح سندان قرار بگیرد که به راحتی شکسته شود و محتویات لذیذ آن تخلیه شود.

 

Wright-600x399

گاهی در داخل این دانه های لارو سوسک نیز پیدا می شود که این میمونها تخصص خاصی نیز در تشخیص دادن چنین دانه هایی دارند.

 

دانه شکستن در این گونۀ میمونها در واقع یک سنت به حساب می آید که در اجتماع آنها به میمونهای جوان آموزش داده می شود. بچه میمونها حتی پیش از آنکه قادر باشند سنگ مناسبی را بلند کنند، با پشتکار بسیار دانه شکستن را تمرین می کنند و حتی اگر بارها شکست بخورند تسلیم نمی شوند تا اینکه بالاخره راه و رسم صحیح این کار را بیاموزند.

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر, ۱۳۹۱   - زیست بوم

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

نتایج نشست فراکسیون محیط زیست مجلس: کشف یک گلوله جدید در بدن پلنگ / به جای دولت و شهرداری، باد و باران آلودگی هوای تهران را مدیریت می کنند

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی نحوه مرگ پلنگ ایرانی و آلودگی هوا در این فراکسیون گفت: باد و باران آلودگی هوا را مدیریت می‌کنند و پایداری آلودگی هوا زمینه ساز مرگ چهار هزار نفر در سال می شود.

کمال الدین پیرموذن در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جلسه فراکسیون محیط زیست مجلس که روز سه شنبه با حضور مدیران و مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد گفت: در این جلسه موضوع کشته شدن پلنگ ایرانی مورد بررسی قرار گرفت که اعضا معتقد بودند باید برای مهارپلنگ تدبیر بیشتری به کار گرفته می شد تا این گونه کشته نمی شد.

وی ادامه داد: نمایندگان به استمرار کار میدانی بیشتر برای مشخص شدن ابعاد مختلف این حادثه تاکید داشتند. محیط بان نیز معتقد بود برای دفاع از خود در هنگام هجوم پلنگ دست به کشتن پلنگ زده است. این موضوع بر اساس قانون ۲۸ حفاظت از محیط زیست در دادگاه نیز مطرح شده است که بر اساس حکم صادره پلنگ در هنگام هجوم به محیط بان چندان طبیعی نبوده است.

کشف تیر تازه در جسد پلنگ کشته شده

پیر موذن توضیح داد: در هنگام کالبد شکافی از پلنگ تیری در بدنش کشف شده است که مربوط به ۴ ساعت قبل از حمله به محیط بان می شد و عامل تحریک برای حمله همین زخمی بودن پلنگ بوده است.

وی ادامه داد: فراکسیون به این نتیجه رسید تا اعلام نتیجه بررسی های علمی، کار میدانی را ادامه بدهد و سازمان محیط زیست نیز از سلاح های بیهوش کننده در این خصوص استفاده کند.

باد و باران آلودگی هوا را مدیریت می کنند / آمادگی مجلس برای رفع خلاء های قانونی

این نماینده مجلس در ادامه با تاکید براین که فراکسیون محیط زیست مقصر اصلی آلودگی هوا را سازمان محیط زیست کشور می شناسد گفت: در این جلسه تذکراتی در خصوص عدم اجرای ارتقای سوخت به یورو ۴ و حذف بنزن و تعلل در اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا داده شد.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس هم اعلام آمادگی کردند تا هرگونه خلا قانونی را در این زمینه بر طرف کرده و سازمان محیط زیست را در حسن اجرای وظایفش حمایت کنند.

شاخص آلودگی هوا در پایتخت به ۱۹۰ رسید

پیر موذن با بیان این که شاخص آلودگی هوای پایتخت به ۱۹۰ نزدیک شده و در حال رسیدن به وضعیت اضطرار هستیم گفت: باید نیروگاه هایی که در حاشیه کلان شهرها هستند و تولید آلایندگی می‌کنند رفع عیب شوند.

موج سرطان با افزایش آلودگی هوا / آلاینده ها زمینه ساز مرگ ۴ هزار نفر در سال

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان این که افزایش آلودگیها و استمرار آن موج جدید سرطان را در پی خواهد داشت گفت: متاسفانه به جای مدیریت شهری و دولت، باد و باران آلودگی هوای تهران را مدیریت می کنند. ما هنوز با استاندارد هایی که در این زمینه داریم فاصله عمیقی داریم. به گفته این نماینده مجلس مواد سمی و ذرات معلق، زمینه ساز کشته شدن سالانه ۴ هزار نفر است.

پیرموذن تاکید کرد: شهرداری تهران نیز موظف شد وظایفی که شورای شهر در این زمینه برایش پیش بینی کرده است اجرایی کند و به جان انسانها بیشتر از کسب در آمد توجه کند و کمتر اجازه ورود خودرو ها را به طرح ترافیک بدهد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

تعرض به مهمترین ریه تنفسی پایتخت / تخریب پارک ملی خجیر را متوقف کنید

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش همشهری، مجری توسعه شهر جدید پردیس در اقدامی غیرمنتظره طی روزهای گذشته وارد پارک ملی خجیر شد تا در ادامه ساخت‌ و سازهای شهر پردیس برخلاف تمام معیارهای زیست‌ محیطی بخشی از این پارک ملی را به شهر جدید پردیس ضمیمه کند.

گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که متجاوزان به عرصه‌های پارک ملی خجیر در بدو ورود به این پارک با مقاومت محیط‌بانان شریف و دلسوز مواجه شدند به‌طوری که این عملیات مخرب در حال حاضر به حال تعلیق درآمده است. عرصه‌هایی که شهر جدید پردیس در آن احداث شده تا پیش از ساخت‌ و ساز جزو منطقه حفاظت‌ شده جاجرود محسوب می‌شد، اما ۱۵ سال پیش با موافقت رئیس وقت سازمان حفاظت محیط‌ زیست برای ساخت و ساز و ایجاد شهر جدید واگذار شد. عرصه‌های واگذار شده بالغ بر شش‌هزار هکتار است و قرار بود اراضی بخش جنوبی شهرپردیس (دره‌بهشت) که مساحتی حدود ۷۰۰ هکتار دارد به فضای سبز اختصاص یابد تا از یک سو فضای سبز شهر جدید تأمین شود و از سوی دیگر با ایجاد فضای سبز در این بخش از عرصه‌ها که منتهی به پارک ملی خجیر است این پارک از ساخت‌ و سازهای احتمالی مصون بماند، اما برخلاف توافقات انجام‌ شده نه‌ تنها اراضی دره بهشت به ساخت واحدهای مسکونی اختصاص داده شد که اکنون در ادامه همان ساخت‌ و‌ سازها پیمانکار وارد پارک ملی خجیر شده تا بخشی از این پارک را هم تصرف کند.

مجری توسعه شهر جدید پردیس در حالی وارد پارک ملی خجیر شده است که تهران به‌ علت آلودگی هوا تعطیل و شهروندان تهرانی به اجبار خانه‌نشین شده‌اند. اعلام وضعیت «اضطرار» ناشی از آلودگی هوا در تهران گرچه تازگی ندارد اما بیش از هر چیز زنگ هشداری است برای حفظ ریه‌های تنفسی کلانشهر تهران و توسعه فضای سبز. بر این اساس، صیانت و حفاظت ریه تنفسی شهر تهران ازجمله صیانت از پارک پردیسان، پارک ملی خجیر و سرخه‌حصار نه‌تنها یک اولویت است که فراتر از آن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

اکنون این پرسش مطرح است که متولیان توسعه شهر پردیس با کدام توجیه به‌ خود اجازه می‌دهند با زیرپا گذاشتن تمام معیارها و استانداردهای جهانی محیط‌ زیست وارد یکی از مهم‌ترین و درعین حال باارزش‌ترین پارک‌های ملی کشور شوند؟ پارکی که علاوه بر اهمیت جهانی یکی از ریه‌های تنفسی کلانشهر تهران نیز محسوب می‌شود.

دخل و تصرف ممنوع

دکتر اسمـاعیل کــهرم، استـاد محیط‌ زیست درباره اهمیت پارک ملی خجیر به همشهری گفت: مهم‌ترین خاصیت این پارک موقعیت جغرافیایی آن است که در جوار تهران واقع شده به همین دلیل این پارک تأثیر فراوانی در تعدیل و کاهش آلاینده‌های تهران دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر خجیر نباشد سالانه میلیون‌ها تن آلاینده نظیر CO2 به هوای تهران اضافه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: پوشش گیاهی خجیر، گازهای موجود در آلاینده‌های تهران را می‌گیرد و به اکسیژن تبدیل می‌کند. البته اگر خجیر در ۳۰۰ کیلومتری تهران واقع شده بود این تأثیر را نداشت. به همین دلیل است که کارشناسان محیط‌ زیست برای مصون‌ ماندن پارک‌های ملی خجیر، سرخه‌حصار و پردیسان این همه تلاش می‌کنند، زیرا این پارک‌ها در واقع حکم فیلتر و پالایشگر آلاینده‌های تهران را دارند. این کارشناس برجسته محیط‌ زیست تصریح کرد: خجیر در شمار پارک‌های ملی ثبت‌شده است و پارک ملی هم تعریف خاص خود را دارد.

براساس ضوابط و استانداردهای بین‌المللی، در مقابل ساخت‌ و سازها و آلاینده‌هایی که روزبه‌روز بر حجم آنها افزوده می‌شود ۱۱ درصد از عرصه‌های سرزمینی هرکشور باید از ساخت‌ و ساز و دخل و تصرف مصون بماند، به همین دلیل هرگونه دخل‌ و‌ تصرف غیرمسئولانه در مناطق حفاظت‌ شده به‌ویژه در پارک‌های ملی ممنوع است. به گفته کهرم از آنجایی که سازمان‌های بین‌المللی نظیر اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت بر مناطق حفاظت‌ شده نظارت دارند دخل و تصرف در مناطقی نظیر پارک ملی خجیر علاوه بر پیامدهای ناگوار زیست‌ محیطی باعث خدشه‌دار‌ شدن وجهه کشورمان در مجامع جهانی هم می‌شود و در عرصه‌های بین‌المللی، تصویری ناخوشایند از کشور ما را به معرض نمایش می‌گذارد.

http://www.iew.ir/1391/09/15/4632

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

نجات رودک گرفتار در تله سیمی از مرگ حتمی، درمان زخمها و بازگشت به طبیعت

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در پی دریافت گزارش مردمی توسط اداره حفاظت محیط زیست رودسر مبنی بر به دام افتادن یک حیوان وحشی در تله سیمی، بلافاصله مامورین یگان حفاظت محیط زیست این اداره در محل حاضر شده و با یک قلاده رودک (گور کن) مواجه میشوند که بدلیل تقلای شدید برای رهایی از تله سیمی، دچار آسیب شدید شده است.

در ابتداء مامورین با آرام نمودن فضای محل و به حداقل رساندن استرس محیطی سعی در ایجاد آرامش در حیوان نموده، سپس با بریدن ادامه مفتول سیمی، رودک با سیمی که به دور کمر آن پیچیده بود به اداره حفاظت محیط زیست رودسر منتقل می شود.

گورکن ها به دلیل خوی شدیدا تهاجمی به شدت به شرایط نگهداری در قفس معترضند و نزدیک شدن به آنها در این شرایط تقریبا غیر ممکن است. لذا با مشاوره کارشناسان، گورکن بوسیله اسلحه بیهوشی، بیهوش میشود.

سپس مفتول سیمی که بشدت به دور کمر گور کن پیچیده شده بود باز و زخمهای ایجاد شده با استفاده از مواد ضد عفونی کننده، پاکسازی شده و گورکن به مدت سه روز در اداره محیط زیست رودسر تحت مراقبتهای ویژه و تغذیه دستی قرار می گیرد.

این گورکن پس از بهبودی نسبی زخمها و وضعیت جسمی در جنگلهای دست کاشت منطقه للهرود رودسر رها سازی شد.

تله های سیمی که بسیار محکم هستند معمولا بوسیله کشاورزان جهت به دام انداختن خوک و جلوگیری از ورود آنها به مزارع انجام کارگذاشته می شوند که به غیر از خوک موجب گرفتار شدن و آسیب جدی به انواع مختلف حیوانات می شوند. قطع شدن دست یک قلاده پلنگ در استان گلستان و مرگ یک پلنگ دیگر در منطقه سیاهکل لاهیجان در اثر گرفتار شدن در تله های سیمی در سال جاری، مواردی از این دست هستند.

چند سال قبل  نیز یک خرس قهوه ای در پارک ملی پابند در تله سیمی گرفتار شد که پس از حضور دامپزشک و استفاده از سلاح بیهوشی از دام تله نجات پیدا کرد. (لینک مرتبط جهت مشاهده تصاویر گرفتار شدن خرس در تله سیمی)

رودک گرفتار شده در تله سیمی در شهرستان رودسر

گورکن ها از اعضاء خانواده راسوها هستند که وزنشان گاه تا ۳۴ کیلو گرم می رسد. کوچکترین گونه این خانواده نیز راسو با حداکثر وزن ۲۵ گرم میباشد. برخی از گونه های این خانواده مانند سمور به راحتی از درخت بالا می روند و برخی مانند شنگ در آب زندگی می کنند. اغلب افراد این خانواده یک جفت غده توسعه یافته در ناحیه مخرجی دارند که تولید بوی آزار دهنده نموده و به عنوان وسیله دفاعی از آن استفاده می کنند.

از خانواده راسوها، رودک ها زندگی زیر زمینی داشته و عمدتا شبگرد هستند. تبحر این گونه در لانه سازی بی نظیر است، به طوریکه رودک ها لانه ای به قطر حدود یک متر در عمق دو تا سه متری خاک ساخته و برای آن چند راه خروجی به طول تقریبی ۱۰ متر ایجاد می نمایند، این راهروها علاوه بر ایجاد امکان فرار از دست مهاجمین، کارکرد تهویه ای نیز برای لانه مرکزی دارند.

رودک حیوان پر جراتی است و در مقابل حمله حیوانات پرقدرتی مانند پلنگ از خود دفاع نموده و با استفاده از دندانها و فک قوی خود در بدن مهاجمین زخمهای عمیقی ایجاد می نماید . این گونه همه چیز خوار بوده و به دلیل شبگرد بودن و نداشتن دشمن طبیعی در حال حاضر خطر خاصی آن را تهدید نمی کند. از ۸ گونه موجود در خانواده راسوها ۴ گونه راسو، سمور سنگی، شنگ و رودک در استان گیلان یافت می شوند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 15 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com